PREMIERĂ: Am condus noul Nissan Ariya pe un circuit de lângă Madrid

de Bogdan Mirică
Marti, 29.03.2022
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Nissan ne-a invitat la Madrid pentru a face cunoștință, în avanpremieră, cu noul Ariya, SUV-ul său electric de nouă generație. Am condus mașina pe un circuit și am pregătit și un clip Video pentru a o descoperi mai bine.

Din când în când, producătorii auto au sclipiri de geniu. Se întâmplă odată la câteva decenii sau chiar mai des. În cazul Nissan, acest moment de geniu s-a consumat în anul 2010, atunci când a deschis drumul mașinilor electrice de serie cu Leaf. Un model controversat, devenit deschizător de drumuri pe multe piețe auto mondiale, inclusiv în România.

Nu e de mirare că a fost cea mai vândută mașină electrică mulți ani consecutiv și chiar a depășit jumătate de milion de clienți. Însă, în ultimii ani, strălucirea Nissan în domeniul electricelor începea să pălească. Așa că era nevoie de o nouă stea. Ea a fost botezată Ariya. Misiunea nu mai e atât de ușoară ca în trecut, având în vedere cât de populat a devenit segmentul electricelor. Însă, Nissan mizează pe apetitul publicului pentru crossovere compacte cu zero emisii.

UN TRASEU URBAN, INVENTAT PE CIRCUIT

Pentru a ne convinge de revoluția pe care o pregătește Ariya, Nissan s-a grăbit să ne ofere un prim contact cu mașina în cadrul unui eveniment desfășurat la Madrid. Însă, testul a fost unul neobișnuit, la fel ca vremea pe care a trebuit să o înfruntăm: ploaie londoneză cu vânt olandez.

Nissan Ariya s-a prezentat la datorie pe circuitul Jarama, de lângă capitala spaniolă. Știu, o să vă grăbiți să spuneți că un SUV, fie el și cu până la 394 de cai putere sub capotă, nu prea are ce să caute pe circuit, mai ales pe o vreme ca asta. Însă, traseul imaginat de organizatori nu a avut nici o legătură cu exploatarea în regim de circuit.

Ba dimpotrivă. Traseul a simulat mai multe situații în care clienții vor conduce Ariya: în oraș, pe autostradă și pe drumuri de munte. Fiecare zonă cu limitele ei de viteză și provocările adiacente. Spre exemplu, zona urbană a incluse multe sensuri giratorii și străduțe înguste, simulate cu ajutorul unor jaloane. Era nevoie de multă imaginație ca să înțelegi traseul urban, dar încetinirile, plecările de pe loc și folosirea funcției de recuperare a energiei la frânare au făcut parte din meniu.

Pentru cei care nu știu, și Nissan Ariya, asemeni fratelui Nissan Leaf, beneficiază de o funcție e-Pedal, care îi permite șoferului să uite de frână. Atunci când ridici piciorul de pe accelerație, mașina decelerează până la oprire completă.

DATE DE CONSUM

N-am apucat să aflu niște date coerente pentru consumul urban, însă, potrivit computerului de bord, în acel regim de circuit cu provocări, valoarea afișată era de 30 kWh/100 de kilometri. Să nu uităm nici de cele 10 grade din termometru.

Pe parcursul celor 4 ture de circuit am condus versiunea entry-level a mașinii japoneze, adică motorul de 218 cai putere, echipat cu o baterie de 63 kWh. De altfel, această configurație va fi prima lansată pe piață, urmată apoi, câteva luni mai târziu, și de versiunea de top, cu aproape 400 de cai și tracțiune integrală. Cu bateria de 63 kWh și cu un consum de 30 de kW/100 de kilometri, e logic să avem o autonomie estimată de 200 de kilometri cu bateria la 97% din capacitate.

În realitate însă, în afara circuitului, poți obține mai bine de atât. Depinde și de cât de economic conduci, dar și de viteza de deplasare. Probabil că autonomia va afișa valori descurajante iarna, la temperaturi scăzute.

Trebuie să rețineți și că, deși de la o priză rapidă Ariya poate trage până la 130 kW, de la o priză AC (cea mai populară soluție la noi în România), modelul japonez nu poate încărca cu mai mult de 7.4 kW. Doar versiunea cu baterie mai mare, de 87 kWh, poate trage cu 22 kW de la un AC, dacă bifezi asta în lista de opționale.

CUM SE SIMT RESURSELE VERSIUNII ENTRY-LEVEL

Pe traseu am avut parte și de porțiuni de drum cu viraje pronunțate și linii drepte, unde am putut sări de 120 de km/h. În această situație, resursele mașinii sunt mulțumitoare, însă nu vă așteptați la explozii sau vitalitate. Totul se întâmplă destul de progresiv, fără ruperi de ritm. Prin urmare, versiunea entry-level, cu 218 cai putere, este recomandată dacă sunteți oameni cumpătați, fără pretenții sportive de la electrica voastră.

Cert este că în mediul urban lucrurile vor fi cât se poate de dinamice, iar accelerările vor fi destul de savuroase. Cu siguranță, un viitor test drive în condiții normale, pe șosea, va fi mult mai edificator. Din informațiile organizatorilor, acesta se va desfășura în vara acestui an.

MATERIALE DIFERITE DE ORICE NISSAN PE CARE ÎL ȘTII

Până acum, după cum ați putut deduce, Nissan Ariya se conduce asemeni majorității modelelor electrice. Așadar, ce ar putea să facă diferența? După ce am analizat bine mașina, aș putea spune că interiorul. Japonezii au făcut tot ce le-a stat în putință să surprindă plăcut.

În habitaclu o să găsești materiale mult mai bune decât pe oricare alt model Nissan cu care erai obișnuit. Ai o inserție din material moale, catifelat, și pe planșa de bord, dar și pe portierele față și spate. Sunt zone cu plastic moale sau inserții din piele. Scaunele sunt și ele îmbrăcate în piele și acest material moale și catifelat. Prin urmare, cel puțin pe versiunile superioare, lucrurile stau foarte bine.

COTIERĂ REGLABILĂ ELECTRIC ȘI ERGONOMIE GENEROASĂ

O atenție deosebită a fost acordată ergonomiei. Spre deosebire de alți producători rivali, cum ar fi Volkswagen și Ford, Nissan nu s-a lăsat cuprins complet de virusul digitalizării. Așa că au fost păstrate câteva butoane, iar acolo unde ele au dispărut, Nissan le-a înlocuit cu zone tactile, cu răspuns haptic. Din fericire, nu pe un ecran.

Spre exemplu, comenzile climatizării se află pe planșa de bord, inserate în materialul acesteia. Sunt ușor de folosit și nu trebuie să îți iei ochii de la drum. Avem zone tactile cu răspuns haptic și pe consola centrală, întocmai cum vedem la BMW iX. Deci, un aspect premium, aș putea spune.

Și n-am terminat. Cireașa de pe tort este cotiera centrală, mare, generoasă, care poate fi reglată electric. Mai mult, poziția sa poate fi memorată, așa cum se întâmplă cu poziția scaunelor și a oglinzilor.

E o invenție utilă. Atenție, ea nu merge reglată atunci când ții piciorul pe frână sau când ești în mers.

PODEA PLATĂ ȘI UN SERTAR ASCUNS

Spațiul pe locurile din spate este generos. Și, pentru că vorbim despre o electrică, podeaua este plată. Așa că poți încerca să ocupi bancheta cu trei pasageri. Doar că, tot ca pe orice electrică, picioarele vor sta ceva mai sus decât ești obișnuit. Partea bună este că și pe locurile din față ai o podea plată. Și ai o iluminare plăcută la nivelul acesteia.

Există spații generoase în portiere, cu buzunare largi, însă, culmea, în cotieră n-ai decât un spațiu de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil. Și la acest capitol avem o inovație. Comandată de la două zone tactile de pe consolă. Sub planșa de bord se deschide un sertar secret, cu o dimensiune generoasă, în care poți ascunde multe obiecte importante, de ochii curioșilor. Repet, deschiderea sa este electrică.

Portbagajul nu este atât de generos pe cât te-ai așteptat, dar măcar ai o suprafață plată, un fund dublu și o podea care permite o configurare inteligentă.

UN SALT URIAȘ LA NIVEL DE SISTEM MULTIMEDIA

Nissan știa că trebuie să își facă bine temele la capitolul tehnologie. Așa că noul Ariya marchează și aici o premieră importantă pentru noi, europenii. Este vorba despre instalarea a două ecrane uriașe, de 12 inch, unite, cu o grafică nouă și un sistem de operare nou. Grafica nu este la fel de impresionantă ca în cazul lui Volkswagen ID.4 sau Ford Mustang Mach-E. Spre exemplu, nu ai aceleași culori vii, nu ai aceleași detalii clare și nici posibilități de personalizare pentru instrumentarul de bord (doar ID.4 este mai rudimentar la acest ultim capitol).

Însă, simțul tactil răspunde bine, iar procesorul se mișcă vizibil mai bine decât în cazul actualelor modele Nissan. Ai conexiune la internet și un asistent vocal, printre altele. Camerele cu vedere la 360 de grade par a avea o calitate bună, iar acum, bonus, poți avea și o oglindă retrovizoare care se transformă în cameră video, prin simpla apăsare a unui buton.

CONCLUZII

Nissan Ariya este o revoluție pentru constructorul japonez. Și este pasul firesc pe care trebuiau să-l facă asiaticii, dacă voiau să rămână relevanți în segmentul electricelor. De asemenea, se vede că Ariya este și rezultatul unei experiențe de 12 ani în domeniu și rodul unei colaborări bune cu partenerii de la Nissan (mașina are aceeași platformă cu Renault Megane Electric).

Apreciez eforturile făcute la interior și abia aștept să pot testa capacitățile de propulsie așa cum trebuie, pe un traseu normal. Însă, după acest prim contact, pot spune că Volkswagen ID.4 și Ford Mustang Mach-E tocmai s-au ales cu un rival pe măsură.

Pentru o mai bună înțelegere a mașinii, am pregătit și o prezentare video completă:

Comentarii (7)

  • ACE - Craiova
    Ce-mi face mie acum cu ochiul?!

    Modelul electric SKODA Enyaq Coupe care, cu:
    - bateria de 82 kWh brut (77 kWh net) poate parcurge in mod normal, dupa o incarcare completa, circa 400 km - cel putin asta sugereaza reporterii auto care au participat la prezentarea europeana din luna martie a modelului ceh (desfasurata in regiunea italiana Toscana);
    - un portbagaj net superior este chiar - ce trebuie....

    Raman in discutie preturile de vanzare ale acestor modele.....pana prin vara...
    18 3
  • Ce coeficient Cx are? Arata ca o caramida, eficienta aerodinamica zero. Cand vrei sa fii eco nu ai cum sa nu tii cont de frecarea cu aerul la inaintare.
    11 4
  • Gheorghe
    Varianta Nissan Arya cu cea mai mare autonomie se pare ca ar putea atinge maximum 500 km in ciclul WLTP (aceasta autonomie este doar estimata - inca nu este oficiala).
    Cele mai ieftine masini pur electrice din Romania cu autonomie peste 500 km in ciclul WLTP (510 respectiv 520 km WLTP) sunt Skoda Enyaq si Volkswagen ID.4 (ambele la preturi de aproximativ 45.000 Euro).
    Tesla Model 3 Long Range (care nu este crossover/SUV) are o autonomie de 602 km WLTP dar costa 59.990 Euro.
    Tesla Model Y este AWD si are o autonomie de 533 km WLTP si costa 66.990 Euro!
    13 1
  • King rocker
    30 kWh/100 de kilometri
    Chiar și la test, e foarte, foarte mult. Pe pariu că mă țineam cu Kona după tine și scoteam 15-20, orice naiba ii făceai.

    Neviabil, mai au de învățat
    10 2
  • Am condus cu sistemul e-pedal cam 100km cu Leaf. Este un pic ciudat, îți trebuie ceva kilometrii ca sa te obișnuiești (sigur mult mai mult decât 100)
    Vad ca este la moda (la toți constructorii) sa pună mai multe display-uri si din ce in ce mai mari. Din punctul meu de vedere se exagerează si poate distrage atenția șoferului.
    Ca design mie nu-mi place, dar este o chestie subiectiva
    218CP sunt inutili la o mașină electrica, stilul de condus este diferit la electrica. O sa scrie cel puțin 3 Schumacher-i mioritici ca puterea le da siguranță in depășiri! Sa citească articolul de mai jos cu numărul de accidente mortale in Romania.
    8 1
  • Interesantă găselnița cu zona tactilă și, sincer, mă mir că apare așa de târziu. Cât privește podeaua plată... hmmm, un pic cam neobișnuit, îmi aduce aminte de stilul anilor '60 al mașinilor americane, cele cu schimbător la volan și banchetă de trei locuri în față. Sau cu Volga : )))
    6 1
  • andrei
    nu faci tu cu Enyaq 400km in regim normal. doar daca mergi chiar legal si mai ales daca, pe autostrazi, o tii pe la 100-110. 130 deja papa mult. iar iarna nu faci 400 orice ai face. oricum nu asta e problema. problema e timpul de incarcare. si la termice le incarci, dar un plin tine 2-3- minute. statiile rapide sunt problema. ai exact lipsa lor.
    5 4

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru