Vineri, 30.05.2025
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Numele Rafale nu este unul apărut după o ședință interminabilă între oamenii de marketing de la Renault. Este un nume cu o istorie de aproape 100 de ani și cu o importanță mare, atât pentru Renault, cât și pentru poporul francez.
Spun asta deoarece numele Rafale a fost folosit prima dată pentru avionul Caudron-Renault Rafale. Acesta a fost unul dintre cele mai emblematice avioane de curse dezvoltate în perioada interbelică.
Avionul a fost rezultatul colaborării dintre Compagnie des Avions Caudron, cunoscută pentru expertiza sa în aerodinamică, și Renault, care furniza motoare puternice și fiabile. Motorul era un model de top din seria Renault Bengali, recunoscut pentru eficiența și performanța sa.
Rafale avea un design aerodinamic, extrem de avansat pentru vremea sa, cu linii fluide și o carlingă carenată, care reducea semnificativ rezistența la aer. Acesta a fost creat în contextul unei epoci în care competițiile de aviație erau la apogeu, cu țări precum Franța, Marea Britanie și SUA concurând pentru a domina cerul.
Practic, putem spune că avionul Caudron Renault Rafale a fost construit special pentru competițiile aeriene de viteză, o tendință populară în anii 1930. A avut un succes atât de mare încât, în 1934, a stabilit un record mondial de viteză pentru avioanele cu un singur motor, atingând incredibila viteză de 445 km/h.
Iată că acum numele a ajuns pe pământ. Nu, nu este folosit pentru un supercar francez care se pregătește să zdrobească vreun record de viteză terestru. Este folosit pentru nava amiral Renault, un nou SUV, care are o sarcină importantă, aceea de a duce acest nume pe noi culmi.
Noi am condus deja noul Rafale, în cadrul testelor internaționale, dar acum a venit momentul să conducem, pe drumurile patriei, versiunea Plug-in Hybrid, care se întâmplă să fie și cel mai puternic Renault la ora actuală. Pentru a înțelege mai bine, ți-am pregătit și o prezentare video.
PREZENTARE VIDEO PENTRU NOUL RENAULT RAFALE PHEV
Renault Rafale
- Pret de pornire 44.400 €
- Pret model testat 56.500 €
Motor / Transmisie
Așa cum spuneam, colegul meu Alex a testat deja Rafale, dar în versiunea full hybrid. De această dată am avut de-a face cu versiunea PHEV (Plug-in Hybrid), nelansată la acea vreme. Soluția E-Tech de pe Rafale este chiar mai complexă decât celelalte versiuni E-Tech întâlnite pe restul modelelor Renault.
Spun asta deoarece pe lângă motorul cu combustie internă (mai puternic decât în cazul hibridului obișnuit, datorită unui turbo mai mare) și un motor electric pe puntea din spate, pentru tracțiune integrală, există și un motor electric suplimentar pe puntea din față. În plus, ai și un generator de pornire integrat.
Așadar, Rafale dispune de 4 surse de putere, iar faptul că toate funcționează atât de coerent este lăudabil. Motorul de 1.2 litri, cu 3 cilindri, turbo oferă 150 CP, motorul din față 70 CP, cel din spate 136 CP, iar generatorul de pornire 34 CP, pentru un total de 300 CP. Cuplul maxim este de 435 Nm dacă aduni valorile maxime, deși Renault menționează că cifra reală nu este suma cumulată.
Rafale dă senzația unui PHEV obișnuit, adică răspunde prompt la apăsarea pedalei de accelerație și realizează o tranziție lină între sursele de putere. Chiar și atunci când bateria este descărcată, mașina păstrează mereu o mică sursă de putere electrică pentru a te ajuta în momentele de accelerație.
Rafale este cu siguranță rapid și energic în utilizarea cotidiană din oraș, dar nu îți face griji, pentru că și în mediul extra urban Rafale se mișcă foarte bine. Niciodată nu vei simți că rămâi în urma traficului.
De menționat că pe această mașină ai aceeași transmisie multimodală inspirată din tehnologia de Formula 1, pe care am văzut-o și la celelalte modele hibride Renault. Această transmisie vine cu 4 trepte de viteză pentru motorul termic și cu două trepte pentru cel electric.
În spatele volanului, Renault Rafale vine cu padele prin care poți regla frânarea regenerativă. Pentru acest lucru, ai 4 moduri, iar în cel mai avansat, frânarea este destul de agresivă.
Totuși, acest mod nu va opri mașina, dar chiar și așa, mașina este foarte ușor de condus prin oraș. Apreciez faptul că pedala de frână se simte ca la orice mașină non-hibrid. Spun asta deoarece, la multe modele asemănătoare, atunci când apeși pedala de frână, trecerea de la frânarea regenerativă la cea mecanică nu este foarte lină.
Pe lângă modurile de rulare (Sport, Comfort, Eco și Individual), ai și 3 moduri pentru baterie. Asta înseamnă că șoferul poate rula în mod exclusiv electric, în mod hibrid sau în modul de salvare a bateriei. În ultimul mod, mașina va merge în mod pur termic și va încărca bateria sistemului PHEV.
Desigur, în funcție de modurile de rulare, pedala de accelerație are un răspuns diferit, dar diferențele nu sunt atât de sesizabile, în mare parte datorită cuplului instant al propulsorului electric. Astfel, vei observa că în cea mai mare parte a timpului, vei rula în modul Comfort.

e-charge fac parte din coridorul trans-european, zona sud-estică.
Consum
Consumul mediu declarat de Renault, pentru versiunea PHEV, este de 0.7-0.9 l/100 km, dar asta pentru momentele când ai bateria încărcată. Că tot am spus de baterie, aceasta are o capacitate de 22 kWh, iar la o stație publică, se poate încărca cu o putere de până la 7.4 kW.
Francezii declară că Rafale poate merge până la 105 kilometri în mod complet electric, iar combinat, Rafale are o autonomie de peste 1.000 kilometri.
Chiar și când se termină bateria, mașina se va comporta ca un hibrid normal. Astfel, în oraș am avut un consum de 2l/100 km, în timp ce în afara orașului, consumul a fost de 5.8 l/100 km. Pe autostradă, cu pilotul automat setat la 130 km/h, consumul afișat în bord a fost de 8.8 l/100 km. Astfel, consumul mediu pe toată durata testului a fost de puțin peste 6l/100 km.
Când am ridicat mașina, aveam o autonomie electrică de 53 de kilometri. Ei bine, autonomia a fost una reală, pentru că am parcurs 45 de kilometri în mod exclusiv electric. Totuși, menționez că aceștia au fost făcuți în proporție de 90% în mediul urban.
Cei de la Renault au spus că Rafale este mai mult într-o clasă în care regăsim modele precum Cupra Formentor sau Peugeot 408. Prin urmare, pe acestea le vom analiza, având în vedere că vin și ele cu versiuni PHEV, iar prețul este asemănător.
Astfel, Cupra Formentor, în versiunea PHEV, are un consum mediu WLTP de 0.5 l/100 km, o baterie de 25.8 kWh și poate parcurge 100 km în mod pur electric. Peugeot 408 are o baterie mai mică, de 12.4 kWh, iar autonomia în mod complet electric este de 62 kilometri. Consumul mediu oficial este de 1.5 l/100 km.
Performanţe
Așa cum spuneam, Renault Rafale PHEV este, la ora actuală, cel mai puternic model al mărcii din Hexagon. Sprintul de la 0 la 100 km/h durează 6.4 secunde, iar viteza maximă ajunge la 180 km/h.
Comparativ, Cupra Formentor are la bază un motor pe benzină, de 1.5 litri, și un total de 272 cai putere. Astfel, ajunge la 100 km/h în 7.3 secunde, iar viteza maximă este de 215 km/h.
Peugeot 408 are la bază cel mai mare motor, de 1.6 litri cu 4 cilindri, dar are cea mai mică putere, adică 225 CP. Astfel, sprintul până la 100 km/h se face în 7.7 secunde, iar viteza maximă este de 233 km/h.
Interior
În momentul în care optezi pentru versiunea Plug-in Hybrid, aceasta vine în echiparea Esprit Alpine sau în noul nivel de echipare de top, care se numește Atelier Alpine. Față de Esprit Alpine, nu aduce multe diferențe la interior, cel puțin când vine vorba de materiale.
Rafale este nava amiral a celor de la Renault, deci este normal să vezi în mare parte materiale calitative. Așa se și întâmplă, pentru că ai multe zone cu materiale moi, chiar dacă în zonele inferioare vei găsi și un plastic tare. Interesant de adăugat este că în partea dreaptă a bordului, în fața pasagerului, poți opta pentru o zonă cu material din plută sau ardezie, care este o inserție fină de piatră.
Am apreciat că Rafale este bine izolat fonic în cea mai mare parte a timpului. Totuși, la viteze de autostradă, vântul își va face simțită prezența, în special în zona montanților A. Mai mult, și motorul tinde să fie zgomotos, la trecerea din modul electric în cel termic, dar mai ales la accelerațiile bruște.
Echiparea Alpine vine și cu niște cusături contrastante în culoarea Alpine, atât pe centurile de siguranță cât și pe volan. Scaunele au o tentă sportivă și astfel oferă un suport lateral bun, în timp ce sunt și confortabile. Piele naturală nu există în habitaclu. Prin urmare, cei de la Renault s-au bazat pe Alcantara, material regăsit atât pe volan, cât și pe scaune. Atât șoferul cât și pasagerul primesc scaune cu reglaj electric, cu logo-ul Alpine, iluminat, aflat pe spătar.
Selectorul transmisiei a fost mutat pe coloana de direcție, în partea dreaptă a volanului. Din păcate, acolo vei regăsi și maneta pentru ștergătoare, cât și o manetă cu care controlezi sistemul multimedia. Astfel, vei observa că vor fi destule momente în care te încurci în ele.
Din fericire, acum ai și mai mult spațiu pe tunelul central, unde ai și o tăviță modulară, pe care o poți glisa după bunul plac. Cotiera este încăpătoare, la fel ca buzunarele din portiere.
În spate, la 1.85 metri, pot spune că am avut destul loc la cap cât și la picioare. Mai mult, pe banchetă pot sta 3 adulți, fără prea mari bătăi de cap. Rafale vine și cu o cotieră interesantă. Aceasta ascunde două suporturi de pahare, care au și un mecanism de rotire. Astfel, cu ajutorul acestui mecanism, ies la iveală două suporturi pentru telefon sau tabletă.
Portbagajul lui Rafale are un volum de 539 de litri. Din cauza poziționării bateriilor, versiunea PHEV are cu aproape 100 de litri mai puțin decât versiunea full hybrid. Comparativ, Cupra Formentor are un portbagaj de 450 de litri, în timp ce Peugeot 408 are un volum al portbagajului de 471 de litri.
Preţ de achiziţie
În România, Renault Rafale (full hybrid, cu 200 CP) pleacă de la 39.900 de euro cu TVA. Ai 3 niveluri de echipare disponibile, adică Techno, Esprit Alpine și Atelier Alpine. Așa cum am menționat mai sus, dacă vrei echiparea Atelier Alpine, trebuie neapărat să optezi pentru versiunea PHEV. Astfel, prețul de pornire pentru un Rafale Plug-in Hybrid în echiparea de top este de 52.900 de euro.
Echiparea Atelier Alpine aduce în plus, în standard, funcție de masaj pentru scaunele față, faruri cu tehnologie Matrix, hayon acționat electric, volan încălzit și sistem de recunoaștere facială a șoferului.
Totuși, mașina noastră a mai avut câteva dotări opționale, precum sistemul audio Harman Kardon, plafonul Solarbay sau head-up display, iar prețul final a fost de 56.500 de euro cu TVA.
Cupra Formentor are un preț de plecare de 31.973 de euro cu TVA. Totuși, versiunea PHEV de 272 de cai putere are un preț de plecare de 48.632 de euro cu TVA. Peugeot 408 pornește în România de la 32.450 de euro cu TVA, dar versiunea Plug-in Hybrid cea mai puternică are un preț de plecare de 50.650 de euro.
Siguranţă
Renault Rafale a trecut prin mâna celor de la Euro NCAP, unde a obținut 5 stele. Astfel, modelul francez a avut 87% la protecția adulților, 83% la protecția copiilor, iar sistemele de siguranță au primit un procentaj de 87%. Singurul capitol unde a stat ceva mai slab a fost la protecția pietonilor, unde a obținut 69%.
Nava amiral a producătorului francez este echipată cu 32 de sisteme de asistență pentru șofer. Lista include, printre altele, Cruise Control și limitator de viteză, Adaptive Cruise Control cu funcție Stop&Go, Hill Start Assist, sistem activ de frânare de urgență și recunoaștere semne de circulație.
Desigur, mai primești și sistem de asistență pentru menținerea benzii de rulare, avertizare la schimbarea benzii de circulație, alertă de atenție a șoferului și Rear Cross Traffic Alert.
Ţinută de drum
În versiunea PHEV, merită menționat că Renault Rafale vine cu tracțiune integrală. Totodată, mașina mea de test a mai venit cu suspensie activă predictivă, cu camere video, dar și cu un sistem numit 4Control. Asta înseamnă că mașina are roți viratoare și pe puntea spate, care la viteze mici virează în sens opus față de roțile față pentru a îmbunătăți raza de virare. La viteze mari, acestea vor vira în același sens cu roțile față pentru o stabilitate mai bună.
Suspensia activă predictivă ajustează continuu amortizarea, în funcție de ce indică o cameră video despre terenul care urmează. Aceasta stabilizează ferm modelul Rafale astfel încât să se simtă întotdeauna agil și energic, fără a sacrifica confortul în timpul deplasării.
Deși afirmația că 10 ingineri au petrecut 3 ani pentru a-l dezvolta poate suna exagerat, devine evident, chiar de la prima imperfecțiune din drum, că acesta nu este doar un alt SUV PHEV. Modul în care amortizează și se comportă pe drum denotă o atenție aparte la detalii, deoarece, în mare parte, estompează bine imperfecțiunile cele mai evidente ale șoselei. Totuși, zonele cu denivelări dese deranjează mașina. Și pe cei din interior.
Lucrurile se schimbă și în funcție de modurile de rulare. De exemplu, în modul Sport vei simți cum direcția opune ceva mai multă rezistență, într-un mod nu atât de artificial precum am văzut la alte SUV-uri din acest segment. Mai mult, Renault Rafale este surprinzător de precis atunci când ataci virajele ceva mai agresiv.
Vizibilitate
Din cauza plafonului plonjat și a lunetei de dimensiuni mai mici ca de obicei, SUV-urile coupe tind să aibă o problemă în ceea ce privește vizibilitatea în spate. Dar nu este cazul aici, deoarece vizibilitatea este surprinzător de bună, mai ales prin lunetă. Mai mult, nu prea există unghiuri moarte în Rafale, iar oglinzile laterale au dimensiuni potrivite.
Chiar și dacă ai avea probleme cu vizibilitatea, Rafale vine la pachet cu un sistem de camere cu vedere la 360 de grade. Față de celelalte modele, Rafale are o imagine mai clară și o grafică mai bună pentru sistemul de camere.
Tehnologie
În spatele volanului ai un instrumentar de bord complet digital, cu ecran de 12 inch. Acesta este foarte configurabil, iar grafica se schimbă în funcție de modul de rulare selectat. De exemplu, poți schimba ușor vederea centrală, în timp ce în partea dreaptă a ecranului poți să ai afișate tot felul de informații. Acestea pot fi citite cu ușurință și, ca să nu îți iei ochii prea mult de la drum, ai la dispoziție și un Head-up Display de 9.3 inch.
Piesa centrală a bordului este, fără îndoială, ecranul de 12.3 inch al sistemului multimedia OpenR Link bazat pe Android Automotive. Se mișcă foarte bine, grafica este bună și vine în standard cu o conexiune Apple CarPlay și Android Auto wireless.
Pentru că este bazat pe Android Automotive, serviciile Google sunt integrate, astfel că toate aplicațiile cunoscute sunt la degetul tău: Waze, Spotify, Google Maps, Youtube etc. Normal, ai și o zonă pentru încărcat telefonul wireless. Din fericire, sistemul de climatizare rămâne cu butoane fizice, așezate sub ecranul sistemului multimedia.
Așa cum spuneam, șoferul are și funcție de masaj, dar și funcție de memorie pentru scaun. Mă rog, mult spus masaj, deoarece funcția în sine se traduce ca „activarea zonei lombare”, deci practic doar vei simți niște umflături în zona respectivă. Totodată, scaunele și volanul au funcție de încălzire. Rafale are și un sistem cu lumini ambientale inteligent. Practic, lumina se poate schimba singură, în funcție de momentul zilei.
Trebuie să mai menționăm plafonul din sticlă SolarBay, o premieră în acest segment. Are o suprafață de aproape 1.5 metri și, pe scurt, cristalele lichide dispersate în polimeri reacționează la un curent electric și îl pot face opac. Plafonul SolarBay este împărțit în 9 segmente care devin transparente sau opace la cerere.
Poate fi controlat, fie printr-un buton montat în plafon, fie prin intermediul asistentului vocal Google. Ca o trimitere la ce a însemnat Rafale, pe plafonul SolarBay este desenată silueta unui avion.
Ai la dispoziție 4 poziții ale plafonului: complet transparent, complet opac, transparent față și opac în partea din spate sau invers. Sticla este laminată, astfel că razele soarelui nu pătrund nici atunci când plafonul este complet transparent. Când ieși din mașină, acoperișul panoramic se opacizează automat pentru a proteja habitaclul de căldură și raze UV. Când intri în mașină, plafonul SolarBay revine la ultima setare.
Design
Renault Rafale este, cu siguranță, una dintre acele mașini după care întorci capul când le vezi pe drum. Aduce la pachet o grilă cu un efect diamantat și cu mici inserții colorate. Practic, grila își schimbă aspectul în funcție de unghiul din care o privești. Semnătura luminoasă este asemănătoare cu ce am văzut pe noile modele Renault, iar mașina mea de test avea și faruri cu tehnologie Matrix.
Indiferent de ce echipare alegi, Rafale are în catalog doar jante de 20 inch. Totuși, echiparea Atelier Alpine are jante cu un design special, exclusive pentru echiparea de top. Culoarea caroseriei se numește Albastru Summit, iar clienții pot opta și pentru un plafon contrastant.
Spatele este accentuat de linii drepte, dar și de luneta înclinată la 17 grade. Stopurile sunt și ele full LED și integrează o semnătură luminoasă sub forma literei Y, dar și un contur negru.
Ne-a placut
- Sistemul 4Control
- Plafonul SolarBay
- Practicalitate
- Design atractiv
- Spațiu interior
Nu ne-a placut
- Suspensie destul de rigidă
- „Aglomerația de manete din dreapta volanului”
Ştiri despre Renault
-
Pentru al patrulea an consecutiv, Renault este partenerul turneului de tenis Roland-Garros. Cu această ocazie, francezii vor prezenta noul concept Renault 4 Savane 4x4. (Vineri, 16 Mai)
-
Noul Renault Austral facelift poate fi comandat acum în România. SUV-ul francez este disponibil în trei niveluri de echipare, cu două motorizări, iar prețurile încep de la 31.000 de euro cu TVA inclus. (Luni, 28 Aprilie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Austral facelift. SUV-ul de segment C se aliniază la cel mai actual limbaj de design al mărcii, iar în România va fi disponibil începând cu vara acestui an. (Joi, 03 Aprilie)
-
Noua gamă a modelului Megane E-Tech electric poate fi comandată în România. Clienții au la dispoziție nivelul de echipare Techno, dar și varianta sportivă Esprit Alpine. (Miercuri, 02 Aprilie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru modelul cu zero emisii Renault 4 E-Tech în România. Acesta este disponibil în două versiuni, iar prețurile încep de la 28.890 de euro cu TVA inclus și fără vreun ecobonus aplicat. (Marti, 01 Aprilie)
Trei pistoane pe 1,2 l.
Ce castigi in oras pierzi pe autostrada (auzi 8,8l la 130 km la ora).
Si vreo 56 500 euro.
O merita oare?
Adevarul n-are temperatura, tocmai de aceea merita rostit cu brutalitate.
PLANOR. (dex)
Aeronavă fără grup motor propulsor, a cărei deplasare este determinată de factori meteorologici (curenți de aer) sau de relief (zbor de pantă).
Practic, pacostea de mai sus, prevazuta cu PATRU pseudomotoare, devine utila individului care-a achitat 60 000 Euro numai atunci cand mai bate vantul sau cand itinerariul are o abordare descendenta.
In toate celelalte cazuri, proprietarul face cunostinta cu colapsul.
Adica in majoritatea situatiilor.
De Meo nu doar ca a avut neobrazarea să semene vânt in cadrul Renault Group, dar, cu adevarat iremisibil, broscarul are si insolenta de a obliga potentialii cumparatori sa venereze furtuna pentru ca acestia sa poata face uz de actualele produse Renault.
Cuvântul practicalitate nu este în dicționar. Iată câteva sugestii:
practicabilitate practicitate
Cu tot respectu'....tine-te decat de auto.
PS Sa iti spun un secret: planorul zboara si in sus dar si cand "nu bate vantu".
PS2 asocierea, din articol, automobil-planor e absolut nefericita. Din orice unghi ai privi lucrurile.