REPORTAJ: Am participat la Ziua Lamborghini din Germania și am aflat tot ce se poate despre marca italiană

de Alexandru Monenciu, Foto: Lamborghini
Joi, 26.06.2025
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Automarket a fost singura publicație din România care a participat la evenimentul Lamborghini Day, care a avut loc în Munchen, Germania. Am condus cel mai puternic Urus de serie, am participat la diferite ateliere și am aflat informații interesante chiar de la sursă, inclusiv de la Stephan Winkelmann, CEO-ul mărcii italiene.

Când te gândești la un eveniment Lamborghini, îți vin în minte bucatele Italiei, soarele Toscanei și drumurile pitorești din așa numita zonă "Motor Valley" italiană. Regiunea Emilia-Romagna, căci la ea ne referim, este casa unor mărci de renume ca Lamborghini, Ferrari, Maserati, Pagani și Ducati.

Tot aici se regăsesc unele dintre cele mai emblematice circuite din Italia, dar și muzee auto, adică locul în care pasionații de automobile pot pierde ore întregi, admirând modele care au scris istorie atât pe șosea cât și pe circuitele din întreaga lume.

Chiar și așa, constructorul din Sant'Agata Bolognese nu a ales Italia, ca destinație pentru evenimentul Lamborghini Day, ci Germania. Mai exact Munchen. Desigur, decizia nu a fost întâmplătoare.

Potrivit cifrelor de vânzări, Lamborghini a comercializat un număr record de mașini în 2024: 10.687 de unități, la nivel global. Cu 6% mai multe decât în 2023. Dintre acestea, 4.227 de exemplare (+6%) au fost livrate în regiunea EMEA, adică Europa, Orientul Mijlociu și Africa.

Spre continentul american au plecat 3.712 unități (+7%), iar spre regiunea APAC, sau Asia-Pacific cu alte cuvinte, au fost livrate restul de 2.748 de exemplare.

SUA rămâne cea mai importantă piață de desfacere pentru constructorul italian de automobile. Urmează apoi Germania, Marea Britanie, Japonia, China și, de-abia apoi, Italia. Dar, potrivit reprezentanților companiei, Germania și Japonia sunt cele mai atractive piețe pentru ei.

Tocmai de aceea, evenimentul Lamborghini Day a avut loc în Munchen. Iar Automarket a fost singura publicație din România care a fost invitată la acest eveniment special. Cu alte cuvinte, pentru două zile, am fost ambasadorii presei auto românești pe meleaguri germane.

Dacă tot suntem la capitolul cifre, dă-mi voie să îți mai spun că, în prezent, Lamborghini activează pe 56 de piețe, iar numărul reprezentanțelor a ajuns la 186. Mai mult, dacă în 1963, amprenta industrială a mărcii italiene era de 10.000 de metri pătrați, această suprafață a crescut la 80.000 de metri pătrați în 2015 (odată cu debutul SUV-ului Urus).

În 2025, amprenta industrială a ajuns la o suprafață totală de 345.000 de metri pătrați.

STEPHAN WINKELMANN, OMUL DIN SPATELE SUCCESULUI LAMBORGHINI

Succesul mărcii italiene este sinonim cu numele lui Stephan Winkelmann, actualul președinte și CEO Lamborghini.

Germanul a pășit în industria auto în 1993, atunci când a devenit reprezentant de vânzări pentru Mercedes-Benz, în Munchen. Apoi, între 1994 și 2004, Stephan Winkelmann a lucrat pentru mărci italiene ca Fiat, Alfa Romeo și Lancia.

De fapt, în 2004, Winkelmann revenea în Germania ca CEO al Fiat Automobili AG. Nu a petrecut mult timp la cârma companiei pentru că, în ianuarie 2005, se alătura Grupului Volkswagen și prelua funcțiile de președinte și CEO al Automobili Lamborghini.

Până în 2016, vânzările companiei din Sant'Agata Bolognese au crescut cu 300%, iar Winkelmann a fost responsabil de lansarea unor modele emblematice ca Gallardo, Murcielago, Aventador, Huracan și, nu în ultimul rând, Urus.

În același an, germanul preia frâiele diviziei quattro GmbH, actuala Audi Sport GmbH. Doi ani mai târziu, devine președintele Bugatti Automobiles, iar în 2020 revine (și) la cârma Lamborghini, succedându-i lui Stefano Domenicali, care urma să devină șeful Formulei 1.

Efectele revenirii lui Stephan Winkelmann s-au văzut imediat. În 2021, valoarea mărcii Lamborghini a crescut cu 21%, la 2.6 miliarde de euro. Apoi la 3.1 miliarde de euro în anul următor, la 3.9 miliarde în 2023 și la 4.5 miliarde de euro în 2024.

În ciuda performanțelor incontestabile, Winkelmann rămâne cu picioarele pe pământ și lasă cifrele să vorbească pentru el.

LAMBORGHINI DAY GERMANIA: O ZI ÎN CARE AM DESCOPERIT MARCA ITALIANĂ

Desigur, toată lumea știe câteceva despre Lamborghini. Dar, în cadrul unui eveniment ca și acest Lamborghini Day, ai ocazia să descoperi marca italiană în detaliu și să afli informații direct de la sursă. De la oamenii care o dirijează prin acest climat auto instabil.

Dar până să aflăm toate aceste detalii și să participăm la diversele ateliere, care sunt gândite ca o imersiune în istoria mărcii, italienii ne-au urcat la volanul noului Urus SE și ne-au invitat să îl conducem pe un traseu prestabilit. Pentru că, nu-i așa, doar conducând un Lamborghini poți să înțelegi mai bine ce reprezintă.

Nu a fost un test drive în adevăratul sens al cuvântului, pentru că nici evenimentul nu a fost unul de condus. A fost, dacă vrei, doar o mică degustare din ceea ce are de oferit cel mai puternic Urus de serie de până acum.

LA VOLANUL CELUI MAI PUTERNIC URUS DE SERIE

Lamborghini Urus SE a debutat anul trecut și mizează pe un sistem de propulsie plug-in hybrid, care are la bază un motor V8 de 4.0 litri, biturbo. Unitatea electrică este integrată în transmisia automată cu 8 rapoarte.

Propulsorul termic dezvoltă, de unul singur, 620 de cai putere, iar unitatea electrică plusează cu 192 CP. În total, Urus SE dispune de 800 CP și 950 Nm cuplu, suficient pentru a atinge 100 de km/h în 3.4 secunde. Repriza 0-200 km/h durează 11.2 secunde, față de 12.5 secunde cât îi ia unui Urus obișnuit să ajungă la 200 km/h.

Fiind un plug-in hybrid, din pachet mai face parte o baterie de 25.9 kWh, astfel că autonomia electrică ajunge la 60 de kilometri.

Dar noul Urus SE înseamnă mai mult decât niște cifre de performanță și o înșiruire de particularități estetice. Dacă te concentrezi doar pe aceste detalii, atunci când conduci o mașină, ucizi toată esența acelei mașini.

Așadar, cum se simte de la volan noul Lamborghini Urus SE? În cel mai confortabil mod de rulare, ca o mașină normală cu care te strecori prin trafic și care atrage toate privirile.

Pentru că, chiar și atunci când rulează pur electric, un Lamborghini rămâne un Lamborghini.

Deci, prin traficul din Munchen ne-am deplasat pur electric, dar, apoi, a venit momentul să descătușăm toți cei 800 de cai putere pe celebra Autobahn cu ale sale porțiuni fără limită de viteză. Am trecut mașina în modul de rulare Sport și chiar Corsa, motorul V8 s-a trezit la viață și a început să cânte mai ceva ca un tenor italian.

Cifrele de pe vitezometru se succedau rapid, iar mașina părea că are resurse nelimitate. 220 km/h, 240 km/h, 260 km/h, 280 km/h și cam acolo ne-am oprit, pentru că kilometrii de autostradă din traseul nostru pur și simplu s-au evaporat foarte rapid.

La viteze mari, Urus SE este o mașină stabilă, dar nu atât de stabilă pe cât te-ai aștepta de la un Lamborghini. Fie el și un SUV care cântărește puțin peste 2.5 tone. Însă, inginerii mărcii italiene ne-au explicat că au calibrat, voit, suspensia mai confortabilă. Acestea fiind spuse, ruliul este prezent destul de mult.

Poziția la volan, însă, nu trădează faptul că te afli într-un SUV ci mai degrabă într-un Revuelto. Găsești ușor poziția ideală care îți permite să îmblânzești direcția și cei 800 de cai putere.

Spuneam despre modurile de rulare care, desigur, că au denumiri italiene. Pe lângă Strada, Sport și Corsa, mai ai Sabbia (nisip), Terra (pământ) și Neve (zăpadă). Și pentru că este un plug-in hybrid, Urus SE mai beneficiază de patru moduri speciale.

Primul este cel EV, adică pentru rulajul pur electric. Apoi ai Hybrid, în care sistemul deduce singur dacă să meargă electric sau să pornească motorul V8, Recharge pentru încărcarea bateriei și Performance. În acest ultim mod, motorul termic și cel electric dau tot ce pot.

Trecând peste performanțe, Lamborghini Urus este un SUV de lux. Tocmai de aceea, în habitaclu vei întâlni materiale premium, inclusiv piele și fibră de carbon, dar și suficiente spații de depozitare.

Dacă te interesează ce consum am înregistrat, la finalul traseului care a însumat 36 de kilometri computerul de bord indica un consum de combustibil de 22.2 litri/100 de km și un consum de energie de 15.5 kWh/100 de km.

TOTUL DESPRE SISTEMUL DE PROPULSIE AL NOULUI TEMERARIO

O fi Urus cel mai popular model Lamborghini, dar vedeta zilei a fost alta. Temerario este înlocuitorul lui Huracan și vine cu un pachet greu de egalat. Piesa de rezistență este sistemul de propulsie electrificat, care ne-a fost explicat în detaliu chiar de Rouven Mohr, directorul tehnic al mărcii italiene.

Motorul V10, aspirat natural, a dispărut odată cu Huracan. Noul Temerario este echipat cu un propulsor V8 bi-turbo, de 4.0 litri, care dezvoltă pe cont propriu 800 de cai putere, la 9.000 de rotații pe minut, și 730 Nm cuplu între 4.000 și 7.000 de rotații pe minut.

Cel mai impresionant detaliu este că unitatea termică se turează până la 10.000 de rotații pe minut. Neobișnuit pentru un V8 turbo, dar, reprezentanții companiei, ne-au spus că limita de turație ar putea fi împinsă chiar și mai mult.

Așa ceva este greu de realizat, tocmai de aceea Lamborghini a construit acest motor V8 bi-turbo după propriile reguli. A fost dezvoltat de la zero și nu are nicio legătură cu motoarele V8 din grupul Volkswagen. "Probabil doar pompa de apă," glumea Rouven Mohr.

Turbinele sunt integrate în V-ul motorului (acel hot V), bielele sunt confecționate din titan, iar inginerii au optat pentru un arbore cotit cu plan plat. Această configurație este întâlnită, de obicei, la motoarele V8 și permite atingerea unor turații mai ridicate. Și sunetul motorului este unul distinct.

Utilizarea unui arbore cotit cu plan plat are și un dezavantaj, comparativ cu un arbore cotit cu plan în cruce: produce mai multe vibrații. Italienii, însă, fac ca aceste vibrații să lucreze în folosul lor pentru a-i oferi noului Temerario un caracter propriu.

Spuneam că este un sistem de propulsie electrificat, așadar motorul V8 nu este singur în toată această poveste. El este asistat de 3 motoare electrice, dintre care două sunt montate pe puntea față și cel de-al treilea între motorul V8 și transmisia automată cu 8 rapoarte și dublu ambreiaj.

În total, ansamblul oferă 920 CP și 1.030 Nm cuplu. Deși noul Lamborghini Temerario cântărește 1690 de kilograme (mai greu cu 268 de kilograme față de Huracan Evo), acesta accelerează mai rapid și atinge o viteză de top mai mare.

Astfel, noul Temerario are nevoie de numai 2.7 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 de km/h (față de 2.9 secunde pentru Huracan Evo). Viteza maximă este de 343 de km/h, față de 325 de km/h cât era pentru vechiul Huracan.

În modul de rulare Citta, noul Temerario poate să se deplaseze doar cu aceste două motoare care antrenează roțile din față. Atunci când motorul termic intră în funcțiune, puterea este transmisă către toate roțile.

Totodată, această configurație hibrid oferă o curbă liniară de livrare a puterii, ca la motoare aspirate, iar fenomenul de turbo lag este, practic, inexistent. Până să conducem noul Lamborghini Temerario, nu avem de ales și trebuie să îi credem pe cuvânt.

Bateria care alimentează motoarele electrice are o capacitate mică, de numai 3.8 kWh. Este preluată de la Revuelto și este poziționată în același loc, adică sub tunelul central al mașinii.

Dacă tot am pomenit de Huracan, acest Temerario oferă cu 103% mai multă apăsare pe puntea spate, comparativ cu Huracan Evo, răcirea a fost îmbunătățită cu 30%, iar răcirea frânelor cu 50%. Frânele sunt derivate din cele utilizate de Revuelto.

La baza noului Lamborghini Temerario se află un șasiu de tip "spaceframe", realizat în întregime din aluminiu. Din această cauză, rigiditatea torsională a fost îmbunătățită cu 24%, iar manevrabilitatea a fost crescută.

Aceiași ingineri ne-au spus că Temerario este cu 30% mai agil decât Huracan.

Atunci când am condus Lamborghini Huracan Tecnica, am remarcat că habitaclul nu este cel mai încăpător. Dar, Temerario are un ampatament lungit cu 38 de milimetri, iar în interior pot sta confortabil chiar și persoane cu o înălțime de 2 metri. Pe încercate.

POLO STORICO: DIVIZIA CARE PROTEJEAZĂ MOȘTENIREA MĂRCII

Pe scurt, divizia Polo Storico ar putea fi descrisă ca o mână de oameni înzestrați cu o răbdare ieșită din comun și o pasiune pentru mașini, dusă uneori la extrem, care protejează moștenirea mărcii din Sant'Agata Bolognese.

Compania Lamborghini a fost înființată în 1963 de către Ferruccio Lamborghini. În ultimele șase decenii, italienii au creat adevărate opere de artă pe patru roți. Dar, timpul este cel mai mare inamic al mașinilor, dacă nu ai oameni pasionați care să le redea strălucirea de altă dată.

În acest scop a fost înființat, în urmă cu 10 ani, centrul Polo Storico. Este un centru dedicat modelelor clasice Lamborghini, fabricate între anii 1964 și 2003. Lista include nume sonore ca 350 GT, 400 GT, Miura, Islero, Espada, Jarama, Urraco, Countach, Silhouette, Jalpa, LM 002 și Diablo.

Polo Storico activează pe trei piloni principali: Arhivă, Certificare și Restaurare.

Arhiva conține toate informațiile despre modelele clasice Lamborghini, de la primele schițe, la documentele de producție și la desenele tehnice originale. "Bibilioteca" include peste 30.000 de lucrări, inclusiv imagini, care sunt culese din toată lumea, sortate, analizate și, mai apoi, digitalizate.

Este o muncă titanică, dar una pe care angajații centrului Polo Storico o fac cu cea mai mare plăcere. Gândește-te cât este de greu să găsești informații despre, să spunem, Lamborghini Miura, având în vedere că în anii '60 nu existau calculatoare, ci doar documente scrise de mână.

După ce analizează în detaliu (până la cea mai mică piesă) un model clasic, specialiștii Polo Storico emit un Certificat de Autenticitate care include imagini și informații despre trecutul mașinii. În ultimii 10 ani au fost emise peste 200 de astfel de certificate.

Pentru că nu ai de-a face cu mașini obișnuite, pe care le vezi la orice colț de stradă, certificarea unui Lamborghini clasic durează sute de ore.

Printre cele mai răsunătoare mașini certificate de Lamborghini Polo Storico se numără exemplarul Miura care a apărut în filmul original The Italian Job, exemplarul Countach care a fost "Pace Car" în Marele Premiu de Formula 1 din Monte Carlo, din 1981, sau exemplarul LM 002 din colecția Leyton House.

La fel de complexă este și restaurarea unui model clasic. Centrul Polo Storico supervizează întregul proces de restaurare și, nu de puține ori, în restaurare se implică și foști angajați care au lucrat pe vremea când fabricarea unei mașini implica mai mult suflet decât în prezent.

Dacă o piesă nu poate fi restaurată, Polo Storico creează una nouă, identică cu cea veche. După cum spuneam, o muncă titanică. Până acum, specialiștii au restaurat peste 40 de mașini clasice, dedicând mii de ore fiecărui exemplar.

Printre mașinile restaurate se numără un exemplar Miura P400, deținut de Giampaolo Dallara, și prototipul Countach LP 500 pe care Lamborghini l-a distrus, în cadrul testelor de impact, în 1971. Mașina cu pricina a fost reconstruită de la zero și totul a durat peste 25.000 de ore.

Întreaga restaurare s-a bazat doar pe materiale din arhivă, pe imagini din acele vremuri, dar și pe mărturiile foștilor angajați.

CENTRO STILE: DIVIZIA DE DESIGN CARE "ÎMBRACĂ" MOTORUL UNUI LAMBORGHINI

Lecția de design ne-a fost predată de nimeni altul decât Mitja Borkert. Germanul care, din 2016, conduce aripa de design a producătorului din Sant'Agata Bolognese.

În ultimii 20 de ani, prin centrul de design au trecut peste 45 de designeri din peste 15 țări. În prezent, echipa este compusă din 25 de oameni, aleși pe sprânceană de Mitja Borkert. Pe lângă talent, designerul Lamborghini trebuie să aibă multă pasiune și să vrea să lucreze într-o echipă.

Șeful de design al mărcii italiene ne-a povestit că într-o zi se plimba prin uzină și a văzut un Lamborghini Aventador, care avea motorul scos. Atunci a realizat că meseria lui nu este doar să deseneze noi modele, ci să "îmbrace" motorul unui Lamborghini.

Apropo de desenat, Mitja Borkert este inspirat de modele ca și Countach sau Marzal, conceptul prezentat în 1967, la Salonul Auto de la Geneva. De aici elementele hexagonale și cele sub forma literei Y de pe cele mai recente modele Lamborghini.

De asemenea, se inspiră din motocicletele super sport, tocmai de aceea Temerario are radiatoarele expuse, în partea din spate, și roțile spate sunt pe jumătate descoperite.

În ceea ce privește interiorul modelelor Lamborghini, acesta este gândit astfel încât șoferul să se simtă ca la manșa unui avion de vânătoare. Tocmai de aceea ai capacul roșu care acoperă butonul de Pornire/Oprire a motorului, butonul rotativ Anima, forma selectorului transmisiei și restul butoanele de inspirație aviatică.

Totodată, șoferul unui Lamborghini trebuie să se simtă acasă, indiferent la volanul cărui model se află. De aceea, unele butoane sunt montate în același loc.

Deși cunoscut în întreaga lume, Lamborghini este un producător de automobile "mic", ca să îl citez chiar pe Stephan Winkelmann. Însă, are o istorie bogată, modele care întorc toate privirile și oameni care îl transformă într-un constructor cu adevărat special.

Comentarii (0)

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru