Drivetest Audi Q3 (2011-2015)

2.0 TFSI 211CP S Tronic quattro
Audi Q3 (2011-2015) zoom
de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 27.03.2012
Bine crescut

Dacă aş fi avut vreo putere de decizie în ceea ce priveşte gama Audi, linia SUV-urilor mărcii germane - celebrele Q-uri - ar fi fost formată din doar două modele. Vestea bună e că, după ce am testat noul Q3 prin Bucureşti în versiune 2.0 benzină quattro de 211 cai putere, mi-e foarte clar că acest model ar trebui să constituie oferta Audi în acest segment şi să fie dublat de un singur Q mai mare, de dimensiuni care să se încadreze între Q5 şi Q7. 

Q3 este un SUV de oraş, chiar dacă eu găsesc această sintagmă puţin forţată. E o maşină de segment mic spre compact ceva mai înălţată cu care nu vei avea probleme cu şine de tramvai, cu borduri, cu rampe. Dar care are avantajul de a fi îndeajuns de mică pentru a nu avea nicio problemă atunci când trebuie s-o parchezi. Este SUV-ul perfect pentru prietenele şi soţiile celor care au deja un Q7. Dar este, în acelaşi timp, SUV-ul perfect pentru cei care trăiesc tot anul cu groaza că iarna le va bloca maşina în parcare din cauza zăpezii. Este maşina cu care Audi iese la înaintare în faţa lui BMW X1 şi Range Rover Evoque. Iar în versiunea testată, face faţă cu brio concurenţei.

Audi Q3 (2011-2015)
2.0 TFSI 211CP S Tronic quattro

  • Pret de pornire 30.300 €
  • Pret model testat 45.952 €
  • Taxa auto 415 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Am avut norocul de a testa cea mai puternică versiune a lui Q3, un 2.0 TFSI de 211 CP pe care l-am mai plimbat de câteva ori în teste pe diferite modele ale Volkswagen Group, de la Scirocco şi Golf GTI până la fratele mai mare Q5. Nu era, deci, o noutate, dar e o plăcere să te întâlneşti cu unul dintre cele mai coerente şi bine construite motoare turbo pe benzină din oferta germanilor. În plus faţă de Golf GTI, însă, exemplarul Q3 testat a venit cu tracţiune integrală quattro, ceea ce a sporit plăcerea la volan, chiar dacă caracteristicile constructive ale lui Q3 nu-l recomandă ca pe un model sportiv rasat.

Unul dintre secretele senzaţiilor plăcute la volan este cutia cu dublu ambreiaj S-Tronic. Reprizele oferite de motorul TFSI al lui Q3 sunt foarte bune atât în treapta D a transmisiei, dar mai ales in treapta S (Sport). Transmisia interpretează dorinţele şoferului în funcţie de forţa şi viteza de apăsare a pedalei de acceleraţie şi schimbă treptele de viteză în funcţie de stilul de condus abordat. Treapta S oferă schimbări de viteză mai rapide şi retrogradari mai brutale decât cele cu care ne-a obişnuit treapta D. Cu toate astea, în cazul în care apăsaţi pedala la podea în treapta D, cutia S-Tronic nu va dezamăgi si va raspunde în consecinţă, schimband treptele de viteza la 6.900 rpm la kickdown. Sunetul motorului TFSI este acordat pentru a nu fi deranjant în momentul în care rulaţi la o turaţe scazută prin oraş, şi se face auzit în momentul în care apăsaţi acceleraţia şi acul turometrului "zboară" peste 3.000 rpm.

Consum

Motorizările de 2.0 litri pe benzină prezente în segmentul SUV-urilor mici premium sunt extrem de diferite. Dacă Audi vine cu acest motor de 2.0 şi 211 CP, BMW are un motor de 2.0 litri în două variante de putere cam îndepărtate de Q3, de 184 şi 245 CP. Range Rover Evoque, în schimb, are un 2.0 benzină de 240 de cai putere. Deci, până la apriţia noului motor de 2.0 litri şi 204 CP pe viitorul X1 facelift, Audi Q3 stă cam singur undeva la media segmentului.

La capitolul consum, cifrele oficiale indică un consum mediu mixt de 7.7 litri pentru versiunea testată de noi, cu 10.2 litri în regim urban. Noi am scos între 12 şi 14.5 litri/100 km în oraş, în funcţie de cum am apăsat pedala şi de modul S sau D în care a stat levierul cutiei de viteze. În afară, lucrurile se temperază puţin, iar dacă eşti atent poţi ajunge la un 7-8 litri civilizat. Un aport important la aceste cifre îşi aduce sistemul Start-Stop pus la dispoziţia clienţilor.

Partea bună e că Audi Q3 2.0 TFSI quattro cu S-tronic are un consum identic cu motorul de aceeaşi cilindree, dar cu 27 de cai mai slab al lui X1, cele două modele fiind, astfel, cele mai economice "benzine" din zona 200 de cai putere în această clasă. X1 xDrive28i ajunge la 7.9 litri/100km, iar Range Rover Evoque 2.0 de 240 CP încheie plutonul cu 8.7 litri/100.

Performanţe

Compromisul pe care Audi Q3 îl face aşezându-se la media benzinelor segmentului se vede parţial la performanţe, acolo unde Q3 nu e cel mai rapid pe 0-100 şi nu afişează nici cea mai bună valoare a vitezei maxime. Totuşi, Q3 2.0 TFSi merită apreciat măcar pentru faptul că îşi reţine poziţia a doua şi scade sub 7.0 secunde pentru 0-100 km/h (singurul care mai face asta este X1 xDrive28i).

Range Rover Evoque dezamăgeşte şi aici, cei 240 de cai putere nefiind simţiţi în performanţe: 7.6 secunde pentru 0-100 km/h.

Interior

Exemplarul Q3 testat de Automarket a venit cu strictul necesar pentru o maşină de acest tip, cei de la Porsche România încercând să construiască o maşină de test cu dotări apropiate de ceea ce cer clienţii în acest segment. Probabil că singurul element lipsă la capitolul confort a fost tapiţeria din piele, scaunele de pe maşină fiind unele acoperite cu material textil.

În rest, am avut sistem multimedia cu display retractabil, am avut materiale de top cărora nu prea ai ce să le reproşezi şi am avut un panou de bord care vine cu comenzi atât de simple, încât te obişnuieşti imediat cu orice şi te simţi ca-n maşina ta în câteva minute. E adevărat, dacă ai o maşină încăpătoare în spate îţi mai revii când pasagerii îţi vor spune că bancheta nu e atât de ofertantă la capitolul spaţiu, dar asta se va întâmpla abia după ce ai parcurs deja 200 de kilometri cu ei în spate. 

Portbagajul are 460 de litri şi-l bate pe X1, dar se află sub cel al lui Evoque, acesta fiind unul dintre puţinele capitole la care Evoque îşi bate adversarii. 

Preţ de achiziţie

38.300 de euro este preţul de listă al versiunii de motorizare testate de noi, un preţ prin care Audi Q3 se încadrează - încă o dată - în media preţurilor motorizărilor relativ echivalente din segment. Dacă X1 de 184 de cai este cu 4500 de euro mai ieftin, cel de 245 de cai e cu 4500 de euro mai scump. Range Rover Evoque e cea mai scumpă variantă în segment, cu 43.276 de euro preţ de listă.

Modelul testat de noi costă 45.942 de euro cu taxe incluse, preţul fiind ridicat de la versiunea de bază de elemente percum culoarea Samoa Orange (773 de euro), scaunele cu profil sport (655 de euro), jantele din aliaj de 18 inch (1486 de euro), radioul CD cu interfaţă Bluetooth (833 de euro), farurile xenon cu LED (1176 de euro) sau ornamentele interioare din aluminiu 3D (357 de euro).

Siguranţă

Audi Q3 a primit, aşa cum era normal pentru un SUV premium - fie el şi subcompact, un scor de cinci stele la testele EuroNCAP. 

Cel mai mic membru al familiei Q de la Audi vine cu şase airbaguri, centuri pretensionate şi sisteme de asistenţă deja obligatorii, cum sunt ABS şi ESP. Pentru cei care îşi doresc mai multe elemente de acest tip pe maşină, există o listă completă de sisteme de asiguranţă active şi pasive care pot fi comandate din lista de opţionale.

Ţinută de drum

Nu am avut ocazia încă să am în mâini o versiune 4x2 a lui Q3, dar vă recomand cu căldură sistemul quattro în cazul în care veţi hotărî să vă orientaţi spre modelul german. În Q3 te simţi ca într-un soi de A3 cu suspensii ridicate şi cu alură de SUV, iar ţinuta de drum a creaţiei mărcii din Ingolstadt este bună până în momentul ruperii aderenţei. Comparat cu celelalte modele din segment, Q3 stă bine cu sistemul quattro în portofoliu, diferenţele dintre Q3 şi X1 la acest capitol fiind mici. 

Excelente suspensiile, care ne-au oferit un exemplu de inteligenţă din partea celor de la Audi. Filtrează excelent gropile apărute după iarnă şi peticele neregulate apărute pentru a astupa respectivele gropi, dar îşi fac treaba cu nonşalanţă - ajutate de quattro - când tragi ceva mai serios de maşină. Suspensiile sunt unul dintre punctele forte ale modelului german.

Am ridicat din sprâncene însă la capitolul direcţie, pe care aş fi dorit-o ceva mai exactă şi mai "directă". Nu-ţi face probleme în oraş şi la viteze mici, fiind chiar plăcută la manevrele strânse. Dar dacă treci de motoarele mai mici şi te hotărăşti să dai banii pe cei 211 cai putere, ai merita o sistem de direcţie mai înfipt atunci când modul Sport este activat.

Vizibilitate

Exemplarul pe care l-am avut în test nu dispunea de senzori de parcare şi nici de cameră pentru marşarier, iar designul cumva bombat al spatelui mi-a dat bătăi de cap la primele parcări, până când m-am prins că, deşi mă aflu într-un SUV, dimensiunile sale sunt mai mici decât pare la prima vedere. În faţă, în schimb, nu ai absolut nicio problemă, pentru că scaunul şoferului este îndeajuns de înalt pentru a garanta un unghi de vizibilitate destul de larg.

Tehnologie

Primul lucru de care m-am îndrăgostit în Q3 a fost uşurinţa cu care mi-am conectat telefonul mobil prin Bluetooth. O simplă comandă şi o verificare a codurilor afişate în bord şi pe telefon şi gata! Vorbeam deja fără probleme cu telefonul în buzunar. Mai mult, m-a fascinat faptul că nu am avut nevoie de niciun fel de cablu pentru a asculta muzica din telefon, totul realizându-se uşor şi mai ales foarte rapid.

În rest, aşa cum am scris mai sus, pe exemplarul testat nu am avut camere şi senzori de parcare. Am avut însă la dispoziţie butoane simple, pe care le înţelegi instantaneu, o gură de aer într-un peisaj care în în ultimii ani a transformat bordul într-un cockpit de avion în miniatură.

Design

Pentru a nota Q3 la design, am realizat un soi de sondaj ad-hoc în redacţie. E clar că SUV-ul mic al nemţilor este cel mai plăcut ochiului din gama Q Audi, una care până acum ieşea în evidenţă fie prin caracterul masiv al lui Q7, fie prin caracterul fad al lui Q5. Q3 e o reuşită, însă, pentru că LED-urile clasice au fost înlocuite pe blocurile optice cu baghete, pentru că liniile tind să fie agresive şi pentru că maşina nu-ţi conferă în niciun moment senzaţia că ceva nu se leagă, Q3 e o apariţie reuşită. Nu atât de reuşită precum Evoque, care pare din altă galaxie, dar mai echilibrată decât X1.

Un plus pentru nuanţa portocalie de pe maşina testată, una care a atras atenţia pe stradă şi care i-a uşurat mult munca şi fotografului nostru.

Nu ne-a placut

  • Spaţiu limitat pe banchetă
  • Direcţie perfectibilă
Date tehnice - Audi Q3 (2011-2015) 2.0 TFSI 211CP S Tronic quattro
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1984
Lungime mm
4385
Putere maxima CP (rpm)
211 (5000)
Latime mm
1831
Cuplu maxim Nm (rpm)
300 (1800)
Inaltime mm
1608
Viteza maxima km/h
230
Greutate kg
1640
Acceleratie 0-100 km/h s
6.9
Ampatament mm
2603
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
64
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
460
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Audi Q3 (2011-2015)

Ultimele teste

Comentarii (13)

  • Q3
    O masină echilibrată, compactă, fâşneaţă....ideală pentru oraş dar şi pentru mici escapade!
    15 8
  • @slv83
    Nu e masina de barbat... un Q7 e prea mare asa ca tot Q5 ramane cel mai echilibrat. Iar ca masian de oras exista A1.
    22 3
  • Hau-Hau
    q6356355252629
    O masina de fite numai buna pentru pisy de mall ! La ce este utila masina asta ? Nici magar nici cal nici catar ? Q 13263783 pe cand ? Ca astepta romanasul !
    18 20
  • ...
    Acrii ti-i sint strugurii Hau-Hau!
    18 11
  • @adi
    Crede-mă, e o maşină potrivită unui bărbat,e masculină, agresivă şi emana forţă. Poate ca în poze nu se vede dar în realitate altfel stau lucrurile!
    Q7 e o maşină de valutişti, fotbalişti, bişniţari şi manelişti! Nu vreau să generalizez dar cam ăsta e publicul ţintă......nu mai vorbesc de tot felul de ţoape întreţinute care îşi câştigă existenţa graţie păsăricii din dotarea standard! Lumea de la noi uită că marele Q7 a fost proiectat iniţial pentru piaţa din SUA însă a prins mai bine în ţări bananiere precum România, Ucraina, Rusia sau Bulgaria.
    15 6
  • q3
    superba masina! si da, este pentru barbati. nici o masina nu e pt femei, ele nu ar trebui sa conduca!
    19 9
  • incredibil....
    un golf suprainaltat si cu haine mai de doamne ajunge la 45.000 euro!!!!
    SI SE MAI SI VINDE!!!!!!!!
    UN GOLF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    La bani de apartament!!!!
    fratilor...trezirea!
    12 13
  • tot eu
    pt sandman
    esti un misogin :)
    3 8
  • Cam dezamageste Audi in ultimul timp. In conditiile in care are si alte motorizari mai performante, ei vin cu un 2.0 TFSI cu 280 si 300 NM. De ce nu 2.0 TFSI si 350 NM? De ce nu 1.8 TFSI cu 320 NM pe care il anunta la 3 luni dupa Q3? Vrei sa te bati cu BMW si Mercedes? Ofera ce-i mai bun, mai ales daca detii o astfel de motorizare.
    9 5
  • TheOne
    Volum portbagaj
    Ce capacitate are portbagajul?

    "Portbagajul are 240 de litri şi-l bate pe X1, dar se află sub cel al lui Evoque"

    La date tehnice: "Volum portbagaj litri 460"
    4 0
  • mircea
    @TheOne
    Sunt 460 de litri. Mulţumesc pentru sesizare.
    2 0
  • Una dintre cele mai INUTILE masini ...
    0 3
  • E un model reusit si TDI-ul de 177 Cp,care e destul de puternic si deosebit de economic pt noi...iar la dimensiuni e perfect pt orasele mari supra aglomerate, unde urci bordura si cea mai inalta..."sa gasesti" un loc de parcare..
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru