F1 Abu Dhabi: Lando Norris este noul campion mondial. Verstappen câștigă ultima cursă din 2025

de Tiberiu Safta
Luni, 08.12.2025
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Lando Norris a cucerit primul său titlu de Formula 1 în cursa din Abu Dhabi, ultima etapă a sezonului 2025 de Formula 1. Cursa a fost câștigată de Max Verstappen, care încheie sezonul la doar 2 puncte în spatele noului campion mondial.

După un sezon imprevizibil, dominat de McLaren în prima jumătate și marcat de revenirea spectaculoasă a lui Max Verstappen în a doua parte a anului, Formula 1 are un nou campion mondial. Acesta este Lando Norris, care a cucerit primul său titlu mondial după ce a încheiat Marele Premiu din Abu Dhabi pe locul 3.

Cursa a fost câștigată de Max Verstappen, care încheie sezonul la doar 2 puncte în spatele noului campion mondial. Oscar Piastri, cel care a fost multă vreme liderul clasamentului, a încheiat ultima cursă din 2025 pe locul 2 și este clasat pe locul 3 în campionat.

TREI PILOȚI SEPARAȚI DE 16 PUNCTE

Înaintea cursei din Abu Dhabi, situația din campionat era una extrem de strânsă între cei 3 piloți menționați. Lando Norris, aflat în poziția de lider al clasamentului, avea un avantaj de 12 puncte în fața lui Max Verstappen și un ecart de 16 puncte față de coechipierul său, Oscar Piastri, pe locul 3. Pentru ca Norris să devină campion mondial, lucrurile erau foarte simple: britanicul trebuia doar să termine ultima cursă pe podium, indiferent de rezultatele rivalilor săi.

Max Verstappen, care avea la un moment dat un deficit de 104 puncte în spatele liderului clasamentului, avea în față o misiune mai dificilă. Cvadruplul campion mondial trebuia să câștige și să spere ca Norris să fi terminat pe locul 4 sau mai jos pentru a câștiga al 5-lea titlu mondial.

Oscar Piastri a venit în ultima cursă ca outsider. Pentru a avea orice șansă la titlul mondial, australianul era obligat să termine cursa în top 2, cu Norris pe locul 6 sau mai jos, o misiune care părea imposibilă.

Așadar, dintre cei 3 piloți rămași în cursa pentru titlul mondial, Lando Norris a plecat din poziția de favorit, însă britanicul era conștient că va fi supus la o presiune uriașă din partea rivalilor săi.

POLE POSITION PENTRU MAX VERSTAPPEN

În calificările de sâmbătă, Max Verstappen a bifat primul avantaj psihologic în lupta pentru titlu cu un nou pole position pe circuitul Yas Marina. Lângă el în prima linie a venit Lando Norris, urmat de Piastri. Pe locul 4 a venit George Russell. A treia linie a fost formată din Charles Leclerc și Fernando Alonso. Locurile 7 și 8 au fost ocupate de Gabriel Bortoleto și Esteban Ocon, iar ultimele locuri din top 10 au fost ocupate de Isack Hadjar și Yuki Tsunoda.

Pentru a 3-a cursă consecutivă, Lewis Hamilton a fost eliminat încă din prima manșă de calificări. Fostul septuplu campion mondial de la Ferrari nu a reușit să urce mai sus de locul 16.

PIASTRI, DEPĂȘIRE DECISIVĂ ÎN PRIMUL TUR

Dintre piloții aflați în top 10, 8 dintre ei au ales să plece în cursă cu anvelopele de compoziție medie. Excepțiile au fost Oscar Piastri și Yuki Tsunoda, care au ales să plece în cursă cu anvelopele de compoziție hard. Mult mai în spate, piloți ca Lewis Hamilton, Alex Albon și Nico Hulkenberg au ales anvelopele soft.

La start, Max Verstappen și-a păstrat avantajul în fața piloților McLaren în primele viraje. Olandezul a avut, totuși, o lansare ușor mai slabă decât Norris, astfel că Verstappen a fost nevoit să-i taie fața britanicului pentru a se menține în față.

La rândul său, Oscar Piastri a avut o lansare foarte bună și a amenințat poziția lui Norris încă din primele viraje. Inevitabilul s-a produs în cel de-al 9-lea viraj. Australianul de la McLaren a trecut spectaculos de britanic cu o depășire pe exteriorul virajului. Manevra a fost și mai impresionantă având în vedere că Piastri avea anvelopele mai dure și mai puțin aderente în primele tururi ale cursei.

LECLERC PUNE PRESIUNE PE NORRIS

Încă de la start era mai mult decât evident că Lando Norris era pus sub o presiune imensă. După depășirea lui Piastri, Norris trebuia acum să se apere de atacurile lui Charles Leclerc.

Monegascul de la Ferrari a urcat pe locul 4 după un start slab pentru George Russell și s-a menținut vreme de mai multe tururi în raza DRS a lui Norris.

Leclerc a fost foarte aproape de a trece și el de Norris în același viraj în care Piastri a efectuat manevra sa spectaculoasă. De această dată, britanicul de la McLaren și-a păstrat poziția și a început să pună o mică distanță între el și Leclerc.

MIZA PE STRATEGIE

După stabilirea ordinii în primele tururi ale cursei, următoarea necunoscută avea să fie strategia aleasă de cei 3 pretendenți la titlu. Verstappen a reușit să se mențină la două secunde în fața lui Piastri, iar australianul se distanța la rândul său de Norris. Treptat, Charles Leclerc a început să cadă din raza DRS a lui Norris.

Primii piloți care au oprit la boxe au fost Russell, Hadjar și Oliver Bearman. Oprirea lui Russell a atras atenția piloților din top 4. Britanicul de la Mercedes a schimbat de pe anvelopele medium pe hard în cel de-al 14-lea tur.

Norris, Leclerc și Alonso au fost primii care au răspuns la oprirea lui Russell. Cei 3 piloți au intrat la boxe în turul al 16-lea și au montat anvelopele cele mai dure. După oprire, Norris a revenit pe circuit pe locul 9, în fața lui Leclerc și Russell, dar în spatele unui trenuleț format din Liam Lawson, Lance Stroll, Carlos Sainz Jr și Kimi Antonelli, care încă nu opriseră la boxe.

Norris a început să recâștige treptat pozițiile pierdute, mai întâi cu o depășire asupra lui Antonelli. Britanicul a fost ajutat și de o oprire la boxe pentru Sainz, astfel că mai avea de trecut doar de Stroll și Lawson pentru a ajunge pe locul 5. Norris a trecut fără probleme de cei doi piloți. Pentru a ajunge înapoi pe locul 3, britanicul mai trebuia să-i depășească pe Esteban Ocon și pe Yuki Tsunoda.

RED BULL JOACĂ ÎN ECHIPĂ

După prima serie de opriri, Yuki Tsunoda, plecat de pe locul 10 și având anvelopele hard montate pe monopostul său, a urcat până pe locul 3, la mare distanță de Verstappen și Piastri. Pentru Red Bull, revenirea lui Norris în spatele japonezului a reprezentat oportunitatea de a repeta ceea ce echipa a făcut cu Sergio Perez pentru a-l ajuta pe Max Verstappen să câștige titlul mondial.

Ocon a oprit la boxe de pe locul 4, astfel că Norris a preluat acea poziție și s-a apropiat de Tsunoda. Japonezului de la Red Bull i s-a transmis că trebuie să-l țină în spate pe Norris pentru a-l ajuta pe Verstappen în lupta sa pentru titlu.

NORRIS, PUS ÎN FAȚA UNEI MANEVRE CONTROVERSATE

În turul 23, Tsunoda a încercat să-l țină în spate pe Norris, care avea sistemul DRS activat și se apropia decisiv pentru a efectua o depășire. În încercarea de a-l ține în spate pe britanic, Tsunoda l-a forțat pe Norris să iasă în afara circuitului pe una din liniile drepte. Norris a trecut de japonez, însă acum se punea problema dacă a efectuat manevra în afara circuitului.

Manevra lui Tsunoda, cât și depășirea lui Norris au fost investigate de către stewarzii de cursă. Avea Norris să primească o penalizare care să schimbe soarta titlului mondial? Răspunsul a fost nu. Stewarzii au decis să-l penalizeze pe Tsunoda cu 5 secunde pentru forțarea lui Norris în afara pistei. În schimb, Norris a scăpat de orice penalizare și de scenariul de a pierde locul 3.

PIASTRI DEVINE LIDER

La un tur după momentul controversat dintre Norris și Tsunoda, Max Verstappen a intrat la boxe pentru a schimba de pe anvelopele medium pe hard. Astfel, Oscar Piastri era acum noul lider al cursei. Australianul a stat mai multă vreme pe circuit datorită anvelopelor sale mai dure, în timp ce Verstappen revenise pe circuit pe locul 2.

Între timp, Charles Leclerc trecuse și el de piloții care nu opriseră la boxe și s-a apropiat din nou de Norris, însă fără să intre de această dată în raza DRS a britanicului.

Înapoi în față, Piastri începea să piardă teren față de Verstappen din cauza uzurii anvelopelor.

Apoi, Ferrari decide să schimbe din nou strategia. În cel de-al 40-lea tur, Leclerc a fost chemat la boxe pentru a monta un set de anvelope medium. Norris a intrat și el la boxe în turul următor pentru un set nou de anvelope hard. Britanicul a revenit fără să piardă locul 3, în timp ce Leclerc a ieșit pe locul 5 în spatele lui Russell. Monegascul a trecut de pilotul Mercedes și a început din nou să se apropie de Norris cu anvelopele sale mai aderente, dar mai puțin rezistente.

Între timp, Max Verstappen a reușit să treacă înapoi la conducerea cursei cu o depășire efectuată asupra lui Piastri. Într-un final, a venit și rândul australianului să oprească la boxe pentru anvelope medium noi. Piastri a revenit pe locul 2, la 24 de secunde în spatele lui Verstappen.

VICTORIE PENTRU VERSTAPPEN, TITLUL PENTRU NORRIS

Spre finalul cursei, ordinea clasamentului a rămas neschimbată. La finalul celor 58 de tururi, Max Verstappen a bifat cea de-a 8-a victorie din acest sezon, la 12.5 secunde în fața lui Oscar Piastri. Cursa i-a aparținut lui Verstappen, însă sezonul 2025 a fost cucerit de Lando Norris. Grație faptului că a terminat pe locul 3, britanicul de la McLaren a fost confirmat ca noul campion mondial de Formula 1.

Charles Leclerc a încheiat pe locul 4 într-un sezon de uitat pentru Ferrari. George Russell a urmat pe locul 5, urmat de Fernando Alonso pe locul 6 și Esteban Ocon pe locul 7. Clasamentul din top 10 a fost completat de Lewis Hamilton (8), Nico Hulkenberg (9) și Lance Stroll (10).

În afara punctelor, clasamentul arată astfel: Gabriel Bortoleto (11), Oliver Bearman (12), Carlos Sainz (13), Yuki Tsunoda (14), Kimi Antonelli (15), Alex Albon (16), Isack Hadjar (17), Liam Lawson (18), Pierre Gasly (19) și Franco Colapinto (20).

VERSTAPPEN, LA DOAR 2 PUNCTE ÎN SPATELE LUI NORRIS

După cursa din Abu Dhabi, Lando Norris a încheiat sezonul cu 423 de puncte și a câștigat titlul cu un avans de doar 2 puncte în fața lui Max Verstappen. Oscar Piastri încheie sezonul 2025 pe locul 3, cu 410 puncte. Cel mai bun pilot clasat din afara celor 3 este George Russell, care încheie anul pe locul 4, cu 319 puncte. Charles Leclerc și Lewis Hamilton ocupă locurile 5 și 6, cu 242 de puncte, respectiv 156 de puncte. Kimi Antonelli încheie primul său sezon de Formula 1 pe locul 7, în fața lui Alex Albon, Carlos Sainz Jr și Fernando Alonso.

Toți piloții în afară de Franco Colapinto și Jack Doohan au punctat în 2025.

MERCEDES, VICE-CAMPIOANĂ LA CONSTRUCTORI

În clasamentul constructorilor, Mercedes și-a asigurat locul 2 și poziția de vice-campioni în 2025, cu 469 de puncte. McLaren, echipa campioană la constructori, încheie anul cu 833 de puncte.

Pe locul 3 este Red Bull, cu 451 de puncte, iar Ferrari încheie un sezon dezamăgitor pe locul 4, cu 398 de puncte și fără nicio victorie în cursele de Grand Prix. Williams a avut un sezon excelent și încheie anul pe locul 5, urmat de Racing Bulls pe locul 6, Aston Martin pe locul 7 și Haas pe locul 8. Kick Sauber încheie anul pe locul 9, iar Alpine bifează un nou sezon dificil, cu locul 10 în clasamentul constructorilor.

SFÂRȘIT DE EPOCĂ

Marele Premiu din Abu Dhabi din 2025 marchează un sfârșit de epocă pentru Formula 1. Aceasta a fost ultima cursă pentru monoposturile cu efect de sol, dar și pentru sistemul DRS, care dispare după 15 sezoane. Din 2026, Formula 1 va avea un regulament tehnic complet nou, cu monoposturi mai mici și mai ușoare, cu motoare noi și cu echipe noi ca Audi și Cadillac.

Sezonul 2026 de Formula 1 va începe în Australia, în perioada 6 – 8 martie.

via Formula 1

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru