Feedback

DrivetestMazda CX-5 (2012-2015)

2.2CD 150CP Attraction 4x4 auto
Test drive Mazda CX-5 (2012-2015) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 15.05.2014
Mereu în formă

Nu înţelegi cum reuşesc unii să te bată la tenis, deşi au cu 10 ani mai mult ca tine? Nu înţelegi cum reuşesc unii să alerge cu 10 kilometri mai mult ca tine, deşi cântăresc cu mult peste greutatea ta? Nu înţelegi cum reuşesc unii să arate mai bine ca tine, deşi s-au născut când părinţii nici nu se cunoşteau? Atunci nu o să înţelegi, probabil, nici modul în care Mazda CX-5 reuşeşte să fie mai actual decât multe modele proaspăt lansate pe piaţă.

Crossover-ul nipon se află în România deja de doi ani. Cu toate acestea, reuşeşte să fie una dintre cele mai atrăgătoare, cea mai economică şi cea mai performantă propunere din segment. Toate sunt rezultatul unei reţete cu un ingredient secret: SkyActiv.

Mazda CX-5 (2012-2015)
2.2CD 150CP Attraction 4x4 auto

  • Pret de pornire 22.190 €
  • Pret model testat 32.490 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Filosofia japoneză devine extrem de tentantă. Mirajul orientului atrage tot mai mulţi europeni, gata să se lase cuceriţi de noua tehnologie SkyActiv. Mazda mizează mult pe cartea îmbunătăţirilor aduse dieselurilor, preferând să se ţină departe de versiuni hibride sau electrice.

Dacă ne uităm la performanţele motoarelor sale, înţelegm şi de ce. Unitatea de 2.2 litri şi 150 de cai putere, testată de noi pe CX-5, vine cu o cilindree care ar putea speria publicul la prima vedere. Greşit.

Dacă treceţi peste aparenţe veţi fi răsplătiţi cu un diesel antifonat bine, gata să vă aştearnă la picioare un cuplu de 380 de Nm. Extrem de generoasă oferta şi extrem de rapid livrată, încă de la 1800 de rotaţii.

Asta înseamnă că plaja de resurse este una îndestulătoare, iar reacţiile dinamice ale crossover-ului nu se lasă prea mult aşteptate. Asociate cutiei automate cu şase trepte, resursele sunt servite corespunzător şi etajate cu cap.

Unde mai pui că liniaritatea este una foarte bună, treptele fiind alternate pe nesimţite. Retrogradare se face bine, fără un timp de aşteptare prea mare.

Consum

După cum vă spuneam şi mai sus, nu e cazul să vă speriaţi de cilindreea unităţii de 2.2 litri. Este o aparenţă care v-ar putea face să rataţi unul dintre cele mai bun consumuri din segment. Mazda CX-5 reuşeşte o valoare mai bună decât rivali cu renume, cum ar fi Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4, Ford Kuga şi Honda CR-V.

Există însă şi o nucă mai greu de spart. Noul Nissan Qashqai, care consumă 4.6 litri, însă nu trebuie să uităm că el oferă şi cu 20 de cai în minus.

Dacă ne întoarcem la Mazda CX-5 şi la media sa de consum de numai 5.2 litri, trebuie să precizăm că în traficul real cifrele noastre au fost puţin diferite.

O rulare într-un Bucureşti aglomerat de isteria sărbătorilor Pascale ne-a adus undeva între 8 şi 9 litri/100 de kilometri. A ajutat mult, trebuie să o recunoaştem, şi sistemul Start-Stop, care se face simţit foarte discret la repornire. În mediul extra-urban, deşi pare greu de crezut, Mazda CX-5 a oscilat între 5.7 şi 6.5 litri/100 de kilometri.

Performanţe

Nici un proprietar de Mazda nu îşi va propune să „scoată untul” zi de zi din noul CX-5. Totuşi, pentru situaţii excepţionale, e bine să reţinem că acceleraţia de la 0 la 100 de km/h se realizează în 9.4 secunde.

Nu e un timp care să impresioneze decât în situaţia în care ceilalţi rivali din segment nu reuşesc să se apropie de performanţa samuraiului. CX-5 depăşeşte fără drept de apel Honda CR-V, VW Tiguan, Ford Kuga şi Nissan Qashqai şi Toyota RAV4.

Şi pentru cei care vor să plimbe japonezul pe meleaguri germane fără restricţie de viteză, trebuie să precizăm că CX-5 atinge o viteză maximă de 197 km/h, cu mult peste concurenţă.

Interior

În interiorul lui Mazda CX-5 nu se întâmplă lucruri spectaculoase. E o reţetă caracterizată prin decenţă şi respect. Ambele sunt sugerate prin materialele folosite, unele moi şi plăcute, altele mai tari, dar robuste şi durabile.

O promisiune pentru calitate sunt şi finisajele, printre cele mai bune din segmentul SUV-urilor de volum. Doar Honda şi, uneori, Volkswagen mai reuşesc să acorde atât de multă atenţie acestui aspect.

E drept că designul este unul tern şi conservator, dar e o chestiune de acomodare şi acceptare a regulilor impuse de un constructor care promite să recupereze la acest capitol pe modelele viitoare.

Habitaclul, în care se simte un miros de nou ce va crea dependenţă pentru mulţi, este bine izolat fonic de vibraţiile şi zgomotul dieselului. Cu toate acestea, la viteze mari, vântul poate şopti uşor poveşti celor din interior.

Scaunele au o susţinere laterală bună, iar locul pentru pasagerii de pe bancheta spate este suficient pentru o călătorie confortabilă. Spaţiile de depozitare sunt şi ele numeroase, dar trebuie să precizăm că la nivelul postierelor suportul pentru sticle este destul de neîncăpător. CX-5 recuperează însă când vine vorba despre un spaţiu destinat telefonului mobil. Acesta este căptuşit şi cu un cauciuc aderent.

Portbagajul este generos, cu o gură de încărcare utilă, însă capacitatea sa de 503 litri păleşte în faţa unor modele ca RAV4 şi CR-V.

Preţ de achiziţie

Mazda CX-5 are un preţ de pornire de 22.000 de euro. Este o valoare percepută pentru versiunea de bază, animată de un motor pe benzină de 2.0 litri şi 165 de cai putere. Rivalii au preţuri de pornire mai mari cu minim 1000 de euro, chiar dacă propun motorizări clar inferioare din punct de vedere al performanţelor. Excepţie face doar Nissan Qashqai, care pleacă de la aproape 19.000 de euro, dar oferă un motor de numai 115 cai putere.

Dacă ne îndreptăm privirea asupra versiunii testate de noi, socotelile pentru un diesel de 150 de cai putere, cu tracţiune integrală şi cutie automată, încep de la 30.700 de euro. Dacă alegem şi nivelul de echipare Attraction, cu care a fost echipat modelul de test, preţul urcă la 32.500 de euro. Nu este o valoare tocmai abordabilă, însă dacă ne uităm în segment ea devine chiar tentantă.

Spunem asta pentru că un Honda CR-V 2.2 i-DTEC cu tracţiune integrală şi cutie automată ajunge chiar la 38.000 de euro (beneficiază însă de o echipare mai generoasă). Nici Ford Kuga nu este prea departe, preţul de plecare pentru o versiune 2.0 TDCi cu 4x4 şi transmisie Powershift fiind de 30.000 de euro.

În cazul lui Volkswagen Tiguan socotelile încep de la 31.000 de euro pentru o versiune 2.0 TDI de 140 de cai cu 4Motion şi DSG. Până şi Nissan Qashqai se dovedeşte a fi destul de piperat, preţul său fiind de 30.000 de euro pentru versiunea 1.6 dCi de 130 de cai cu 4x2 şi transmisie X-Tronic.

La rândul său, Toyota RAV4 este o alegere piperată, preţul pentru un 2.2 D-CAT de 150 cai putere şi cutie automată fiind de 35.000 de euro.

Siguranţă

Mazda a înţeles că trebuie să le ofere clienţilor săi respect. Şi clientul primeşte asta atunci când face cunoştinţă cu un habitaclu bine pus la punct sau când se simte în siguranţă. Iar la acest capitol CX-5 stă bine. Modelul japonez a fost cotat cu cinci stele de către organizaţia EuroNCAp.

Punctajul obţinut pentru protecţia pasagerilor adulţi îl face unul dintre cele mai sigure crossovere ale momentului. De asemenea, şi punctajul primit pentru sistemele de siguranţă este unul ridicat.

Ţinută de drum

Comportamentul pe şosea este foarte important pentru fiecare model Mazda. Motiv pentru care, constructorul japonez a încercat să transplanteze filosofia sa privind ţinuta de drum exemplară tuturor produselor sale.

În cazul lui CX-5 a rezultat un crossover care se ţine cu dinţii de drum, chiar dacă asta înseamnă să te mai zdruncine din când în când. Mai exact, suspensia nu va fi dintre cele mai confortabile, însă va căuta un compromis optim.

Pe sectoarele de drum virajat ruliul se simte destul de puţin, iar aderenţa se menţine bine. Direcţia este şi ea precisă, cu mult mai precisă decât a multor rivali din segment.

Dacă vă gândiţi la escapade off-road, CX-5 nu este tocmai o recomandare. Face faţă unor drumuri forestiere, câtorva şleauri nu foarte adânci, dar nu e cazul să mergeţi mai departe. În plus, suspensia nu este calibrată pentru a absorbi atât de bine imperfecţiunile unui teren accidentat.

Vizibilitate

Mazda CX-5 nu impresionează cu o suprafaţă vitrată foarte mare. Este totuşi bine proporţionată, pentru a asigura o vizibilitate corectă. Sunt unele probleme cu montantul frontal, ceva cam mare şi obstructiv în viraje strânse.

De asemenea, luneta este încadrată şi ea de doi montanţi nu tocmai mici. Oglinzile laterale sunt însă mari şi ajută foarte mult la manevrele în marşarier.

Tehnologie

Pe lângă tehnologiile care asigură un consum redus (sistemul start-stop) şi cele care au grijă de siguranţa pasagerilor, Mazda CX-5 se achită cu succes şi de confortul celor cinci persoane din habitaclu.

Climatizarea pe două zone, cu o ergonomie exemplară, comenzile pe volan şi pilotul automat sunt doar câteva dotări obligatorii. Sistemul audio este şi el bine reprezentat, cu posibilitatea conectării unor medii de stocare exterioare.

De asemenea, funcţia Bluetooth asigură o legătură strânsă cu telefoanele inteligente. Atât de strânsă încât sistemul audio poate prelua redarea oricărei melodii existente în aplicaţiile tale.

Ecranul sistemului multimedia nu este dintre cele mai generoase pe care le-am întâlnit şi nici rezoluţia lui nu este una de top. Cu toate acestea, navigaţia are informaţii utile, iar meniul nu este foarte complicat.

Design

Despre designul lui Mazda CX-5 nu se pot spune prea multe. Constructorul japonez foloseşte acelaşi limbaj de design Kodo, puţin cam îmbătrânit, dacă stăm să ne gândim că este deja pe piaţă de aproape doi ani.

Chiar şi aşa, este o maşină care nu s-a demodat, care păstrează un spirit dinamic şi poate concura perfect cu maşini lansate ceva mai recent: Kuga, RAV4 şi CR-V.

Nu ne-a placut

  • Afişajul sistemului multimedia
  • Design interior monoton
Date tehnice - Mazda CX-5 (2012-2015) 2.2CD 150CP Attraction 4x4 auto
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2184
Lungime mm
4555
Putere maxima CP (rpm)
150 (4500)
Latime mm
1840
Cuplu maxim Nm (rpm)
380 (1800)
Inaltime mm
1710
Viteza maxima km/h
194
Greutate kg
1615
Acceleratie 0-100 km/h s
10.2
Ampatament mm
2700
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
58
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
503
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda CX-5 (2012-2015)

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • rotila
    cum se face ca un crossover la care" suspensia nu este calibrata pentru a absorbi atat de bine imperfectiunile unui teren accidentat" primeste cinci stele la tinuta de drum? in text folosesti de cinci ori cuvantul generos
    cat de generosi au fost cei ce au comandat articolul?
    23 21
  • Cum puteti cataloga limbajul de design Kodo "putin cam imbatrinit" dupa 2 ani? Pai atunci cat de des ati dori sa apara facelift-uri si modele noi? Atunci cat de batran vi se pare limbajul de design al VW Tiguan?
    43 5
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • Cristi C
    De acord cu concluziile testului, desi punctajul final acordat mi se pare ca este putin prea mare... Totusi, am urmarit indeaproape si drive-testurile facute in alte tari si marea majoritate au acordat punctaje f. mari acestui suv compact. In alta ordine de idei, as face o observatie pe care nu am gasit-o nicaieri in articolele de la noi : pentru motor de 2.2 cmc impozitul este aprox. 800 lei/an fata de 160lei/an pt un motor de 2.0 (cum este pe Kuga, Tiguan etc). La aceasta suma se adauga o crestere a RCA, CASCO, care in total duc la o diferenta prea mare de plata anuala pt doar 200cmc in plus.
    27 3
  • Jiminy
    @Cristi C
    Corect, insa o alta informatie care nu prea apare este ca motorul diesel de la Mazda este euro 6, deci timbrul de mediu e zero, iar in alte tari mai normale masinile se impoziteaza dupa norma euro si dupa volumul emisiilor. De asemenea, tot in tarile alea, asta e criteriul dupa care circuli gratis sau nu in anumite zone din anumite orase. Nu cred ca regulile de la noi au fost chiar in topul prioritatilor la Mazda cand au conceput masina. Pe de alta parte, diferenta de circa 600 lei la impozit inseamna cam 50 pe luna, pe care cred ca ii economisesti lejer prin consum.
    21 2
  • Andrei
    Frumos CX 5 insa consider ca nu este mai bun decat fratele Qashqai,acum depinde si de preferintele fiecaruia.
    5 17
  • Nimic despre comparativul din UK al unei celebre reviste auto (nu dau nume) intre Qashqai, Duster si CX5 unde Mazda s-a clasat pe ultimul loc?
    3 15
  • Nimic despre comparativul din UK al unei celebre reviste auto (nu dau nume) intre Qashqai, Duster si CX5 unde Mazda s-a clasat pe ultimul loc?
    3 12
  • @Rain
    Am vazut eu acel comparativ dupa ce am fost si m-am urcat in toate cele 3 masini in showroom. doar nu credeai ca o masina produsa in UK (Nissan) va pierde acel comparativ?? Dusterul a iesit pe 2 pt ca este ieftin si are capabilitati offroad fff bune(de origine tot Nissan). Iar englezii chiar apreciaza lucrurile astea. Iar Mazda a pierdut pt ca este un concurent serios pt prea scumpul qashqai. Cam asa vad eu lucrurile.
    19 2
  • Intrebare pt redactie si detinatorii MAZDA:
    1.Pe cand un test cu un CX5 benzina??
    2. Stie careva un dealer care sa aiba la drive test CX5 benzina?Pt ca eu am cautat si nici un dealer nu are o asemenea masina , situatie dpmdv INACCEPTABILA!!! Pur si simplu daca vrei benzina pe masina asta nu pot sa faci un drive test ca sa-ti faci o parere. Mai bine ar scoate din oferta benzina pt Romania si ar ramane doar cu diesel. Nu or fi si ei obligati cumva de MAZADA sa aiba la teste cate o masina din fiecare(ma refer la una diesel si una pe benzina)??
    11 1
  • @lord, eu am facut drive test cu ambele modele, si cea pe benzian si cea diesel. BDT - pe splaiul Unirii.
    Este adevarat ca cea pe benzina am testat-o acum mai mult de 1 an si pot sa-ti spun ca merge exceptional.
    1 0
  • 800-1000 lei pe an cat te costa in plus impozitul plus asigurarea fata de un model sub 2 litri, nu-i scoti usor din asa zis-ul consum mic. 8-9% urban scot cu 2 litri 140 CP break automat de 1700 kg fara start stop. Nu-i nimic nemaivazut la consumurile alea.
    1000 lei inseamna un 2000~2500 km kilometri pe care nu-i faci pentru ca la noi tot ce e peste 2 litri trebuie sa moara.
    In plus peste 5-6 ani nu-ti mai cumpara nimeni masina asta strict din cauza impozitului.
    E o afacere proasta indiferent de ce nume pompoase dai diferitelor "tehnologii". Cea mai tare tehnologie incorporata in masina asta este reducerea greutatii. Restul sunt consecinte directe.
    5 2
  • Masina e f buna,pt ca motorul de 2,2 e deosebit de fiabil,fiind produs si de Honda,Toyota...insa la noi se pun taxe si pe aerul de la balcon!!

    Nemtii,suedezii,danezii,olandezi... au acum,americane cu V8 -ri de peste 5 litri,dar dotate cu un catalizator,si chiar GPL,insa nu platesc atatea taxe si asigurare,comparativ cu salariul noustru de nimic....800 ron/luna!!
    https://www.youtube.com/watch?v=BSWw6uJT4Us
    2 0
  • sirca maria: aveti skoda fabia si cu programul remat? la ce pret? Raspunde

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru