Transsylvania Off-Road Club: pasionaţii care salvează vieţi

de Dragoș Băltățeanu
Vineri, 24.01.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Un accident aviatic a atras atenţia asupra faptului că pasionaţii de off-road profesionist participă în mod constat la activităţi de salvare şi acţiuni umanitare, de cele mai multe ori fiind capabili să acceseze zone imposibile.

Un accident aviatic a captat toată atenţia presei în această săptămână. Un avion utilitar care efectua un zbor medical în cederea prelevării unui organ pentru transplantare a aterizat forțat într-o pădure din munţii Apuseni. Deşi iniţial cei şapte pasageri ai avionului au supravieţuit impactului, doi dintre ei şi-au pierdut viaţa până la sosierea echipajelor de salvare. Mai mult, identificarea locului accidentului a fost reuşită de localnici, iar cei care au ajuns primii la locul impactului cu mijloace de transport au fost membrii unui club de pasionaţi ai off-road-ului extrem.

Filmul accidentului aviatic

S-a întâmplat luni, 20 ianuarie. Un avion BN-2 a decolat de pe aeroportul Bucureşti Băneasa cu destinaţia Oradea pentru a efectua un transport medical. La bord se aflau doi piloţi şi cinci pasageri, toţi cadre medicale. La manşă era pilotul Adrian Iovan, un nume cunoscut în lumea aviaţiei româneşti. Deşi pensionat, Adrian Iovan mai efectua zboruri pentru Şcoala Superioară de Aviaţie. Avionul bimotor Britten Norman Islander BN-2A-27 cu înmatricularea YR-BNP avea să se prăbuşească în jurul orei în munţii Apuseni, la o altitudine de 1.400 metri, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba, într-o zonă împădurită. Chiar înainte de accident, pilotul solicitase o altitudine de zbor mai mică pentru că avionul era afectat de givraj (o peliculă de gheaţă se forma pe aripi). Toţi cei şapte ocupanţi ai avionului au supravieţuit iniţial impactului, dar în urma rănilor suferite şi a hipotermiei care s-a instalat până la sosirea salvatorilor, pilotul Adrian Iovan şi Aurelia Ion, în vârstă de 23 de ani, au decedat. 

Acest accident a atras atenţia asupra faptului că autorităţile au ajuns foarte greu la locul accidentului. Timp de ore bune, nu s-a ştiut clar unde a căzut avionul, iar în cele din urmă primii la locul accidentului au fost doi voluntari din cadrul clubului Off-Road Transsylvania. Aceştia au dispus de propriile maşini pregătite special pentru accesul pe teren dificil şi au reuşit să ajungă înaintea autorităţilor la locul impactului.

Am vrut să îi cunoaştem mai bine pe aceşti eroi şi pentru asta am luat legătura cu clubul Transsylvania Offroad, unul dintre cele mai mari cluburi de pasionaţi ai acestui sport. Transsylvania Off Road Club are sediul la Cluj, dar membrii săi sunt din toată zona Transilvaniei şi nu numai. Am stat de vorbă cu Pedro Pinto, cel care se ocupă de comunicare, un portughez adoptat de România, la rândul său sportiv pasionat de off-road.

Am vrut să ştim cine sunt aceşti oameni şi cum au reuşit să găsească locul accidentul înaintea autorităţiilor.

Nu multă lume ştie că aceşti oameni participă în mod constant la operaţiuni de salvare sau intervenţii umanitare. 

Ce este Transsylvania Off-Road Club?

Maşinile de concurs sunt pregătite pentru cele dure condiţii

Membrii clubului au format o echipă de intervenţie rapidă, capabilă să se mobilizeze în mai puţin de o oră în situaţii de calamitate naturală sau urgenţă pentru a ajunge în locuri care în mod normal sunt inaccesibile automobilelor normale.

Pedro Pinto
Transsylvania Off-Road Club
Înfiinţat în 2001, Transsylvania Off-Road Club este al doilea club de profil din ţară. "Este un club sportiv de tradiţie cu 15 membri fondatori şi 60 de membri activi care îşi propune să promoveze şi să dezvolte sportul cu maşini 4x4 prin organizarea şi participarea la concursuri de profil din ţară şi străinătate, organizarea de expediţii off-road, iniţierea în pilotarea şi copilotarea automobilelor 4x4 şi altele", ne povestește Pedro, care spune că clubul pe care îl reprezintă este unul recunoscut la nivel internațional:"Participarea internaţională la competițiile organizate de noi a fost întotdeauna mare, având concurenţi din Germania, Ungaria, Italia, Grecia, Austria. Totodată, pentru evenimentele organizate la nivel local, am fost şi suntem sprijiniţi de Prefectura Cluj, Romsilva, Poliţia Rutieră a Judeţului şi a municipiului Cluj-Napoca, Jandarmerie, Pompieri și de Serviciul de Ambulanţă. Transsylvania Off Road Club organizează încă din 2001 competiţii de off road, recunoscute pe plan naţional ca fiind printre cele mai reuşite"

O ieşire tipică pentru clubul de off-road


Dincolo de activitatea competiţională, membrii clubului au format o echipă de intervenţie rapidă, capabilă să se mobilizeze în mai puţin de o oră în situaţii de calamitate naturală sau urgenţă pentru a ajunge în locuri care în mod normal sunt inaccesibile automobilelor normale

Pedro Pinto
PR Transsylvania Off-Road Club
Portughezul care conduce departamentul de comunicare al clujenilor ia avânt când e vorba să descrie ce înseamnă această activitate pentru pasionați: "Off-road-ul, o ramură sportivă aparent necunoscută în ţară, a avut parte de o evoluţie fantastică în ultimii ani. Off-road-ul înseamnă, pe scurt, maşina şi omul împreună, în lupta cu Mama Natură. Este vorba despre un sport care împinge echipajul şi maşinile la limită în încercarea de a învinge obstacolele de pe traseu".

Care e legătura dintre expedițiile umanitare și off-road? Explică același Pedro Pinto, care practică acest sport din 2000 şi a participat la majoritatea concursurilor de gen organizate în România, dar şi în Campionatul Ungariei şi cel al Portugaliei.

Cel mai important rezultat este titlul de Campion Naţional obşinut în 2008, dar şi locul 1 la clasa Hobby în cadrul TAT 2010, cel mai dur şi cunoscut concurs off-road din Europa: "Pe lângă aceste activităţi, clubul participă ca echipă de intervenţie rapidă pentru salvarea de vieţi omeneşti şi bunuri materiale. Membrii clubului au format o echipă de intervenţie rapidă, capabilă să se mobilizeze în mai puţin de o oră în situaţii de calamitate naturală sau urgenţă pentru a ajunge în locuri care în mod normal sunt inaccesibile automobilelor normale". 

Mai mult, în paralel cu această echipă de intervenţie rapidă, clubul mai participă la activităţi de colectare a deşeurilor din zone de agrement sau din rezervaţiile naturale. Iar de două ori pe an, de Crăciun şi Paşti, clubul Trassylvania organizează împreună cu CERT Transilvania acţiuni umanitare. Membrii clubului se organizează şi vizitează familii nevoiaşe din Munţii Apuseni.


Acţiune umanitară în Munţii Apuseni

Indiferent de condiţii, membri clubului Transsylvania răspund în caz de urgenţă

Accidentul aviatic

În ceea ce priveşte accidentul aviatic de luni, reprezentatul Clubului Transsylvania spune că este cea mai dificilă acţiune de salvare la care au participat membrii clubului până în acest moment. "Am avut în alertă toţi membri clubului, 6-7 maşini pregătite de competiţie au fost mobilizate, iar cel puţin 15 membri erau în teren pentru a căuta avionul prăbuşit şi pasagerii acestuia. Pentru a ajunge la locul accidentului s-au folosit automobil 4x4 special pregătite pentru off-road extrem. Sunt maşini care pot trece peste obstacole imposibil de negociat de un automobil 4x4 de serie."

Membrii clubului Transsylvania au fost alertaţi la ora 19.00 de către ISU, iar la 19.20 deja primii dintre ei plecau din Cluj către zona accidentului. "Într-o oră s-a ajuns la punctul de întâlnire, dar au fost trimişi în alte parte, coordonatele primite fiind greşite. Deşi s-au împărţit în echipe, au pierdut timpul căutând în direcţii greşite. Primii ajunşi au fost Lucian Neag, Marius Pop, Valentin Capota, Paul Cioban şi Răzvan Sonea", încheie același oficial.

Comentarii (11)

  • cristi
    Felicitari baietilor din club pt tot ceea ce fac si vor face pt cei la ananghie! Jos palaria! Astfel de oameni reprezinta adevaratul brand de tara...
    37 0
  • Nu pot spune decat sincere felicitari acestor oameni . Si pot spune ca pe langa pasiunea de off-road mai au o pasiune ''cea de salvat vieti'' . Inca odata felicitari. Si jos palaria pt masinile de off road nipone pe care nu i-au lasat la greu in timpul actiunii. Succes! Sa auzim numai de bine !
    26 0
  • Felicitari celor de la Automarket ca s-au "mobilizat" rapid pentru stirea asta si ne prezinta ceva ce putina lume cunoaste, ceva diferit, ceva frumos, ceva curat si aici ma refer la acest sport.
    Mi-as dori (si am mai tot spus asta) ca pe viitor sa vedem mai multe astfel de povesti, intamplari, aventuri si realizari din motorsportul romanesc, fie la nivel de ramura, club, federatie sau individ.
    Pe langa ca s-ar promova niste oameni exceptionali la care ne putem uita cu mandrie si sa aspiram si noi sa fim ca ei, s-ar promova si sportul in sine si prin asta avem toti de castigat.
    Felicitari inca o data pentru stire, pacat insa ca doar dupa astfel de evenimente tragice ii cunostem.
    Cum spune si Cristi, jos palaria si toata stima pentru acesti bravi aventurieri care dau dovada de mai multa empatie decat cei care sunt platiti sa salveze vieti si sa ajute oameni.
    26 0
  • Nu e nimic extraordinar. Oamenilor li s-a ivit o ocazie de adrenalina. Au facut-o pt. aventura in sine, nu ca nu mai puteau ei de aia din avion. De altfel i-au pus pe aia in "petura si or inceput sa se cante". Adica in traducere ardeleneasco-romana : i-au pus pe aia in patura si aia au inceput sa urle de durere. Oare nu s-or fi produs in acest moment niste leziuni suplimentare la coloana sau la alte organe ?
    4 29
  • Si eu as fi facut la fel din spirit de aventura si de "gura casca", nu ca nu mai puteam eu de grija alora. Lui Iovan ii placea sa piloteze. Doctorilor sa faca ceva incitant plus aventura, zbor, bani. Studenta - aventura, zbor. Paramedicii - aventura. Tin minte ca acum vreo 10 ani 99% din studentii la medicina se inscrisesera sa fie paramedici voluntari. Oare totii aveau abilitatile necesare ? Asa ca mai usor cu eroismul si omenia. Este meserie si/sau placere.
    4 15
  • Doru ai dreptate este pasiune la mijloc dar sa iesi din casa sa mergi 100km pe asfalt cu niste cauciucuri care numa de asfalt nu is si care costa o groaza de bani ca sa dai o mana de ajutor si sa sa salvezi niste vieti nu se mai numeste pasiune , parerea mea , ci mai degraba omenie.
    Pe mine de exemplu acest sport m-a invatat ca la nevoie esti ajutat daca si tu la randul tau ajuti la nevoie.
    mowgli da si mie mi-ar placea sa se scrie mai multe de acest sport si e facem noi in acest sport, nu numai de raliu sau de bianca dragusanu :)
    dar as prefera sa fie cu povesti de la etapele de campionat si nu cu astfel de evenimente neplacute.
    11 0
  • Eu am avut ocazia sa particip la actiuni cu niste pasionati de 4x4 din vestul tarii. Distractie si actiuni umanitare. Acesti TORC insa sunt nu doar pasionati ci si bine pregatiti. Cine spune c-o fac doar pentru adrenalina se insala. Daca ar fi numai asta ar merge pe trasee dificile si ar avea parte de mai multa adrenalina. Acest club cred ca are si doctori ca membri. In plus, cei pe care i-au salvat erau membri. Ma-ndoiesc ca-i luau de acolo cu forta daca se impotriveau.
    Cat despre accident, zborul acesta nu trebuia aprobat. D-l Iovan i-a bagat inutil in aceasta belea.
    11 1
  • erata: cei pe care i-au salvat erau doctori.
    4 2
  • Riscuri asumate, insuficient chibzuite.
    Istoria e plină de astfel de situații și ca întotdeauna puțini cred că lor li se poate întămpla așa ceva (au suficienta experiență, chiar mândrie).
    Dacă ajungi și la mâna unui sistem de salvare pe alocuri putred și fără experiență în astfel de situații, treaba e și mai complicată.
    Acum toți suntem după ,,război,, însă nu ar strica să învățăm câte ceva din aceasta tragedie.
    3 0
  • BRAVO baieti! Sa aveti numai drumuri bune (on si off road) !
    2 0
  • Din pacate articolul nu spune esentialul si anume ce au facut dupa ce au ajuns acolo, cum au decurs mai departe operatiunile de salvare. Oricum la stiri eu nu am auzit decit in treacat despre baietii acestia, oare nu ar fi trebuit sa urle mass media la cat tam-tam sa facut in legatura cu evenimentul anului ?
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru