După aventura Tribute to Transăfăgărășan de anul trecut, care a marcat cele cinci decenii împlinite de celebrul drum montan care străbate Carpații, Automarket s-a întors pe Transfăgărășan pentru o nouă experiență memorabilă: Transfăgărășan Getaway. Desigur, tot la invitația Porsche România și Porsche Club România.
Caravana de anul acesta a fost formată din aproximativ 100 de mașini Porsche, atât din România cât și din străinătate, adică din țări precum Moldova, Croația și Serbia. Printre ele s-au regăsit și 7 dintre cele 10 exemplare Porsche 911 Carrera 4 GTS Tribute to Transfăgărășan.
Înainte de a trece mai departe, îți propun să trecem în revistă câteva detalii importante despre "cel mai frumos drum montan din lume", așa cum a fost supranumit Transfăgărășanul de către celebrul jurnalist britanic Jeremy Clarkson.
"De sus, pare că fiecare viraj important, de pe fiecare circuit important din lume, a fost tricotat împreună pentru a crea o panglică gri, neîntreruptă, de perfecțiune auto. Am greșit, este mai bun decât Stelvio (n.r trecătoarea). Acesta este cel mai frumos drum din lume!," spunea Clarkson în episodul pe care defuncta emisiune Top Gear i-l dedica României acum ceva timp.
O reclamă mai bună nici că se putea. Cea mai bună dovadă este că, de atunci, drumul a devenit cunoscut în toată lumea și în fiecare an se umple de turiști și pasionați auto. Chiar dacă este deschis doar pe perioada verii.
TRANSFĂGĂRĂȘAN: 51 DE ANI DE LEGENDĂ
Deși un tărâm magic pentru pasionații auto și moto, Transfăgărășanul nu este perfect. Unele porțiuni arată în continuare ca "obrajii plini de acnee ai unui adolescent" (tot Clarkson spunea și asta) și, cu siguranță, dacă s-ar afla într-o altă țară ar fi mult mai bine îngrijit și, de ce nu, valorificat. Dar asta este o altă poveste.
O veritabilă atracție turistică în ziua de azi, Transfăgărășanul a avut origini umile, fiind imaginat și planificat în urmă cu cinci decenii chiar de Nicolae Ceaușescu.
Deși, la acea vreme, România era o țară comunistă și se afla sub influența Cortinei de Fier, țara noastră nu a luat parte la invazia Cehoslovaciei de către Rusia, în 1968. A fost, dacă vrei, o modalitate prin care Ceaușescu și-a manifestat dezacordul față de influența rusească.
Tot atunci, Ceaușescu a înțeles necesitatea unui drum strategic care să unească două armate și, într-un final, două zone importante: Transilvania și Muntenia. Asta pentru că, pe atunci, munții Făgăraș erau imposibil de traversat, chiar și cu o căruță trasă de cai.
Lucrările au început în 1970 și au durat doar patru ani, însă sacrificiile au fost uriașe. Două detașamente ale Armatei Române și-au unit forțele pentru a duce proiectul la bun sfârșit, fiecare pe câte o parte a muntelui. S-au reunit, un an mai târziu, în acel loc regăsindu-se în ziua de azi monumentul Poarta Geniștilor.
Potrivit statistiscilor oficiale, 40 de persoane și-au pierdut viața în timpul construcției Transfăgărășanului, dar, în realitate, cifrele ar fi mult mai mari.
Și dacă tot suntem la capitolul cifre, îți propun să continuăm în același registru. Pentru drumul de 91 de kilometri au fost dislocate aproximativ 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale și 290.000 de metri cubi de zidărie.
Doar pentru realizarea tunelului Capra-Bâlea au fost săpați peste 41.000 de metri cubi de rocă. Dacă tot l-am pomenit, tunelul are o lungime de 887 de metri și se află la 2.045 de metri altitudine.
Construcția a avut nevoie de 20 de tone de dinamită, 3.573 de tone de ciment, 89 de tone de oțel beton, 24.000 de ancore, 129 de tone de plase sudate, 14.200 de metri pătrați de cofraj, 1.750 de metri liniari de tuburi de beton, 4.100 de metri liniari de țeavă, 500 de tone de produse metalice, 6.900 de metri cubi de nisip, 6.000 de metri cubi de pietriș, 3.000 de tone de cribluri și 740 de lămpi de iluminat.
PORSCHE 911 CARERRA 4 GTS TRIBUTE TO TRANSFĂGĂRĂȘAN
Povestea proiectului Tribute to Transfăgărășan a început anul trecut.
În cadrul unui eveniment special, la care a participat și Automarket și care a coincis cu cei 50 de ani împliniți de celebrul drum montan din Munții Făgăraș, a fost dezvăluit modelul 911 Carerra 4 GTS Tribute to Transfăgărășan.Un omagiu adus comunității Porsche din România și legendarului drum care leagă Transilvania de Muntenia.
Încă de atunci știam că vor fi produse doar 10 exemplare și că toate sunt vândute. Fiecare mașină a fost personalizată în detaliu, prin intermediul programului Porsche Sonderwunsch și Porsche Exclusive Manufaktur.
Ce este acest program Porsche Sonderwunsch? Pe scurt, este o ramură a Porsche Exclusive Manufaktur și a Porsche Classic, o divizie specială care aduce la viață mașinile visate de cei mai pretențioși clienți ai mărcii din Stuttgart.
Culori unicate, materiale speciale și, uneori, chiar și mașini unice. Nimic nu este imposibil pentru experții Porsche Sonderwunsch. Viitorul client este implicat în aproape toate etapele și astfel se creează o legătură puternică între om și mașină.
"Fiecare client devine, în esență, parte integrantă a companiei, asumându-și rolul de manager de proiect pentru propriul vehicul. Este ca și cum ar fi angajat și proprietar Porsche în același timp. Obține o perspectivă incredibilă asupra procesului, având acces la domenii ale afacerii rezervate în mod normal experților și inginerilor noștri interni. Clienții noștri fac cu adevărat parte din echipă pe tot parcursul procesului," susține Eduard Reichert, director de produs în cadrul Porsche Classic.
În cadrul evenimentului de anul acesta, Transfăgărășan Getaway, primii șapte clienți au intrat în posesia noilor mașini care reflectă, până în cel mai mic detaliu, personalitatea lor. Unii au optat pentru culori exterioare îndrăznețe, în timp ce alții au mizat pe detalii care evocă cel mai bine spiritul României și al Transfăgărășanului.
De exemplu, unul dintre cele 10 exemplare Porsche 911 Carerra 4 GTS Tribute to Transfăgărășan are vopsite oglinzile exterioare în cele trei culori regăsite pe drapelul României.
Altul este vopsit în nuanța Gri Graphite, cu diverse accente în culoarea Roșu Guards. Pe portiere a fost aplicat un autocolant special Tribute to Transfăgărășan, iar o emblemă specială poate fi regăsită pe montantul B. Pentru o notă mai patriotică, lamele grilei motorului sunt vopsite discret în albastru, galben și roșu, culorile steagului României.
Detalii exclusiviste regăsim și la interior. Ne referim aici la praguri interioare iluminate cu inscripția Tribute to Transfăgărășan și sigla specială brodată pe tetiere și pe cotiera centrală.
Așa cum spuneam, nimic nu este imposibil pentru experții diviziei Porsche Sonderwunsch.
AUTOMARKET LA TRANSFĂGĂRĂȘAN GETAWAY 2025
Fie că se numește Tribute to Transfăgărășan sau Transfăgărășan Getaway, acest eveniment a devenit deja o tradiție pentru comunitatea Porsche din România. La ediția din 2025 au luat parte aproximativ 100 de mașini Porsche, atât din țară cât și din străinătate.
Pentru noi, aventura Transfăgărășan Getaway a început în București, dimineața devreme. Dacă anul trecut am cucerit virajele strânse ale Transfăgărășanului la volanul unui Porsche Taycan 4S, de această dată am preluat cheia unui Macan 4, pur electric.
Asta înseamnă că am avut la dispoziție două motoare electrice, tracțiune integrală, 387 CP (408 CP cu funcția Launch Control), o baterie de 100 kWh, capacitate brută, și o autonomie de până la 614 kilometri în ciclul WLTP combinat.
Nu este cel mai rapid Porsche Macan electric pe care îl poți achiziționa, dar cele 5.2 secunde, de cât are nevoie pentru a atinge 100 de km/h, sunt de ajuns chiar și pentru cei mai mari cârcotași. Crede-mă pe cuvânt.
După ce am lăsat în spate traficul din București, cei aproape 150 de kilometri ai autostrăzii A1 (București-Curtea de Argeș) s-au evaporat destul de rapid, cu pilotul automat setat pe 130 km/h.
Urma, așadar, Valea Oltului care ne-a întâmpinat cu nelipsitele blocaje de trafic.Am ținut să precizez toate aceste detalii pentru a scoate în evidență și mai tare eficiența sistemului de propulsie pur electric al lui Macan 4. Din București am plecat cu bateria încărcată complet, iar bordul indica o autonomie de 584 de kilometri.
Ajunși la Sibiu, am ținut să încărcăm mașina pentru a nu avea nicio emoție pentru a doua zi. După cei 269 de kilometri parcurși, bateria ajunsese la 43% și mai puteam acoperi kilometri buni, iar consumul indicat era de 20.6 kWh/100 de km. Eficiență germană!
Apropo de încărcare, acumulatorul lui Macan electric poate fi încărcat la stații rapide cu până la 270 kW. Asta înseamnă că repriza 10-80% durează doar 21 de minute. Dacă încarci cu 150 kW, aceeași repriză durează 33 de minute, sau 46 de minute la o putere de 120 kW.
Ziua următoare a început înainte de răsăritul soarelui. Cum ar spune unii, ne-am trezit chiar și înaintea cocoșului. Cu entuziasmul la cote ridicate ne-am alăturat caravanei cu peste 100 de mașini Porsche și am pornit spre Transfăgărășan.
Ne aflam într-o companie selectă, formată din modele Porsche care mai de care. Majoritatea erau, desigur, 911 în diverse versiuni, inclusiv GT3 RS. Nu lipseau cele șapte exemplare 911 Carrera 4 GTS Tribute to Transfăgărășan, pe care am avut ocazia să le admirăm îndreaproape cu o seară înainte în cadrul evenimentului special de care vorbeam mai sus.
Pentru ca totul să se desfășoare într-o siguranță deplină, drumul montan a fost închis circulației publice pe o durată de trei ore. În acest fel și cei de la volan au putut să se bucure de tot ce are de oferit un Porsche, fie el 911, Cayman, Macan sau Cayenne.
După ce am primit ultimele indicații, am urcat la volan și am început să descoperim că Macan 4 electric are tot ce îi trebuie pentru a fi un Porsche. Foarte manevrabil pe viraje și cu un comportament predictibil chiar și atunci când atingi limita de aderență, iar spatele începe să danseze puțin mai mult.
Și suspensia pneumatică, adaptivă, s-a ridicat la nivelul așteptărilor. Ține bine sub control greutatea mașinii și filtrează bine imperfecțiunile din asfalt. Dacă unele mașini, în special cele sport, erau nevoite să reducă viteza atunci când suprafața de rulare se strica, noi am putut să menținem o viteză constantă.
Îi lipsește, desigur, sunetul unui 911, dar coloana sonoră era deja asigurată de celelalte mașini din caravană, care umpleau muntele cu zgomotul motorului Boxer. Cei 387 de cai putere 100% electrici și-au arătat avantajele pe urcare, mai ales la ieșirile din viraje.
De cealaltă parte, la coborâre, a fost timpul ca frânarea regenerativă să strălucească. Cât consumă un Porsche Macan 4 în astfel de condiții de exploatare? 32.3 kWh/100 de km. Cu modurile Sport și Sport Plus activate pe întregul traseu.
Pentru că nu am avut trafic și am putut străbate Transfăgărășanul cu viteze neobișnuit de mari (dar totuși în deplină siguranță), aventura a ajuns la final mai repede decât ne-am fi dorit.
Asta a însemnat că, după o nouă sesiune de încărcare, venise timpul să pornim spre București. Pe drumul de întoarcere, Macan 4 s-a dovedit și mai eficient decât la dus, deoarece computerul de bord a afișat un consum de 18 kWh/100 de km. Unii colegi au obținut chiar și puțin peste 15 kWh/100 de km.
La final, mai trebuie spus că evenimentul Transfăgărășan Getaway nu este doar despre mașini ci și despre oameni. Este despre o comunitate care te primește cu brațele deschise pentru că, până la urmă, pe toți vă unește pasiunea pentru o marcă emblematică: Porsche.
Comentarii (0)