Drivetest Cupra Formentor

2.0 TSI 310CP VZ DSG7 4DRIVE
4.6
Cupra Formentor zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 03.01.2023
Forme cu fond

Nu vă faceți griji dacă nu ați aflat până acum despre brandul Cupra. Lansat de sine stătător abia în 2018, Cupra își găsește originile în brandul spaniol Seat, fiind, practic, divizia sa de competiții încă din anul 1985. Pe atunci, Cupra Racing înlocuia Seat Sport.

De-a lungul timpului, specialiștii de la Cupra au concurat într-o multitudine de raliuri, cu rezultate deloc neglijabile, iar lumea a început să ciulească urechile. Ulterior, mai marii Seat au decis că folosirea acestui nume pe modele normale, de stradă, cu ceva mai multă putere, nu ar fi un lucru neapărat rău. Astfel s-a născut versiunea Cupra a modelului Seat Leon, de exemplu.

Ei bine, încurajați de experimente similare executate de rivalii lor tradiționali, cei de la Seat au decis să ducă lucrurile și mai departe iar în 2018 au decis să creeze un nou sub-brand, cu numele diviziei de competiție născută în anii 1980.

Dar pentru a avea cu adevărat succes și pentru a dovedi lumii că nu se joacă, cei de la Cupra aveau nevoie de mai mult. Nu doar câteva modificări punctuale pe modelele cu sigla Seat. Deși Ateca a spart gheața cum se cuvine, publicul cerea mai mult.

Astfel a luat naștere Formentor, primul model din gama producătorului spaniol care poate fi cumpărat doar cu sigla arămie.

FILMUL DE PREZENTARE AL MAȘINII NOASTRE DE TEST

Cupra Formentor
2.0 TSI 310CP VZ DSG7 4DRIVE

  • Pret de pornire 52.600 €
  • Pret model testat 62.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Deși, inițial, planul părea să includă doar oferirea de modele super potente în gama sa, Cupra a decis să se deschidă unui public mai amplu. Nu poți să susții modele de sute de cai putere fără oferte ceva mai pământene.

Așa am ajuns să avem versiuni de 150 de cai putere în gamă, deși nu oferă senzațiile la care te-ai aștepta de la un brand axat pe performanță. Din fericire, există și cealaltă față a monedei.

Cupra a fost ajutat de brandul mamă Seat, dar și de părintele Volkswagen. De la acesta din urmă a preluat un motor ca o carte de vizită pentru toate modelele puternice din cadrul Grupului VAG: 2.0 TSI. În cazul lui Cupra Formentor VZ, cei patru cilindri pot oferi un total de până la 310 CP și 400 Nm cuplu. Sună familiar? E normal, mai ales pentru fanii celebrului Golf R. E același propulsor, cu o setare subtil diferită a unor parametri.

Cu o greutare de puțin peste o tonă și jumătate, Formentor se dovedește a fi aproape la fel de greu ca un Golf R. Și comparația nu este deloc întâmplătoare, pentru că și pe drum cele două se simt similar.

Mai interesant este faptul că avem un cuplu motor de 400 de Nm, livrat pe o plajă de turații care pare să nu se epuizeze: începe la 2.000 de RPM și se termină la 5.200 de RPM. Momentul motor te împinge plăcut în scaune, dar nu garantează violența pe care o resimți în SUV-urile de performanță din segmentul premium. Este un bagaj constant de resurse, care îți oferă o plăcere deosebită, indiferent în ce treaptă de viteză te afli.

Cupra Formentor se mișcă foarte bine și promite rezerve de putere chiar și atunci când rulezi la viteze mari, de autostradă. Plecările de pe loc sunt și ele spectaculoase, iar depășirile uzuale pe un drum național pot fi făcute fără emoții.

Transmisia DSG cu 7 rapoarte pare să cumințească tot acest pachet generos de resurse cu o alternare extrem de discretă a rapoartelor. Până în momentul în care decizi să cerți pedala de accelerație. Retrogradarea se face rapid și te aruncă instant în plaja de cuplu potrivită.

Dacă nu vrei să lași experții să se ocupe de schimbarea treptelor, poți să te apuci tu de treabă, cu ajutorul padelelor montate pe spatele volanului. Folosirea cutiei în modul manual îți va oferi mai mult control asupra modului în care este livrat cuplul. Am și o obiecție: dar mi-ar fi plăcut ca degetele mele să fie întâmpinate de un material mai plăcut la atingere.

Acum vei simți și cum evacuarea se trezește la viață și începe să sune nervos, surescitat, agresiv. Din păcate, din cauza filtrelor de particule, care au devenit obligatorii, inclusiv pe modelele pe benzină în ultimii ani, efervescența motorului de sub capotă va fi percepută mai ușor de către cei din jurul mașinii decât de pasageri.

Consum

Nu cred că va exista vreun client de Cupra Formentor VZ care să spună: vreau ca mașina mea să bată recorduri de eficiență.

Pe parcursul exploatării mele, Cupra Formentor VZ a afișat un consum mediu de aproximativ 14 litri/100 kilometri, într-un București destul de aglomerat. Important aici este să menționăm faptul că această valoare depinde mult de cât de greu vă este piciorul drept. Practic, poți ține lucrurile în frâu dacă te abții de la abuzarea pedalei de accelerație. Dacă nu, poți vedea și numere peste 20 litri/100 kilometri.

Pe autostradă, la o viteză medie de 130 km/h, consumul afișat de Cupra Formentor VZ a fost de aproximativ 9 litri/100 kilometri. Pe drumuri naționale, acest consum a scăzut până la 7 litri/100 kilometri. Pentru posteritate, cei de la Cupra spun că acest model ar trebui să aibă un consum mediu de 7.7 litri/100 kilometri.

În ceea ce privește rivalii acestei mașini, aceștia cam lipsesc. Cel puțin în segmentul modelelor de volum, Cupra Formentor are un avantaj clar asupra concurenței. Singurele modele care se compară în ceea ce privește specificațiile tehnice sunt cele germane, premium, precum BMW X2 M35i sau Mercedes-AMG GLA 35, ambele folosind motoare de 2 litri, cu un pic peste 300 CP și ambele considerabil mai scumpe.

BMW X2 M35i are un consum mediu oficial declarat de 8.1 litri/100 kilometri, în timp ce alternativa AMG are un consum declarat de 7.5 litri/100 kilometri.

Performanţe

O privire scurtă peste specificațiile tehnice ale noului Formentor VZ îți va confirma aproape imediat ceea ce bănuiai: mașina asta nu e lentă deloc. Disponibil cu Launch Control în standard, Formentor poate atinge 100 km/h, de pe loc, în doar 4.9 secunde, un timp greu de bătut. Dar mai lent decât el al unui Golf R.

Practic, Formentor VZ este la egalitate cu rivalul bavarez amintit mai sus, BMW X2 M35i având nevoie de fix același timp pentru a atinge această viteză de referință, cu ai săi 306 CP și 450 Nm cuplu. Alternativa din Stuttgart, deși are aproape același nivel de putere ca rivalul din Munchen, are 50 de Nm lipsă și cântărește un pic mai mult. Chiar și așa, cu un timp de 5.2 secunde de la 0 la 100 km/h, nu putem spune că e un model lent, ci doar mai lent decât Cupra Formentor VZ.

Însă, toate cele trei modele sunt la egalitate perfectă la capitolul viteză maximă, toate trei fiind limitate la 250 km/h.

Interior

Designul interior al unui Formentor îți va aduce aminte imediat de platforma pe care este construit. Până la urmă, dacă exteriorul este unic în gama grupului VAG, unele asemănări cu alți frați de platformă se pot observa la interior.

Stilistic, vorbim de o planșă de bord simplă, cu linii curate, dominată de ecranul de 12 inch, poziționat fix în mijloc. Sub el vei observa consola centrală familiară; schimbătorul de viteze este identic cu ce vei găsi pe o multitudine de modele Volkswagen, Seat, Skoda și chiar Porsche.

Finisajele sunt la nivelul la care ne-au obișnuit cei de la grupul VAG, iar materialele folosite vor varia în funcție de cât de adânci sunt buzunarele tale. Modelul nostru de test purta un interior din piele albastră, asortat cu nuanța folosită la exterior.

Scaunele față sunt, cu siguranță, punctul culminant. Nu numai că arată de parcă au fost date jos dintr-un F16, dar oferă și un nivel de confort ridicat, combinat cu o cantitate neașteptată de suport lateral, pentru momentele în care vrei să te distrezi la volan. Volanul de dimensiuni perfecte completează un pachet demn de o mașină cu pretenții sportive.

Dacă e vorba de reproșuri, putem menționa ergonomia unor comenzi ale sistemului de climatizare, care au devenit acum zone sensibile la atingere, în loc de clasicele butoane/rotițe cu care ne-am obișnuit. Dar, pe Formentor încă mai avem butoane clasice pe volan, ceea ce a fost o mare ușurare pentru subsemnatul.

Spațiul este și el îndestulător, chiar și pentru persoane mai înalte, inclusiv pe scaunele din spate, unde persoane de 1.80 metri înălțime nu ar avea o problemă să călătorească, chiar și pentru perioade mai lungi de timp.

Cât despre spațiul din portbagaj, ai la dispoziție 420 de litri, cel mai mic, comparativ cu rivalii menționați anterior, care se laudă cu 470 de litri (X2), respectiv 435 de litri (GLA).

Preţ de achiziţie

Pentru a avea un Cupra Formentor VZ livrat acasă, va trebui să scoți din buzunar minim 52.600 de euro. De aici încep discuțiile pentru SUV-ul de 310 CP. Până la prețul final de 62.200 de euro, ca în cazul modelului nostru de test, e cale lungă.

Numai vopseaua exterioară, numită Petrol Blue Matt, a costat 2.200 de euro extra. Ce-i drept, complet meritați. Alte opțiuni scumpe au fost sistemul de frânare Brembo (2.432 euro), acoperișul panoramic (1.416 euro), scaunele sport îmbrăcate în piele (1.535 euro), dar și jantele de aliaj ușor de 19 inch, în valoare de 1.135 euro.

În standard vei primi destul de mult echipament pe Formentor VZ. Lucruri precum blocurile optice spate cu LED, camera de marșarier, climatizarea pe trei zone, diferențialul electronic cu alunecare limitată, farurile full-LED, geamurile atermice, keyless entry, dar și volanul supersport multifuncțional cu butoane satelit sunt incluse.

Așa cum spuneam, dacă ignorăm variantele din cadrul grupului VAG (care sunt fix aceeași mașină, dar cu altă siglă, precum Tiguan R), alternativele disponibile în acest segment de performanță sunt doar de la producători premium.

Un BMW X2 M35i are un preț de pornire de 57.715 euro, în timp ce Mercedes-AMG GLA 35 pornește de la 58.570 euro. Iar dansul cu opționalele sigur o să te arunce mai sus decât o face Formentor VZ.

Siguranţă

Testată de EuroNCAP în 2021, Cupra Formentor a primit un rating de 5 stele din partea autorității europene în domeniu, un rezultat de așteptat, având în vedere ce au reușit frații de platformă.

Cupra Formentor oferă unul dintre cele mai bune procente pentru protecția pasagerilor adulți: 93%. Și la celelalte capitole spaniolul s-a prezentat bine: protecția copiilor a primit 88%, protecția pietonilor a primit 68%, iar sistemele de siguranță 80%.

În acest moment, orice model Formentor vine dotat cu 10 airbaguri în standard, cu asistent la frânarea de urgență capabil să recunoască pietonii și bicicliștii, asistent pentru păstrarea benzii de mers, monitorizarea unghiului mort, avertizare asupra traficului la ieșirea dintr-o parcare în marșarier, asistent pentru faza lungă și recunoașterea semnelor de circulație.

Nu lipsește nici pilotul automat cu funcție Stop&Go, care, împreună cu cele de mai sus, poate oferi o rulare semi-autonomă în traficul aglomerat (Traffic Jam Assist).

Ţinută de drum

Bazat pe scheletul lui Golf 7 R, Cupra Formentor a ajuns la mine cu anumite idei preconcepute, bine înțepenite în creierul meu un pic reticent la început. E posibil, oare, ca un crossover să se conducă la fel de bine ca un hatchback? Așa cum urma să aflu, diferența nu e atât de mare pe cât te-ai aștepta. E cam cât cei 5 cm în plus adăugați la garda la sol.

Ce e și mai fascinant? Toată această rețetă sportivă este obținută fără prea multă electronică și fără artificii tehnologice care să complice lucrurile. Spre exemplu, în cazul SUV-urilor premium sportive, grupul VAG folosește un sistem de stabilizare electronic de 48V, cu motorașe poziționate pe fiecare roată. Acestea opun rezistență de fiecare dată când SUV-ul se înclină pe viraje, anulând astfel ruliul.

În cazul lui Cupra Formentor VZ nu a fost nevoie de un astfel de efort tehnologic. Suspensia, independentă MacPherson pe față și multilink pe spate, a devenit ceva mai rigidă, iar asta a lipit, efectiv, modelul spaniol de șosea în timpul testelor mele.

Pentru a fi o mașină digerabilă în traficul de zi cu zi, Cupra Formentor a primit, însă, și un set de amortizoare adaptive. Acestea oferă mai multe moduri de rulare, care pot relaxa sau rigidiza suspensia: Comfort, Sport, Individual, Snow, Off-Road și Cupra. E amuzant să vezi acolo modul Off-Road, de parcă ar ieși cineva, vreodată de pe asfalt, voluntar, cu această minunăție de mașină. Mai ales cu vopseaua de 2.200 de euro pe ea. Modul Comfort face ca gropile și denivelările să fie absorbite decent, lăsând impresia unei suspensii bine lucrate, cu un comportament premium.

Modul Cupra schimbă tonalitatea evacuării, după cum aminteam mai sus, și ascute simțurile. Suspensia este mai rigidă, direcția și transmisia se mișcă impecabil. Acesta este momentul în care Cupra Formentor VZ se transformă într-un hot-hatch, capabil să devoreze virajele cu un ruliu minim și cu o aderență de invidiat, oferită de sistemul de tracțiune integrală 4Drive. Acesta a fost recalibrat în cazul lui Formentor VZ, pentru a oferi o livrare sportivă a resurselor.

Același sistem 4Drive te poate ajuta să ieși din situațiile acelea dificile, când virajul periculos te-a prins relaxat în modul Comfort. Mașina înțelege că e o situație dificilă și face tot posibilul să te țină pe drum. Dacă duci lucrurile mai departe și selectezi ESP Sport sau ESP Off, atunci ești de capul tău, iar Cupra Formentor VZ te lasă să-ți faci jocul.

Direcția progresivă oferă o precizie bună, însă pare ușor artificială, pentru că nu transmite suficiente informații despre suprafața de rulare.

Frânele îți garanteză mai multă încredere înaintea oricărui viraj, pentru că opresc bine SUV-ul. Mai ales dacă alegeți pachetul opțional oferit de Brembo, care include discuri de 340 mm pe față și 310 mm pe spate, așa cum am avut eu pe modelul de față. Chiar și după o sesiune prelungită de abuz, sistemul de frânare nu arăta niciun fel de semn de oboseală. Singura critică adusă aici este scârțâitul pronunțat al frânelor, indiferent de modul de rulare.

Vizibilitate

Cupra Formentor are un design care aduce a SUV Coupe, de la distanță. Deși nu este definit ca atare, faptul că vorbim de un plafon care coboară subtil spre zona din spate va aduce câteva probleme pe parte de vizibilitate.

Oglinzile laterale puteau fi și ele ceva mai mari, pentru a ajuta la orientarea în spațiu. Suprafețele vitrate sunt destul de bine proporționate, mai ales în față, oferind un câmp vizual generos.

Pentru cei care văd parcarea drept un adevărat coșmar, Cupra oferă și un sistem de patru camere cu vedere la 360 de grade. Este o opțiune utilă, iar imaginea camerelor este chiar foarte bună.

 

Tehnologie

Nici pe frontul tehnologiilor moderne nu stăm rău. Avem de-a face cu un ecran de 12 inch, care domină planșa de bord. Vei găsi cel mai nou sistem multimedia al celor de la Cupra. Acesta este bazat pe sistemul Volkswagen, dar este mai bine organizat și arata mult mai modern.

Ai la dispoziție mai multe pictograme care îți permit să reglezi ordinea afișării informațiilor pe ecran, dar și un alt meniu, simplificat, pentru un acces mai facil.

În spatele volanului vei mai găsi un ecran, de 12 inch, care ține loc de instrumentar de bord. Acesta are mai multe moduri de afișare a informației și dispune de animații fluide atunci când treci prin fiecare.

Tot la capitolul tehnologie putem include și conectivitatea Android Auto și Apple CarPlay fără fir, care te va scuti de o mulțime de bătăi de cap. Modelul testat de noi a avut și sistemul audio opțional Beats, care se descurcă decent, dar nu urcă la același nivel cu sistemele Harman/Kardon, cel puțin pentru moment.

Alte tehnologii, poate chiar mai utile, ar fi farurile adaptive Full-LED care vin în dotarea standard și funcționează foarte bine pe timp de noapte, logo-ul Cupra proiectat pe asfalt pentru a te asigura că nu calci în ceva suspect înainte de a urca la bordul mașinii, zona de încărcare wireless a telefonului, dar și animațiile făcute de stopurile mașinii la deschiderea ei.

Design

Nu ai cum să confuzi Cupra Formentor cu orice alta mașină de pe drum. Atunci când s-au apucat de desenat, designerii brandului spaniol au avut o singură cerință de la management: să facă un model unic în gamă. Cu siguranță au reușit.

Nu numai că Formentor e imposibil de confundat cu alte modele din gama Cupra sau Seat, dar reușește asta fără a se confunda cu alt brand. E o diferență subtilă, dar importantă.

Blocurile optice față și spate seamănă dramatic cu cele folosite pe Leon, de exemplu, dar nu ai putea spune de la distanță că cele două seamănă. Ciudat, nu?

Deși unele forme sunt similare, cele două mașini sunt inconfundabile la sfârșitul zilei, iar asta este cu adevărat impresionant. Cât despre modelul VZ și mai ales cel testat de noi, nici nu vă pot spune câți oameni au întors capul după el.

Culoarea mată de la exterior, combinată cu detaliile arămii de pe siglă sau roți, aduce în prim plan un contrast de zile mari. Adaugă și etrierele roșii ale sistemului de frânare Brembo în ecuație și ai de-a face cu un efect de senzație atunci când parchezi oriunde.

Nu ne-a placut

  • Consumul crescut de combustibil
  • Sunetul fals pompat în boxe în modul Cupra
  • Prețul piperat

Ultimele teste

Comentarii (5)

  • Mda... Total neinteresant brand. Cu un spate copiat după Porsche Cayenne coupe 2019 și o parte frontală comună, fără să rupă gură târgului, cu un ecran proțăpit în mijlocul bordului, fără pic de inspirație, este departe de ceea ce oferă diviziile de competiții sau premium ale altor firme. Desigur, sunt subiectiv, dar mi se pare insipid dintoate punctele de veder. Și, în final, care este prețul? 52.600 cât ziceți că este prețul minim, sau 46.210 cum este trecut în tabelul cu detalii? Nu de alta, dar la banii ăștia mai pui 6-7000 și te orientezi spre un XC 60 Recharge, care este cu totul altceva.
    11 24
  • @ds

    Are sasiu de 7R, deci din punctul asta de vedere masina sigur e bomba, ramane doar pretul care si mie mi se pare exagerat pentru un Seat.

    Chiar daca nu mi-as cumpara asa ceva, mie design-ul imi place, e si modern si are si ceva italienesc in el.
    16 0
  • Toate modelele au un standard de dotare foarte ridicat.
    Eu am varianta de baza, motorizare 1.5 tsi, cu maxim de optionale necesare. Este o masina cu elemente si dotari premium, la pret rezonabil. In raportul pret-beneficiu nu intra niciun alt brand.
    La un pret de catalog de 37k, ii lipseste trapa, scaune scoica, full piele. In rest, are tot, inclusiv toate elementele de siguranta activa si pasiva.
    Intradevar, motorizarile mari au preturi pe masura, dar trebuie sa ne obisnuim cu asta.

    Pentru articol, felicitari! P.S.: ai uitat de acces keyless si portbagaj cu pedala. Si pe astea le-am pus in optionale. Pretul final a fost considerabil mai mic.
    3 0
  • Andrei
    O gramada de bani si nici macar capac de motor sau amortizor de capota nu are. Cu astea doua costa 70000 euro, modelul asta ''premium''. Inca o masina 4.5/5, ha, ha!
    0 2
  • Nu știu de unde iti iei informațiile dar mașina nu costa atât.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru