Radiografia conversatiilor radio din timpul accidentului lui Piquet

De Daniel Popescu
Publicat Marti, 15.09.2009
Conversatiile radio dintre oficialii echipei Renault din timpul Marelui Premiu al statului Singapore din sezonul 2008 sugereaza ca accidentul lui Nelson Piquet Jr. a facut parte din strategia echipei pentru a facilita victoria lui Fernando Alonso.

Publicatia britanica The Times a intrat in posesia inregistrarilor audio ale oficialilor Renault pe parcursul cursei de la Singapore de anul trecut. Informatiile dezvaluite sunt fascinante prin prisma declaratiilor facute de Flavio Briatore, Pat Symonds si alti doi ingineri ai echipei Renault.

Declaratiile vizeaza atat accidentul lui Nelson Piquet Jr, cat si reactiile oficialilor, dar si concentrarea pe situatia lui Fernando Alonso imediat dupa producerea accidentului. Puse cap la cap, toate aceste informatii ar putea sugera ca accidentul lui Nelson Piquet Jr. a facut parte din strategia echipei pentru prima cursa pe timp de noapte din istoria Formulei 1, pentru a favoriza victoria lui Fernando Alonso.

SYMONDS ISI ANUNTA INGINERII CA SCHIMBA STRATEGIA LUI ALONSO

Prima informatie care sugereaza o strategie complexa pentru acest Grand Prix vine din partea lui Pat Symonds, care isi anunta inginerii ca Fernando Alonso va intra la boxe mai devreme decat era prevazut in strategia oficiala.

"Va pot spune ca nu vom merge pe o strategie cu trei opriri. Nu va faceti griji in privinta combustibilului, pentru ca il voi scoate pe Alonso din trafic mai devreme", isi anunta Symonds inginerii. "Cred ca il vom opri (n.r - pe Alonso la boxe) chiar inainte sa il ajunga (n.r - pe Kazuki Nakajima, care concura in fata spaniolului). Facem asta pentru ca suntem inca ingrijorati in privinta pompei de alimentare. Mai are combustibil pentru numai doua tururi. Il vom opri la boxe devreme si ii vom incarca combustibil pana in turul 40".

Strategia lui Symonds este contestata de unul dintre inginerii sai, insa acesta din urma accepta solutia intrucat Symonds este seful sau. "Pat, nu crezi ca totusi este putin cam devreme? Am facut numai sase zecimi in acel tur".

"Nu, nu, totul este in regula", a replicat Symonds. "Ok, ok, am inteles", este raspunsul final al inginerului.

PIQUET JR. INTREABA REPETAT IN CE TUR SE AFLA

Un alt aspect cheie al accidentului este ca Nelson Piquet Jr. a intrebat de mai multe ori la inceputul cursei in ce tur se afla, in ciuda faptului ca acest lucru nu este unul obisnuit pentru piloti. De alfel, insistenta brazilianul a trezit si nedumerrea inginerilor Renault. "In ce tur suntem, in ce tur suntem?", intreaba Piquet. Unul dintre ingineri isi anunta colegii cu surprindere: "A intrebat doar in ce tur se afla". Symonds intervine insa imediat in discutie: "Mda, spune-i ca este pe cale sa completeze turul 8. Spune-i doar ca este pe cale sa completeze, sa completeze turul 8".

RENAULT II SOLICITA LUI PIQUET JR. SA FORTEZE O DEPASIRE

Cateva tururi mai tarziu, Symonds ii transmite indirect lui Piquet Jr ca trebuie sa fac tot posibilul sa il depaseasca pe Rubens Barrichello, solicitandu-i sa forteze monopostul cat mai mult posibil. "Ok, trebuie sa il fortezi foarte mult acum. Daca nu il depaseste pe Barrichello nu ajunge nicaieri, trebuie sa il depaseasca pe Barrichello in acest tur", ii transmite  Symonds inginerului de cursa al lui Piquet. In acest moment, Briatore intervine in discutie: "Spune-i sa forteze".

Inginerul lui Piquet Jr. isi anunta apoi pilotul despre sarcinile trasate de Symonds. "Nelson, nu ai nicio scuza acum, trebuie sa il depasesti pe Barrichello. Ai un avantaj de patru zecimi pe linia dreapta. Haide, trebuie sa fortezi acum, trebuie sa il depasesti". Cateva secunde mai tarziu, Nelson Piquet Jr. are parte de un accident in virajul 17, in urma caruia safety car-ul este scos pe circuit.

REACTIILE INGINERILOR DUPA ACCIDENT

Accidentul suferit sau provocat de Piquet Jr.

trezeste la viata inginerii de cursa. "Nelson e afara. La naiba, Nelson a avut un accident. As spune ca va fi steag rosu. Este urias". Piquet Jr. "Imi pare rau, baieti. Am avut o mica iesire". Inginer: "Este bine?". Symonds: "Intreaba-l daca este bine". Inginer: "Esti ok, esti ok?". Inginer: "Fernando tocmai a trecut". Inginer: "Ok, a aparut steag galben". Piquet: "Mda, m-am lovit la cap. Cred ca sunt ok". Inginer: "Ok, am inteles". Inginer: "Safety car, safety car, safety car, safety car. Fernando, intra safety car-ul". Inginer: "La naiba, a avut un mare accident". Briatore: "La naiba, la naiba, Nelson nu este pilot".

ATENTIA SE MUTA SPRE ALONSO

La scurt timp dupa accident, atentia lui Symonds si Briatore se muta spre Alonso, asupra sanselor pe care spaniolul le are sa castige cursa.

Symonds: "Pe ce loc este Alonso?" Inginer: "Pai suntem pe 20 si suntem primii care au intampinat safety car-ul". Symonds: "Mda, nu suntem...". Inginer: "Va trece de el, dar va trebui sa astepte". Briatore: "In ce pozitie ne aflam acum dupa toate evenimentele astea?" Symonds: "Flavio, sincer sa fiu, nu stiu. Trebuie sa avem o pozitie buna cu Fernando. Dar sincer sa fiu nu stiu unde e".

Sursa citata a intrat si in posesia datelor telemetrice ale monopostului pilotat de Nelson Piquet Jr, acestea fiind prezentate in imaginea atasata acestui articol. Telemetria demonstreaza ca Piquet Jr. a accelerat in mod nejustificat in virajul 17, provocand astfel pierderea controlului volanului si, implicit, producerea accidentului.

CRASHGATE: Citeste aici toate articolele legate de scandalul in care este implicata echipa Renault dupa accidentul lui Nelson Piquet Jr. din Marele Premiu al statului Singapore din sezonul 2008.

Via | The Times

Comentarii (5)

  • ..nu prea..
    nu prea reiese ceea ce se vehiculeaza...
    0 0
  • cam subtire !
    Este cam greu, si pentru unul care vrea sa auda niste indicatii ca se pune la cale o chestie de genul accidentului. Oare toti inginerii care cer pilotului sa forteze vor de fapt ca acesta sa iasa in decor?. Probabil duminca la Monza si lui Levis i s-a spus sa forteze pentru a trece de Butonel. Oare nu este inginerul ala in cardasie cu Ferrari si ii ajuta sa nu piarda locul 3 la constructori?.Sau este consumator de red bull ? Ce naiba credeam ca numai la noi se poarta teoria conspiratiei.
    Ma tem ca Nelson este folosit de Mosley sa-l scoata pe Briatore din schema. Oare cu Montezemollo cum vor proceda, ca el ar mai fi unul care s-a pus pe contre cu FIA.
    0 0
  • NeoGalaxy
    @Date
    Eu sunt foarte curios cum au facut rost de acele inregistrari pentru ca toate convorbirile intre piloti si team-ul de support sunt criptate in timp real, neputand fii interceptate desi evident sunt niste frecvente radio. Totusi... as vrea sa le ascult si eu :)
    0 0
  • NeoGalaxy
    @Admini
    In poza aia scrie ca FIA a prezentat acele date, departamentul tehnic incercand sa ajute echipa care investigheaza, deci probabil sunt chestii oficiale :)
    0 0
  • gresit!
    fia e si ea controlata de montezemolo!
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru