Declinul diesel: de la 55% la 44% în Europa. Analiștii prevăd continuarea scăderii, unii constructori continuă investițiile în tehnologie

de Mircea Meşter, Foto: Dreamstime.com
Sambata, 06.01.2018
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Dacă acum 6 ani reprezenta cele mai vândute motoare din Europa, diesel-ul a coborât în 2017 la sub 45%. Analiștii au opinii amestecate legate de ritmul viitor al scăderii, dar toți converg spre aceeași concluzie: era diesel apune lent, dar sigur.

Vânzările de mașini noi cu motoare diesel au scăzut anul trecut în Europa, continuându-și declinul început încă din 2012. Dacă vârful absolut al diesel-ului în Europa a fost atins în 2011, când 55% dintre mașini au fost rerpezentate de motorizări diesel versus 43% pe benzină, anul 2017 a consemnat o scădere a cotei de piață diesel în Europa până la 44% conform JATO Dynamics. Coborârea a fost resimțită cel mai acut în ultimele 12 luni, când diesel-ul a pierdut 5 procente din cota de piață europeană.

Analiștii: dieselul va coborî sub 40%

Esential 55% dintre mașinile noi vândute în Europa în 2011 erau echipate cu motoare diesel.
44% dintre mașinile noi cumpărate de europeni în 2017 au fost versiuni diesel.
Analiștii și producătorii auto converg spre aceeași concluzie: diesel-ul va continua să scadă, însă prognozele pentru anul 2018 diferă în funcție de originea analizelor. James Verrier, CEO al departamentului de motoare din cadrul BorgWarner, este citat de Automotive News: "Am ajuns de la 50% cotă de piață diesel în cazul mașinilor noi vândute în Europa la mijlocul segmentului 40-50%. Unde se va opri coborârea? Nu știe nimeni. Probabil în zona 30-40%", spune acesta.

Opinia specialistului BorgWarner este dublată de cea a analiștilor Continental, unul dintre furnizorii de top din industria auto, care susțin că diesel-ul va pierde în continuare o cotă de piață care va duce tehnologia la sub 40%.

Christoph Sturmer, analist PwC Autofacts, susține că anul 2018 va duce diesel-ul la o cotă de piață europeană de circa 40%. "Dar nu există o stare generală a diesel-ului în Europa", atrage atenția acesta. "Există dubii în creștere legate de puterea pe care o are diesel-ul în Germania, există unele dubii în Franța, însă există și multe alte țări în care vânzările nu sunt deloc afectate de discuțiile despre această tehnologie".

Opinia lui Sturmer este confirmată de faptul că unele piețe europene importante care altădată devorau motorizările diesel au început să găsească alternative în motoarele turbo pe benzină și în micro-hibrizi. Este cazul Franței: diesel-ul deținea 72% din piață în 2012, record absolut european, iar astăzi a ajuns la 48%.

Opinii diferite: "Scăderea diesel va continua, dar într-un ritm lent"

Pe de altă parte, analiștii companiilor Frost&Sullivan și LMC Automotive susțin că scăderea prognozată pe 2018 va fi mai mică, deoarece curba se va aplatiza.

"Contructorii sunt nevoiți să împingă vânzările motoarelor diesel până după 2020 pentru a putea să atingă cerințele de emisii", spun aceștia.

Declinul diesel a început să fie resimțit în 2012 în Europa, însă a accelerat acum doi ani și jumătate, odată cu scandalul în care a fost implicat Grupul Volkswagen în anul 2015. În plus, limitele de emisii cerute de Uniunea Europeană și amenințările mai mult sau mai puțin clare privind eliminarea în viitor a mașinilor diesel venite din partea autorităților locale care se ocupă de management-ul unora dintre orașele mari ale Europei au contribuit la imaginea din ce în ce mai precară a diesel-ului la nivelul continentului.

Mercedes: investiție de 3 miliarde de euro în tehnologia diesel

Să renunțăm la dezvoltarea motoarelor diesel ar fi o eroare majoră atât economic, cât și din punctul de vedere al mediului.

Mario Muerward
Director dezvoltare motoare diesel Daimler
De cealaltă parte a baricadei, constructorii auto investesc în continuare în "curățarea" motorizărilor diesel, utilizând tehnologii noi care au rolul de a filtra emisiile nocive (în special cele de Oxizi de Azot, NOx).

După ce Dieter Zetsche, CEO Daimler, susținea în vara anului trecut că "merită să ne luptăm pentru tehnologia diesel", Mercedes a anunțat două motorizări diesel cu patru cilindri (coduri interne OM654 și OM656) care au fost dezvoltate special printr-o investiție masivă de 3 miliarde de euro pentru a se ridica la nivelul cerințelor viitoarelor teste europene de consum realizate în trafic real (RDE). De altfel, Mercedes-Benz este una dintre puținele mărci care au resimțit o creștere a vânzărilor diesel în cursul anului 2017, +4%, nemții aflându-se pe locul al doilea la vânzările diesel în Europa după marca Volkswagen.

Un alt brand care pregătește noi motorizări diesel este Ford, care a anunțat noile EcoBlue de 1.5 și 2.0 litri în gama pregătită pentru anul 2018. Versiunea de 1.5 litri își va face debutul chiar pe noul EcoSport, model pe care Ford îl construiește la Craiova. Noile motoare utilizează catalizatoare speciale (SCR) care au rolul de a le face foarte competitive în testele stardard RDE.

Renault: "Vom vinde cu 50% mai puțin diesel în 2022"

Există și constructori care se adaptează din mers la trenduri și mizeză pe soluții alternative.

Observând că în general clienții care au renunțat la diesel au trecut la benzină turbo de cilindree mică cu același nivel de putere, francezii de la Renault și PSA Peugeot-Citroen încearcă să se reorienteze pe piață.

Renault a anunțat deja că va reduce vânzările diesel cu 50% până în 2022, eliminând două dintre cele 3 familii de motoare diesel din propria gamă. În același timp, PSA va importa din China anual 100.000 de unități ale motorului pe benzină cu trei cilindri PureTech pentru a face față cerințelor în creștere în această zonă a pieței.

Nu în ultimul rând, strategia Toyota nu mai vizează motărizările diesel. Dacă japonezii au fost obligați să introducă motoare diesel în propria gamă la începutul acestui deceniu pentru a ține pasul cu cererea în creștere din Europa, oficialii Toyota încep să elimine complet versiunile diesel din lista de opțiuni ale modelelor pe care le vând pe continent. Cel mai recent exemplu vine din Italia, unde Toyota a renunțat complet la versiunile diesel ale lui Yaris, Auris și RAV4, oferind acum o gamă de autoturisme și SUV-uri "diesel-free". Strategia va fi dublată și ăn România, acolo unde Toyota va renunța complet la diesel pe gama de turisme în acest an, după ieșirea lui Avensis diesel din ofertă.

via Automotive News (înreg)

Comentarii (9)

  • Este normal ca aceasta scadere la diesel sa difere in functie de producatori, cei care aveau in oferta diesel, dar vindeau modest, gen Toyota, renunta la el, ma referer mai ales la clasa mica si compacta, cei care au multe motorizari si-au investit mai mult, normal ca deocamdata nu renunta, pana cand ? Pana cand vanzarile vor intra la cota de avarie.

    Producatorii premium vor fi ultimii care vor renunta, mai ales la SUV-uri si limuzine clasa mare/lux, Mercedes n-a lansat noul motor de 3 litri, 6 in linie, ca sa renunte in 2-3 ani.

    Chiar daca per total, dieselul va scadea, sunt unii care vor avea cresteri, pentru ca va fi lasat locul liber de alti producatori care renunta, ma gandesc mai ales la Volvo care astazi vinde destul de binisor si diesel, cu toate ca au motoare de maxim 2 litri si patru cilindri, dar care a anuntat ca dupa 2020 se va axa doar pe benzina, hibrid, electric.
    19 3
  • Andrei
    Atata timp cat am diesel in gama masinii pe care o cumpar, tot diesel as alege. Cand nu voi mai avea ce sa cumpar diesel nou, aleg varianta SH. Nu renunt la diesel nici batut !
    24 28
  • corectie dane
    volvo a anuntat ca isi va electrific toata gama, adica vor produce diesel si dupa 2020, dar vor avea legat la motor si un mic motorash electric, un sistem microhibrid
    ce au spus ei este ca nu vor mai dezvolta noi generatii de motoare diesel dupa 2020.
    18 3
  • Diferentele reale de consum intre motorizari benzinare turbo si diesel de aceleasi puteri identice sunt minuscule, de genul 2l/100 km in urban si 1l/100 km in extra, benzina avand avantaje la capitolul perfomante. In acelasi timp, modelele diesel au un pret de achizitie mai mare decat benzinarele turbo cu puteri identice (nu cu mult mai mare cum era cazul in trecut cand comparam benzinare aspirate cu diesel), astfel ca amortizarea se face in 5-6 ani doar daca faci peste 20.000 km pe an.

    Din punctul meu de vedere n-as alege un diesel in momentul de fata, mai ales ca circul destul pe afara vara prin vacante si peste 2-3 ani vor aparea taxarea si/sau interzicerea de tot a modelelor cu motorizari diesel in orasele mari (nu m-ar mira sa vedem faze de genul si la noi in Romanica... ca la initiative suntem primii, desi veniturile sunt de 6-7 ori mai mici ca in vest si parcul auto are o vechime de aproape 15 ani...). Ca sa nu mai zic ca diesel-ul se simte in habitaclu (mici vibratii la toate modelele sau chiar zgomote in cazul modelelor mai ieftine), iar afara se aude ca un tractoras.

    Fiecare are insa nevoi diferite.

    Oricum, asa cum zicea si Dan, diesel-ul se va mentine la SUV-uri (compacte, medii, mari), limuzine medii, mari si lux, dar mai ales la utilitare si camioane. Asta in urmatorii 7-8 ani. Pe viitor s-ar putea sa vedem camioane precum cel prezentat de Tesla pe toate drumurile. Drumurile civilizate :-)
    21 4
  • mircea badea
    scaderea se va accelera. singura chestie ar fi aparitia unui euro 7 pe bune, recunoscut de autoritati ca nepoluant. dar slabe sanse, cam toti s-au decis sa ingroape dieselul.
    6 5
  • Nu stiu de ce dar urmatoarele norme de poluare, sa zicem incepand cu Euro7, cred ca vor include si factorul hibrid.
    Nu cred ca urmatorul deceniu ne va aduce multe masini electrice pentru ca pur si simplu nu exista infrastructura iar tehnologia nu e matura dpdv al costurilor. Inca traim perioada romantata a automobilului electric. Hibridul e ceva mai palpabil dar tot scump ramane.
    Motoare proiectate recent e clar ca vor fi exploatate cel putin 2 generatii. De ex. VAG abia a introdus 1.5TSI. Nu-l va inlocui prea curand.
    Cat de curand apare Euro 6c/6d care va aduce filtrul de particule pe benzinare. Dieselurile nu vor mai face fata exigentelor dar vor fi sub 2 conditii: suprataxate, DPF si mai agresiv.
    1 3
  • 1.5 tsi are filtru de particule. Asta inseamna probabilitate mai mare de defectare.
    3 0
  • AndreiRN
    De peste 15 ani imi produc propriul bio-diesel si conduc numai MBS si Dodge Cummins. Daca as avea optiunea sa trec la electric la acelasi cost as faceo IMEDIAT. Dar deocamdata si pt urmatori 10 ani nu vad aceasta posibilitate asa ca lucrez sa-mi maresc stockul cat pot mai mult.
    Un diesel hibrid ar fi cel mai elicient dar ........
    2 3
  • Dincolo de diverse argumentări complexe pro/contra diesel, cred că-i sugestiv la capitolul *contra* procentul problemelor tehnice raportate chiar aici pe AM de cititori - covîrșitor în defavoarea mașinilor diesel (+/- 80%, adică mult peste cele cca 50% dieseluri din parcul auto românesc actual.)

    Ce-i drept, aprinderea prin compresie (încă) are și avantaje (randament termodinamic ridicat=consumuri mici sau reprize remarcabile), pe lîngă minusuri (complexitate=costuri mari inițiale la motorizările noi ori vibrații, fumegări, defecțări costisitoare etc la versiunile vechi.)

    În orice caz, duplicitatea și incompetența crasă a politicienilor (nu doar de la noi) au jucat/joacă un rol decisiv și-n declanșarea pseudo-crizei diesel actuale - de ex. prin subtaxarea motorinei... o vreme, iar acum după ispitirea majorității prin începerea suprataxării ei.
    14 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru