Istoria constructorului Toyota in Formula 1

De Daniel Popescu
Publicat Miercuri, 04.11.2009
Automarket va prezinta o analiza a rezultatelor obtinute de Toyota in cele opt sezoane petrecute in Formula 1.

Toyota si-a anuntat pentru prima oara intentia de a concura in Formula 1 in 1999, iar primele teste au avut loc in 2001 cu un monopost TF101, utilizat exclusiv in acest scop. Japonezii au testat acest monopost pe nu mai putin de 11 circuite, pentru a obtine date telemetrice cat mai relevante.

Toyota a debutat in competitie in sezonul 2002, iar primii piloti ai echipei au fost Mika Salo si Alan McNish. Toyota Racing a fost considerata drept o echipa care va reusi sa ajunga in topul Formulei 1, cu atat mai mult cu cat a castigat primul punct in competitie la debutul oficial, in Marele Premiu al Australiei din 2002. Cu toate acestea, Toyota nu a reusit sa continue in acelasi mod, iar la finalul sezonului a ocupat locul 10 in clasamentul constructorilor cu numai doua puncte.

Pentru sezonul 2003, Toyota a optat pentru o linie de pilot complet noua, formata din Olivier Panis si Cristiano da Matta. Echipa a progresat lent fata de 2002 si a obtinut puncte in sapte Mari Premii. Totusi, cel mai bun rezultat a fost un loc 5 in Germania, iar echipa a terminat pe locul 8 in clasamentul constructorilor.

TOYOTA, ACUZATA DE SPIONAJ INDUSTRIAL

Un an mai tarziu, Toyota a fost acuzata de spionaj industrial, intrucat monopostul TF104 era similar din punct de vedere al designului cu cel utilizat de Ferrari, F2003-GA.

In urma investigatiilor s-au descoperit numeroase documente ale Scuderiei Ferrari la fabrica Toyota de la Koln.

In ceea ce priveste rezultatele sportive, Toyota a continuat cu Panis si da Matta, ultimul fiind insa inlocuit ulterior de pilotul de teste Ricardo Zonta. La randul sau, acesta a fost inlocuit in timpul sezonului de Jarno Trulli, care tocmai parasise echipa Renault. Zonta a revenit pe circuit in Marele Premiu al Braziliei dupa ce Panis si-a anuntat retragerea din Formula 1. Tot in 2004, Toyota l-a angajat pe Mike Gascoyne ca director tehnic, insa echipa a castigat numai 8 puncte pe parcursul sezonului si a terminat pe locul 8 in clasamentul constructorilor.

2005, CEL MAI BUN SEZON DIN ISTORIA TOYOTA

Rezultatele echipei Toyota s-au imbunatatit considerabil in sezonul 2005, cand noul coechipier al lui Trulli a fost Ralf Schumacher, venit de la Williams. Echipa a finalizat sezonul pe locul 4 in clasamentul constructorilor dupa ce Trulli a obtinut trei podiumuri, iar Schumacher doua. 2005 avea insa sa ramana cel mai prolific sezon din istoria echipei.

INCEPUTUL DECLINULUI

Toyota a decis la inceputul sezonului 2006 sa renunte la serviciile lui Mike Gascoyne in urma unor neintelegeri cu presedintele John Howett in privinta gestionarii team-ului. Efectul acestei decizii s-a vazut chiar in acel an, cand Toyota a obtinut un singur podium si a terminat pe locul 6 in clasamentul constructorilor.

2007 avea sa marcheze inceputul unei colaborari de trei ani cu Williams pentru furnizarea motoarelor, insa echipa a esuat in tentativa de a obtine podiumuri si a ramas pe locul 6 in clasamentul constructorilor.

In sezonul 2008, Toyota l-a inlocuit pe Schumacher cu Timo Glock, iar echipa a obtinut doua podiumuri in Franta si Germania.

Toyota a ocupat la finalul sezonului locul 5 in clasamentul constructorilor.

Toyota a inregistrat un usor progres in sezonul 2009, atribuit in mare masura deciziei de a utiliza un dublu deflector inca de la inceputul anului. Totusi, dupa trei podiumuri obtinute in primele patru curse, Toyota a consemnat un regres spre finalul sezonului si a terminat doar pe locul 5 in clasamentul constructorilor.

In luna noiembrie, Toyota a decis sa se retraga din Formula 1 din considerente financiare, cu atat mai mult cu cat nu a obtinut nicio victorie in Formula 1.

Statistici:

Curse: 139

Titluri mondiale: 0

Victorii: 0 Podiumuri: 13

Pole position-uri: 3

Fastest lap: 3

Puncte: 273.5

Galeria foto atasata include fiecare monopost utilizat de Toyota Racing in Formula 1, de la TF102 pana la TF109.

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru