de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 13.12.2010
-
-
Trimite pe:
Cel mai mic membru al gamei Audi a venit şi în România. Deşi nu-i prima încercare a celor de la Audi în ceea ce priveşte automobilele mici (vezi A2), modelul prezintă câteva elemente promiţătoare. În plus, are o imagine premium, lucru care ajută foarte mult atunci când îl faci cadou unei persoane importante din viaţa ta. Noul A1 completează gama constructorului cu patru cercuri în încercarea deja clasică de a oferi maşini pentru toată lumea. Văzut ca alternativa Audi la Mini Cooper, modelul din Ingolstadt are în faţă o provocare serioasă. Se vrea la fel de dinamic precum Mini Cooper sau doreşte să devină exact opusul acestui model, pentru clienţii care nu sunt atraşi de celebrul Mini?
-
Pret de pornire
17.193 €
-
Pret model testat
20.371 €
-
Taxa auto
218 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Audi a înzestrat modelul A1 cu propulsoare mici, concentrate pe eficienţă. Exemplarul testat nu face excepţie, fiind echipat cu un propulsor TDI de 1.6 litri şi 105 CP. Deşi este un model premium cu aşteptări pe măsură, A1 vine echipat cu o transmisie manuală cu cinci trepte. Sigur, unele motoare pe benzină sunt oferite în compania unei transmisii S-Tronic cu şase rapoarte şi două ambreiaje, dar să rămânem la diesel-ul testat. Rivalii săi nu oferă o diferenţă colosală în materie de putere, 5% în plus sau în minus fiind factorul de diferenţiere în acest segment. Unitatea 1.6 TDI a lui A1 oferă 105 CP la 4.400 rpm şi 250 Nm începând cu 1.500 rpm. Cuplul motor se dovedeşte a fi superior unităţii 1.9 TDI PD pe care o înlocuieşte acest motor, dar nu suficient pentru a conferi o senzaţie de dinamism la volan şi pentru a deveni liderul pe hârtie al clasamentului. Vibraţiile sunt la un nivel minim, dar motorul se face auzit din când în când, chiar şi atunci când rulează la relanti la semafor. Transmisia intră perfect în făgaşul tuturor modelelor ieşite dintr-o fabrică a concernului Volkswagen - timonerie scurtă, cutie precisă, fără surprize. Nici reprizele nu oferă surprize prea mari, apăsarea pedalei de acceleraţie la podea neavând vreun răspuns deosebit de aprig. Să spunem că e o alternativă teutonă şi cuminte la Mini Cooper D? Posibil. Dar comportamentul motorizării ne confirmă faptul că vroiam mai mult de la un model premium, chit că are doar 105 CP.
Consum
Nu degeaba au câştigat cei de la Audi titlul la LeMans. Audi A1 chiar este eficient. Și nu doar pe hârtie, ci şi în viaţa reală. Consumul mediu al modelului testat este de 3.9 litri la sută. În regim urban se anunţă un consum de 4.7 litri la sută, pe când consumul extraurban este anunţat la 3.5 litri la sută.
Până să vorbim de ceea ce am experimentat noi, hai să îl comparăm pe A1 1.6 TDI 105 CP cu rivalii săi: Mini Cooper D - aceleaşi valori de consum pentru mixt, urban şi extraurban. Alfa Romeo MiTo 1.3 Multijet 95 CP - diferenţă de 0.4 litri în favoarea lui A1la consumul mixt. Italienii spun că diferenţa este cauzată în principal de consumul urban al lui MiTo. Locul trei - Citroen DS3 1.6 HDi 110 FAP - consum mediu 4.5 litri la sută.
Aşadar, observăm că mai toate modelele din această clasă sunt economice, iar principalul rival - Mini Cooper D - oferă aceleaşi valori ale consumului. Vorbim de un consum de carburant extrem de scăzut, chit că este în clasa mică premium, aşa că A1 îşi merită nota.
Consumul urban înregistrat de noi pe șosea a fost de 6.3 litri la sută într-un regim de condus temperat, cu sistemul stop/start activat şi cu aerul condiţionat pornit. În cazul unui trafic aglomerat în regim urban, avem un consum situat între 7 şi 9 litri la sută, în funcţie de cât de grăbiţi sunteţi. Pe autostradă, rulând cu o viteză constantă de 120 km/h, veţi avea un consum de 5.9 litri la sută, iar turometrul va afişa 2.100 rpm în cea de-a cincea treaptă de viteză.
Interior
La acest capitol, situaţia devine cel puţin complicată. Avem de-a face cu un Audi. Cel mai ieftin Audi, totuși. Modelul are un interior premium fără nicio îndoială, deşi unele materiale plastice nu se ridică chiar la nivelul fraţiorilor mai mari. Fie insonorizarea ar fi trebuit să fie ceva mai serioasă, fie motorul TDI este prea gălăgios în unele momente.
Scaunele din faţă oferă un suport lateral decent, iar confortul oferit de acestea nu este la un nivel extrem de ridicat, ci doar peste medie. Pasagerii mai înalţi de 1.75 metri ar putea avea probleme pe bancheta din spate, dar drumurile scurte sunt suportate şi de cei cu o înălţime de 1.80 metri.
Volumul portbagajului este de 270 de litri, net superior celui oferit de Mini Cooper D şi egal cu cel oferit de Alfa Romeo MiTo. Suficient pentru o excursie în doi, dar imposibil de utilizat pentru stocarea bagajelor a patru persoane. Francezii de la Citroen câştigă din nou comparaţia cu un portbagaj de 285 de litri pentru DS3.
Preţ de achiziţie
Singurul model mai scump decât Audi A1 în această clasă este Mini Cooper D. Asta spune multe despre poziționarea modelului german, nu-i aşa? Cu toate acestea, A1 rămâne cel mai ieftin Audi şi porneşte de la 17.193 de euro cu TVA inclus. Exemplarul testat de noi are un preţ de bază de 20.371 de euro cu TVA inclus (n.r. versiunea 1.6 TDI Attraction) şi echipamentele opţionale îi urcă preţul de vânzare la 24.493 de euro cu TVA inclus. Destul de mult. Deja vorbim de compacte destul de bine dotate, unele chiar cu ambiţii premium. Mai mult, clientul ar putea să îşi cumpere fără probleme un A3, un VW Golf bine dotat, un Renault Megane RS, o Lancia Delta sau multe altele.
Dar acest segment nu vizează clienţii care se întreabă "câtă maşină primesc pentru x euro?". Pentru amatorii de statistici, prin A1 primeşti imaginea respectivă, finisaje şi interior de Audi şi oarecare feeling al mărcii respective.
Siguranţă
Audi A1 a obţinut cinci stele la testele EuroNCAP din 2010. Modelul german protejează pasagerii adulţi în proporţie de 90%, în timp ce pasagerii copii sunt protejaţi în proporţie de 79%. Nivelul echipamentelor de siguranţă a fost cotat la 86%, iar modelul vine cu ESP în standard. De asemenea, modelul are şi diferenţial blocabil electronic EDS, ASR, EBV şi, bineînţeles, ABS.
Ţinută de drum
Din acest punct de vedere, A1 a fost o dezamăgire. Chiar când Audi aniversa 30 de ani de la lansarea sistemului quattro de tracţiune integrală, noi testam un model de la care așteptam mai multe pe partea de dinamică. Cei de la Audi şi-au ridicat siguri ştacheta de-a lungul anilor. Am fi dorit o direcţie chirugicală, ca să fim mai plastici, sau măcar una precisă. Din păcate, feedback-ul furnizat de aceasta lasă de dorit. Nu este nici imprecisă în sensul "non-germanic" al cuvântului, dar este diferită de sentimentul cu care ne-a obişnuit Audi. Să trecem la suspensie şi la frâne. În timp ce sistemul de frânare este adaptat clasei şi îşi face treaba fără discuţii, iar pedala este dozată foarte precis, suspensia modelului lasă de dorit. Pe de o parte, am putea spune că Audi a dorit ca noul A1 să fie alternativa confortabilă la Mini Cooper - model cu o suspensie de o fermitate notorie. Sigur, italienii sunt cei mai câştigaţi la acest capitol - MiTo are atât frâne, cât şi acceleraţie şi suspensii adaptive. Francezii de la Citroen au reuşit să facă din DS3 un model cu un comportament foarte bun pe viraje fără a distruge confortul oferit, în timp ce Audi a realizat un model premium de segment B optimizat pentru călătorii în doi. În schimb, spoturile de promovare ale noului A1 laudă calităţile dinamice, a căror lipsă se face simţită pe măsură ce începi să ataci virajele şi observi ruliul ceva mai ridicat decât al rivalului britanic şi tendinţa subviratorie care vine odată cu platforma PQ25 (n.r. care, de altfel, suportă un sistem de tracţiune integrală).
Vizibilitate
Oglinzile laterale şi luneta au dimensiuni destul de mici. Modul în care este amplasat scaunul faţă de volan te obligă să stai ceva mai aproape de volan pentru a avea o poziţie optimă la condus, lucru care îţi obstrucţionează apoi vizibilitatea în oglinzile laterale în unele momente. Montaţii A sunt deranjanţi la virajele abordate cu viteze mici, dar această problemă este deja comună în rândul modelelor de clasă mică şi nu numai. Montanţii C impun mici probleme la manevrele în marşarier, dar senzorii de parcare ajută foarte mult la acest capitol. Afişajul sistemului multimedia are o rezoluţie suficient de mare pentru a integra o cameră video pentru mersul cu spatele, dar cei de la Audi nu au integrat acest artificiu tehnologic în cel mai ieftin model din gama lor.
Montanţii B te încurcă cel mai puţin, dacă nu chiar deloc, iar geamurile laterale şi parbrizul au dimensiuni potrivite pentru viaţa de zi cu zi comparatiiv cu parbrizul mic şi înclinat al lui Mini, care îţi dă senzaţii de claustrofobie în unele momente.
Tehnologie
Versiunea standard a lui Audi A1 nu vine cu foarte multe echipamente tehnologice. În schimb, exemplarul testat benficia de numeroase artificii, cum ar fi un afişaj LCD escamotabil. Acesta îţi permitea să monitorizezi starea vehiculului, setările radio şi audio şi multe altele. Spre deosebire de alte modele Audi care beneficiază de sistemul MMI, nu avem nicio setare dinamică pe care o putem modifica, iar sistemul audio nu este impresionant - ciudat din moment ce vorbim de o marcă al cărui nume se leagă de auz în latină. Un element care nu le face cinste celor de la Audi: instalaţia de climatizare cu reglare manuală nu este standard, iar preţul său este de 1.070 euro cu TVA inclus.
Design
Design-ul este un lucru care ţine de gusturile fiecăruia. Dacă îţi doreşti un Audi şi nu îţi permiteai nici măcar un A3, probabil că o să îţi placă A1. Dacă îţi doreai un Audi mic, o să îţi placă aproape sigur noul A1. Dacă vroiai un model premium, de clasă mică, al cărui design să "rupă gâturile" trecătorilor, e greu de spus ce efect va avea A1. Cu siguranţă, modelul nu se compară cu Alfa Romeo MiTo şi nici măcar cu Citroen DS3. În timp ce Mini Cooper mizează pe atitudinea "mă placi sau mă urăşti", iar Citroen merge pe latura futuristă şi obţine o atitudine similară, e greu de spus ce vrea să fie Audi A1 din punctul de vedere al design-ului. Pe de o parte, este ceva nou în segmentul respectiv - fie el un segment de nişă, pe de alta arată aproape la fel cu alte modele Audi, diferenţa fiind făcută de mici artificii şi de dimensiuni. În comparație cu Mini Cooper, Citroen DS3 şi Alfa Romeo MiTo, Audi A1 este relativ sobru şi elegant într-o clasă în care designerii se luptă în "funky". Unii vor aprecia această atitudine, deoarece îi reprezintă, în timp ce alţii vor cumpăra modelul doar fiindcă este un Audi. Pentru toţi, modelul va avea aceeaşi notă.
Ne-a placut
- Interior de nivelul gamei Audi
- Consum redus de carburant
- Design diferit
Nu ne-a placut
- Demaraj neimpresionant
- Suspensie prea cuminte
- Direcţie nonchirurgicală
- Lipsa dinamismului pe viraje
Date tehnice - Audi A1 (2010-2015) 1.6 TDI 105CP Attraction |
Combustibil
Diesel |
Nr. usi
3 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
4 |
Cilindree cmc
1598 |
Lungime mm
3954 |
Putere maxima CP (rpm)
105 (4400) |
Latime mm
1740 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
250 (1500) |
Inaltime mm
1416 |
Viteza maxima km/h
190 |
Greutate kg
1215 |
Acceleratie 0-100 km/h s
10.5 |
Ampatament mm
2469 |
Tractiune
fata |
Volum rezervor litri
45 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
270 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Audi A1 (2010-2015)
in rest masina e mai mult decat ok :)
parca e voma unui a4 sau a unui a6....
interiorul se vede ca e calitativ, premium insa e prea sobru
masinile astea mici si scumpe sunt masini lifestyle, in romaneste de fitze....trebuie sa fie masini care sa te incante cand la privesti, cand te urci in ele si cand le conduci, avand in vedere pretul lor, dar acest audi nu indeplineste nici unul de criterii, iti da doar senzatia ca te aflii intr-o masina buna dpdv calitativ si atat. Eu personal prefer oricand un DS3 sau un Mito (Mini sh cu numere de bulgaria la 6-7 de mii de euro deja au toate pitipoancele si e clar ca numai e asa cool ca inainte) .... acum parerile sunt impartite evident. dar haideti sa privim lucrurile obiectiv.
Numai bine
poate n-ati asteptat sa se stabilizeze,poate erati in urcare....
iar in oras sunt convins ca nu ajunge la 9 l
tinand cont ca un golf ia cam in jur de 6,8-7,5 l.
@consum - a-ti cam "omorat-o" . . . si v-a dat un consum mediu cu 50% peste ce anunta Audi ... si mi se pare normal, ca mint aia de intram intr-o noua era glaciara
@baboon - daca tu mergi usurel cu masina, singur si fara bagaje este normal sa scoti un consum mai bun. De asemenea este clar ca vei avea un consum mai bun pentru ca "piciorul tau" stie cum sa-i dea, este obisnuit cu masina - spre deosebire de cei de la AM care au avut masina pe mana cateva zile ( parerea mea este ca-ti trebuie cateva luni ca sa inveti sa mergi eficient cu o masina ... poate mai putin daca esti "artist" :P )
@audi A1 ... lol ma ... ce bascalie de masina ... sa fim seriosi
@tzenu: daca tu vrei sa stai cu masina in service, i-ati megane.
Audi se lauda cu dinamismul, realitatea arata un sasiu subvirator, fara feetback in directie, ruliu mare, motor slab si neeconomic, etc.
Adica cerem bani pe marketing, vechea politica VAG.
dar totusi e mult prea scumpa fatza de cea ce ofera....chiar daca e are emblema audi si imprumuta din designu fratiilor mai mari...nici nu e asa frumoasa....
in europa o sa aiba anumite vanzari.....in ro o sa vedem una la 3 luni pe strada....de abia se vinde mini in ro care la tinuta de drum directie si performante ii da clasa lui A1....
nici nare rost sa mai spun ce masini iti poti lua la 24.500 de euro mult mai rentabile mai ales pt noi.....bietii romani
sa am eu 24.500 de euro in jeb si sa vreau sami iau o masina....tot premium as prefera un alfa romeo giulietta sau un mercedes A-classe sau chiar un B-classe
Masina NU merita din nici un puct de vedere, gasesc citroenul net superior tuturor, nu are rival, corsa = alfa mito = motor slabut - doar 1.3, minicooper masina de fun. La motorul citroen la 140km/h ai 5.5%
Constat ca cei de mai sus ca citroenul este the best!
Prefer oricand un citroen ds3 decat acest A1,din orice punct de vedere inclusiv fiabilitate!
Vrei demaraj? Iti iei o motorizare mai puternica.
E masina prea mica? Atunci de ce vrei sa-ti iei A1?
E masina prea scumpa? E normal. AUDI face parte din clasa premium, indiferent ce spun toti carcotasii. Preturile sunt comparabile cu DS3/Mito/Mini.
Daca nu ai bani nici de o "autohtona" si te gandesti la SH este evident ca ti se pare masina scumpa. Masina are un segment si un target. Majoritatea o s-o cumpere pentru ca e cool/trendy/fancy/etc. Se cumpara brand-ul, nu te duci la dealer sa-ti imprumute masina cativa ani sa vezi daca isi merita banii sau nu.
Faptul ca AUDI a ajuns sa le sufle in ceafa celor de la BMW si Mercedes spune ceva despre acest "tractor volkswagen restilizat".
Singurul defect al acestei masini pare sa fie raportul utilitate/pret, dar probabil ca cei de la AUDI si-au facut deja calcule in legatura cu pretul de vanzare.
Vrei demaraj? Tot Bmw, Alfa
Vrei confort? Iti cumperi Mercedes, Lexus
Nu stii ce vrei, iti cumperi Audi
Ok, asa o fi cu Alfa, cum zici tu, dar daca chiar nu stii ce vrei Audi e masina potrivita
Inca o veste proasta pentru romanasii nostri: Fetele se uita dupa BMW-uri nu dupa saracii de Audisti cu nr de leasing!
Iar in ceea ce consta Audi ca masina, nu va oferi niciodata performante de BMW, numai cei care detin BMW, stiu la ce ma refer!
Intrebam un om mai in varsta despre masinile recente pe care le-a detinut (Audi A4 2007-BMW 3-ar) si actuala masina A6 2009, spunea ca BMW este BMW, are ceva aparte, ceva care se simte in orice BMW, dar nu stia sa denumeasca aceasta senzatie.
Multi care postati aici nu o sa experimentati aceasta senzatie,aceasta senzatie aparte se simte numai de la volanul unui BMW, e bine ca totusi va incanta Audi, e maxim pt voi, ne multumim cu putin, doar asa e romanul!
Se pare ca nu pot sa spun decat o masina mult asteptata si ..................doar atat. Din punctul meu de vedere un fan Audi este o masina care nu are ce cauta pe piata.
Mult mai interesanta era A2 decat asta.
Dar cel mai nedrept fata de restul este ca ati facut comparatia cu Mito 1.3 95 de cp.
Am vazut un astfel de model de cateva ori in Bucuresti dar nu mi-a placut. Nu ARE FINETEA LUI MITO, NONCONFORMISMUL LUI CITROEN SI NICI ELEMENTELE CLASICE ALE LUI MINI. NU ATRAGE.
avea cel mai bun coeficient aerodinamic !