Drivetest Renault Twingo RS facelift (2012-2014)

1.6 16v 133CP RS
Renault Twingo RS facelift (2012-2014) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 14.06.2013
Aspirant la emoţie

Odată cu facelift-ul lui Twingo II, Renault distribuie în România şi versiunea RS a acestui model. Aceasta încearcă să ne cucerească atât pe latura practică, cât şi pe latura emoţională, fiind unul dintre cele mai accesibile modele cu valenţe şi pedigree sportiv de pe piaţă.

Versiunea RS are cel mai mare şi cel mai puternic motor care a echipat vreodată un Twingo, ceea ce merge împotriva tendinţelor globale din industrie - nu ştim pentru cât timp - şi ne oferă o savoare a celei mai nervoase iterări de serie a motorului pe care-l puteam comanda în gama Dacia.

În fiecare clipă alături de Twingo RS ne-a urmărit o întrebare - să fie acest model pur şi simplu cel mai mic Renaultsport de pe piaţă sau doar cel mai puternic Twingo? Care definiţie îl caracterizează, până la urmă? Să căutăm împreună răspunsul.

Renault Twingo RS facelift (2012-2014)
1.6 16v 133CP RS

  • Pret de pornire 16.000 €
  • Pret model testat 16.605 €
  • Taxa auto 200 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Twingo RS este echipat cu motorul K4M RS. Pentru majoritatea, denumirea anterioară nu înseamnă mare lucru, aşa că voi "traduce": această unitate face parte din seria KxM de la Renault, care are o cilindree de 1.589 cmc şi a echipat numeroase modele din gama Renault şi Dacia, printre care se numără Duster, Logan, Logdy, Sandero, Megane, Scenic, Kangoo sau Clio.

Revenind la Twingo RS, este cel mai puţin puternic model oferit până acum în gama Renault Sport, dezvoltând 133 CP la 6.750 rpm şi 160 Nm la 4.400 rpm. Versiunea de competiţie a lui Twingo, numită R1/R2, dezvoltă 160 CP şi 160 Nm, deci valorile modelului de serie sunt mai mult decât admirabile din acest punct de vedere.

Twingo RS are doi concurenţi pe lume, unul dintre ei fiind disponibil în două versiuni de putere. Vorbim despre Abarth 500 şi despre Suzuki Swift Sport. Versiunea Abarth a lui 500 vine în standard cu 135 CP şi 206 Nm, dar poate fi comandată şi cu pachetul esseesse, care îi aduce 160 CP şi 230 Nm. Renault, deşi are propulsoare turbo de cilindree mică în portofoliu, a preferat să-l ofere pe Twingo în compania unui aspirat de 1.6 litri cu 16 supape. Propunerea celor de la Suzuki, numită Swift Sport, dezvoltă 136 CP şi 160 Nm, fiind foarte apropiată de ceea ce oferă francezii de la Renault, mai ales că Swift are o masă mai mică decât Twingo.

Cum se comportă Twingo RS? Ei bine, modelul este cu siguranţă suficient de puternic pentru stradă, deşi frăţiorii săi mai mari şi echivalentul său italian ne-au "răsfăţat" cu mai mulţi cai putere, perturbându-ne pentru totdeauna percepţia. Chiar şi aşa, Twingo RS este, fără îndoială, un model sport, cu toate că nu livrează performanţe dinamice fabuloase. Vestea bună este că maşina nu este submotorizată, dar îi lipseşte acea "nebunie" pe care o aşteptam de la un purtător al siglei Renaultsport - este prea silenţios la ralanti, situaţia fiind schimbată abia după a jumătatea plajei de turaţii.

Timoneria este destul de scurtă, cu toate că nu este la fel rapidă cum este la Clio III RS şi la Megane RS. Transmisia are cinci trepte de mers înainte, lucru care devine supărător în regim extraurban, deoarece aceasta are rapoartele relativ scurte, ceea ne aduce o turaţie ridicată la rularea cu viteze de autostradă.

Consum

Renault anunţă un consum mediu de 6.5 litri la sută pentru Twingo RS. Pentru mediul urban, vorbim despre o valoare declarată de 8.7 litri la sută, pe când mediului extraurban îi revine un consum declarat de 5.4 litri la sută.

La nivel declarativ, modelul francez nu stă la fel de bine precum rivalul său italian, Fiat 500 Abarth având un consum mediu de 5.4 litri la sută pentru versiunea de 135 CP. Twingo are un avantaj la consumul extraurban declarat, acesta fiind cu 0.9 litri mai mic decât cel declarat în cazul lui 500 Abarth, pe când diferenţa la consumul urban este de 0.2 litri la sută în favoarea modelului italian.

Competitorul de la Suzuki, Swift Sport, anunţă un consum mediu de 6.4 litri la sută, tradus printr-un consum urban de 8.4 litri la sută şi un consum extraurban de 5.2 litri la sută.

În cadrul testului nostru, am obţinut un consum urban de 9.5 litri la sută. Cei 133 CP îşi cer drepturile chiar şi când stau la semafor, pentru că nu există un sistem Start-Stop în dotare, de unde şi valoarea relativ ridicată a consumului urban pentru un model din acest segment.

Pe autostradă, Twingo RS afişează aproape 4.000 rpm la 120 km/h în ultima treaptă de viteză, ceea ce îi aduce un consum stabilizat la 7.7 litri la sută pe afişajul computerului de bord. Drumurile europene şi naţionale aduc un consum apropiat de 7.0 litri la sută la bordul lui Twingo în condiţiile în care circulăm pur şi simplu în ritmul traficului.

Performanţe

Twingo RS necesită 8.7 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h şi poate atinge o viteză maximă de 201 km/h. Atingi "suta" în ultima fracţiune de secundă petrecută în treapta a doua cu pedala la fund şi începe distracţia în treptele 3 şi 4, unde Twingo se simte ca peştele-n apă.

În raport cu rivalul său italian cu forme retro, Twingo pierde din nou cursa cifrelor, Fiat 500 Abarth fiind cu 0.8 secunde mai rapid până la "sută" şi capabil să atingă 205 km/h. Însă, Twingo mai are încă un ghimpe în coastă - versiunea esseesse a lui Fiat 500 Abarth, mai rapidă decât 500-le care tocmai l-a înfrânt în lupta cu singurele lucruri făcute de om care nu te pot minţi: cifrele.

Suzuki Swift Sport anunţă un timp 0-100 km/h de 8.7 secunde şi o viteză maximă de 195 km/h, fiind aproape egal cu Twingo în materie de performanţe.

Twingo RS nu este un model sport definit de performanţele în materie de accelerare, viteză maximă, reprize şi nici măcar prin felul în care te face să te simţi când faci aceste lucruri (sunetul joacă un rol cheie aici), ci prin modul în care maşina se manevrează pe şosea.

Interior

La fel ca la orice versiune dezvoltată de Renault Sport pe baza unui model standard din gama Renault, avem un interior modificat subtil. Singurele diferenţe pe care le-am perceput vin la nivelul broderiilor "RS" de pe tetiere, volanul cu cusături cu design sportiv, maneta schimbătorului de viteze, ornamentele interioare ale pragurilor şi puţinele inscripţii "Renault Sport" de la bord, destul de discrete.

Poziţia la volan este mai înaltă decât am fi visat, dar tot nu stai mai sus decât într-un 500 Abarth, iar aproape toate comenzile îţi sunt amplasate la îndemână. Spunem "aproape toate comenzile" deoarece butonul care comanda tempomatul şi limitatorul de viteză era montat în partea inferioară a bordului, o chestie neobişnuită până şi pentru Renault. Comutatorul e aşezat la nivelul genunchiului stâng al şoferului, iar accesarea sa din mers nu poate fi realizată decât pe nevăzute.

Am fi dorit mai multe accesorii care să ne spună că suntem într-un model sport şi că ar trebui să ne bucurăm într-un fel copilăresc de acest lucru, dar Renault a preferat să ţină costurile cât mai jos şi să nu modifice prea mult interiorul lui Twingo, proiectat mai degrabă economic. Nu-i uşor ironic faptul că oamenii care vorbesc de "joie de vivre" au făcut un interior atât de riguros?

La bord, două elemente nu au reuşit să ne cucerească: volanul şi maneta schimbătorului de viteze. Volanul are un design învechit, completat de claxonul montat pe maneta de semnalizare. Pe de altă parte, maneta schimbătorului are un finisaj lucios, care o face uşor de "scăpat" din mână, mai ales atunci când încerci să schimbi rapid treptele de viteză. N-am înţeles de ce francezii s-au complicat aşa de tare cu acest element, când puteau prelua, probabil la costuri minime, nuca schimbătorului montată pe Clio III RS.

Cele două locuri care formează bancheta din spate şi-au păstrat configuraţia, fiind în continuare independente şi culisabile, clienţii putând să aleagă între portbagaj, spaţiu generos pentru doi pasageri în spate sau ceva între. Chiar şi cu scaunele culisate la maximum în spate, mai aveţi loc pentru unul sau chiar două rucsacuri compacte. Renault anunţă un volum al portbagajului de 230 de litri, dar acesta poate fi modificat uşor prin metoda discutată mai sus.

Preţ de achiziţie

Un Twingo standard pleacă de la 9.300 euro, pe când un Twingo RS pleacă de la 16.000 euro. Avem o diferenţă considerabilă de preţ, dar modelul francez este aproape singur în segment, de unde şi libertatea celor de la Renault pentru acest tarif. 

Versiunea de 160 CP a lui Fiat 500 Abarth, echipată cu pachetul esseesse, pleacă de la 26.908 euro, mai mult de 10.000 de euro diferenţă faţă de micul Twingo RS. Însă, pentru 16.900 de euro cu TVA inclus, puteţi cumpăra un Suzuki Swift Sport, un model cu performanţe comparabile cu cele oferite de Twingo. Swift este şi ceva mai mare, fiind cu aproape 20 centmetri mai lung decât Twingo, dar modelul Suzuki este, în acelaşi timp, cu 18 centimetri mai scurt decât Clio.

Revenind la Twingo-ul testat, modelul testat a fost echipat cu două dotări opţionale - sticker-ele de pe portiere, care costă 121 euro, şi trapa panoramică din sticlă, care costă 484 euro, un veritabil chilipir dacă ne uităm cât costă un element similar pentru oricare alt model de pe piaţă. Acestea îi ridică preţul de achiziţie la 16.605 euro cu TVA inclus. Vopseaua specială este standard şi nemetalizată, ceea ce înseamnă că puteţi alege acest roşu "nebun", denumit sec "Rouge Vif" în catalogul Renault, fără să plătiţi sute de euro în plus.

Amatorii de personalizare au la dispoziţie o sumedenie de elemente din gama oferită deja pentru Twingo, incluzând aici stickere exterioare, ornamente de interior şi posibilitatea de a alege într-o ambianţă deschisă sau o ambianţă închisă la interior.

Siguranţă

Twingo a fost testat de două ori de specialiştii de la EuroNCAP. Prima generaţie a fost supusă la testele de impact în 2003 şi nu s-a descurcat foarte bine, părăsind halele EuroNCAP cu doar trei stele pe talon.

Actuala generaţie a trecut mult mai bine prin testele puse la cale de organizaţia independentă. La testele din 2007, Renault Twingo a obţinut un scor de patru stele.

Pentru siguranţa celor de la bord, Twingo vine cu airbaguri frontale şi laterale în dotarea de serie, alături de elementele de siguranţă activă cu care ne-au obişnuit cei de la Renault.

Ţinută de drum

Eram deja familiarizaţi cu Twingo, precum şi cu toată gama de modele RS a francezilor, dar nu şi cu Twingo RS. Prima întâlnire, urmată de scurta noastră interacţiune, s-a derulat ca în vis, Twingo RS fiind configurat cu dibăcie în ceea ce priveşte suspensia şi direcţia, reuşind să ofere un echilibru suav între un nivel rezonabil de confort pe secţiunile distruse ale drumurilor româneşti şi pe puţinele viraje unde am putut să ne jucăm în voie.

Dacă vă cumpăraţi un Twingo RS, să nu-l echipaţi cu jante mai mari decât cele de serie sau cu anvelope cu un talon mai mic decât cele de serie. Acestea ne oferă un echilibru între confort şi performanţă cum rar am mai întâlnit, iar orice modificare fără un scop foarte bine definit poate să aducă dezamăgiri.

Direcţia lui Twingo nu-ţi solicită foarte mult muşchii şi livrează exact informaţiile pe care le doreai. Nu este perfectă, dar reuşeşte foarte bine să îmbine latura sport a lui Twingo RS cu esenţa sa, cea de maşină destinată aglomerărilor urbane. Suspensia te ţine pe drum până când forţezi nota, moment în care maşina începe să subvireze.

La fel ca Abarth 500, Twingo RS este foarte "jucăuş" la nivelul punţii spate. Dacă nu ştii ce faci cu volanul şi nu forţezi niciodată nota, Twingo RS pare să te ierte, caracterul său prietenos fiind esenţa unei citadine.

Vizibilitate

Renault Twingo RS nu prezintă neplăceri în ceea ce priveşte vizibilitatea. Poziţia la volan este destul de înaltă, suprafaţa vitrată este generoasă, iar oglinzile acoperă suficient de bine unghiurile moarte.

Pe modelul de test nu am avut senzori de parcare sau camere pentru mersul cu spatele, dar nici nu am simţit nevoia de aşa ceva, având în vedere dimensiunile mici ale citadinei sportive. Un sistem de asistare la parcarea cu spatele este disponibil opţional pentru cei cu adevărat nesiguri.

Tehnologie

Twingo RS păstrează simplitatea modelului de bază, fără să-i lipsească lucruri vitale în materie de dotări. În standard, Twingo RS are Radio CD cu MP3, satelit de comandă amplasat în spatele volanului şi sistem de climatizare cu reglare automată şi comandă digitală. Sistemul audio este completat de mufele USB şi AUX, prin intermediul cărora putem conecta un stick cu fişiere audio sau un iPod.

Lista de dotări standard nu ratează elemente precum computer de bord, tempomat şi limitator de viteză, cele două fiind comandate prin intermediul comenzilor de pe volan. Din păcate, comutatorul tempomatului are o amplasare nefericită. Opţional, clienţii pot comanda sistemul RS Monitor, disponibil pentru 121 de euro.

Twingo RS nu ratează nici elementele pe care le aşteptăm să fie standard la orice automobil modern - închidere centralizată cu telecomandă, geamuri electrice faţă şi oglinzi încălzite şi cu reglare electrică. Lista de dotări opţionale include şi un plafon panoramic din sticlă, partea de deasupra ocupanţilor din faţă fiind culisabilă, asigurând o ambianţă mai plăcută în zilele cu cer senin.

În rest, Twingo nu dă pe-afară în ceea ce priveşte adopţia tehnologiilor de ultimă oră, segmentul mini fiind cel mai expus la acest lucru. Asa pentru că producătorii auto preferă să îşi lanseze sistemele noi pe modelele de segmente superioare pentru ca preţul unei citadine să nu explodeze

 

Design

Versiunea RenaultSport a lui Twingo este unul dintre cele mai discrete modele sport de pe piaţă. Discreţia sa este "trădată" de câteva stickere şi sigle care îi subliniaz[ caracterul special, precum şi de ornamentele negre şi lucioase ale caroseriei. Pachetele de personalizare de la Renault includ posibilitatea comandării de stickere cu floricele, dungi şi alte elemente de acest gen.

Noi vă recomandăm doar o culoare jovială, fără adaosuri ce pot fi lipite în parcare. Obţineţi astfel, în măsura posibilităţilor, acel iz de ”lup în blană de oaie”, putând să circulaţi liniştiţi prin oraş fără ca puştanii să-şi tureze motoarele în gol când ajungeţi lângă ei la semafor în speranţa unei întreceri presărate cu inconştienţă, fără să tăiaţi în niciun moment din frumuseţea lui Twingo sau din manevrabilitatea sa, de care vă puteţi bucura în tihnă.

Sigur, nu-i cel mai frumos model din segmentul mini, nici cel mai agresiv, dar cui îi pasă? Este un RenaultSport camuflat în citadină.

Nu ne-a placut

  • Rapoarte prea scurte ale transmisiei, aduc consum ridicat în regim extraurban
  • Portbagaj relativ mic
  • Interior aproape neschimbat faţă de versiunea standard
  • Îi lipseşte ”nebunia” găsită pe alte modele RenaultSport
Date tehnice - Renault Twingo RS facelift (2012-2014) 1.6 16v 133CP RS
Combustibil
Benzina
Nr. usi
3
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
1598
Lungime mm
3687
Putere maxima CP (rpm)
133 (6750)
Latime mm
1654
Cuplu maxim Nm (rpm)
160 (4400)
Inaltime mm
1470
Viteza maxima km/h
201
Greutate kg
1133
Acceleratie 0-100 km/h s
8.7
Ampatament mm
2368
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
40
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
230
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Renault Twingo RS facelift (2012-2014)

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • Alex Radoi
    Recunosc ca nici macar nu am apucat sa termin de citit articolul, dar sesizez o greseala: SINGURUL CONCURENT REAL al acestei masini este Suzuki Swift Sport, avand in spate aceeasi filosofie: motor aspirat de 1.6, putere 136cp si pret de 16.900eu in varianta full-option, si CULMEA: 8.7s pana la 100km/h.
    22 10
  • mircea
    @Alex Radoi
    Problema cu Suzuki Swift este că, în baza de date Automarket - construită în funcţie de dimensiunile modelelor - Swift este catalogat în segmentul B (mic, subcompact), în timp ce Twingo este mai jos, în segmentul A (mini). De altfel, dimensiunile ne arată că Swift este mai apropiat de Clio decât de Twingo, chiar dacă se află undeva la jumătatea distanţei dintre cele două modele Renault.

    Dar ai parţial dreptate, caracteristicile tehnice merită o comparaţie şi cu Swift Sport. Textul va fi completat în curând cu datele legate de modelul japonez. Mulţumim pentru atenţie şi sesizare.
    25 1
  • Superb. Simplu si performant. Si intr-adevar nu prea are concurenta. Poate ca daca ar fi avut daca PSA mentinea in fabricatie C2 VTS....
    14 6
  • Superb. 16.000 nici nu pare asa mult, daca ne gandim ca un Citigo 1.0 benzina ii peste 10.000, si daca ne mai gandim ca in 2 ani il vom gasi sh pe piata la un pret de sub 10.000. Ar merita.
    19 7
  • Prea tare masinuta ! Imi place mult cum arata.
    30 3
  • BaditzaEx
    mi se pare superba masinuta , bine mie imi plac masinile mai iesite din comun , ( cum imi place si Nissan Juke ) :D + o consider masinuta ideala ( la pret & performante ) pt cine doreste Altceva...
    ma gandesc totusi, daca nu ar fi mai potrivit pe acest twingo, motorul TCe de 120 cp , si 1,2 l ( macar la consum )
    21 3
  • Imi plac mult masinile mici si inteligente. Iar cand mai au si un motor cu "vitamine", imi plac la nebunie.
    Astept insa si raspunsul celor de la VAG care au promis un Up! sportiv.

    http://www.youtube.com/watch?v=0Fv8s2ky4Z8

    Un test interesant cu masina asta a la Top Gear cu un Twingo la fel ca cel din testul Automarket. Daca va plictisiti, partea distractiva e la 2:20. :)
    10 2
  • Renault merita tot respectul pentru ca mentine pe piata o masina ca asta, cu toate ca nu-I aduce mare profit. Cred ca viitoarea generatie de Twingo RS va fi si mai spectaculoasa.
    22 3
  • Strict ca design găsesc Twingo 2 o mașina terna și lipsita de personalitate chiar urata pe alocuri, nu știu ce găsiți voi superb la aceasta mașină, Twingo 1 arata mult mai bine,
    In rest ce poate nimic de contestat
    3 12
  • N-am vazut de ceva vreme o masina care sa arate asa urat..
    4 16
  • INTERIOR EXTERIOR

    categoric, una dintre cele mai frumoase si originale masini din segmentul ei

    Istoria fabuloasa ca sursa de inspiratie? Cu siguranta!

    http://4.bp.blogspot.com/-WDJQPrVK5ag/UB2WqRgcpBI/AAAAAAAAAEk/T9nA3F3krQ0/s1600/renault5maxiturbo03fw1.jpg
    11 3
  • Merita un punctaj mai mare, dar in fine... As fi preferat sa n-o testeze Sebastian Toma.
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru