Feedback

DrivetestAudi A7 Sportback (2010-2014)

3.0 TDI 313CP quattro Tiptronic Sportb.
Test drive Audi A7 Sportback (2010-2014) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 11.04.2014
Estetica urâtului

Într-o lume care tinde în fiecare zi spre uniformizare, globalizare şi alte cuvinte cu „zare”, esteticul capătă forme digerabile, uşor de înghiţit, neapărat comerciale, dar extrem de impersonale. Într-un tablou auto zugrăvit doar cu raţiuni mercantile, cei care iubesc formele se îndrăgostesc mai degrabă de estetica urâtului, în speranţa adulării unor idei personale. Baudelaire şi ale sale Flori ale urâtului îşi găsesc un corespondent minunat între cei care vor să empatizeze cu formele diferite ale unei maşini.

Pe stradă, la fiecare semafor, la fiecare intersecţie ne conducem după un design idealist, ignorând detaliile care oferă personalitate. Catalogăm simplu: urât sau frumos. Într-o mocirlă de pseudo-cunoscători auto, mai puţin de 10 secunde sunt suficiente pentru a decerna un premiu de frumuseţe sau pentru a aplica o etichetă a urâtului.

Dincolo de această disfuncţionalitate, maşinile pe care unii le numesc urâte au estetica lor, personalitatea lor. Audi A7 poartă una dintre măştile dincolo de care trebuie să răzbaţi. Este masca pe care o catalogam drept insipidă în urmă cu fix trei ani, atunci când urcam pentru prima dată la volanul său.

AM TESTAT: Audi A7 3.0 TDI 245 CP - Haiducul lui ŞapteCai

Urâtul, reprezentat de uniformizarea designului general, te poate face să scapi printre degete esenţa. A7 e ca un fel de „Carte Roşie” a lui C.G. Jung, pe care trebuie să o parcurgi cu răbdare pentru a o înţelege.

Tot răbdarea vă invită să trecem dincolo de masca unui model pe care toţi credeam că îl cunoaştem.

Audi A7 Sportback (2010-2014)
3.0 TDI 313CP quattro Tiptronic Sportb.

  • Pret de pornire 54.130 €
  • Pret model testat 93.143 €
  • Taxa auto 575 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Începem modelarea personalităţii lui A7 cu o privire aruncată dincolo de grila radiatorului, dincolo de aparenţele estetice terne. Aici, Ingolstadt-ul dă viaţă unui motor diesel menit să ciobească etalonul de sticlă adjudecat de BMW cu al său motor diesel bi-turbo cu şase cilindri în linie.

Audi mizează pe un TDI V6, de 3.0 litri, bi-turbo, capabil să dezvolte 313 cai putere. Culmea, fix cât garantează şi unitatea BMW. Un duel la baionete nu poate fi decis decât prin forţă pură, iar aici Audi plusează cu 20 de Nm pentru un total de 650 Nm.

Livrat extrem de devreme, la numai 1450 de rotaţii, momentul motor împinge coupe-ul cu patru uşi către excese şi favorizează o derulare rapidă a decorului. Sunt resurse care satisfac nevoia oricărui gurmand auto şi care pot genera excese mai ales atunci când transmisia automată tiptronic cu opt rapoarte cade în modul Sport.

În această situaţie, pedala de acceleraţie devine extrem de atentă la ce îi şopteşte piciorul tău drept. Asta în vreme ce urechile tale încep să audă stereo cântecul celor două evacuări. E o interpretare rafinată, nu atât de brutală pe cât şi-ar dori-o unii.

E departe de accesele baritonale ale motorului similar de la BMW, ceea ce ar putea să displacă unor firi sportive. E un control exemplar al emoţiilor şi al instinctelor. Pentru cei care preferă asta.

Consum

Consumul. O altă aparenţă eronată, strecurată în mintea celor care se lasă intimidaţi de cilindreea mare. Audi vrea să dărâme acest mit şi promite valori sinonime cu decenţa. Un consum mediu de 6.4 litri/100 de km este o mostră de chibzuinţă, mai ales în acest segment.

Nu este însă suficient pentru a bate un BMW Seria 6 Gran Coupe cu un diesel similar. Celălalt rival, Porsche Panamera, are cu 60 de cai mai puţin, deci e normal să afişeze o valoare mai mică. Mercedes CLS în schimb, şi el cu resurse mai modeste decât A7, depăşeşte media promisă de modelul din Ingolstadt.

În trafic real, consumul urban a urcat până aproape de 9.5 litri/100 de kilometri. Pare o valoare extrem de optimistă, însă nimic nu pare fabulat atunci când foloseşti modul Efficiency şi calci uşor pedala de acceleraţie.

Performanţe

Când vine vorba de performanţe, A7 face parte din aceeaşi încrengătură cu atleţii. Promite un sprint de la 0 la 100 de km/h în doar 5.3 secunde, o valoare care se traduce prin derulări rapide ale decorului.

Comparativ cu ceilalţi rivali, A7 e la egalitate cu BMW Seria 6 Gran Coupe şi lasă cu mult în urmă CLS şi Panamera.

Interior

O uşă fără ramă te conduce într-un interior care stă sub semnul literei S. Ea vine de la pachetul S-line, care modifică tocmai acele detalii esenţiale din habitaclu, menite să ofere personalitate.

Plasticul, printre puţinele locuri în care mai poate fi observat, este moale şi de calitate. Locul lui a fost luat însă de piele, care îmbracă feţele de uşi, şi de mult aluminiu. Un material rece, care sporeşte percepţia premium. Sunt şi alte detalii care ţi se par naturale şi pe care nu le observi, cum ar fi cusăturile gri de la nivelul volanului şi al preşurilor, personalizate şi ele cu logo-ul S-line.

Şi fiindcă tot am ajuns la scaune, îmbrăcate în piele şi o alcantara ispititoare, trebuie să precizăm că ele sunt foarte confortabile şi oferă o susţinere laterală bună. Spaţiile de depozitare sunt numeroase, însă lipseşte unul dedicat exclusiv telefonului mobil. E drept că se găsesc şi alte soluţii de compromis.

În ceea ce priveşte spaţiul pentru pasageri, pe locurile din spate pot călători confortabil doar doi adulţi. Spaţiul pentru picioare este generos, însă tunelul central din podea nu favorizează transportul a trei pasageri.

Spaţiul la nivelul capului este şi el decent, cu condiţia să nu fii foarte înalt. În fond, e o trăsătură a coupe-urilor. Portbagajul însumează 535 de litri, cu mult mai mult decât ceea ce oferă BMW Seria 6 Gran Coupe şi chiar peste Panamera şi CLS.

Preţ de achiziţie

Pentru a putea trece dincolo de masca afişată de A7 şi a gusta din estetica preciziei germane, doritorii trebuie să caute adânc în conturile lor. Nu foarte adânc însă, dacă ne raportăm la concurenţă. Audi A7 în versiunea diesel bi-turbo testată de noi pleacă de la aproape 70.000 de euro.

Pare mult, însă dacă ne mutăm în ograda rivalilor de la BMW vedem că socotelile încep de la 86.000 de euro pentru versiunea 640d Gran Coupe. Mercedes CLS egalează preţul lui A7, însă este disponibil într-o versiune de numai 265 de cai putere, cu mult sub cei 313 oferiţi de maşina testată de noi. Ajungem şi la Panamera, pentru care Porsche percepe 89.000 de euro şi oferă doar un TDI de 250 de cai putere.

Preţul modelului Porsche se apropie foarte mult de valoarea finală a maşinii testate de noi, echipată cu opţionale de 22.000 de euro şi estimată la 93.000 de euro.

Siguranţă

Deşi nu a ajuns pe masa de operaţii a celor de la EuroNCAP, Audi A7 garantează performanţe excelente la testele de siguranţă. Ansamblul sistemelor active şi pasive promite celui de la volan siguranţă deplină. Funcţiilor deja uzuale, ABS, ESP, EBV, ASR şi EDS li se adaugă un diferenţial blocabil electronic (EDS) şi o armată de sisteme de asistenţă.

Cel mai avansat dintre ele este cel botezat "Pre Sense", care anticipează iminenţa unui impact şi pregăteşte maşina: strânge centurile, îndreaptă spătarul, închide geamurile, creşte eficienţa la frânare şi aprinde luminile de avarie.

Ţinută de drum

O parte din adevăratul caracter al lui A7 se află ascuns şi sub caroserie. Acolo unde regăsim o suspensie cu perne de aer, Adaptive Air Suspension, pentru care plătiţi 1800 de euro. Ce face suspensia? Reglează automat garda la sol şi amortizoarele, în funcţie de modul de rulare. Efectele sale pot fi comandate simplu, prin intermediul sistemului Audi Drive Select, inclus în sistemul multimedia.

Mai exact, în funcţie de preferinţe, puteţi opta între mai multe moduri, printre care Comfort, Efficiency şi Dynamic. Extremele se caracterizează simplu: Dynamic rigidizează totul, inclusiv direcţia, iar Comfort relaxează comenzile. Totuşi, parcă relaxarea nu este deplină, existând situaţii în care gropile nu sunt tratate cu aşa mult tact.

Pe sectoare de drum virajat există un uşor ruliu, însă el este estompat perfect în modul Dynamic. Aderenţa se păstrează exemplar cu ajutorul sistemului de tracţiune integrală quattro, care împrăştie perfect cei 650 Nm pe fiecare roată. E nevoie de mult curaj şi de o doză de nebunie pentru a rupe acest echilibru.

Direcţia păstrează un sentiment intens de asistare, feedback-ul fiind aproape inexistent. Ea devine însă foarte precisă în modul dinamic, trasând cu o naturaleţe debordantă traiectoria perfectă.

Vizibilitate

A7 beneficiază de o suprafaţă vitrată care a fost pe cât posibil sacrificată în favoarea designului. Vizibilitatea se păstrează însă în linii decente, iar maşina nu se dovedeşte a fi o provocare pentru novici. Şoferul este ajutat de oglinzile laterale bine proporţionate, dar oarecum încurcat de luneta nu foarte generoasă

Tehnologie

Audi A7 reprezintă o frântură din viitor. Chiar dacă a ajuns deja la mijlocul carierei, modelul rămâne unul extrem de tehnologizat. De la sistemul de climatizare pe patru zone, cu trei moduri de funcţionare (delicat, mediu, intensiv) şi până la sistemul audio semnat de Bose, cu 12 difuzoare şi cu o funcţie care ajustează sunetul în funcţie de zgomotul interior.

Deşi calitatea redării nu poate fi pusă la îndoială, lipseşte elementul SF pe care îl garantează sistemul celor de la Bang&Olufsen, regăsit şi el în lista de opţionale.

Revin şi asupra sistemului multimedia MMI, care păstrează oarecare mistere pentru mine, dar pe care îl apreciez pentru conectivitate. Sistemul de navigaţie nu se ridică la înălţimea celui oferit de BMW, dar vizualizarea 3D a hărţilor este utilă.

Era să uit de farurile cu tehnologie LED, inteligente. As spune mai degrabă semi-inteligente după ce am folosit noile matrix LED în testul meu cu Audi A8 facelift.

AM TESTAT: Audi A8 facelift - Matrix

Practic, după ce foloseşti apogeul tehnologiei de iluminare Audi, un set de faruri LED inteligente nu ţi se mai par aşa „WOW”. Sunt bune, îşi fac bine treaba, vizibilitatea pe timp de noapte este senzaţională, dar precizia fasciculului luminos este departe de ceea ce oferă Matrix LED.

Design

Din punct de vedere estetic, A7 este o controversă. Sunt mulţi cei care îl consideră urât doar pentru că trădează similarităţi cu celelalte modele Audi. Sunt mulţi cei care îl consideră urât doar pentru că nu se apropie mai mult de ideea de coupe.

Profanii care nu reuşesc să treacă peste masca uniformizării riscă să rateze estetica ascunsă a unuia dintre cele mai frumoase coupe-uri cu patru uşi.

E drept că în segment există o concurenţă acerbă, toţi constructorii mizând pe forme fluide şi sportive. Diferenţa o va face publicul: suficient de inteligent să vadă detalii cu personalitate sau, dimpotrivă, sedus uşor de exacerbări ale designerilor care îşi doresc afirmare.

Nu ne-a placut

  • Sunetul motorului la turaţii înalte
  • Feeling-ul artificial al direcţiei
Date tehnice - Audi A7 Sportback (2010-2014) 3.0 TDI 313CP quattro Tiptronic Sportb.
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
V
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
2967
Lungime mm
4969
Putere maxima CP (rpm)
313 (3900)
Latime mm
1911
Cuplu maxim Nm (rpm)
650 (1450)
Inaltime mm
1420
Viteza maxima km/h
250
Greutate kg
1925
Acceleratie 0-100 km/h s
5.3
Ampatament mm
2914
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
75
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
535
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Audi A7 Sportback (2010-2014)

Ultimele teste

Comentarii (11)

  • Dacia Plant
    Nu inteleg cum sunt facute aceste teste ?
    Cand se testeaza o masina, toate siteurile auto testeaza respectiva masina. Voi, pro, 4..., buh..., etc.
    Imi puteti explica Automarket ?
    14 9
  • @Dacia Plant
    Este masina pe care o pun la dispozitie importatorii intregii prese auto din România. De cele mai multe ori, in parcul de presa un model este disponibil într-un singur exemplar, programat pe rand de toate publicatiile auto.
    18 3
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • @automarket
    Într-o mocirlă de pseudo-cunoscători auto, mai puţin de 10 secunde sunt suficiente pentru a decerna un premiu de frumuseţe sau pentru a aplica o etichetă a urâtului =>numai dupa niste poze si comentarii este complicat de digerat o parere, mai ales cand masina poate costa 93000€, nu cred ca 5 persoane care comenteaza pe aici au vazut masina in realitate.
    14 2
  • @ xxx
    Am vazut 3 A7 doar azi. E plin de ele in Romania. Majoritatea sunt cu motorul de 245cp, dar design-ul este identic. Personal, cred ca masina arata foarte bine.
    27 11
  • Cred ca ati luat-o razna, A7 e una din putinele Audi care e chiar frumoasa...
    20 11
  • Nu inteleg; are acelasi nr. de capi putere ca si Bmw 3.0 640d Gran Coupe, are mai multi Nm, portbagaj mai mare, timpii 0-100 mai buni si totusi are o nota mai mare Bmw-ul. lnteleg ca sunteti fani ai marcii din Munchen, dar totusi nu puteti fi impartiali in testele voastre?
    28 17
  • Vreu sa precizez ca acest exemplar are tractiune integrala Quattro, atunci trebuie comparat cu BMW 640d GranCoupe xDrive, care accelereaza de la 0 - 100 km/h tot in 5,3 secunde...
    13 7
  • Florile răului. Atât. :)
    8 8
  • @Edi, poate si pentru ca au fost alte detalii care au facut diferenta. Poate ca performantele sunt sunt mai bune si portbagajul mai mare, insa poate ca asta nu a fost suficient.
    Si ca sa fiu on topic sa-i multumim primei generatii de BMW Seria 5 GT pentru existenta acestei clase si lui Mercedes CLS care a dus la aparitia acestei masini si a Seriei 6 Grand Coupe.
    8 4
  • nu poti sa spui ca e una dintre putinele audi frumoase. e vorba strict de gust. eu o consider uratica, dar nu mai urata ca generatia anterioara de seria 6. cea cu bot de peste.
    1 0
  • @ShelbyV8
    Eu nu am vazut-o si circul prin Bucuresti in fiecare zi.
    Eu nu pot sa-mi dau seama daca este frumoasa sau nu!
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru