REPORTAJ: Ateca, primul model Cupra, descoperă primele Cupra Garage din România. Prima oprire: Brașov

de Alexandru Monenciu, Foto: Ștefan Șerban
Miercuri, 13.03.2024
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Cupra este o marcă tânără, tocmai de aceea, pentru moment, există doar 4 showroom-uri în România. Noi ne-am propus să le vizităm pe toate, într-un tur de forță, la volanul unui Cupra Ateca. Cu alte cuvinte, primul model din istoria Cupra, în vizită la primele Cupra Garage din țara noastră. Prima oprire? Brașov.

Povestea Cupra începe la mijlocul anilor '90. Numele Cupra este o prescurtare de la "Cup Racing" și își trage originile din Seat Sport, divizia de motorsport a constructorului spaniol de automobile Seat.

În 1996, numele Cupra este alăturat pentru prima oară unui model Seat. Este vorba despre Seat Ibiza GTI 2.0 16V Cupra Sport. Pe scurt, o versiune de stradă a modelului de competiție Ibiza Mk2, creată pentru a celebra victoria Seat în FIA 2-Litre World Rally Cup, pe atunci o subdiviziune a Campionatului Mondial de Raliuri.

În 1999 a urmat modelul Seat Ibiza Cupra 1.8 20V, iar un an mai târziu debuta Ibiza Cupra R. În următorii aproape 20 de ani, emblema Cupra s-a regăsit pe mai multe hot hatch-uri Seat, inclusiv pe Seat Leon Cupra 4.

Dar, în 2017, se naște pentru prima dată ideea unui brand de sine stătător. La acea vreme, Cupra era doar o versiune de performanță a modelului Leon, însă Luca de Meo, pe atunci șeful Seat, avea alte planuri.

La finalul lunii ianuarie 2018, Seat confirmă lansarea brand-ului Cupra, iar, nici o lună mai târziu, ideea lui de Meo devine realitate. Restul, așa cum se spune în popor, este istorie. Tot în 2018, în luna octombrie, făceam cunoștință cu primul model Cupra. Unul care avea corespondent în gama Seat. Este vorba despre Ateca. Au urmat apoi și alte modele, cum ar fi Cupra Leon.

În primăvara anului 2020, mai exact în luna martie, Cupra a prezentat lumii întregi modelul Formentor. Un adevărat pionier în portofoliul Cupra, având în vedere că este primul model care nu are corespondent în gama Seat.

Așadar, acesta este momentul în care spaniolii de la Cupra decid să ia frâiele în propriile mâini și să înceapă să scrie propria lor istorie. În februarie 2021, Cupra mai semnează o premieră, odată cu lansarea lui Born, prima electrică a companiei.

PRIMA REPREZENTANȚĂ CUPRA GARAGE ÎN ROMÂNIA

Lansarea mărcii Cupra în România are loc în luna noiembrie 2022, atunci când se inaugurează, la București, primul showroom Cupra Garage. Au urmat apoi alte 3 reprezentanțe, la Brașov, Timișoara și încă una la București.

Noi ne-am propus să vizităm, într-un tur de forță de două zile, toate aceste reprezentanțe Cupra, dar nu oricum. Ci la volanul unui exemplar Cupra Ateca. Altfel spus, am decis să ducem primul model din istoria Cupra în vizită la primele Cupra Garage din țara noastră.

Suntem, totuși, o publicație auto, așa că, înainte de toate, haideți să vorbim puțin despre mașina pe care o vom conduce pe traseul București-Brașov-Timișoara și retur.

În total, peste 1.135 de kilometri, acoperiți în 2 zile.

SCURTĂ PREZENTARE A MAȘINII

Așa cum spuneam, este vorba despre o Cupra Ateca, echipată cu motorul de 1.5 litri, pe benzină, care oferă 150 de cai putere. Avem o tracțiune pe puntea față și o transmisie automată DSG cu 7 rapoarte. Cum ar spune românul, sfânta „hidramată DSG”. E cam la fel cu identificarea pantofilor sport după noțiunea de „Adidas”. Adică e momentul când un brand se identifică foarte bine cu un produs de utilitate generală.

Pentru această motorizare, spaniolii declară un consum mixt de 6.8 litri/100 de kilometri. Valoare pe care vom încerca să o atingem pe durata testului nostru. Totodată, emisiile CO2 sunt de 154 g/km, ceea ce înseamnă că mașina este eligibilă pentru achziționare prin programul Rabla.

Exemplarul pe care îl poți admira în imaginile alăturate este vopsit în nuanța exterioară Verde Camouflage, are jante de 19 inch finisate în nuanțele Negru și Copper, iar scaunele sunt îmbrăcate într-o combinație de material textil și piele neagră.

Vorbim despre un model Cupra, așa că nu lipsesc accentele exterioare și interioare de culoarea cuprului.

Prețul de pornire al lui Cupra Ateca 1.5 TSI este de 37.361 de euro, dar mașina condusă de noi are dotări opționale în valoare de 3.487 de euro. Ceea ce înseamnă că prețul de listă este de 41.918 euro cu TVA inclus.

LĂSĂM BUCUREȘTIUL ÎN SPATE ȘI NE ÎNDREPTĂM CĂTRE BRAȘOV

Prima zi din mica noastră aventură pe la garajele Cupra a început dis de dimineață. Mai bine spus, chiar înainte de ivirea zorilor.

Temperatura scăzută de afară m-a făcut să apreciez mai tare volanul încălzit, standard pentru acest model, și scaunele față încălzite.

Dar această trezire cu noaptea-n cap a avut și un mare avantaj: am reușit să păcălim, într-o anumită măsură, traficul bucureștean, care încă nu apucase să blocheze, de tot, marile intersecții.

După ce ne-am strecurat pe străzile pe jumătate adormite, am urcat pe autostrada care leagă capitala de Ploiești. Chiar dacă ceasul din bordul mașinii noastre începea să indice o oră rezonabilă, soarele tot nu își făcuse apariția. Ba mai mult, norii cenușii se îngrămădeau tot mai tare pe cerul bacovian. Primele picături mai serioase de ploaie nu s-au lăsat deloc așteptate. Acela a fost momentul în care am înțeles că, cel puțin pentru următoarele ore, vremea mohorâtă și ploaia vor fi lait-motivul zilei.

Kilometrii de autostradă s-au scurs rapid, astfel că, intrați pe Drumul Național 1, începeam să ne gândim care ar fi probabilitatea să păcălim și eterna aglomerație de pe Valea Prahovei.

Probabilitatea s-a dovedit a fi una mare, după cum aveam să aflăm în următoarele câteva zeci de minute. Era prea dimineață chiar și pentru miile de mașini care tranzitează zilnic zona.

Chiar dacă ploaia nu dădea semne de potolire, am făcut o primă oprire la Sinaia, mai exact pe drumul care duce spre Cota 1.400, pentru o scurtă sesiune foto. Nu ne-am întâlnit cu vreun urs, nu că ne-am fi dorit asta. Ne-am bucurat de primele semne de verdeață, deci e rost de primăvară și la munte.

REPREZENTANȚA DIN BRAȘOV, UN SFERT DE VEAC DE ACTIVITATE

Forțați să ne grăbim de condițiile meteo, ne-am urcat în mașină și am setat ca destinație reprezentanța Cupra Garage din Brașov, unul dintre cele 4 showroom-uri pe care brand-ul spaniol le are, pentru moment, în România.

Am plecat pe ploaie din București, am ajuns pe ploaie în orașul de la poalele muntelui Tâmpa. În curte la dealerul DIP Motors, însă, am avut răgaz de sus și nu a mai turnat cu găleata.

În 2024, reprezentanța care găzduiește Cupra Garage din Brașov celebrează 25 de ani de activitate. Și-a început "viața" în 1999, ca primul showroom Seat din România, iar din 2023 a primit aprobarea de la mai marii din Martorell să comercializeze modele Cupra și să arboreze steagurile mărcii spaniole.

Reprezentanța găzduiește 4 modele Cupra, inclusiv Formentor și Born. Deși trăim în era electrificării, Formentor este modelul care atrage cei mai mulți clienți. Majoritatea optează pentru motorizarea de 1.5 litri TSI, cu 150 de cai putere, aceeași care se regăsește și sub capota mașinii cu care am pornit în această aventură.

Dincolo de mașinile pe care ne așteptăm cu toții să le vedem în showroom, Cupra le rezervă celor care calcă pragul „garajelor” sale și câteva accesorii foarte cool. Spaniolii au dezvoltat o adevărată linie vestimentară și multe elemente de personalizare. Practic, vor să te facă să te îndrăgostești nu doar de mașinile lor agresive, ci și de culorile și filosofia brandului.

Primul Cupra Garage a fost bifat. Ateca și-a făcut datoria cu stoicism, chiar dacă vremea de afară nu a făcut decât să toarne peste noi melancolia unei zile de toamnă, nicidecum de primăvară. Culoarea de caroserie a fost în ton cu cerul, însă elementele contrastante în nuanța cuprului au spart monotonia. Așa cum au făcut-o și peisajele pe care le-am văzut azi. 

Comentarii (1)

  • Cupra = O marca inventata sa vinda mai scump acelasi Seat pentru fitosi.
    12 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru