Mazda MX-5 este una dintre cele mai emblematice mașini din istorie. Modelul decapotabil a fost lansat pentru prima dată în 1989 și de atunci a devenit cea mai vândută mașină decapotabilă din istorie. De-a lungul celor 36 de ani de producție, modelul japonez a păstrat aceeași rețetă care l-a propulsat pe culmile succesului: o configurație cu propulsie, motoare aspirate natural și un șasiu dinamic și ușor. Toate acestea, la un preț accesibil comparativ cu alte mașini sport.
Omul din spatele lui Mazda MX-5 a fost Tsutomu Matano, poreclit Tom, care s-a stins din viață la vârsta de 77 de ani în urmă cu câteva zile. Tom Matano a fost designer la Mazda între 1983 și 2002. Japonezul s-a născut în octombrie 1947, în orașul Nagasaki din Japonia. După finalizarea studiilor în țara sa natală, Matano s-a mutat în Statele Unite în anul 1970, acolo unde a continuat studiile până în 1974, când și-a început cariera alături de General Motors.
La început, Matano a lucrat ca designer pentru fosta marcă Oldsmobile, înainte ca el să fie transferat în Australia pentru a desena mașini pentru Holden, o altă fostă marcă a celor de la GM.
În 1977 a ajuns în Germania pentru a lucra alături de BMW.Cariera lui Tom Matano avea să cunoască o etapă definitorie în 1983, atunci când a devenit designer-ul șef al filialei nord-americane Mazda. Lui Matano i s-a cerut să deseneze o mașină sport ușoară de dimensiuni mici, care să fie concepută în spiritul unor modele ca Alfa Romeo Spider, Lotus Elan, Fiat 124 și MG B.
Așa a luat naștere Mazda MX-5, cunoscută pe piața din Statele Unite sub numele Miata, în 1989. Alături de acest model, Tom Matano a fost și unul din designerii ultimei generații Mazda RX-7, produsă între 1991 și 2002.
Matano și-a încheiat cariera ca designer la Mazda în 2002. În același an, japonezul a devenit directorul executiv al Școlii de Design Industrial din cadrul Academiei de Artă din San Francisco, o poziție pe care a deținut-o până la moartea sa.
via Motor1
Respect !