Feedback

Test de siguranță Euro NCAP

Organizație europeană independentă care testează rezistența mașinilor de pe piață la accidente și eficiența acestora în a evita sau limita efectele accidentelor. Testele au loc în laboratoare specializate, iar mașinile sunt supuse unei serii de probe de impact frontal, lateral și posterior sau de eficiență a sistemelor de siguranță activă.

Ulterior testelor și măsurătorilor care au loc la nivelul manechinelor, Euro NCAP îi oferă mașinii o clasificare generală la capitolul siguranță care poate varia între 1 și 5 stele și care este valabilă timp de 6 ani de la momentul testului. Din acest motiv, comparația directă a rezultatelor pe care mașinile le-au atins la Euro NCAP trebuie făcută cu reperul "expirării testului" luat în considerare. În plus, având în vedere faptul că Euro NCAP îngreunează accesul la cele cinci stele în fiecare an prin adăugarea unor teste suplimentare sau modificarea celor deja existente, comparațiile între rezultatele unor mașini testate în ani diferiți trebuie analizată și ea cu foarte mare atenție.

Clasificarea este rezultatul direct și ponderat al punctajelor individuale la următoarele categorii de teste:

- Protecția pasagerilor adulți (pondere 40% în clasificarea finală cu stele)
- Protecția pasagerilor copii (20%)
- Protecția pietonilor, a cicliștilor și a motocicliștilor (20%)
- Eficiența sistemelor active de siguranță (20%)

Fiecare mașină testată este notată la fiecare dintre cele patru categorii de teste cu un procent. Acesta reprezintă totalul de puncte adunate de respectiva mașină din totalul posibil teoretic al punctelor la respectivul test. (Exemplu: un punctaj de 93% la capitolul protecția pasagerilor adulți înseamnă că respectiva mașina a adunat 93% din punctele totale pe care Euro NCAP le poate acorda la testele de impact în urma cărora se calculează măsurătorile pe manechinele care simulează pasagerii adulți).

Punctaje necesare pentru atingerea clasificării de cinci stele:

Protecția
pasagerilor
adulți
Protecția
pasagerilor
copii
Protecția
pietonilor
bicicliștilor
motocicliștilor
Eficiența
sistemelor
active de
siguranță
Medie
Ponderată
2018/2019
Pentru 5 stele, cel puțin: 80% 80% 60% 70% 74%
Pentru 4 stele, cel puțin: 70% 70% 50% 60% 64%
Pentru 3 stele, cel puțin: 60% 60% 40% 50% 54%
Pentru 2 stele, cel puțin: 50% 50% 30% 40% 44%
Pentru o stea, cel puțin: 40% 40% 20% 30% 34%
2020/2021
Pentru 5 stele, cel puțin: 80% 80% 70% 70% 76%
Pentru 4 stele, cel puțin: 70% 70% 60% 60% 66%
Pentru 3 stele, cel puțin: 60% 60% 50% 50% 56%
Pentru 2 stele, cel puțin: 50% 50% 40% 40% 46%
Pentru o stea, cel puțin: 40% 40% 30% 30% 36%
2022/2023
Pentru 5 stele, cel puțin: 80% 80% 70% 70% 76%
Pentru 4 stele, cel puțin: 70% 70% 60% 60% 66%
Pentru 3 stele, cel puțin: 60% 60% 50% 50% 56%
Pentru 2 stele, cel puțin: 50% 50% 40% 40% 46%
Pentru o stea, cel puțin: 40% 40% 30% 30% 36%


TESTELE REALIZATE DE EURO NCAP ȘI PUNCTAJELE FIECĂRUIA (2018 - 2023):

Protecția pasagerilor adulți

Teste realizate 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Impact frontal decalat (1) 8 8 - - - -
Impact frontal decalat progresiv (2) - - 8 8 8 8
Impact frontal (3) 8 8 8 8 8 8
Impact lateral (4) 8 8 6 6 6 6
Impact lateral pe partea opusă (5) - - 4 4 4 4
Impact lateral cu stâlpul (6) 8 8 6 6 6 6
Protecție cervicală la impact posterior (7)  2 2 4 4 4 4
Frânare automată la viteze de oraș (8) 4 4 - - - -
Reacție auto în caz de accident (9) - - 2 2 4 4
Total 38 38 38 38 40 40
* Măsurătorile se fac pe două manechine de 75 de kilograme care sunt poziționate pe scaune relevante conform testului, pe locurile din față sau pe cele laterale.

(1) Impact frontal decalat cu o barieră deformabilă din aluminiu (pe 40% din lățimea mașinii) la viteza de 64 km/h.

(2) Impact frontal decalat cu o barieră deformabilă progresiv din aluminiu (pe 40% din lățimea mașinii) la viteza de 64 km/h.

(3) Impact frontal cu un perete din beton (pe 100% din lățimea mașinii) la viteza de 50 km/h.

(4) Impact lateral cu bariera deformabilă mobilă din aluminiu care lovește mașina în partea laterală a șoferului la viteza de 50 km/h. Din 2020, viteza de impact va crește la 60 km/h.

(5) Impact lateral cu bariera deformabilă mobilă din aluminiu care lovește mașina în partea laterală opusă șoferului la viteza de 50 km/h.

(6) Impact lateral cu un stâlp metalic care lovește mașina din lateral în dreptul capului șoferului la viteza de 32 km/h.

(7) Impact posterior la viteză redusă. Test de măsurare a efectului asupra coloanei cervicale și a eficienței tetierelor cu mișcare activă la impact. Se măsoară pe scaunele din față și pe cele din spate.

(8) Teste care analizează eficiența sistemelor de frânare automată la detectarea altor mașini. Au loc la viteze de până la 50 de km/h.

(9) Test care acordă puncte suplimentare pentru tehnologia de apel automat la numărul de urgență în caz de accident și pentru frânarea automată post-impact pentru limitarea efectelor eventualelor acroșaje multiple. Intră în vigoare din 2020.

Protecția pasagerilor copii

Teste realizate 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Impact frontal decalat (1) 16 16 - - - -
Impact frontal decalat progresiv (2) - - 16 16 16 16
Impact lateral (3) 8 8 8 8 8 8
Puncte de ancorare (4) 12 12 12 12 12 12
Notificări și informații (5)  13 13 13 13 13 13
Total 49 49 49 49 49 49
* Măsurătorile din testele dinamice de impact frontal și lateral se fac pe două manechine. Unul de dimensiunile unui copil de 6 ani așezat cu fața la sensul de mers pe al doilea rând de scaun în spatele șoferului. Al doilea de dimensiunile unui copil de 10 ani așezat pe un scaun booster (înălțător) așezat cu fața la sensul de mers pe al doilea rând de scaune în spatele pasagerului din dreapta.

(1) Impact frontal decalat cu o barieră deformabilă din aluminiu (pe 40% din lățimea mașinii) la viteza de 64 km/h.

(2) Impact frontal decalat cu o barieră deformabilă progresiv din aluminiu (pe 40% din lățimea mașinii) la viteza de 64 km/h.

(3) Impact lateral cu bariera deformabilă mobilă din aluminiu care lovește mașina în partea laterală a șoferului la viteza de 50 km/h. Din 2020, viteza de impact va crește la 60 km/h.

(4) Gradul de compatibilitate a mașinii cu diferitele puncte și metode de ancorare disponibile pe piață (Isofix, Top Tether, i-Size, etc).

(5) Măsoară ușurința utilizatorul de a găsi informații vitale precum localizarea punctelor de ancorare, posibilitatea dezactivării airbag-ului frontal lateral în eventualitatea așezării unui scaun de copil, etc.

Protecția pietonilor, cicliștilor și motocicliștilor

Teste realizate 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Impact cu pietonii: efect asupra capului (1) 24 24 24 24 18 18
Impact cu pietonii: efect asupra picioarelor (2) 12 12 12 12 18 18
Frânare automată/Evitare automată pietoni (3) 6 6 9 9 9 9
Frânare automată/Evitare automată bicicliști (4) 6 6 9 9 9 9
Frânare automată/Evitare acroșaj moto (5)  - - - - 9 9
Total 48 48 54 54 63 63
(1) Impact frontal la 40 km/h cu două manechine care imită un pieton adult și un pieton copil. Sunt măsurate și punctate rezultatele de impact la nivelul capului. Teste realizate pe timp de zi și pe timp de noapte.

(2) Impact frontal la 40 km/h cu două manechine care imită un pieton adult și un pieton copil. Sunt măsurate și punctate rezultatele de impact la nivelul părților superioare și inferioare ale picioarelor. Teste realizate pe timp de zi și pe timp de noapte.

(3) Eficiența sistemului de frânare automată (Automatic Emergency Braking sau AEB) și a sistemului de evitare cu acționarea automată a direcției (Automatic Emergency Steering sau AES) în cazul în care în fața mașinii apare un pieton. Se testează mai multe situații și scenarii, la viteze diferite. Din 2020, scenariile testate vor conține și manevrele în marșarier sau intervențiile sistemelor în intersecții.

(4) Eficiența sistemului de frânare automată (Automatic Emergency Braking sau AEB) și a sistemului de evitare cu acționarea automată a direcției (Automatic Emergency Steering sau AES) în cazul în care în fața mașinii apare un biciclist. Se testează mai multe situații și scenarii, la viteze diferite.  Din 2020, vitezele de testare vor crește, iar scenariile testate vor conține și manevrele în marșarier sau intervențiile sistemelor în intersecții și în condițiile în care biciclistul nu e direct vizibil înainte de impact.

(5) Eficiența sistemului de frânare automată (Automatic Emergency Braking sau AEB) și a sistemului de evitare a schimbării benzii cu acționarea automată a direcției (Automatic Emergency Steering sau AES cu Lane Suport Steering sau LSS) în cazul în care pe banda alăturată sau din sens opus într-o intersecție se apropie un motociclist. Se testează mai multe situații și scenarii, la viteze diferite. Test care va intra în vigoare din anul 2022.

Eficiența sistemelor active de siguranță

Teste realizate 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Avertizor centură / Status al pasagerilor (1) 3 3 3 3 3 3
Sistem de asistență la viteză (2) 3 3 3 3 3 3
Frânare automată la detectarea mașinilor (3) 3 3 6 6 9 9
Asistență la părăsirea accidentală a benzii (4)  4 4 4 4 3 3
Total 13 13 16 16 18 18
* Sunt luate în considerare în test sistemele disponibile standard pe mașina testată pe majoritatea piețelor din Uniunea Europeană. În cazul în care se testează și o versiune cu un pachet opțional de echipamente de siguranță, Euro NCAP specifică textual acest lucru. Pentru a fi retestată cu pachet opțional de siguranță, o mașină trebuie să fi demonstrat că respectivul pachet a fost achiziționat de 25% dintre clienți în primul an de vânzare a mașinii și de 55% dintre clienți în primii trei ani de vânzare a mașinii.

(1) Se notează prezența și vizibilitatea avertizorului care îl anunță pe șofer că unul sau mai mulți dintre pasageri nu și-au cuplat centura de siguranță. 

(2) Se notează prezența și funcționalitatea unor sisteme precum Limitatorul electronic de viteză și Regulatorul de viteză și Recunoașterea indicatoarelor rutiere. Din 2020, vor fi notate și funcționalități avansate, precum cele ale Limitatorului de viteză care se adaptează indicatoarelor sau Regulatorului de viteză adaptiv inteligent.

(3) Se notează eficiența sistemelor de frânare automată de urgență. Din 2020 se renunță la împărțirea sistemelor de frânare automată în sisteme la viteze de la oraș (sub 50 km/h) și sisteme la viteze extraurbane (peste 50 km/h). Apar în schimb teste pentru frânarea automată la detectarea unei mașini care întoarce în intersecție.

(4) Se notează eficiența sistemelor care avertizează șoferul și acționează activ la nivelul direcției și/sau frânelor la schimbarea accidentală a benzii.



Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru