Drivetest Chevrolet Captiva (2011-2013)

2.2D 16v 184CP AWD (7 locuri) M6 LTZ titan leather
Chevrolet Captiva (2011-2013) zoom
de Bogdan Mirică
Joi, 17.02.2011
Meniu complet
Ultimele două zile ne-au adus faţă în faţă cu un nou model Chevrolet, parte a avangardei europene pe care constructorul din Detroit o construieşte. După un drum croit deasupra Alpilor, alunecând uşor printre curenţii de aer, am coborât la nivelul crestelor înzăpezite pentru a ateriza la Innsbruck. În parcarea aeroportului am fost aşteptaţi de SUV-ul proaspăt revizuit. Cu o faţă nouă, cu un interior surprinzător de plăcut şi mai apoi cu o prestaţie decentă, Captiva a început să se ridice la nivelul numelui pe care îl poartă. Modelul americanilor ne-a purtat prin celebrele staţiuni de schi austriece pentru a ne aduce faţă în faţă cu o tabără de antrenament, Captiva Snow Camp, ridicată la marginea unui versant acoperit de zăpadă. Tracţiunea integrală a muncit din greu pentru a ţine piept obstacolelor înşirate de-a lungul unui traseu de 1.5 kilometri, croit prin zăpadă.

Chevrolet Captiva (2011-2013)
2.2D 16v 184CP AWD (7 locuri) M6 LTZ titan leather

  • Pret de pornire 25.400 €
  • Pret model testat 31.000 €
  • Taxa auto 560 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Să ne ocupăm mai întâi de ceea ce se află ascuns sub caroseria restilizată a modelului Captiva. Practic, aici sunt noutăţile, Chevrolet modificând radical gama de motorizări pentru a îndeplini cerinţele publicului. Vor exista două unităţi pe benzină, una de 2.4 litri, 167 de cai, şi una de 3.0 litri, 258 de cai putere. Pentru cei care preferă dieselul, adică publicul din România, americanii propun o motorizare de 2.2 litri, ce oferă două versiuni de putere, una de 163 de cai şi una de 184 de cai putere. De-a lungul celor două zile de test ne-am împrietenit cu cea mai puternică alternativă diesel, cuplată la o cutie manuală cu şase rapoarte, la rândul său de generaţie nouă. Propulsorul cu patru cilindri ne-a încântat pe şoselele şerpuite cu cuplul său generos, de 400 de Nm, resimţit complet de la 2000 de rotaţii. Am fi găsit utilă distribuirea cuplului ceva mai devreme şi pe o plajă de turaţii mai mare, dar abundenţa de Nm, care năvăleşte atunci când turometrul indică 2000 de rpm, este suficientă pentru a induce un comportament dinamic SUV-ului. Cei 184 de cai putere se resimt şi ei la 3800 de rotaţii, tipic pentru un diesel. Propulsorul a fost izolat ceva mai bine, zgomotul său fiind foarte discret în habitaclu. Cu toate acestea, o urcare către zona roşie a turometrului poate fi echivalentă cu o manifestare ceva mai zgomotoasă a dieselului. Unitatea este cuplată la o transmisie manuală, cu şase rapoarte, care exploatează destul de bine resursele motorului. Succesiunea se face firesc, etajarea este bună, însă cursa schimbătorului poate părea, pentru unii, ceva mai greu de ghicit.

Consum

Disponibilă cu tracţiune integrală în standard, versiunea de 184 de cai putere se dovedeşte la fel de economică precum dieselul entry-level, de 163 de cai putere, atunci când şi acesta foloseşte AWD. Cifrele oficiale ale consumului încearcă să convingă un public care pune mare preţ pe consum: 8.5 litri în mediul urban, 5.5 litri în afara oraşului. Ajungem aşadar la o medie de 6.6 litri, fie că şoferul alege o configurarea maşinii cu cinci sau cu şapte scaune. În realitate, şoselele virajate ale austriecilor au forţat ceva mai mult acceleraţia, ceea ce a făcut ca cifra indicată de computerul de bord să urce până aproape 7 litri/100 de kilometri. Chiar şi fără menajamente, Captiva s-a descurcat bine şi a păstrat un aer de SUV economic. Comparat cu rivalii din segment, doar Mitsubishi Outlander se dovedeşte a fi superior noului Captiva, însă trebuie să ţinem cont că deţine mai puţini cai putere.

Performanţe

SUV-ul Chevrolet nu se vrea a fi un alergător care pune mare accent pe sprint. Captiva se va axa mai mult pe rezistenţă, garantând în acelaşi timp o acceleraţie de la 0 la 100 de km/h în 9.4 secunde, cu 0.5 secunde mai puţin decât cealaltă versiune diesel, ceva mai săracă la capitolul resurse. Cei 184 de cai pot împinge SUV-ul până la o viteză maximă de 200 de km/h, de asemenea rezonabilă şi absolut suficientă pentru infrastructura locală. Raportat la rivalii din segment, Captiva se descurcă mai bine decât Santa Fe, Outlander şi Antara.

Interior

Chevrolet are meritul de a fi unul dintre puţinii constructori care, atunci când propune un facelift, are în cap schimbări majore ale vechiului model. Aşa s-a întâmplat şi în cazul lui Captiva, care pe lângă noile motorizări şi look-ul proaspăt, se bucură acum şi de un interior evoluat. Defectele vechiului Captiva au fost estompate, Chevrolet încercând să introducă în interiorul SUV-ului toate trăsăturile sedanului Cruze. Influenţele se resimt la nivelul consolei centrale, dar, cel mai important, şi la nivelul afişajului. Americanii au decis să renunţe la culoarea verde, monotonă şi inexpresivă, în favoarea unui albastru plăcut, care a devenit deja tradiţie în interiorul gamei. Instrumentele de bord şi butoanele de pe consola centrală sunt acum scăldate într-o lumină care odihneşte ochiul şi relaxează pe distanţe lungi. Planşa de bord a fost şi ea uşor modificată, adoptând acum fluiditatea specifică celor mai noi membri Chevrolet. Designerii au ales să folosească şi o serie de inserţii cromate la nivelul gurilor de ventilaţie, precum şi un plastic lucios în zona consolei centrale. Ceea ce dezamăgeşte puţin este folosirea unui plastic dur, cu aspect ieftin, în unele zone ale planşei de bord, ştirbind astfel o parte din bucuria unui habitaclu închegat. Spre deosebire de modelul ante-facelift, Captiva oferă acum şi mai multe spaţii de depozitare. La nivelul consolei centrale, subsidiarul GM a ales folosirea unei frâne de mână electronice pentru a obţine spaţiu suficient între scaune. Suportul de pahare ascunde dedesubtul său un spaţiu generos, la care se adaugă şi cel din cotieră, amplasată însă destul de incomod pentru versiunile echipate cu transmisie manuală. Spaţiul este la fel de generos, pasagerii de pe locurile din spate reuşind să călătorească în confort deplin. Spaţiul pentru picioare şi cel pentru cap sunt relativ limitate pe al treilea rând de scaune, ascuns în podeaua portbagajului atunci când este rabatat. Captiva permite până la 16 modalităţi de configurare, ceea ce confirmă spiritul său versatil, comparat cu cel al unui monovolum. În portbagaj pot încăpea, în condiţii normale, destul de multe bagaje, capacitatea acestuia fiind de 477 de litri.

Preţ de achiziţie

Noul Captiva pleacă de la 25.400 de euro cu TVA inclus, însă versiunea testată de noi, dieselul de 184 de cai putere cu tracţiune integrală, transmisie manuală şi şapte locuri, va beneficia de un preţ de lansare de 25.980 de euro cu TVA. Pentru aceşti bani, clientul român primeşte aer condiţionat automat, ESC, TCS, DCS (sistemul de control la coborârea pantelor), HBA (asistare hidraulică la frânare), TSA (asistenţă pentru stabilitatea remorcii), 6 airbaguri, jante aliaj 17 inch, coloană de direcţie reglabilă pe înălţime şi profunzime, volan îmbrăcat în piele, RadioCD MP3 cu 6 boxe, antenă încorporată în lunetă, control infotainment pe volan, interfaţă Bluetooth wireless, faruri ceaţă, senzori de parcare spate, frână de mână electronică, geamuri electrice faţă-spate, oglinzi electrice, încălzite şi pliabile electric, computer de bord, cruise control. Principalul său rival, coreeanul Santa Fe, care s-a bucurat până în prezent de un succes deosebit pe piaţa din România, este oferit publicului cu două motorizări diesel de 2 respectiv 2.2 litri, ce livrează 150 respectiv 197 de cai putere. Versiunea ce rivalizează cu modelul testat de noi pleacă de la 31.484 de euro, un preţ destul de piperat, dar care include transmisie manuală şi tracţiune integrală. Japonezul Mitsubishi Outlander, supus şi el recent unui facelift, oferă ca versiune entry-level un benzinar de 2.0 litri şi 147 de cai putere, care costă 19.509 euro. Preţul urcă proporţional cu resursele motorului şi nivelul de echipare. Astfel, un diesel de 176 de cai putere, tracţiune integrală, ajunge să plece de la 28.155 de euro, preţ valabil pentru primul nivel de echipare, Invite. Fratele de concern, germanul Opel Antara, la rândul său revizuit recent, pleacă de la 21.515 euro cu TVA, preţ valabil pentru versiunea pe benzină de 170 de cai putere, cu tracţiune faţă. Pentru un diesel de 183 de cai putere, tracţiune integrală şi nivel de echipare Enjoy, publicul va plăti 28.655 de euro.

Siguranţă

Testat în 2007 de organizaţia EuroNCAP, Captiva a obţinut doar patru stele pentru protecţia pasagerilor adulţi. Rezultatul, nu foarte bun nici la acea perioadă, s-a datorat riscului de rănire a şoferului şi pasagerului, la nivelul femurului, în cadrul testului de impact frontal. De asemenea, în cadrul testului de impact cu stâlpul, airbagul de tip cortină nu s-a deschis complet, iar modelul a fost penalizat. Trebuie să precizăm că faceliftul nu aduce schimbări majore la acest capitol, ci vine tot cu şase airbaguri în standard şi centuri pretensionate. Sistemele de siguranţă activă nu lipsesc, integritatea SUV-ului fiind păzită atent de ABS, ESP, controlul tracţiunii şi asistenţa la frânare.

Ţinută de drum

Am avut ocazia de a testa ţinuta de drum a noului Captiva facelift în situaţii diferite, fiind plăcut surprins de comportamentul tracţiunii integrale. Pe asfalt, traseul virajat, croit printre munţii stâncoşi şi acoperiţi de zăpadă, a solicitat intens capacităţile SUV-ului. Fie că vorbim de ace de păr, de curbe accentuate sau cu grad mare de înclinare, sistemul 4x4 a reuşit să menţină o aderenţă bună, transferând eficient cuplul la fiecare traiectorie abordată mai curajos. Ruliul şi-a făcut simţită prezenţa, însă nu atât de propnunţat ca în cazul vechiului model, graţie modificărilor operate de ingineri. De asemenea, şi direcţia a căpătat ceva mai mult răspuns, însă păstrează mici lacune, nefiind încă deosebit de intuitivă. Proba de foc a fost însă traseul pus la cale de organizatori la poalele unui versant înzăpezit. Experienţa off-road s-a întins pe 1.5 kilometri şi a inclus porţiuni de pante abrupte, de viraje strânse şi urcări anevoioase. Tracţiunea integrală s-a achitat bine de funcţii, o rulare adaptată condiţiilor de drum aducând cu sine o stabilitate de invidiat, fără derapaje neaşteptate. În situaţiile în care maşina are de coborât o pantă abruptă, acoperită cu zăpadă, sare în ajutor funcţia DCS. Fără a acţiona frâna sau acceleraţia, şoferul reuşeşte să coboare în siguranţă. Organizatorii au pregătit însă şi un traseu cu obstacole, unde am putut observa intervenţia brutală, dar sigură a sistemului ESP. Tracţiunea integrală şi-a făcut datoria şi aici, până în momentul în care legile fizicii şi-au intrat în drepturi şi au transformat totul într-un spectacol de drift pe zăpadă.

Vizibilitate

Fiind o maşină cu dimensiuni generoase, Captiva poate crea probleme pentru şoferii mai puţin experimentaţi. Concepţia se dovedeşte însă destul de învechită, SUV-ul beneficiind de oglinzi laterale generoase, de o lunetă bine propoţionată şi chiar de o cameră pentru rularea cu spatele. Pot incomoda uneori, în viraje strânse, montanţii anteriori, care mai fură din câmpul vizual.

Tehnologie

Chevrolet a căutat să ofere, odată cu faceliftul, şi un nivel de echipare ceva mai bogat. Astfel, SUV-ul s-a ales cu conexiune auxiliară pentru iPod şi pentru USB, Bluetooth, şi comenzi pe volan, chiar în dotarea standard. Nu lipseşte climatizarea automată, pe o singură zonă însă, sistemul audio, revizuit pentru a oferi o acustică interioară ceva mai bună. Funcţiile enumerate mai sus pot fi gestionate şi cu ajutorul unui ecran multimedia de 7 inch, cu funcţie tactilă. Ecranul oferă suport vizual şi pentru navigaţia prin satelit, care s-a dovedit a fi destul de fidelă pe şoselele austriece. Nu lipsesc senzorii de ploaie şi de lumină, scaunele încălzite, geamurile şi oglinzile electrice, adică acele dotări de bun simţ, care contribuie la confortul celui de la volan şi al pasagerilor.

Design

Faceliftul a adus cu sine faţă proaspătă pentru Captiva, aliniată la noua filosofie a brandului care plănuieşte să cucerească Europa. Capota, grila frontală şi blocurile optice au fost complet redesenate, precum şi gurile de ventilaţie laterale. Bosajele au devenit mai largi şi pot "înghiţi" jante de la 17 până la 19 inch, din aliaj, cu un design nou. Munca designerilor Chevrolet a adus pe piaţă un produs mult mai atletic, cu un look frontal agresiv, nicidecum forţat, ca în cazul rivalului său japonez. Posteriorul pare a fi ceva mai cuminte şi destul de diferit de linia frontală, ceea ce duce uneori la o asimetrie. Rămân ca element de design plăcut cele două ţevi de evacuare cromate.

Nu ne-a placut

  • Cursa schimbătorului
  • Ruliul în viraje
  • Punctajul EuroNCAP
Date tehnice - Chevrolet Captiva (2011-2013) 2.2D 16v 184CP AWD (7 locuri) M6 LTZ titan leather
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
n/a
Nr. locuri
7
Cilindree cmc
2231
Lungime mm
4673
Putere maxima CP (rpm)
184 (3800)
Latime mm
1868
Cuplu maxim Nm (rpm)
400 (2000)
Inaltime mm
1756
Viteza maxima km/h
200
Greutate kg
1953
Acceleratie 0-100 km/h s
9.6
Ampatament mm
2707
Tractiune
Integrala
Volum rezervor litri
65
Cutie viteze
M6
Volum portbagaj litri
97
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Chevrolet Captiva (2011-2013)

Ultimele teste

Comentarii (8)

  • Bentley
    Lup flamand
    Aceeasi eroare ca si in cazul lui Outlander... I-au pus un bot de lup flamand, in locul fetei destul de simpatice pe care o avea inainte... Bordul arata totusi bine...
    9 5
  • Pai era mai frumos, dar a lovit un zid inainte de sedinta foto. :P
    6 7
  • WHY?
    De ce si-ar cumpara cineva asa ceva? Calitate slaba a fabricatiei, design corean, cilindree mult prea mare si valoare de revanzare foarte redusa?!
    4 13
  • slv83
    Pt ca nu vrei Duster si nici sa-ti vinzi o garsoniera sau un apartament ca sa'ti iei un suv nemtesc.
    12 1
  • motor de 2.2 inseamna o cotizatie la impozit de 8 milioane anual la jepcarul de stat roman.
    5 6
  • fny.ro
    @automarket
    Tanti din poza a doua face parte din echipa voastra?! :) Sau este mesterul deghizat?
    2 3
  • 1. Cica l-ati testat 2 zile. Pai de ce nu i-ati facut voi pozele si ati luat astea de la producator?
    2. Probabil stiti ca aveti un stil foarte diferit de celelalte site-uri auto. Incercati prea tare sa fiti obiectivi, folositi limbaj tehnicist ca sa dati impresia ca stiti mecanica - ori nu cred ca-i cazul sau ca ar fi necesar pentru publicul tinta - si scrieti prea mult in review-uri si putine chestii interesante. Plus ca stilul usor metaforic de eseu literar din liceu mi se pare nepotrivit.
    3. Punctajele sunt cam aiurea. Aveti categorii de notare egale ca pondere in nota finala.Ori numai pentru voi par a fi asa. Vizibilitatea, tehnologia moderna (nu prea vad rolul atator gadgeturi dar ma rog), desginul si interiorul cantaresc la fel ca pretul, nu ziceti nimic de intretinere etc, motorul si comportamentul rutier. E oare corect?
    3 1
  • filmulet
    n-ar fi rau daca la teste ati face si cate un filmulet de cateva minute,in care sa prezentati masina pe scurt!
    3 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru