de Bogdan Mirică
Miercuri, 29.07.2009
-
-
Trimite pe:
Moda funky, trendy, cu influente nonconformiste a cuprins si industria auto. Toyota a incercat sa se adapteze rapid si a adus pe piata un model gata sa atace un segment de nisa, care a crescut mult in ultimii ani. Este vorba despre Urban Cruiser, un SUV compact "intrat la apa" care propune tuturor o gama de motoare ecologice si versiunea 4x4 cu cele mai mici emisii inregistrate pana in prezent (1.4 D-4D AWD). Modelul adopta un design usor de digerat, o echipare bogata pentru segmentul sau dar propune un pret mult prea piperat, care ar putea crea alergie clientilor mai pragmatici.
Motor / Transmisie
Pentru a face fata traficului urban actual, Toyota propune pentru Urban Cruiser un motor de 1.33 litri VVT-i, capabil sa ofere 100 de cai putere tocmai la 6000 de turatii. Pentru ca vorbim de un motor pe benzina cu o capacitate de numai 1329 cmc, cuplul motor nu putea impresiona, Urban Cruiser multumindu-si clientii cu doar 132 de Nm, disponibili de la 3800 rpm. Resursele puse la dispozitie de unitatea cu patru cilindri in linie sunt modeste pentru o masina care cantareste 1150 de kilograme. Poate ca cei 100 de cai s-ar fi achitat de indatoriri la capitolul dinamica daca ar fi fost ajutati de un cuplu motor mai generos, care sa te "impinga" atunci cand ai nevoie. Din pacate Urban Cruiser se dovedeste a fi o masina putin cam "moale", ce nu da impresia unui model urban vivace. Pedala de acceleratie nu ofera un raspuns bun decat in primele doua trepte de viteze, celelalte rapoarte fiind o adevarata dezamagire la acest capitol. Motorul, care beneficiaza de Toyota Optimal Drive, ultima gaselnita a japonezilor pentru obtinerea unui consum redus, este cuplat la o transmisie cu sase trepte. Nu sunt multe de spus despre cutia manuala, care isi succede destul de liniar cele sase rapoarte, gandite pentru a optimiza consumul. Cursa schimbatorului de viteze este destul de lunga si imprecisa, ceea ce inseamna ca soferul poate da uneori gres in selectarea vitezei, cel putin in perioada de acomodare.
Consum
Recunoscuti ca fiind niste temerari pe segmentul modelelor hibride, cei de la Toyota nu aveau cum sa dea gres la capitolul consum chiar si in cazul modelelor pe benzina. Urban Cruiser se dovedeste un model foarte zgarcit, care nu adora sa mearga prea des prin benzinarii si tine cu dintii de capacul rezervorului. Motorul de 1.33 litri consuma 6.6 litri/100 km in mediul urban si doar 4.9 litri/100 de km in mediul extraurban, cel putin conform fisei oficiale. In traficul real valorile difera, insa nu cu mult. Modelul japonez a reusit sa consume doar 7.2 litri/100 km, cu putin peste cifra oficiala, in conditiile in care Bucurestiul nu este foarte aglomerat in aceasta perioada. La drum "intins", Urban Cruiser este si mai econom, consumul osciland intre 5.5 si 6 litri/100 km in conditiile in care viteza nu a sarit de 120-130 de km/h iar aerul conditionat a fost si el pornit, insa nu constant.
Inovatia cu care Toyota ne-a surprins a fost insa sistemul inteligent Start-stop de care dispunea versiunea pe benzina testata de noi. Cum probabil stiti, sistemul functioneaza prin oprirea motorului la semafor, atunci cand schimbatorul este pe liber iar ambreiajul eliberat. Motorul reporneste atunci cand ambreiajul este calcat sau dupa o anumita perioada de timp de inactivitate. Rezultatul este un consum mult mai mic in zonele aglomerate ale oraselor. Sistemul Start-stop reuseste astfel sa mai spele din pacatele motorului lenes si sa salveze nota modelului la aceasta categorie.
Interior
Desi nu impresioneaza la capitolul motorizare si consum, Toyota pluseaza atunci cand vine vorba de grija pe care o manifesta in habitaclu. Inca o data, japonezii au ales o combinatie reusita de materiale pentru interior, plasticul cu un aspect banal fiind insa foarte prietenos la atingere si foarte moale. Chiar daca intalnim un amalgam de materiale, buna impresia generala ramane. Volanul si manerul schimbatorului imbracate in piele asigura o aderenta buna si te ajuta sa te imprietenesti repede cu comenzile. Scaunele nu sunt deosebit de confortabile la drum lung iar tapiseria din textil in care sunt imbracate lasa de dorit, fiind destul de aspra si de prost combinata cu aspectul habitaclului. Este practic detaliul care da o nota trista interiorului alaturi de aspectul monoton al bordului. Dimensiunile generale (lungime 3930 mm, latime 1725 mm si inaltime 1540 mm) ii permit crossover-ului urban sa transporte cinci persoane in conditii decente. Confortul nu poate fi o problema atunci cand rulati pe distante scurte insa daca va gandeati la o excursie prelungita, cu toate scaunele ocupate, puneti in balanta serios numarul persoanelor si "gabaritul" fiecaruia, pentru ca doua sau trei ore petrecute pe bancheta din spate, pot insemna un adevarat cosmar. Portbagajul, care inghite 314 litri, se poate dovedi incapator pentru cateva bagaje esentiale. Nu va pierdeti insa in detalii pentru ca s-ar putea sa renuntati la lucruri foarte importante.
Preţ de achiziţie
Noul Urban Cruiser se adreseaza unui public de nisa, acest segment de piata inregistrand o crestere destul de importanta in ultimii ani, chiar si la noi in tara. Pretul de pornire pentru modelul japonez este de 15.725 de euro si include versiunea de 1.33 litri benzina, cu transmisie 4x2, in versiunea de echipare entry-level. Modelul japonez este cu cateva sute de euro mai scump decat rivalul sau de la Fiat, Sedici, care vine cu un motor de 1.6 litri si 107 cai putere si transmisie 4x2. Comparand echiparile de top ale motorizarilor entry-level, respectiv Urban Cruiser 1.33 Sol si Fiat Sedici 1.6 Luxury, observam ca modelul italian este mai scump cu aproape 500 de euro (19.064 euro cu TVA) fata de rivalul japonez (18.515 euro). Cu toate acestea, Fiatul ofera putere mai mare si o transmisie integrala. Concurent si el pe acelasi segment de piata, Suzuki SX4 se dovedeste cea mai buna afacere, comparativ cu Sedici si Urban Cruiser. Modelul, construit la vecinii unguri, costa, in versiunea de 1.6 litri 100 de cai putere cu transmisie 4x2, doar 12.250 de euro. In plus, cea mai scumpa versiune si echipare a actualului SX4, un turbodiesel de 120 de cai putere si tractiune inegrala, scoate din buzunar 18.200 de euro, adica mai putin si decat versiunea pe benzina a noului Urban Cruiser. Toyota ar putea primi o lovitura serioasa si din partea mult asteptatului kia Soul, care pregateste de asemenea o ofensiva puternica pe acest segment.
In aceste conditii, Toyota va trebui sa investeasca mult in capitalul de imagine al modelului Urban Cruiser pentru a-l putea face un produs atractiv pe piata din Romania, unde majoritatea clientilor pun mare accent pe avantajul financiar.
Siguranţă
Toyota Urban Cruiser a dezamagit la testele EuroNCAP. Desi fratele sau mai mic iQ a reusit sa adune maximum de cinci stele in cadrul testelor organizate de EuroNCAP, Urban cruiser nu s-a ridicat decat la nivelul a trei stele, protectia oferita pasagerilor adulti fiind de 56%. Astfel, desi lista de dotari standard este completa si include airbaguri frontale pentru sofer si pasager, airbaguri laterale si cortina si airbaguri genunchi sofer, nota modelului la capitolul siguranta scade simtitor din cauza rezultatului in cadrul crash-testelor.
Ţinută de drum
Toyota a incerca sa gandeasca o setare a suspensiilor care sa impace si "capra si varza", adica si pe cei care isi doresc o calatorie confortabila dar si pe cei care adopta un stil de sofat mai agresiv. Versiunea testata de noi nu venea disponibila cu tractiune integrala ceea ce isneamna ca am avut de a face cu un comportament putin subvirator in curbele stranse si cu o oarecare instabilitate. Senzatia de ruliu si-a facut si ea simtita prezenta desi intr-o masura foarte mica, aproape insesizabila. In schimb, la viteze mari, Urban Cruiser s-a comportat admirabil si s-a achitat exemplar de indatoriri, senzatia de siguranta fiind prezenta pe parcursul intregii rulari. In oras si pe drumurile accidentate, modelul Toyota incearca sa nu transmita pasagerilor foarte multe detalii despre suprafata de drum. Suspensiile nu sunt extraordinar de moi si de confortabile insa pot fi catalogate drept echilibrate. Modelul ar fi putut primi o nota mai mare la acest capitol daca ar fi fost echipat cu o tractiune integrala.
Vizibilitate
Fiindca nu este foarte impunator ca dimensiuni, Urban Cruiser nu pune probleme la capitolul vizibilitate. Oglinzile laterale sunt foarte bine proportionate oferindu-ti intreaga vizibilitate de care ai nevoie. Oglinda retrovizoare este destul de mica insa te ajuta sa iti faci treaba cum trebuie atunci cand efectuezi manevre in marsarier. Pe timp de noapte, luminile de intalnire te ajuta sa vezi orice detaliu al suprafetei de rulare sau al decorului prin care circuli. Probleme vor face insa montantii anterior, putin prea grosi pentru un model atat de mic.
Tehnologie
Pasagerii care vor calatori cu Urban Cruiser vor avea la indemana o multime de elemente care sa le asigure confortul. Instalatia de climatizare automata si sistemul audio cu radio, MP3 si conexiune auxiliara pentru iPod sunt ingredientele principale, urmate apoi de geamurile electrice si de numeroasele spatii de depozitare. La randul sau, soferul va fi ajutat de comenzile sistemului audio pe volan, de conexiunea Bluetooth, de oglinda interioara electrocromata, cu efect anti-orbire, de proiectoarele de ceata si de senzorii de ploaie si parcare. Un aspect neplacut, specific modelelor Toyota, pe care trebuie sa-l mentionam este computerul de bord si modul in care soferul poate folosi functiile acestuia. Butonul de consultare sau resetare a parametrilor este pozitionat la nivelul instrumentarului de bord, actionarea sa fiind foarte greoaie.
Design
Toyota Urban Cruiser seamana cu un SUV intrat mult la apa. Aspectul sau frontal pastreaza liniile traditionale Toyota, mai ales in partea frontala, unde contemporanul se imbina cu vechile tendinte. Urban Cruiser incearca sa aduca pe piata o abordare diferita de cea a rivalilor, un design ceva mai indraznet decat cel cu care ne obisnuise constructorul japonez in trecut. Privind insa in ansamblu, Urban Cruiser se incadreaza foarte bine in peisajul oraselor contemporane, look-ul sau adresandu-se unui public de toate varstele. Oglinzile exterioare cu semnalizator incorporat, jantele din aliaj de 16 inch cu finisaj mat, eleronul discret pozitionat pe hayon, teava de esapament cromata si deflectorul fals al spoilerului spate, reusesc sa imprime si un look tineresc cu iz sportiv.
Multe marci ar trebui sa o ;asa mai moale cu PRETURILE daca au chef sa mai vanda cate ceva, altfel romanii cumpara la aceiasai bai (10000 euroi) masini de masini si se dau boieri cu ele, aduse din germany pana in 50 -60 de mii km.
Cat despre pret, intr-adevar, e unul cam mare, insa de aici si pana la a compara Toyota cu Sandero, cum am vazut la cativa 'destepti' de pe-aici, e cale lunga. Pretul asta vine si el cu o calitate si fiabilitate mult peste medie. Un pret cu 10-15% mai redus ar fi pretul corect.
Si pentru a nu stiu cata oara, nu timpul de 0-100 si nici viteza maxima nu reprezinta esenta unui astfel de automobil (mesaj adresat atat 'cunoscatorilor' care emit judecati atat de transante de zici ca ar fi adevarul absolut, cat si redactorilor care continua sa dea note mici masinilor motorizate mai modest).
bine punctat ! esti fata?! stii despre ce vbesti... mai rar asa ceva...
De ce sa-ti iei urban cruiser la 15.725 euro cand poti sa-ti iei Sandero Stepway 1.6 la 9200 euro cu un motor ce se preteaza mai bine la drum intins ? In plus iti mai raman si niste bani. 6500 euro mai exact. Ce poti face cu 6500 euro? Pai iti poti lua inca un Logan nou, numai asa ca sa moara vecinii ca tu ocupi 2 locuri de parcare. N-ai nimic cu vecinii? Atunci iti poti redecora integral apartamentul cu 3 camere sau il poti constitui ca avans pentru unul, daca n-ai ce sa mobilezi... daca lucrurile astea sunt prea lumesti si nu te atrag, atunci va puteti cumpara un bilet de avion cursa directa Bangkok, Thailanda (~400euro) si sa va cazati spre delectarea simturilor intr-un hotel de 5 stele din Pattaya timp de 2 saptamani( ~4500euro/14 zile). De acolo porniti la pas prin cluburile cu thailandeze si puteti lua "cursuri de masaj" cu 50 de euro pe noapte... daca va tine! mult noroc!:))
Poate ca banii economisiti cu plasticul ala tare (care, evident, nu se preteaza la o mana atat de delicata ca a domniilor voastre princiare - de parca ati pipai plastic cand sunteti la volan) s-au dus intr-o mai buna calitate de asamblare, nu crezi?
Iti pot da cateva puncte de reper: CarComplaints.com toyotaproblems.com
si ceva mai sus avem nota 10 la consum....cum asa?!?
Nu am nimic cu marca, insa pe piata noastra raportul calitate/pret la Toyota lasa de dorit. Preturi piperate pt motorizari entry-level si dotari la nivel de Solenza sau Logan.
probabil ai un motor de 1.4 la 97cp, un motor care i l-as recomanda doar lu bunica-mea pensionara... mai e si 17.000 de euro... masina de prosti ! asa ca laaasa-neeee cu corolla !!!