Vineri, 10.10.2025
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Există anumite categorii de mașini care sunt definite de anumite modele. Dacă nu înțelegeți la ce mă refer, vă dau acum câteva exemple. Dacă v-aș spune acum să vă gândiți la o mașină de lux în adevăratul sens al cuvântului, probabil că majoritatea dintre voi vă veți duce cu gândul la Rolls-Royce.
Un alt exemplu. Dacă v-aș ruga să îmi spuneți o mașină de off-road, sunt absolut sigur că o să îmi spuneți imediat despre Mercedes-Benz Clasa G sau despre Toyota Land Cruiser. Ei bine, cam așa este și cazul cu mașina din acest test. Practic, este definiția segmentului pick-up în Europa, chiar dacă mulți dintre voi ați argumenta că Toyota Hilux este peste.
Desigur, mă refer la Ford Ranger, cel mai bine vândut model pick-up pe 10 piețe din Europa, inclusiv România. La nivel global, Ranger se vinde în 180 de țări. Mai mult decât atât, în Europa, odată cu lansarea generației anterioare, în 2012, s-au vândut peste 500.000 de exemplare Ford Ranger, o cifră absolut impresionantă având în vedere că vorbim, până la urmă, despre o autoutilitară.
Dar se pare că toate aceste performanțe, care ar fi satisfăcut mare parte din producători, nu i-au mulțumit în totalitate pe cei de la Ford. Prin urmare, au decis să treacă la următorul nivel. Astfel, am făcut cunoștință pe drumurile dobrogene cu noul Ford Ranger Plug-in Hybrid, un model care reprezintă o premieră pe piața europeană, deoarece la ora actuală nu mai există niciun pick-up PHEV.
Chiar dacă, la prima vedere, un astfel de sistem reprezintă combinația la care te aștepți cel mai puțin de la un pick-up, noi am rămas surprinși de cât de bine a fost realizată această versiune. Pentru a te convinge și pe tine, am realizat și o prezentare video, mai ales că Ovalul Albastru a introdus și o nouă echipare de top numită Stormtrak.
PREZENTARE VIDEO CU NOUL FORD RANGER PHEV STORMTRAK
Ford Ranger
- Pret de pornire 47.050 €
- Pret model testat 56.074 €
Motor / Transmisie
Gama Ford Ranger este deja alcătuită din motorizări diesel și pe benzină, lucruri normale pentru un pick-up. Dar, acum chiar și cei mai pretențioși clienți pot spune că au o alternativă. Deci, la baza sistemului PHEV avem un motor de 2.3 litri, pe benzină, deja cunoscut de clienții Ford sub numele de EcoBoost. Unitatea termică lucrează în simbioză cu o baterie Litiu-ion de 11.8 kWh (capacitate utilă).
În total, avem de-a face cu 281 cai putere și un cuplu motor maxim de 697 Nm. Asta înseamnă că Ranger PHEV are o sarcină utilă de peste o tonă și o capacitate de tractare de 3.500 kilograme. În mod exclusiv electric, Ranger poate parcurge 43 de kilometri. Credeți-mă, în primele momente petrecute cu acest model o să vi se pară foarte ciudat că un pick-up merge în mod EV, fără a scoate vreun zgomot.
Puterea este transmisă la roți prin intermediul unei transmisii automate cu 3 ambreiaje și 10 trepte. Desigur, există și un mod manual de schimbare a treptelor, doar că este puțin ciudat. Nu ai padele în spatele volanului, și nici nu ai acel mod manual clasic pentru selectorul transmisiei. În schimb, ai pe lateralul selectorului un buton cu plus și unul cu minus. Da, schimbarea treptelor în modul manual se face prin apăsarea unor butoane. Nu foarte ergonomic.
Fiind un pick-up extrem de capabil în off-road, ai și opțiunea de a bloca diferențialul, așa că ai 5 moduri din care poți alege: 2H, 4H, 4H Auto, 4Low și 4WD Lock. Pentru asfalt ai modurile de rulare: Normal, Sport și Eco, iar pentru teren accidentat ai: Nisip, Nămol și Teren alunecos. Totodată, primești și un mod special pentru tractare.
Ranger PHEV oferă patru opțiuni și pentru mersul electric. De exemplu, poți selecta EV Auto, mod în care computerul mașinii decide singur când și cum să utilizeze puterea termică și electrică. Totodată, ai o opțiune pentru a rula exclusiv în mod electric, dar și o opțiune de încărcare.
Practic, în acest fel, funcționează exclusiv motorul termic, care, pe lângă faptul că pune în mișcare roțile, va alimenta și motorul electric. Asta înseamnă că și consumul de combustibil va crește simțitor.
Ultimul mod, dar nu cel din urmă, este și cel mai interesant. Se numește EV Later și poți salva procentul de baterie pentru mai târziu. De exemplu, dacă ai o ieșire în off-road, dar totuși vrei să mai ai energie electrică pentru momentul când te întorci înapoi în oraș, poți face asta.
Ranger Plug-In Hybrid nu e făcut să câștige curse de accelerație, dar puterea combinată oferă reprize surprinzător de rapide. Tot acel turbo lag pe care îl simți în general la un pick-up este anulat de intervenția motorului electric.
Din păcate, nu ai un mod dedicat pentru accentuarea frânării regenerative.

*inclusiv parteneri
Consum
Nu este un secret că modelele pick-up sunt cunoscute pentru consumul ridicat de combustibil, indiferent de motorizare. Ca să vă faceți o idee, un Ranger Raptor, adică versiunea cea mai puternică, are un consum mediu de 13.8 l/100 km. Ei bine, pentru Ranger PHEV, cei de la Ford au comunicat un consum mediu oficial de 6.4 l/100 km. Și nu, nu este un consum din acela exagerat de mic pe care l-am văzut la modelele PHEV.
Asta deoarece testele de consum WLTP s-au schimbat pentru modelele Plug-in Hybrid. Practic, în loc ca inginerii să testeze mașina doar pentru primii o sută de kilometri, atunci când bateria este complet încărcată, acum aceștia fac un test mai îndelungat. Prin urmare, cifrele sunt mai relevante.
Traseul nostru s-a întins pe două zile și a inclus un drum dus-întors București-Razelm Luxury Resort, aflat lângă Lacul Razelm din Dobrogea. Totodată, am făcut și o mică escapadă în off-road, cât și un drum până la un punct gastronomic. În prima zi, când am mers mai mult de jumătate de drum pe autostradă, iar restul pe drum național, consumul s-a situat la 11.1 l/100 km. De menționat că am setat pilotul automat la 130 km/h și consumul era de aproximativ 11 l/100 km.
Ne-am luptat și cu traficul din București, în încercarea de a ieși spre autostradă, dar acolo Ranger a mers aproape tot timpul în modul electric. În total, am rulat în jur de 30 de kilometri în mod exclusiv EV. A doua zi, spre punctul gastronomic, am avut un consum de 9.3 litri/100 de km, cu tot cu escapada în off-road. La întoarcere, consumul mediu a fost de 10.3 l/100 km. Cu siguranță, cifrele de consum pot fi mai mici.
Acum câțiva ani, segmentul de modele pick-up era foarte dezbătut. Aveam modele precum Mitsubishi L200, Nissan Navara, Mazda BT50, Mercedes-Benz Clasa X și așa mai departe. Iată că în prezent, putem număra pe degetele de la o singură mână modelele pick-up.
Practic, mai avem Ford Ranger, Volkswagen Amarok, care e un Ranger deghizat, Toyota Hilux și Isuzu D-Max. Am putea să mai punem la socoteală SsangYong Musso Grand, Jeep Gladiator sau Ineos Grenadier Quartermaster, dar sunt puțin în afara zonei noastre.
Ei bine, chiar și dacă am fi avut mai multe opțiuni, Ranger PHEV tot ar fi fost unic. Așa cum am menționat mai sus, este singurul pick-up Plug-in Hybrid la ora actuală din Europa. Deci, altfel spus nu are rival direct.
De menționat că și emisiile poluante de CO2 sunt foarte scăzute, adică 144 g/km. Comparativ, motorul de 2.0 litri diesel avea cele mai mici emisii de până acum, adică 230 g/km.
Performanţe
Așa cum spuneam, ai la dispoziție 281 de cai putere și de un cuplu de 697 Nm. În gama Ranger, versiunea PHEV este a doua cea mai rapidă, imediat după versiunea Raptor, care vine la pachet cu 292 CP și un cuplu de 600 Nm.
Ranger PHEV sprintează până la 100 de km/h în 9.2 secunde. Așa cum spuneam mai sus, nu este o mașină făcută să pleci primul de la semafor. Pentru astfel de momente, Ranger Raptor este mai potrivit, deoarece atinge 100 km/h în 7.9 secunde. Indiferent dacă alegi versiunea PHEV sau versiunea Raptor, viteza maximă este aceeași, adică 180 km/h.
Interior
Ne-am obișnuit ca interioarele vehiculelor pick-up să fie destul de „spartane”. Multe zone cu plastic neprietenos, scaune nu neapărat confortabile și o banchetă spate care provoacă în general dureri lombare. La Ranger lucrurile sunt duse la un alt nivel și totul este îndreptat spre confortul pasagerilor.
Desigur, și în Ranger PHEV vei găsi zone cu plastic tare, în zona superioară a bordului și în zonele inferioare ale ușilor. Totuși, trebuie să înțelegem că este un lucru normal. În primul rând, mâinile tale nu prea vor umbla prin zonele respective, iar în al doilea rând, este o mașină de „muncă”, o mașină cu care vei căra multe lucruri și pe care o vei purta prin tot felul de locuri cu teren accidentat, praf, noroi și așa mai departe.
Prin urmare, ai nevoie ca zonele cele mai expuse ale interiorului să fie rezistente și să se poată curăța ușor. În plus, dacă se întâmplă ceva mai serios la un element interior din plastic, nu te va durea atât de tare la buzunar.
Scaunele merită o mențiune specială, deoarece pe noua echipare Stormtrak (pe care am testat-o și noi), acestea sunt îmbrăcate în piele de culoare neagră și Alcantara. Scaunul șoferului este reglabil electric, în timp ce scaunul pasagerului se reglează manual. Acestea au funcție de încălzire și sunt foarte confortabile.
Volanul are și el funcție de încălzire și este îmbrăcat în piele. În orele bune petrecute în mașină nu am avut nicio problemă de confort, nicio durere. Pe bancheta din spate ar încăpea lejer 3 persoane. Pe scaune avem gravat și scrisul echipării Stormtrak. Pe suprafețele superioare ale ușilor, cât și în zona mediană a bordului, avem o zonă cu materiale moi, de calitate.
Fiind un pick-up, avem multe spații de depozitare la interior. În zona pasagerului este un spațiu decupat în bord, iar pe lângă torpedoul clasic, mai există unul în zona de sus a bordului. Avem cele două clasice suporturi de pahare pe tunelul central, dar și două ascunse în bord, unul în stânga volanului și unul în zona pasagerului.
Cotiera este și ea foarte încăpătoare. Regăsești o zonă de depozitare pentru telefon, dar și o zonă de depozitare specială pentru cartofii prăjiți. Nu glumesc, chiar există un logo cu o porție de cartofi în zona respectivă.
Mânerul pentru deschis portiera este chiar în zona unde îți odihnești mâna. Nu cred că ai avea probleme de siguranță, în sensul în care să îl apuci din greșeală în timpul mersului. Că tot am menționat bancheta, avem și o cotieră cu două suporturi de pahare, cât și un suport pentru telefon, integrat inteligent direct în banchetă.
La 1.85 metri pe care îi am, nu am avut nicio problemă cu spațiul, nici la cap, nici la picioare. Asta și pentru că bateria a fost montată sub benă, nu sub banchetă.
Izolarea fonică este excelentă pentru un pick-up. Se știe că acest tip de vehicule nu au cel mai bun coeficient aerodinamic. Desigur, la viteze de autostradă vei auzi destule zgomote la rulare. Totuși, te provoc să deschizi geamul la viteze de autostradă, să vezi cât de notabilă este diferența.
În ceea ce privește zona de depozitare din spate (bena, în limbaj popular), ea poate găzdui obiecte cu o lungime de aproximativ 1.5 metri și 1.2 metri lățime, cu condiția să nu depășească 1.000 de kilograme. Ce trebuie să reții este că în benă găsim ceva nou de la Ford, numit Pro Power. Asta înseamnă că toți clienții își pot lăsa generatoarele acasă și pot alimenta echipamentele direct din bateria de tracțiune.
Clienții pot opta pentru un sistem de 2.3 kW, ideal pentru excursii de weekend pe trasee montane, având capacitatea de a încărca confortabil mai multe biciclete electrice de munte (650 W) și un frigider portabil (65 W).
Un sistem de 6.9 kW este conceput pentru a răspunde cerințelor echipamentelor mai grele. Această versiune de putere mai mare include două prize de 15 A în compartimentul de încărcare, fiecare oferind 3,45 kW – suficient pentru a alimenta un mic șantier, cu un mixer de ciment compact (1.500 W), un polizor unghiular (3.000 W) și proiectoare (800 W), toate funcționând simultan.
Bena are un rulou care se deschide/închide în mod electric, lucru pe care îl poți face cu ajutorul unui buton de la interior sau din cheie. De menționat că pe lateralele benei avem niște trepte pe care te poți urca dacă vrei să iei ceva din spate. Totodată, modelul nostru a avut și un suport mobil pe benă, care putea fi mișcat față-spate, lucru foarte practic când cari pe plafonul mașinii o canoe, de exemplu. Ușa basculantă a benei poate fi folosită și ca masă de picnic, având scobite două suporturi de pahare.
Preţ de achiziţie
Ford Ranger pornește în România de la 36.600 de euro fără TVA, dar asta pentru varianta cu cabină simplă în două uși. Menționăm că poți alege și varianta cu cabină extinsă (tot în două uși), dar și varianta cu cabină dublă, adică 4 uși. Pe asta ne concentrăm și noi, iar varianta aceasta pornește de la 37.550 de euro fără TVA. Pentru versiunea PHEV scoți din buzunar cel puțin 47.050 de euro.
Avem trei nivelurile de echipare pe Ranger, două deja le știți bine, adică XLT și Wildtrak. Pentru un Wildtrak scoți din buzunar 51.176 de euro cu TVA, asta deoarece cei de la Ford oferă o reducere de 13.500 de euro. Același lucru îl găsim și pe echiparea de top Stormtrak, care în mod normal ar avea un preț de listă de 70.724 de euro cu TVA. Acum, după acest discount, plătești doar 56.000 de euro.
Față de Wildtrak, echiparea Stormtrak aduce în plus elemente precum faruri Matrix, sistem audio premium B&O, jante cu un design nou, culoare nouă și embleme speciale Stormtrak.
Siguranţă
Pick-up-urile nu au o reputație foarte bună atunci când vine vorba de siguranță. Ford Ranger a fost testat de EuroNCAP și a mai reușit să spele din această reputație, cu un punctaj bun. Testat în 2022, acesta a obținut 5 stele.
Procentajele oferite de inginerii Euro NCAP au fost următoarele: 84% pentru protecția la adulți, 90% protecție pentru copii, 74% protecție pentru pietoni și bicicliști și 84% pentru sistemele de siguranță. Din fericire, putem observa că modelele pick-up avansează când vine vorba de siguranță.
Ţinută de drum
Într-adevăr, un Ranger PHEV nu este un Raptor cu suspensiile sale Fox (ideale pentru Baja), deci nu poți face aceleași nebunii în off-road cum ai face cu versiunea de performanță. Chiar și așa, cu aceste suspensii nu îți va păsa de imperfecțiunile din asfalt.
Față de Raptor, versiunea Plug-in are un plus la capitolul confort. Chiar dacă suspensia produce zgomote și îți va transmite anumite șocuri în habitaclu, nu o va face într-un mod deranjant.
Până la urmă trebuie să ținem cont că un pick-up nu are o caroserie autoportantă. Șasiul și caroseria sunt două elemente separate, așa cum și trebuie să fie la modele de genul pentru teren accidentat. Este cea mai bună soluție pentru un pick-up, mai ales când vrei să umpli bena de lucruri. Asta înseamnă că niciodată un pick-up nu va fi înclinat către confort, dar cu toate acestea Ranger PHEV face o treabă bună. Plus că este și răspunsul perfect la întrebarea: ce mașină ți-ai lua dacă ai avea voie să ai doar una pentru restul vieții?
Într-adevăr, nu va fi cea mai bună mașină de hoinărit orașul, chiar dacă rularea în modul electric aduce un plus de liniște. Totuși, e o mașină cu o lungime de aproximativ 5.4 metri. În rest, poți merge în orice loc cu un Ranger. Nu are probleme în a ajunge la viteze de autostradă, nu are probleme în a realiza o depășire, mai ales cu acel boost de cuplu oferit de motorul electric. Și cu siguranță, nu are probleme în off-road. Cu o gardă la sol de 22 de centimetri, un unghi de atac de 30 de grade și un unghi de degajare de 26 de grade, poți trece cam peste orice.
Am făcut și noi o mică incursiune pe teren accidentat, unde Ranger nu a avut nicio problemă. Bine, traseul nu a fost neapărat dificil, dar să fim sinceri, pentru a-i pune cu adevărat probleme lui Ranger, trebuie să te chinui puțin. Desigur, nu te poți aștepta la performanțe dinamice incredibile pe viraje. Ruliul se simte aproape constant și pentru că vei merge în modul 2H de fiecare dată când nu ești în off-road, asta înseamnă că ai roți motrice doar pe puntea spate.
Ce iese din combinația roți motrice spate și un pick-up fără încărcătură pe spate? Un pick-up jucăuș, cu care dacă intri prea curajos într-un viraj și îi depășești limitele, s-ar putea să faci un derapaj pe care nu îl intenționai. Direcția nu este foarte asistată, dar nici foarte grea. Cumva, modelele pick-up au o direcție aparte, în sensul în care creează un echilibru între ușor și greu. Într-adevăr când vine vorba de precizie, Ranger nu stă neapărat cel mai bine la acest capitol.
Poziția la volan este înaltă, iar sentimentul pe care îl ai este acela de mașină mare, greoaie, dar nu într-un sens rău.
Vizibilitate
Așa cum spuneam, stai foarte sus, deci ai o vedere bună prin parbriz de la volanul lui Ranger. Oglinzile laterale sunt printre cele mai mari pe care le-am văzut montate pe o mașină. Sincer, nici nu e nevoie să le reglezi. Din orice poziție ai sta la volan, vei vedea în ele tot ce e nevoie. Primești un sistem de camere cu vedere la 360 de grade. Este un sistem mai avansat decât unul clasic, pentru că ai multe vederi în plus.
De exemplu, ai o vedere mai joasă la camera spate, sau o vedere împărțită pe jumătate, care îți arată părțile laterale. Practic, sunt niște camere dedicate pentru mersul în off-road, foarte utile pentru o mașină atât de mare. Spun asta deoarece în teren accidentat sunt mult mai potrivite modele mici, precum Suzuki Jimny, unde vizibilitatea este mai bună și te poți strecura mai ușor.
Tehnologie
Ajungem din nou la niște stereotipuri. Când te gândești la genul acesta de vehicule, tehnologia nu este primul lucru care îți vine în cap. Din fericire, tehnologiile moderne au ajuns și pe vehicule ca Ford Ranger. Astfel, pe lângă toate sistemele clasice de asistență, Ranger nu duce lipsă de tehnologie. Primești un instrumentar de bord complet digital, care este foarte configurabil și poți vedea tot felul de informații. Ai o vedere specială și pentru momentul în care trebuie să tractezi ceva.
Sistemul multimedia are un ecran de 12 inch, poziționat pe verticală, cu o grafică mai mult decât decentă. Acesta se mișcă bine și nu am avut momente în care l-am prins în offside. Meniul este ușor de înțeles și te înveți repede cu el. Sistemul de climatizare este integrat în sistemul multimedia, dar are și butoane fizice. Totuși, dacă vrei să activezi încălzirea în scaune sau în volan o poți face doar prin intermediul ecranului.
Sistemul audio pe Stormtrak este unul premium, B&O, cu 8 incinte, care se aude foarte bine. Ai conexiune Apple CarPlay și Android Auto fără fir și primești și o zonă pentru încărcat telefonul wireless. Acest nivel de echipare îți aduce și faruri Matrix, dar din păcate n-am apucat să rulăm noaptea cu Ranger pentru a vedea cât de bine își fac treaba.
Design
Din punct de vedere al design-ului nu există schimbări majore. Pentru că, nu-i așa, de ce să schimbi ceva care a trecut proba timpului?
Noul nivel de echipare vine totuși cu niște jante noi de 17 inch, dar și o culoare nouă, numită Gri Chill, pe care am avut-o și noi pe mașina de test.
Semnătura luminoasă este aceeași, avem faruri și stopuri full LED. Grila este impunătoare, vopsită în negru lucios, iar pe capotă avem denumirea modelului, tot într-o nuanță de negru.
Ne-a placut
- Primul pick-up PHEV din Europa
- Performanțe în off-road
- Sistemul Pro Power
- Este o mașină practică
Nu ne-a placut
- Butoanele pentru modul manual al transmisiei
- Lipsa unui mod pentru accentuarea frânării regenerative
Ştiri despre Ford
-
Potrivit celor mai recente date furnizate de către ACAROM, uzinele auto de la noi din țară au produs cu 2.15% mai puține vehicule în primele 9 luni ale anului, comparativ cu aceeași perioadă din 2024. (Vineri, 10 Octombrie)
-
Pentru a marca cei 60 de ani împliniți de celebrul Transit, Ford a organizat un festival veritabil, în Marea Britanie, dedicat acestui model. Procesiunile au inclus chiar și intrarea în Cartea Recordurilor Guinness pentru cea mai mare paradă de van-uri, un moment istoric la care a luat parte și Automarket. (Luni, 29 Septembrie)
-
În intervalul ianuarie-august 2025, constructorul american de automobile a inițiat 104 rechemări în service, cel mai mult dintre toți producătorii. Ele au afectat peste două milioane de vehicule. (Miercuri, 20 August)
-
Ford tocmai a stabilit un timp de referință pe legendarul Nurburgring Nordschleife cu Transit SuperVan 4.2. Astfel, devine al 9-lea cel mai rapid vehicul care a parcurs legendarul circuit german. (Marti, 19 August)
-
Potrivit celui mai recent raport prezentat de către Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), producția auto națională a înregistrat o scădere de 2.8% în prima jumătate a anului. (Miercuri, 30 Iulie)
Una peste alta chiar dacă este o mașină de nișă, la prețul asta aș preferă-o oricând in detrimentul multor altora la același preț. O rulotă după ea și... timp să ai.