O nouă lovitură pentru modelele electrice: depreciere enormă după 5 ani

de Mircea Meșter
Vineri, 03.01.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
O analiză americană arată că valoarea de revânzare a modelelor full-electrice după 5 ani de utilizare se prăbușește în raport cu cea a mașinilor echivalente pe benzină sau diesel. Hibridele țin însă pasul cu "frații" lor convenționali.

Incursiunea relativ recentă a constructorior auto în zona modelelor electrice a adus cu sine o serie de probleme majore indicate de potențialii clienți. Iar printre acestea se numără prețul de achiziție ridicat, autonomia scăzută și punctele de încărcare care în unele țări lipsesc cu desăvârșire. În aceste condiții care nu s-au îmbunătățit în ultimii ani decât în ceea ce privește modelele prezentate de compania specializată Tesla Motors, are vin cu autonomii de până la 450 de kilometri, jurnaliștii de la USA Today și analiștii auto de la Kelley Blue Book mai dau o lovitură grea modelelor cu motoare electrice

Conform unei analize realizate pe modelele electrice existente astăzi pe piața din SUA. o problemă majoră a acestora este reprezentată de prețul de revânzare și de valoarea reziduală scăzută pe care mașinile de acest tip le prezintă după cinci ani de utilizare. Astfel, diferențele dintre valoarea de revânzare a versiunilor convenționale ale modelelor Chevrolet Spark, Ford Focus, Smart Fortwo sau Fiat 500 și cele electrice ale acelorași modele sunt foarte mari, ajungând până la diferențe de 15-20%. Aceeași situație se întâlnește și în cazul full-electricului Nissan Leaf, care comparat cu un model echivalent convențional din gama Nissan prezintă o scădere mult mai mare a prețului de revânzare.

Nissan Leaf își păstrează doar 15% din prețul inițial

Esential 15% din valoarea inițială își păstrează Nissan Leaf la revânzarea după 5 ani.
28% este valoarea reziduală după cinci ani a unui Chevrolet Spark electric.
20% este valoarea de revânzare a unui Ford Focus electric după 60 de luni.
Un Focus pe benzină se vinde la 36% din valoarea sa inițială.
Americanii dau și câteva exemple clare. Dacă un Spark electric se va vinde după 5 ani cu 28% din valoarea sa inițială (versus 40% în cazul versiunilor cu motoare termice ale lui Spark), Ford Focus electric și Nissan Leaf își păstrează după cinci ani doar 20%, respectiv 15% din prețul inițial. În cazul unui Focus cu motor pe benzină, valoarea de revânzare este de 36%, în timp ce o compactă Nissan clasică vine cu o valoare reziduală de circa 36%, deci cu o diferență de 21% față de Leaf.

"Mașinile electrice pure reușesc cu greu să se impună pe piața modelelor second-hand. Clienții acestui tip de mașini vor să le cumpere noi, nu uzate", afirmă Eric Ibara, analist Kelley Blue Book, citat de USA Today. La scăderea bruscă a valorii reziduale a acestui tip de modele participă însă și faptul că electrice se cumpără cu bonusuri guvernamentale și reduceri imense, ceea ce duce la prăbușirea valorii la revânzarea ulterioară: "De exemplu, dacă o mașină electrică are preț de listă de 30.000 de dolari, dar are un bonus guvernamental la achiziție de 7.500 de dolari, prețul său la revânzare scade în momentul achiziției la 22.500 de dolari sau chiar mai jos, pentru că nimeni nu plătește mai mult pe o mașină uzată decât pe una nouă", explică Jack Nerad, unul dintre experții Kelley Blue Book.

Cazul lui Tesla Model S este unul special, Elon Musk - directorul Tesla Motors - anunțând că producătorul va dezvolta programe dedicate clienților care le va asigura acestora revânzarea în sistem trade-in a unui Model S la valori reziduale mai ridicate decât cele ale unor versiuni convenționale BMW, Audi, Mercedes-Benz sau Lexus.

Mașinile hibride reușesc să facă față mult mai bine

Merită subliniat și faptul că, spre deosebire de full-electrice, versiunile hibride ale modelelor convenționale reușesc să-și păstreze o valoare de revânzare mult mai ridicată.

De exemplu, un Porsche Panamera E-Hybrid își păstrează 37% din valoarea inițială de revânzare (versus 41% în cazul versiunilor cu motoare termice simple), iar un Prius se revinde la 35% din eticheta inițială, în timp ce o compactă Toyota clasică are o valoare reziduală de circa 37%.

via USA Today

Comentarii (14)

  • Cred si eu ca bazaconia numita Leaf se depreciaza cel mai mult dintre masinile electrice,pana si Chevrolet Spark electric se depreciaza mai putin decat modelul japonez.In schimb,Model S cred ca va avea cea mai mica depreciere.
    20 12
  • Fapt care confirma aspectul ca lumea inca nu are incredere in modelele electrice... Va trebui sa mai treaca ceva vreme pana ca acestea sa-si poata dovedi fiabilitatea...
    14 7
  • - pret de achizitie ridicat in raport cu valoarea intrinseca a masinii (dimensiuni interioare, performante legate de autonomie)
    - pret de vanzare ridicat impus de costurile cu cercetarea/dezvoltarea unei astfel de tehnologii
    - pret de vanzare ridicat impus de costurile de fabricatie a acumulatorilor
    - aparitia (destul de slaba, inca) a concurentei
    - lipsa unei piete SH masive interesate de o masina "la mana a doua" - nu e de mirare atat timp cat nu exista (inca) o piata solida de masini noi.
    - bonusuri guvernamentale și reduceri la achizitie...cea ce duce la un pret "de nou" artificial
    - criza economica
    - semnalele "incurajatoare" din partea industriei de automotive

    dupa mine sunt doar cateva motive ce duc la o depreciere masiva a electricelor

    si @andi...esti intr-o eroare de termeni.
    fiabilitate = Însușirea de a fi fiabil; siguranță în exploatare, Capacitate a sistemelor tehnice de a funcționa un timp determinat, menținându-și parametrii prestabiliți.

    http://dexonline.ro/definitie/fiabilitate

    PS nu s-ar putea impune accesul la a comenta doar a persoanelor peste 18 ani?
    14 14
  • parerea lu peste
    de cand se vinde Spark electric?

    de 5 ani?
    4 1
  • si de ce easte asta o surpriza ?

    ... sau cand cumperi nu citesti pe actele alea ca acumulatorii au o oarecare garantie si ca, peste garantia aia, te costa "o masina clasica" pentru a-i inlocui ??


    Valoarea de revanzare ar trebui sa fie corectata cu economiile la carburant facute pe durata de viata a masinii. Sunt sigur ca, cand tregi linie la final, costul de detinere a masinii este similar cu una clasica.
    4 1
  • @unckle

    de cate ori ai auzit de inlocuirea acumulatorilor la un hibrid ori o electrica?

    intreb doar, pentru ca vad intotdeauna ca un argument forte aceasta problema: costul de inlocuire.

    Nu as minimiza o astfel de cheltuiala dar exista pe undeva un studiu facut pe bune la asa ceva? Sau impuscam vant?
    2 6
  • inexorabil
    Îmi voi permite un text mai vast. Din păcate, cei mai mulţi cumpărători de maşini noi nici nu se interesează - una la mână - dacă marca la care apelează este vestită pentru fiabilitate, iar dacă nu este - a doua la mână - nu fac cercetări ca să afle care ar putea fi valoarea reală de revânzare după 5 ani, măcar cu aproximaţie...Nu, tati, să fie ce-şi doreşte turma de obicei (dacă vrea cu bună ştiinţă, bine, dacă nu, voinţa se poate...educa, puterea exemplului fiind instrumentul de convingere cel mai eficient), adică să rezoneze pe plan imagistic, iar "mentenanţa" să fie cât mai suportabilă...Două criterii mari şi late şi atât. Pe urmă, când vrea să scape de uzata lui, deţinătorul ţine de preţ cu dinţii de cal, încercând să "recupereze" cât mai mult nu numai din preţul de achiziţie, ci şi din tot ce-a cheltuit cu ea pe parcursul folosinţei! Nu contează cât a ţinut-o, cât a rulat-o şi cât a degradat-o...Cu "electrica" va fi şi mai dificil...Ai luat-o, apăi cu ea vei rămâne până la sublimul deces (al ei sau al tău). Practic, îţi va fi ca a doua nevastă. Iar costurile de achiziţie a unor acumulatori noi, cât şi cele de schimbare a acestora, vor fi, ia ghici, dinadins foarte ridicate, astfel încât să te silească să te gândeşti "mai degrabă" la o altă..."electrică". Nouă, fără îndoială. De fapt, tocmai asta-i garanţia "succesurilor" : să vinzi "fără număr" într-o lume care cunoaşte o tot mai accelerată creştere demografică, de aceea piaţa SH îţi va sta permanent în gât..."Noua filosofie economică" este în curs de legiferare şi deja se aplică în domeniul "mobilelor", în care, cu timpul, nu se vor mai fabrica...baterii de rezervă (oricum nu prea le mai găseşti!), avansându-se argumentul "calităţii armonioase", conform căruia un produs al tehnologiei trebuie să rămână compact, cu piesele lui originale, pe toată durata lui de viaţă (prin definiţie, redusă, desigur), pentru o satisfacere maximală a exigenţelor de consum, başca bălmăjindu-se şi despre "dezvoltarea sustenabilă" a firmei paternale...
    6 1
  • ai dreptate inxr, dar o solutie ar fi schimbarea bateriilor la un pret avantajos, avand in vedere ca se recupereaza mai mult din 90% din material,
    3 1
  • @VIANU - inca nu s-a "auzit" ... pentru ca masinile astea sunt relativ noi, iar aia de le cumpara le iau de "hobby" pentru plimbari eco ... cand au treaba exista cate un gassguzzzzler pentru fiecare :)
    Din cate am mai citit in diverse publicatii (inclusiv aici) pretul unui set de acumulatori este situat undeva la 15000-20000Euro ... si cam dublu la pachetul de la Tesla (dar care este mai mult decat dublu la capacitate).

    Acumulatorii ... ca orice acumulator de pe planeta asta (deocamdata) au o durata de viata data de conditiile de exploatare si numarul de reincarcari. Cand se ajunge catre finalul vietii lor incep sa tina mai putin, observi un consum mai mare (la hibride) sau o autonomie mai scazuta (la electrice). Cand se intampla asta ... ramane sa vedem - este clar ca in urmatorii ani posesorii de prius, volt/ampera, leaf etc. se vor lovi de problema asta.
    4 1
  • @unckle...

    hibrizii au aproape 2 decade de viata. Ai constatat cresteri de consum pentru ei? Personal n-am observat. Adevarat, sunt doar 6 ani de atunci si masina a fost schimbata deja cu o noua generatie. Dar sa zicem ca e cum zici, poate s-ar putea pune pe seama oboselii motorului clasic o eventuala crestere de consum. Dar asta e deja teorie...

    Cum ziceam nu trebuie scapat din vedere costul inlocuirii acumulatorilor la o electrica, dar cat timp suntem in perioada copilariei tehnologiei stocarii de energie cumva e firesc acest punct slab. Si e de acceptat...probabil ca acei clienti au stiut in ce isi baga banii.
    2 0
  • inexorabil
    Un lucru este sigur: carburanţii clasici sunt pe ducă (iar pe mine, unul, a început să mă sidereze apa adăugată fraudulos, bine mascată de emulsie...). Resursele planetei sunt exploatate într-un ritm sălbatic, iar "alternativa eco" se mişcă timid...Personal, înclin către biocarburanţi (de fapt, susţin bioetanolul), cu toate inconvenientele lor bineştiute. Pentru mine, situaţia nu va suferi variaţie în veci: nu concep automobilul fără motor cu ardere internă! Altfel, va trebui să i se spună electromobil. Şi să citim ştiri pe Electromarket.
    2 1
  • inexorabil
    PS: Sper să nu credeţi că am făcut o greşeală semantică înlocuind "auto" cu "electro", având în vedere că automobilul poate fi şi electric, fiind vorba tot de o autopropulsie, evident. Eu mă refeream la o echivalenţă stilistică, deoarece m-am obişnuit cu ideea proprie că "auto" înseamnă doar vehicul cu m.a.i. Eu nu văd spiritul unei maşini altfel decât...fluid (benzină/bioetanol). Apropo, nu există leac pentru acest şablon al meu :D
    1 1
  • va fi distractiv ce se va intampla in era (mai mult sau mai putin ) electrica a masinilor cu marcile care se bazeaza substantial pe sunet gen ferrari ,maseratti sau la motociclete harley
    parca vad o scena in care soferul unei masinute gen smart electrice cauta butonul cu zgomotul de ferrari fericit ca a iesit din oras si nu mai trebuie sa fie pe modul "silent" !!!!!!!
    1 1
  • Deprecierea foarte mare la masinile electrice 100% provine din faptul ca acumulatorii au o durata de viata de 5-7 ani, dupa care capacitatea de a inmagazina energioe electrica ascade drastic, si trebuie inlocuiti.
    Ori, acumulatorii costa peste 8000 euro la cea mai ieftina masina electrica, si pana la 40000 USD la Tesla.
    2 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru