Tom Matano, creatorul lui Mazda MX-5, s-a stins din viață la 77 de ani

de Tiberiu Safta
Marti, 23.09.2025
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Tom Matano, omul care a creat Mazda MX-5, s-a stins din viață. Designer-ul japonez avea 77 de ani și a fost și unul dintre designerii ultimei generații RX-7.

Mazda MX-5 este una dintre cele mai emblematice mașini din istorie. Modelul decapotabil a fost lansat pentru prima dată în 1989 și de atunci a devenit cea mai vândută mașină decapotabilă din istorie. De-a lungul celor 36 de ani de producție, modelul japonez a păstrat aceeași rețetă care l-a propulsat pe culmile succesului: o configurație cu propulsie, motoare aspirate natural și un șasiu dinamic și ușor. Toate acestea, la un preț accesibil comparativ cu alte mașini sport.

Omul din spatele lui Mazda MX-5 a fost Tsutomu Matano, poreclit Tom, care s-a stins din viață la vârsta de 77 de ani în urmă cu câteva zile. Tom Matano a fost designer la Mazda între 1983 și 2002. Japonezul s-a născut în octombrie 1947, în orașul Nagasaki din Japonia. După finalizarea studiilor în țara sa natală, Matano s-a mutat în Statele Unite în anul 1970, acolo unde a continuat studiile până în 1974, când și-a început cariera alături de General Motors.

La început, Matano a lucrat ca designer pentru fosta marcă Oldsmobile, înainte ca el să fie transferat în Australia pentru a desena mașini pentru Holden, o altă fostă marcă a celor de la GM.

În 1977 a ajuns în Germania pentru a lucra alături de BMW.

Cariera lui Tom Matano avea să cunoască o etapă definitorie în 1983, atunci când a devenit designer-ul șef al filialei nord-americane Mazda. Lui Matano i s-a cerut să deseneze o mașină sport ușoară de dimensiuni mici, care să fie concepută în spiritul unor modele ca Alfa Romeo Spider, Lotus Elan, Fiat 124 și MG B.

Așa a luat naștere Mazda MX-5, cunoscută pe piața din Statele Unite sub numele Miata, în 1989. Alături de acest model, Tom Matano a fost și unul din designerii ultimei generații Mazda RX-7, produsă între 1991 și 2002.

Matano și-a încheiat cariera ca designer la Mazda în 2002. În același an, japonezul a devenit directorul executiv al Școlii de Design Industrial din cadrul Academiei de Artă din San Francisco, o poziție pe care a deținut-o până la moartea sa.

via Motor1

Comentarii (3)

  • Jian de la Calafat
    Emblematice creatiile domniei sale.
    Respect !
    4 0
  • RIP, Tsutomu Matano!
    3 0
  • George Simion
    pacat..cam tanar..a mancat peste de fukushima?
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru