F1: Max Verstappen câștigă Marele Premiu al Italiei. Norris și Piastri pe podium după un ordin de echipă

de Tiberiu Safta
Marti, 09.09.2025
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Max Verstappen a câștigat Marele Premiu al Italiei. Cvadruplul campion mondial și-a trecut în cont al 3-lea succes din sezonul 2025 și a stabilit, totodată, un nou record pentru cea mai rapidă cursă din istoria campionatului. Lando Norris și Oscar Piastri au terminat pe podium după un ordin de echipă controversat.

În sezonul 2025, Max Verstappen a fost învingător de fiecare dată când Formula 1 a mers în Italia. După victoria obținută la Marele Premiu din Emilia-Romagna, desfășurat pe legendarul circuit Imola, cvadruplul campion mondial a reușit dubla și a învins și în Marele Premiu al Italiei desfășurat la Monza.

Pare greu de crezut, însă aceasta este doar a 3-a victorie din acest sezon pentru Verstappen, care are șanse aproape nule de a deveni campion mondial în acest an. Pe podium au mai fost pretendenții la titlu, cu Lando Norris în fața lui Oscar Piastri. Rezultatul între piloții McLaren a fost stabilit în urma unui ordin de echipă controversat.

CEL MAI RAPID TUR DIN ISTORIA FORMULEI 1

În calificări, Max Verstappen a obținut pole position, cu un timp de 1 minut și 18.792 secunde. Cu o viteză medie de 264.682 km/h, olandezul de la Red Bull a zdrobit recordul stabilit de Lewis Hamilton în 2020 pentru cel mai rapid tur din istoria Formulei 1.

Lando Norris a câștigat bătălia dintre piloții McLaren cu locul 2 pe grilă. Oscar Piastri, liderul clasamentului, a trebuit să se mulțumească doar cu locul 3. În spatele său a venit Charles Leclerc, urmat în top 10 de George Russell, Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto, Fernando Alonso, Yuki Tsunoda și Lewis Hamilton.

Fostul campion mondial de la Ferrari se calificase pe locul 5, însă avea deja o penalizare de 5 poziții pe grilă pentru un incident petrecut în etapa precedentă din Țările de Jos.

VERSTAPPEN ȘI NORRIS, LUPTĂ LA CUȚITE

Toți piloții din top 10 au ales să plece în cursă cu anvelopele medium. Câțiva piloți din afara primilor 10 au ales să plece cu anvelopele cele mai dure, în timp ce Liam Lawson, plecat de pe locul 18, a ales anvelopele cele mai moi.

Un pilot care nu avea să prindă startul a fost Nico Hulkenberg. Germanul de la Kick Sauber, calificat pe locul 12, a fost chemat la boxe de către echipă la finalul turului de formare pentru a abandona din cauza unei probleme tehnice.

La start, Norris a avut un start puțin mai bun decât cel al lui Verstappen și a început imediat o luptă pentru poziție înainte de primul viraj. Britanicul de la McLaren a încercat să treacă de Verstappen pe linia dreaptă, însă olandezul nu i-a lăsat loc și a fost forțat să ciupească iarba pentru a rezista în față.

Norris a luat interiorul pentru prima șicană și l-a forțat pe Verstappen să taie șicana pentru a evita un acroșaj. Imediat în spatele celor doi, Charles Leclerc a avut un start mai bun decât Oscar Piastri și a trecut, pentru câteva momente, pe locul 3. Australianul a reușit mai târziu în același tur să treacă de monegascul de la Ferrari cu o depășire pe exterior în primul viraj Lesmo.

Red Bull știa că manevra lui Verstappen de a tăia șicana la start risca să atragă o penalizare. La intrarea în cel de-al doilea tur, echipa i-a cerut olandezului să-i cedeze poziția lui Norris pentru a evita o penalizare. Verstappen a încetinit îndeajuns încât să-l lase pe Norris în frunte.

VERSTAPPEN REVINE ÎN FAȚĂ

Lando Norris nu reușea să se distanțeze de Verstappen, al cărui monopost era superior pe liniile drepte. Olandezul s-a menținut la jumătate de secundă în spatele britanicului până când a apărut o nouă ocazie de depășire. La începutul turului 4, Verstappen a trecut de Norris pe exteriorul primului viraj și a recâștigat prima poziție.

În încercarea de a se apăra de Piastri, Leclerc a frânat târziu înaintea primei șicane și a fost forțat să o taie pentru a reveni pe circuit. Deși monopostul Ferrari se ținea bine pe liniile drepte, Piastri reușea să se apropie de Leclerc din ce în ce mai mult.

Inevitabilul s-a produs în cel de-al 6-lea tur, cu o depășire în primul viraj. Piastri a recâștigat locul 3, iar Leclerc a căzut înapoi pe locul 4.

HAMILTON URCĂ ÎN CLASAMENT

Lewis Hamilton, plecat de pe locul 10, a avut un start bun în cursă. Britanicul a câștigat două poziții la start, după ce Yuki Tsunoda și Kimi Antonelli au avut starturi mai slabe. A urmat apoi o depășire asupra lui Fernando Alonso pentru locul 7, iar după alte două tururi, Hamilton l-a depășit și pe Gabriel Bortoleto pentru a veni pe locul 6.

Ceva mai în spate s-a dat un duel între Esteban Ocon și Lance Stroll. Canadianul de la Aston Martin a fost forțat să iasă larg înaintea celei de-a doua șicane, lucru ce a atras o penalizare de 5 secunde pentru francezul de la Haas.

VERSTAPPEN SE DISTANȚEAZĂ DE PLUTON

În fruntea cursei, Max Verstappen începea treptat să se despartă de restul plutonului, lucru dovedit de un șir de tururi rapide. După 18 tururi, ecartul dintre Verstappen și Norris trecuse de 5 secunde și a continuat să se mărească gradual.

Dintre piloții care au plecat în cursă cu anvelopele medium, Oliver Bearman a fost primul care a intrat la boxe în turul 19. Oprirea britanicului de la Haas i-a determinat pe mai mulți piloți din mijlocul plutonului să oprească pentru anvelope noi.

ALONSO ABANDONEAZĂ CU SUSPENSIE RUPTĂ

Printre cei care au oprit au mai fost Bortoleto și Alonso, care au intrat la boxe în același timp. La intrarea la boxe, nimic nu îi separa pe cei doi, astfel că se anunța o luptă între mecanicii echipelor Aston Martin și Kick Sauber. Alonso a avut o oprire mai bună și a câștigat poziția față de pilotul brazilian pe linia boxelor.

Pentru fostul campion mondial, însă, cursa nu avea să mai dureze mult. La nici un tur după trecerea la boxe, Alonso a fost nevoit să abandoneze după ce a trecut peste vibratorul de la ieșirea din șicana Ascari. Vibrațiile au fost îndeajuns de puternice încât să rupă suspensia din dreapta față a monopostului Aston Martin.

ORDINE DE ECHIPĂ LA WILLIAMS

Dintre piloții fruntași, George Russell, aflat pe locul 5, a fost primul care a intrat la boxe pentru un set nou de anvelope hard. În același timp, piloții de la Williams au urcat și ei în clasament, cu Carlos Sainz Jr pe locul 8 și Alex Albon pe locul 9. Echipa britanică a dat apoi un ordin de echipă de a schimba pozițiile între cei doi piloți. Sainz a fost nevoit să-l lase pe Albon să treacă în fața lui.

Intensitatea cursei nu mai era la același nivel ca la începutul ei, însă a mai existat un moment de acțiune pe circuit între Yuki Tsunoda și Liam Lawson. Cei doi, care opriseră deja la boxe, s-au atins la intrarea în cea de-a doua șicană, însă incidentul a fost fără consecințe.

ACROȘAJ ÎNTRE SAINZ ȘI BEARMAN

Turul 33 a fost momentul în care Charles Leclerc a intrat la boxe pentru anvelope noi. Monegascul a revenit pe circuit în fața lui George Russell. Verstappen a fost următorul la boxe în cel de-al 37-lea tur. Noul lider era acum Lando Norris, în fața lui Piastri, în timp ce Verstappen a revenit pe locul 3.

Cei doi piloți McLaren erau acum următorii care erau așteptați să oprească la boxe. Până atunci, cursa a fost cât pe ce să fie dată peste cap de un acroșaj între Carlos Sainz Jr și Oliver Bearman la intrarea în șicana Roggia. Cei doi piloți s-au răsucit, însă au putut să revină pe circuit fără să fie nevoie de o neutralizare a cursei. Pentru acest incident, Bearman a primit o penalizare de 10 secunde.

OPRIRE LENTĂ PENTRU NORRIS

Turul 45 a fost momentul în care McLaren a decis să-l aducă la boxe mai întâi pe Oscar Piastri.

Australianul a avut parte de o oprire efectivă de 1.91 secunde, cea mai rapidă din acest sezon. Piastri a revenit pe locul 3, în spatele lui Norris și Verstappen.

Oprirea lui Norris a venit cu un tur mai târziu, însă acesta a fost un moment care a dat startul unui moment controversat. Britanicul a avut parte de o oprire lentă, de 5.9 secunde, din cauză că roata din stânga față nu putea fi prinsă îndeajuns de repede. La revenirea pe circuit, Norris a pierdut poziția a doua în fața lui Piastri, în timp ce Verstappen revenise acum la conducerea cursei.

ORDINE DE ECHIPĂ LA MCLAREN

Oprirea lentă a lui Norris părea că va fi un câștig important pentru Piastri în campionat. Aici, însă, a intervenit cel mai controversat moment al cursei. Cu doar 5 tururi rămase până la final, McLaren a dat un ordin de echipă lui Piastri de a-l lăsa înapoi pe Norris în fața sa. Piastri nu a fost deloc de acord cu această decizie, însă ordinul a fost respectat și Norris a fost lăsat să treacă înapoi pe locul 2.

VERSTAPPEN CÂȘTIGĂ CEA MAI RAPIDĂ CURSĂ DIN ISTORIE

La finalul celor 53 de tururi, Max Verstappen a încheiat cu o victorie categorică în fața celor de la McLaren. Olandezul a câștigat cursa cu un avans de peste 19 secunde în fața lui Lando Norris pe locul 2, în timp ce podiumul a fost completat de Piastri.

Cu un timp total de 1 oră, 13 minute și 24.325 secunde și cu o viteză medie de 250.706 km/h, Marele Premiu al Italiei din 2025 devine, în mod oficial, cea mai rapidă cursă din istoria Formulei 1. Anterior, cea mai rapidă cursă din istoria campionatului a fost Marele Premiu al Italiei din 2003.

În afara podiumului, Charles Leclerc a fost nevoit să se mulțumească doar cu locul 4 în fața tifosi-ului. George Russell a încheiat pe locul 5, iar Lewis Hamilton a terminat prima sa cursă la Monza ca pilot Ferrari pe locul 6. Alex Albon a urmat pe locul 7, în timp ce Gabriel Bortoleto a încheiat pe locul 8.

Clasamentul din puncte a fost completat de Kimi Antonelli pe locul 9 și de Isack Hadjar pe locul 10. Francezul a avut din nou un rezultat impresionant după ce a plecat în cursă de pe linia boxelor. De asemenea, Antonelli a primit o penalizare de 5 secunde pentru că l-a forțat pe Alex Albon să iasă larg la un moment dat.

Clasamentul din afara punctelor arată astfel: Sainz (11), Bearman (12), Tsunoda (13), Lawson (14), Ocon (15), Pierre Gasly (16), Franco Colapinto (17) și Lance Stroll (18).

DIFERENEȚĂ REDUSĂ LA 31 DE PUNCTE ÎNTRE PIASTRI ȘI NORRIS

După cursa din Italia, Oscar Piastri rămâne liderul campionatului, cu 324 de puncte adunate. Avansul australianului a fost ușor micșorat odată cu acest rezultat, astfel că diferența dintre el și Lando Norris pe locul 2 este acum de 31 de puncte. Max Verstappen rămâne la o distanță mare pe locul 3, cu 230 de puncte. George Russell se menține pe locul 4, cu 194 de puncte, în fața lui Charles Leclerc (163 puncte) și Lewis Hamilton (117 puncte).

În clasamentul constructorilor, McLaren se apropie garantat de un nou titlu mondial. Echipa britanică are 617 puncte și un avans imens, de 337 de puncte față de Ferrari, aflată pe locul 2. La 20 de puncte în spatele italienilor este Mercedes, cu 260 de puncte. Red Bull rămâne pe locul 4, cu 239 de puncte.

Următoarea cursă va fi Marele Premiu din Azerbaidjan, care se va desfășura în weekend-ul 19 – 21 septembrie.

via Formula 1

Comentarii (4)

  • Bixente
    Jupânul Formulei Unu este Max Verstappen.

    O demonstratie de forță a olandezului pe Monza, similara cu reprezentatiile oferite de Ayrton Senna sau Schumacher.

    Si ca sa aveti validarea completa a faptului ca Max Verstappen este un racer autentic, olandezul a obtinut o derogare din partea Red Bull pentru a i se permite sa participe la o cursa de GT-uri pe Nurburgring-Nordschleife week-end-ul urmator.
    Evident, din postura de pilot.
    2 1
  • Ștrumfii să caşte ochii
    https://youtu.be/wgZdpFRpZCs?feature=shared
    0 0
  • Echipa lu'peste
    Am citit explicatie penibile ale lui Andrei Stelica despre ordinul dat lui Piastri de a ceda pozitia. Vezi doamne că australianul a intrat primul că sa se apere la Leclerc, deși aveau un free pit in fata, in timp ce britanicului i s-a garantat locul 2 daca mai aștepta și poate apare SC și câștigă. Adică îl sacrifica pe Piastri că poate câștiga Norris iar dacă nu apare SC, ii da Stella locul 2 de la el din buzunar!
    Dar dacă intra Norris primul și patea același lucru, îl țineau și pe australian 7secunde pe cric?
    Mă mir că runda trecuta nu l-au retras pe Piastri, că sa nu fie avantajat de abandonul britanicului.
    1 0
  • Bixente
    Norris si Piastri, doi patetici.

    Cerşeau un SafetyCar in ultima parte a cursei, numai astfel putandu-l detrona pe reperul unui week-end -fastest pole lap in history & fastest GrandPrix in history- care va ramane etalonul F1 pentru multa vreme.

    Ciocoflenderilor, luați aminte, Max Verstappen si-a permis sa ruleze mai rapid la Monza in Grand Prix decat Michael Schumacher in 2003, pulverizandu-i recordul germanului cu nu mai putin de 55 DE SECUNDE!!!
    La Monza, 55 DE SECUNDE reprezinta o eternitate.
    Nu-i la indemâna oricui să rescrie ierarhiile.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru