Drivetest

4.2
zoom
de Constantin Ciobanu
Luni, 15.11.2021
Noua Clasă pentru clasa muncitoare

Pentru că trec ușor anii, încep să descopăr și la mine acele apucături: „nu se mai fac, dom‘le, mașini ca altă dată”. Și pornind de aici, dacă m-ar întreba cineva despre modelele Mercedes-Benz, în acest moment mi-aș pune banii pe Clasa G și Clasa V.

Prima generație Citan, cu nume de cod W415, într-o formulare elegantă, a fost rezultatul colaborării dintre Mercedes-Benz și Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, fiind produs de către Renault pe aceeași linie de producție cu Kangoo.

Pentru cei care vor abordarea „au pus o siglă Mercedes pe Kangoo”, aș dori să introduc în ecuație eșecul Vaneo din gama constructorului german. Prin urmare, asocierea a fost de bun augur.

Poate nevoia de a face un pas sigur în drumul de a descoperi ce nevoi reale au potențialii clienții ai unui astfel de model, Mercedes-Benz a ales această abordare. Și da, au fost economisiți enorm de mulți bani cu dezvoltarea primei generație. Dar au fost învățate și multe lecții ale căror răspunsuri se văd la a doua generație.

Și, revenind la G și V, este acest Citan o bază solidă pentru o Clasa T care să cucerească? Să vedem!


  • Pret de pornire 19.407 €
  • Pret model testat 24.996 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Erau niște vremuri când investeam în lecitină: erau atâtea motoare pe piață, că simțeam un ascendent în farmacist. Astăzi, pentru a nu te trezi că vreun ONG te dă în judecată pentru că ofensezi trei suflete dintr-un cătun din Alaska, oamenii au decis că este mai bine cu doar câteva propulsoare. Sau așa am găsit de cuviință să definesc politica de reducere a costurilor.

Prima dată m-am intersectat cu acest 1.333 cmc, sub capota unui Clasa A. Cum v-am spus, încep să mă agăț de amintiri.

Sub capota lui Citan Tourer 113 am găsit acest motor în versiunea de 131 CP la 5.000 rpm și 240 Nm de la 1.600 rpm. Fix cuplul motor, apropiat ca valoare de ceea ce oferă propulsorul diesel, și mai ales regimul de la care este disponibil, fac acest propulsor extrem de agreabil.

Pentru moment, este deservit de o cutie manuală cu 6 trepte, puterea ajungând la puntea față. În viitor va fi disponibilă și o cutie automată cu dublu ambreiaj și 7 trepte.

Aș mai vrea să punctez absența propulsorului de la interior, lipsa vibrațiilor și timoneria foarte plăcută a schimbătorului. Chiar m-am gândit la unele modele „sport” care și-ar dori să ofere clienților o astfel de timonerie.

Și chiar dacă acest propulsor cunoaște și versiuni de peste 160 CP, cea mai agreabilă declinare a lui este în zona 130-140 CP, asociat cu o cutie manuală.

Consum

Mercedes-Benz declară un consum mediu, conform ciclului WLTP, de 6.4 litri. Și unul urban de 8.1 litri. Cum în cazul meu a fost un test drive de prim contact cu noul Citan, nu pot spune că am avut o libertate mare în a exploata mai multe regimuri de utilizare. Dar am putut improviza: am urcat doi colegi de breaslă în mașină și am dat o tură prin Hamburg.

Este realitatea unui oraș-port, destul de aglomerat, cu multe zone unde viteza de deplasare este limitată la 30 km/h, iar în rest 50 km/h. Consumul mediu a fost de 9.9 litri.

Pentru amatorii de motorizări diesel, îmi permit să amintesc și despre motorizarea 112 CDI, un propulsor de 1.461 cmc care dezvoltă 116 CP la 3.750 rpm și 270 Nm la 1.750 rpm. Cei drept, acest motor l-am ”degustat” pe Citan Van, pe un traseu mixt, care a inclus și o mică secțiune de autostradă. Plus că mai erau ceva kilograme ancorate în zona cargo.

La final, consumul mediu a fost de 46 litri. Așadar, versiunea diesel primește un mare 10 la acest capitol.

Ce spune concurența? Păi aș putea să mimez un doctorat, aducând în fața dumneavoastră un Renault Kangoo și un Nissan Townstar și să rulez, preț de câteva paragrafe, funcția copy/paste. Totuși, din grupul Stellantis am ales Opel Combo Life 1.2T. Și tot din Germania vine și al doilea rival: Volkswagen Caddy 1.5 TSI.

Opel Combo, pentru propulsorul de 1.2 litri turbo în versiunea de 131 CP, oferă doar cutie automată cu 8 trepte. Cu toate acestea, consumul mediu declarat este de 6.8 litri, iar emisiile sunt la nivelul de 153 g/km. La nivelul emisiilor, propulsorul Mercedes și Opel sunt identice.

VW Caddy anunță un consum mediu de 6.2 litri și emisii de 144 g/km. La prima vedere un bonus pentru Caddy, doar că propulsorul VW oferă doar 114 CP și 220 Nm dintr-o cilindree ușor mai mare.

Performanţe

La prima vedere a vorbi despre 0-100 km/h și viteză maximă la un model, fie el și tourer, care are la bază un vehicul comercial ușor, pare futil.

Dar, văzând lucrurile dintr-o perspectivă autohtonă, se prea poate să fie unul dintre cele mai importante capitole din acest test. Versiunea Tourer 113 ajunge la 100 km/h în 13 secunde și are o viteză maximă declarată de 183 km/h.

Concurența a preferat să nu declare timpul necesar atingerii vitezei de 100 km/h. Opel Combo, ajutat și de cutia automată cu 8 trepte, își permite luxul de a ajunge la 200 km/h. VW Caddy este cel mai lent, cu o viteză maximă declarată de 181 km/h.

 

Interior

Citan nu vrea să pară sau să fie altceva decât un vehicul comercial ușor. Prin urmare, materialele regăsite la interior sunt tari, gândite pentru a oferi anduranță. Sincer, mă așteptam la o ușoară reinterpretare a planșei de bord de la Kangoo, în schimb am găsit un interior 100% Mercedes-Benz.

Accesul în mașină este bun, fie că vorbim de locurile față, fie de ușile laterale care glisează. Accesul la portbagaj se realizează via hayon sau uși asimetrice; depinde ce vrei să alegi.

Scaunele sunt Mercedes-Benz, îmbrăcate într-o tapițerie a cărei material este plăcut tactil și lasă impresia că este rezistent. În mod surprinzător, poziția la volan este joasă. Spun asta pentru că, de regulă, vehiculele comerciale oferă nativ o poziție ușor elevată pentru a oferi un plus de ergonomie la acces și o vizibilitate bună de la volan.

De asemenea, linia înaltă a planșei de bord și a geamurilor laterale amplifică puțin senzația de ”scufundare” la volan. Este o critică? Personal nu am resimțit un minus. Aici totul depinde de preferințele fiecăruia.

Un tablou de bord „analog”, dacă-l pot descrie astfel. Compus din două ceasuri care încadrează un display color. Pe undeva mi-a reamintit mult de tabloul de bord de la Clasa X, la nivelul ceasurilor.

Cum am spus, la interior Citan nu vrea să se rupă de universul LCV, așa că va lăsa acest privilegiu viitoarei Clase T. Dacă privești modelul ca pe o componentă a unei flote, un model care transportă personalul la locul de muncă, nu vei fi deranjat de calitatea materialelor. Ba chiar vei aprecia robustețea lor.

Dacă te gândești la Citan ca la o soluție pentru familie, atunci vei fi, probabil, deranjat de suprafețele tari. Panoul interior al portierei este realizat din plastic tare. Lipsa unei profilări, faptul că este o suprafață plană, parcă accentuează aerul utilitar. Lucru care este și mai evident la nivelul ușilor spate.

Ești luat prin surprindere de volan. Chiar dacă este realizat din plastic, textura acestuia și priza sunt plăcute, iar la capitolul comenzi poți spune că ești în Clasa A, C sau E. Butoane și cele două mici suprafețe tactile, sensibile la atingere, care îți permit navigarea prin meniul celor două display-uri: cel al tabloului de bord și central.

Din punct de vedere ergonomic, planșa de bord este reușită: nu am întâmpinat dificultăți în a accesa comenzi sau a naviga prin meniuri. Deasupra tabloului de bord se află un spațiu de depozitare acoperit cu un capac. Accesul la el în timpul mersului este ușor incomod. Să nu uit de clasicul spațiu de depozitare de deasupra capului: este acolo și ai acces lejer la el.

Consola centrală nu se continuă cu un tunel median pe care să fie amplasate alte spații de depozitare. La nivelul podelei vei găsi o punte pe care sunt amplasate zone pentru depozitare, sloturi USB-C, o suprafață cu o textură anti-alunecare unde este integrată și încărcarea wireless pentru smartphone, suporturi pentru pahare (care puteau fi mai adânci) și o cotieră care ascunde un spațiu de depozitare.

La prima vedere, este puțin ciudat layout-ul cu podeaua aproape liberă între cele două locuri față, însă este o alegere ergonomică bună din punct de vedere al libertății de mișcare. Spre exemplu, poate vrei să cobori din mașină pe portiera din dreapta. O poți face destul de ușor.

Locurile spate suficient de spațioase, accesul este foarte bun, iar bancheta oferă trei locuri veritabile și bine delimitate. Portbagajul are un volum de 520 litri. Opel este ceva mai darnic cu spațiul pentru portbagaj.

Preţ de achiziţie

Mercedes-Benz Citan Furgon Base are un preț de bază de 19.407 euro cu TVA inclus. De acești bani primești motorul diesel în versiunea de 75 CP și cutie manuală cu 6 trepte. Dacă migrăm spre subiectul acestui test, Citan Tourer Pro 113, descoperim un preț de 21.005 euro la care mai trebuie să adăugăm TVA, adică ajungem la 24.996 euro cu TVA inclus.

Opel Combo Cargo poate fi achiziționat de la 16.520 euro, TVA inclus. Versiunea de bază vine echipată cu propulsorul pe benzină de 1.2 litri de 110 CP și cutie manuală cu 6 trepte. Pentru un Combo Life cu propulsor 1.2 de 130 CP, cutie automată cu 8 trepte aveți de plată 23.930 euro, TVA inclus.

Volkswagen Caddy Cargo cu propulsor 1.5 TSI de 114 CP și cutie manuală cu 6 trepte are un preț de bază de 21.615 euro cu TVA inclus. Un Caddy Kombi cu același propulsor are un preț de bază de 25.791 euro, iar dacă optăm pentru un Caddy în echiparea Style (echiparea de vârf) cu același propulsor, trebuie să continuați număratul banilor până la 31.258 euro cu TVA inclus.

În acest segment, prețul este doar un reper, pentru că va fi puternic influențat de opționale, de versiunea de caroserie aleasă și de ampatament. La vehiculele comerciale ușoare, întâi se desenează, apoi se plătește.

FURNIZORUL NUMĂRUL 1
Textar este furnizorul numărul 1 pentru producătorii de automobile.
70% dintre mașinile cu frâne pe tambur și 50% dintre cele cu frâne pe disc părăsesc linia de asamblare echipate cu frâne Textar. Branduri auto din Germania, Franța, Anglia, Suedia și Italia instalează pe mașinile lor plăcuțe de frână Textar ca echipare de fabrică (OEM).

Siguranţă

Mercedes-Benz Citan nu a fost testat de Euro NCAP, dar dacă îmi este permisă o mică extrapolare, putem miza pe un rezultat de 4-5 stele. De ce spun asta? Renault Kangoo a fost testat de agenția europeană și a obținut un rezultat de 4 stele. Putem să ne gândim că și fratele german ar fi tot pe acolo.

Protecția oferită pasagerilor a fost cotată la un procent de 78%, pentru că șoferul poate suferi leziuni medii la nivelul toracelui în cazul unui impact frontal. În rest protecția oferită ocupanților, indiferent de tipul accidentului, este bună.

Protecția ofertă copiilor este la nivel ridicat, de 87%, pietonii beneficiază de o protecție de 67%, iar sistemele de siguranță active au fost cotate la 72%. Aceste rezultate sunt valabile pentru Kangoo, dar anticipez un rezultat similar pentru Citan.

Un detaliu important, Kangoo a fost testat anul acesta și a primit rating conform noilor criterii adoptate de Euro NCAP în 2020. În 2018, Euro NCAP a testat modelul Peugeot Rifter BlueHDi 100 Allure. Cu rezultatul obținut este creditat și Opel Combo, dar este un rezultat generat de vechile criterii de clasificare.

Așadar, Opel Combo oferă o protecție la impact pentru pasageri de 91%, pentru juniori de 81%, pietonii beneficiază de o protecție evaluată la 58% iar asistarea activă a fost evaluată la 68%. Protecția oferită de Combo a fost evaluată tot la 4 stele. Caddy încă nu și-a sacrificat plasticele și tăblăria pe altarul științei.

La capitolul chestii banale, noul Citan știe să mențină banda de rulare, recunoaște indicatoarele rutiere și are asistent activ la frânare.

Mika Hakkinen, ambasador Nokian
Mika Hakkinen, dublul campion de Formula 1, este brand ambasador Nokian Tyres. Anvelopele de vara Nokian Tyres Powerproof si Nokian Tyres Powerproof SUV sunt concepute alaturi de pilotul finlandez.

Ţinută de drum

Fiind un prim contact cu modelul, mare parte din traseul de test a reprezentat traseu urban prin Hamburg sau pe lângă oraș. Cu excepția a vreo 10 km de autostradă, totul a însemnat un control riguros al vitezei de deplasare. De la 30 km/h, la 50 km/h și înapoi la 30 km/h.

Totuși, am apreciat direcția precisă, cu un feedback corect. Pentru un LCV, o notă foarte bună pentru suspensie. Chiar în cazul rulării cu mașina goală, suspensia nu scutură, reușește să ofere o calitate bună a călătoriei. Iar aici gândul îmi fuge la puntea spate care este extrem de civilizată. Aceeași suspensie este extrem de bine izolată fonic pentru acest segment, zgomotul de lucru este extrem de atenuat la interior. O bilă albă pentru Mercedes la capitolul suspensie.

Dozarea pedalei de frână nu necesită acomodare și este intuitivă. Nu am remarcat vreun comportament bizar al maselor, suspensia reușind să controleze bine mișcările caroseriei, adică ruliu și tangaj, în limite normale pentru un astfel de model. Asta cu doi colegi în spate. Nu pot vorbi de un plus de masă la bord care să influențeze ținuta de drum.

Apropo, sarcina utilă este de 468 kg. Până la un Citan AMG, aș trage linie aici peste capitolul ținută de drum.

Vizibilitate

Un prim criteriu, cu o pondere destul de mare în nota finală, în ceea ce mă privește, când vine vorba de vizibilitate este legat de modul în care percep dimensiunile mașinii la primul contact, cât de ușor mă descurc cu ea la manevre în spații înguste.

Iar acest bonus acordat își are motivația în cât de mult mă ajută mașina la primul contact să nu par a avea permisul de două săptămâni. Nu am pățit, nu îmi doresc să pățesc, dar te califici pentru o îmbujorare supremă dacă reușești să atingi mașina în parcare în primii metri parcurși.

Un fel de doctorat în penibil. De aceea, la cât de nativ mă simt la volanul unui nou model, contribuie și percepția dimensiunilor de la volan. La acest capitol, Citan stă bine.

Însă și aici lucrurile puteau fi o idee mai amabile: parcă puțin din aer este răpit de linia ascendentă spre spate și de îngustarea suprafeței vitrate. Bună vizibilitatea în oglinzile laterale. Faptul că sunt montate pe portieră ajută prin eliberarea unei mici zone vitrate până în stâlpul A și astfel senzația de masivitate a acestuia este puternic diminuată. În același timp, a trece de la o oglindă la alta cu privirea... are ceva din a fi în primul rând la IMAX: tot filmul ești ocupat cu cititul subtitrării.

Tehnologie

Da, Mercedes-Benz oferă noul sistem multimedia MBUX și pentru Citan, dar, evident, este opțional. Plusul nu vine din deja fireștile capacități de conectivitate (Apple CarPlay sau Android Auto), vine din faptul că sistemul poate oferi mult mai multe informații în cazul în care este conectat la portalul Mercedes me cu un cont Mercedes me.

Avantaje? Sistemul detectează orice nevoie de mentenanță, informează șoferul sau managerul de flotă și, dacă are aprobare, trimite un mesaj către service-ul Mercedes-Benz ales de client. Ulterior, clientul va primi de la service-ul autorizat o cotație pentru intervenție. Pot fi verificate de la distanță informații privind autonomia, consumul mediu, presiunea în pneuri.

Sistemul MBUX are și abilitatea de a comunica cu alte modele echipate cu funcția Car-to-X Communication, și astfel își poate alerta șoferul despre pericole imediate de pe traseu. Sistemul poate primi informații în timp real despre ambuteiaje și astfel șoferul poate decide dacă schimbă ruta.

Destinațiile în sistemul de navigație pot fi introduse mult mai ușor pe baza noului sistem de localizare ”trei cuvinte”. Pentru mai multe informații căutați what3word. Sistemul chiar poate face predicții pentru posibilitatea de a găsi la o adresă locuri de parcare libere.

 

Design

La acest capitol, un lucru este cert: Mercedes-Benz a reușit foarte bine să îi creeze celei de a doua generație Citan o personalitate vizuală distinctă de cea a fratelui Kangoo. Am fost surprins să văd cât de mult pot câteva linii să schimbe percepția asupra volumelor unei caroserii.

Citan este model care se va transforma în curând în Clasa T. Iar asta se vede la nivel exterior, la nivelul finisajelor și în calitatea asamblării.

 

Nu ne-a placut

  • Cam mult plastic tare
  • Lipsa unor versiuni hibrid
  • Prea multe accente negre

Ultimele teste

Comentarii (16)

  • Pragmatismul german în acțiune. Pasăre rară în ziua de azi, ceva clasic din toate punctele de vedere. Începând de la formă, bord (clasic, cu ceasuri analogice și butoane butoane), motorizare, confort. Fară afafiuri, fără brizbizuri, un alt fel de cal de povară dar rafinat.
    18 9
  • Așa-i, Ediche -- uzat moral, mai ales dizălul ăla de consumă jumate vs. benzinarul.
    Dac-ar fi BEV, ți-ar consuma însă și nervii la coada de la prizele Kaufland.
    n.b. Pe de altă parte, și retina multora e cam uzată, dacă nu recunosc în pseudo-merțanul ăsta o Dacie -- Dokker toată ziua deci.
    33 6
  • @Kirotractor, nimic nou sub soare. Chiar există o legătură de sânge între Dokker și Citan. Daca ne gândim că la începuturi Citan a fost dezvoltat împreună cu Renault - Nissan și a fost produs în aceeași uzina cu Renault Kangoo din Franța iar, ulterior, Dokker Van a fost produs și comercializat în Argentina sub denumirea de Nueva Kangoo, iacătă gradul de rudenie.
    11 7
  • Cand or ajunge motoarele astea la la 400,,500mii km fara reparatii majore,precum un HDI sau SDI..? Nu vorbesc de consum..
    9 5
  • @20:50... întrebarea ta e cam confuza
    2 2
  • Apropo de Merţan, pardon, Dacia :) Ieri m-am întâlnit pe viu, pentru prima dată în viaţa mea, cu…Spring. Fac abstracţie de impactul perfect şocant pentru retina mea prea udată modal. Primul impuls a fost să mă gândesc la nevoia de exorcizare a responsabililor de design…Doamne, poate exista o asemenea monstruozitate?! Păi şi Duster, şi Logan, şi Sandero mi se par capodopere pe lângă această anti-(mai degrabă decât non-)imaginaţie.

    Ce-ar mai lipsi (ca să fie complet tacâmul grotescului) ? A, da: un “Mercedes” Spring. Deci cred c-o să crăp literalmente de râs. Dar măcar o să crăp fericit.
    12 4
  • Mercedes for the masses! :)) Bai, pe mine ma bucura chestia asta. Da, o fi preluand niste bucati de dacie-renault, dar... cui ii pasa? E un Mercedes pana la urma si sunt convins ca nici macar pentru o masina mai ieftina, Mercedes nu-si face numele de ras.
    Dieselul, din nou, imbatabil. Presupun ca nici aici nu exista o automata pentru el, dar na... ce sa-i faci? Prostia umana e infinita, asa cum am mai spus.
    Bravo Mercedes! Inca o data, ma bucur ca debuteaza in 2021 inca un model notabil cu motor Diesel. Care, va spun un secret, e cel putin la fel de curat ca si unul pe benzina. :) Dar cine sa aiba timp de asemenea detalii neimportante?... :)
    8 6
  • @inexo (precizare necesară, că mai sus răspundeam unei gogomănii uzuale a lui Elektrikk -- exorcizat acu de AM, culmea.)

    Inutil să-ți ”traduc” deci taman ție noima criticii badge-snobismului ca manevră jignitoare a inteligenței cumpărătorilor în cursa profitului îngrășat pe bază de prosteală verde-n față.
    Altfel, Dacia Dokker e(ra) o utilitară OK... însă doar la banii ei, clar.
    Asamblată-n Maroc și singura cu tablă fosfatat-zincată din vechile generații traco-getice, :-) e(ra) ideală cu 1.5 dCi-ul de 90 CP.
    Cu benzinarul 1.2 TCe de 115 CP e(ra) f. vioaie (un amic m-a terifiat cândva cu 190 km/h în bord), dar destule au fost prăjite din cauza pompei de ulei nașparlii.

    În fine, cred că suntem martorii unei evo/involuții cu titlul ”Nu mai pupați mașini ieftine, fraierilor !”
    ...Nici măcar dubițe, ca prin ricoșeu hipno-logic să pară cumva accesibile electricele viitoare.
    Care (părerea mea, desigur) cred că-s doar o fază tranzitorie spre ”nexam mașini”. :-P

    P.S.: Dacia Spring nu-i top-model, dar nici 100% hidoasă -- am mai vb. aici de un mini-hot-hatch/concept Reno cu alt aspect, deci n-ar părea așa debilă dacă franco-chinezii ar fi modificat un pic proporțiile indianului K-ZE, prea îngust (1,62 m) și cu roți/bosaje aripi prea mici.
    Am mers recent cu una și nu-i prea înghesuită înăuntru, plus porbagaju-i mărișor pt micimea ei (300 l.)
    OK, dinamica-i fix de Dacie 1100, adică un salt înapoi de 50 ani, însă urban e suportabilă.
    17 3
  • Kiro, inutil să mai amintesc că opiniile sunt condamnate la subiectivism prin firea lor :)

    Eu, unul, nu pot digera “electricele” şi punct! Nici măcar d.p.d.v. arhitectural. Eu mă “îndârjesc” să rămân fidel sedanului (cvasi)clasic şi voluminos, van-ului (VW la noi, Dodge Ram peste Ocean) şi SUV-ului “pursânge” (dedicat/adaptat “din fabrică” provocărilor de relief). Accept şi “compactele” (ba chiar şi "subcompactele"), dar tot aşa: aplicând criterii drastice.

    Iar dacă n-am dezvăluit-o până acum, aberaţia supremă din istoria automobilului o consider a fi Reliant Robin (deşi nu era prima concepţie cu trei roţi). Cel mai probabil: greu egalabilă vreodată. Dar daţi-mi voie ca, astăzi, în condiţiile date, să mă simt consternat de Spring! Ceea ce nu înseamnă însă că-i voi contesta sau, şi mai rău, că-i voi macula pe amatorii/posesorii lui. Ca să nu mă confunde nimeni cu Mafănikkk.
    La urma urmei, democraţia (cât încă va pâlpâi) presupune şi că fiecare este absolut liber (mai ales de Sus) să-şi administreze banii fix cum crede de cuviinţă (indiferent că spre câştigul propriu sau spre paguba proprie). A, desigur, se va schimba paradigma când vor dispărea (hm, da, “întâmplător”) banii fizici – atunci proprietarii de “credite” vor fi cei administraţi, dar numai după placul (a se citi: cheremul) proprietarilor de proprietari.
    8 5
  • @09:29... acum dacă te duci la orice agent de vânzări Renault vei observa ca bonusul pt dCi e mai mare decât pt tce... și ma refer la bonusul oferit de stat...concluzia... dCi urile sunt mult mai prietenoase cu mediul
    6 3
  • @inexorabil, scurt si la obiect: Dacia Spring arata bine! O spun multi testeri auto, o zic si eu, o zice multa lume. Si se conduce mai bine decat te astepti. Daca nu iti place, nu trebuie sa jignesti.
    4 11
  • @inexo: Clar că ”de gustibus”, dar:
    https://www.topgear.com/car-news/concept/renault-has-built-kwid-racer-concept-car
    ...e demonstrația efectului maxim al unor optimizări estetice minime.
    Inclusiv în cazul conceptului Kwid Climber de acum aproape 6 ani (aproape o generație-n urmă, deci un motiv în plus pro-aparență demodată a Daciei Spring, întârziată aiurea.)

    @PMC: Nu prea-i Merțan pentru bobor -- mai degrabă Dacie Dokker pentru profit stelar. :-)
    Și nu neapărat pt badge-snobs, că pe micii întreprinzători îi lasă reci stelele de pe capotă.
    Mai clar, rezultatul greu detectabil de plebe e dispariția efectivă a opțiunii mult mai ieftine Dokker (din primăvara anului ăsta.)
    15 1
  • Şi în ce-ar consta “jignirea” pe care cică o profesez eu, dragă “chiuloasa” multiidentitoasa sereioasa? Sau să înţeleg că-mi va fi interzisă opinia sau senzaţia contrară e(co)-curentului “implementat” cu de-a sila (mă rog, “frumos”, “liber” şi “liberal”) maselor de berbeci globali(zaţi) ? Sau te pomeneşti că şi ultima mea sintagmă reprezintă un afront? Nu ştiam că şi adevărul poate fi jignit (a, bine, Cel cu majusculă tot ar fi în vremurile noastre; Acesta coincide, să nu uităm, cu o Persoană!).

    PS. Din tot noianul de epitete/etichete şi sloganuri tipice Propagandei din subordinea “Societăţii Deschise” (deschisă la orice este “nou” şi “revoluţionar”, numai la dialog tăios, cu cărţile pe faţă, categoric nu!), unul singur prevalează în ultima vreme în limba (invariabil de lemn) lui “mainstream media”, recte “iliberal”. Ai devenit indezirabil pentru stăpânii vremelnici (numai că ei nu realizează asta!!!) ai planetei? Zdrang! – te trezeşti imediat pe frunte cu ştampila-standard de “iliberal” (sau “iliberalism”). Dar nu doar tu ca persoană, ci şi comunităţi, instituţii, ba chiar ţări pe de-a-ntregul. Au pălit şi ca frecvenţă, şi ca vehemenţă, replicile deja clasice: “comunism”, “putinism”, “antioccidentalism”, “extremism”, “talibanism”, “legionarism”, “ortodoxism”, ş.a.m.d. Acum, lumea se clasifică doar în liberală şi iliberală. Nu vă daţi seama însă că sunt eminamente fascinat de “iliberalismul” meu. Şi voi insista să arăt ce înseamnă în termeni practici…
    7 4
  • curentatu
    Nu iliberal ar fi antonimul potrivit, ci ILICI_beral. Ori și mai bine XI_beral, dacă tot a fost ales Jin-o-mping împărat pe viață.
    Și pe viața noastră, deși nu se spune.
    14 1
  • @Kiro: nu-i nimic. Plebea trebuie sa se trezeasca si sa-si apere stilul de viata dobandit cu greu. Libertatea. Daca sta in continuare cu ochii mari si goi lipiti de televizorul lui Prelipceanu, n-au decat sa si-o ia pe coaja. Si sa isi aminteasca apoi despre vremea cand masinile, confortul si viata buna le erau permise si lor, nu doar un lux pt. nababi.

    @inexo: Spring e urata cu draci, de acord. Mai ales aia cu urechi portocalii. Pe de alta parte (sub rezerva ca bateriile nu se fac muci in cativa ani), cred ca e o chestie buna pentru oras. Nu stiu cat merge la modul real cu un plin de baterii, dar daca stai la casa si poti plati numai juma de pret, cred ca e o chestie de luat in vedere. In fond si la urma urmei, de ce nu?

    Generalmente, eu nu sunt 100% invrajmasit impotriva masinutzelor cu baterii. E buna competitia si varietatea. Cine e perfect constient de limitarile ce le ai cu asa un utilaj, sa si-l ia. Dar sa ia omu' decizia corecta, nu sa isi dea seama dupa achizitie ca s-a inselat.
    7 4
  • Perfect adevărat, @PMC. Este loc sub soare pentru iubitorii oricărui tip de propulsie auto. Da, dar vezi că nu-i atât de simplă chestiunea. În cazul disputelor politice, de regulă un partid care caută să se impună în ochii electoratului câştigându-i naivitatea, pardon, încrederea nu mizează atât pe descrierea şi reliefarea propriilor viziuni şi planuri, cât pe sublinierea şi sancţionarea “minciunilor”, “greşelilor” şi “slăbiciunilor” adversarilor. Ei, acelaşi lucru intervine în lumea noastră, a motoarelor. Preocuparea e-fan(atic)ilor se îndreaptă prioritar către stigmatizarea “dinozaurilor” pe motiv “întemeiat” de eco-avarii! Bine, hai, te pretezi o dată, de două, de trei ori, da’ mereu??? Recunoşti, astfel, amprenta…Propagandei, care, prin definiţie, îşi face crez din repetiţia obsesivă…
    De fapt, eu sunt foarte indulgent de felul meu. Însă până la un punct pe nume IMPOSTURA. Mai ales dacă aceasta atinge proporţii planetare. Caz în care conştiinţa mă îndeamnă să fiu maximum necruţător…Nu vreau (căci prefer tihna pe acest pământ – conştientizez: ce idealist desuet sunt!), dar nu mi se lasă alternativă (si vis pacem, para bellum!). Până şi Cerul pecetluieşte fatalitatea: “N-ai cum să fii liniştit în viaţa trupească” (sine qua non-ul Ortodoxiei).
    8 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru