Drivetest DS 9

1.6 PHeV 360 Rivoli+ EAT8 AWD
4.4
DS 9 zoom
de Bogdan Mirică
Vineri, 04.03.2022
Artizanat franțuzesc

Atunci când a văzut pentru prima dată lumina zilei, a adunat 12.000 de comenzi într-o singură zi. Și, pe vremea aceea, nu existau computere care să ușureze sarcina agenților de vânzări. Totul se făcea pe hârtie.

Era doar începutul unei epoci glorioase, care avea să-l aducă pe marile ecrane de peste 2700 de ori, în filme, seriale și reclame celebre. Mai mult, într-o perioadă tulbure pentru Franța, este văzut ca salvatorul generalului Charles de Gaulle, într-o ambuscadă armată, care i-a ciuruit anvelopele.

Așadar, toate premizele ca legendarul Citroen DS să rămână în cărțile de istorie și să dea naștere unui brand premium, cu o identitate proprie, începând din anul 2015. De atunci și până în prezent, francezii au reușit să se poziționeze ca o alternativă emoțională, romantică și boemă la rigiditatea și pragmatismul unor rivali consacrați, ca BMW, Audi și Mercedes-Benz. Și au reușit să obțină o cotă de 1.5% din piața premium europeană.

În acest context, tânărul brand DS avea nevoie de un vârf de lance, capabil să înglobeze tot ce are mai bun marca din Hexagon. Așa s-a născut DS9, un sedan premium care se bucură de mult succes pe piețele din Asia, iar acum este disponibil și în Europa. Am vrut să descoperim aerul renascentist al modelului DS9, așa că am mers la Nisa, pe Coasta de Azur, pentru a trăi experiența premium chiar în fieful francezilor.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE ÎN FRANȚA

DS 9
1.6 PHeV 360 Rivoli+ EAT8 AWD

  • Pret de pornire 51.100 €
  • Pret model testat 75.600 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

DS9 este disponibil cu trei motorizări pe piața din România, toate demne de segmentul premium, acolo unde și resursele propulsorului contează foarte mult.

DS9 poate fi comandat cu o motorizare convențională de 1.6 litri, cu 225 de cai putere, cunoscută deja publicului de la Peugeot 508. De altfel, DS9 împarte platforma cu berlina de volum. Celelalte două motorizări sunt plug-in hybrid și oferă 250 sau 360 de cai putere.

M-am bucurat de serviciile celei mai puternice, care vine la pachet și cu un cuplu motor deloc de neglijat: 520 de Nm. De altfel, mi se pare obligatoriu ca orice mașină premium din acest segment să se apropie de această valoare de cuplu.

Pentru a totaliza 360 de cai putere, ansamblul hibrid a combinat mai multe motoare. Avem un clasic motor de 1.6 litri turbo, combinat cu un motor electric de 110 cai pe puntea față și un altul, de 113 cai, pe puntea spate. Acesta din urmă asigură și tracțiunea integrală.

Resursele mașinii sunt suficiente pentru a te lua pe sus și a te purta la viteze generoase. Și impulsul resimțit de cuplu este plăcut și te poate țintui în scaun. Însă, accelerările nu sunt așa de explozive pe cât te-ai așteptat, tot efortul celor trei motoare resimțindu-se progresiv.

Cutia automată cu 8 rapoarte se străduie să țină pasul cu retrogradările, mai ales atunci când nu ești în modul Sport. Nu aș putea spune că e tocmai un monument de promptitudine, însă măcar e liniară atunci când mergi liniștit.

Tranzițiile dintre modul pur electric și modul în care motorul pe benzină este trezit la viață nu sunt sesizabile. Însă, momentele în care vei cere mai multe resurse (spre exemplu într-o depășire) vor fi însoțite de un puternic sunet al motorului. Și nu e neapărat unul sportiv, care să te facă să îți dorești să auzi mai des propulsorul benzină.

Una peste alta, dacă este să vorbesc despre ecuația hibridă de 360 de cai putere, trebuie să spun că nu are fluiditatea, antifonarea și răspunsul rivalilor germani, însă valoarea pachetului de resurse nu este deloc de neglijat.

Consum

DS9 este un plug-in hybrid, așa că poate promite valori de consum infime. În fișa oficială, DS anunță doar 2.1 litri/100 de kilometri. Bineînțeles, o valoarea mult prea optimistă, care poate fi atinsă doar dacă reușești să parcurgi cei 47 de kilometri electrici, trecuți în cartea tehnică. Mașina vine cu o baterie de 11.9 kWh, care se încarcă cu maxim 7.4 kW și care se presupune că ar trebui să-ți garanteze distanța aceasta cu zero emisii.

Din păcate, în trafic real, abia dacă o să reușești 30 de kilometri în regim pur electric. S-ar putea ca valoarea să fie chiar mai mică, dacă decizi să mergi electric pe autostradă. Mașina poate, ba chiar promite să ajungă la 135 de km/h doar cu ajutorul motoarelor electrice. Așadar, valorile de consum reduse pot fi obținute doar dacă mașina este folosită conform modului în care a fost ea gândită: încărcare peste noapte și rulare pur electrică în oraș.

În cadrul testului nostru de la Nisa, după ce am parcurs vreo 22 de kilometri în regim hibrid, consumul indicat era de 5 litri/100 de kilometri. Însă, bateria era pe terminate, iar premizele anunțau o creștere.

Pe lângă modurile de rulare clasice, specifice unui hibrid, (Electric - cel în care mașina pornește de fiecare dată, Hybrid și Sport), mai există și modul E-Save, care poate păstra energia din baterie pentru o eventuală rulare urbană. Însă, și cu benzina din rezervor trebuie să aveți grijă, pentru că, spre deosebire de versiunea convențională, capacitatea acestuia este de numai 42 de litri.

Dacă ne uităm la rivali, vedem că un Audi A6 55 TFSIe promite 67 de kilometri autonomie pur electrică și un consum NEDC de 1.5 litri/100 de kilometri. Un BMW 545e, care are ceva mai multă putere, promite un consum de 2.2 litri și o autonomie de 56 de kilometri în mod electric. Iar Mercedes-Benz Clasa E 300 PHEV, cu 4x4, are o autonomie electrică de 54 de kilometri.

Performanţe

Avem în față cel mai rapid model DS de serie. Nici nu se putea altfel, având în vedere că vorbim despre nava amiral. Timpul de accelerare la 0 la 100 de km/h se scurge în 5.6 secunde, iar viteza maximă se oprește la 250 de km/h.

Așadar, valori bune, demne de o mașină premium, care poate pune probleme rivalilor germani. Și cea mai bună dovadă este faptul că un Audi A6 în versiunea 55 TFSie, are nevoie tot de 5.6 secunde până la 100 de km/h și o viteză maximă de 250 de km/h.

Dacă ne uităm la BMW 545e, care are aproape 400 de cai putere, vedem că timpul de accelerare este clar mai bun: 4.6 secunde. N-am uitat nici de Mercedes-Benz Clasa E300 PHEV, care are doar 320 de cai putere, dar stă destul de aproape de DS9 E-Tense, adică face „suta” în 5.9 secunde. Viteza maximă se oprește însă la 230 de km/h.

 

Interior

La acest capitol, cred că toate mărcile premium au de învățat de la DS. Francezii au înțeles că trebuie să aibă un as în mânecă în duelurile cu teutonii. Iar acest as este interiorul. Calitatea materialelor este excepțională. Ai piele Nappa care îmbracă aproape toate zonele: de la portierele spate, până la planșa de bord și butucul volanului. E un tratament plăcut, ce poate fi combinat cu inserții din lemn. Avem multe zone cu inserții cromate, dar și mult plastic lucios.

Ergonomia nu este tocmai la ea acasă, având în vedere că majoritatea comenzilor climatizării au devenit tactile și se ascund în meniul ecranului central. Pe volan, comenzile sunt ceva mai clare, însă e sâcâitoare plasarea comenzilor pilotului automat pe un satelit aflat sub volan. Influențe de la colegii de concern Peugeot-Citroen.

De altfel, o să mai găsești manete, padele și butoane de la PSA, ceea ce mai știrbește din spiritul exclusivist al mașinii.

La capitolul spațiu interior, DS9 este o mașină generoasă pentru pasagerii spate. Ai mult spațiu la nivelul genunchilor și decent la nivelul capului. În plus, scaunul pasagerului față poate elibera mai mult loc pentru pasagerii spate, întrucât aceștia au la dispoziție un buton chiar pe spătarul scaunului față. Fix cum vezi pe la limuzine ca Seria 7 și Audi A8. În plus, ai o climatizare separată pentru pasagerii spate, însă numai pe o singură zonă, precum și tunel central destul de coborât. Transportul a trei pasageri nu este, însă, o opțiune, dacă vrei să păstrezi nivelul de confort.

Portbagajul are o deschidere electrică încă din standard și oferă o capacitate de 510 litri, cu o deschidere amplă, care favorizează încărcarea bagajelor. Comparativ cu rivalii germani, portbagajul lui DS9 este o adevărată peștere, pentru că restul abia dacă ajung la 400 de litri.

Antifonarea habitaclului este excepțională. Abia dacă auzeam vocile oamenilor de afară. Doar atunci când trezești la viață motorul pe benzină, lucrurile sunt ceva mai gălăgioase.

Preţ de achiziţie

Trebuie să țineți cont că vorbim despre un sedan care se bate cu Audi A6 și BMW Seria 5, deci se va învârti în aceeași zonă de preț. Pe piața din România, socotelile încep de la 51.000 de euro pentru versiunea pe benzină, de 225 de cai putere. Dacă vă doriți hibridul de 360 de cai putere, disponibil cu nivelul de echipare de top, adică Rivoli+ (este comandat de 84% din clienții lui DS9), atunci bugetul vostru trebuie să îngăduie o valoare de 75.600 de euro.

Bineînțeles că te mai poți califica pentru un bonus de la stat, care duce valoarea sub pragul psihologic de 70.000 de euro. Însă tot va trebui să consulți un psiholog bun pentru a te obișnui cu gândul că francezii fac și mașini scumpe.

Din fericire, pe nivelul de echipare Rivoli+, clienții primesc tot ce-și pot dori, inclusiv acea piele Nappa pe care o tot lăudam mai sus, plus ceasul pregătit de orologierul franez BRM.

Dacă ne uităm la rivali, vedem că un Audi A6 55 TFSIe pornește fix de la 75.500 de euro. Deci e cu 100 de euro mai ieftin. Aiurea! Știm cu toții ce înseamnă să adaugi opționale la o mașină care pornește de la valoarea asta. BMW 545e are un preț de pornire de 73.000 de euro, iar Mercedes-Benz E300 PHEV are o etochetă de 68.500 de euro. Și aceste două modele vor mai scoate sume mari din buzunarul clienților pentru opționale. Pe când DS9 are deja toate opționalele incluse la 75.600 de euro.

TEXTAR PRODUCE FRÂNE ÎN ROMÂNIA
O mare parte din plăcuțele de frână Textar sunt produse chiar în România, la uzina TMD Friction din Caransebeș. Acolo, cei 500 de angajați produc peste 21 de milioane de plăcuțe de frână pe an. În septembrie 2021 au sărbătorit 280 de milioane de plăcuțe produse în ultimii 13 ani.

Siguranţă

DS9 este dezvoltat pe platforma lui Pegeot 508, deci putem spune că împrumută, la nevoie, comportamentul sedanului de segment D când vine vorba de siguranță și de evaluarea EuroNCAP. Acesta a primit 5 stele în cazul testului din 2018.

Însă, pe lângă fratele său francez, DS9 punctează și cu un sistem de vedere pe timp de noapte, capabil să observe pietoni, biciclete și animale, pe o distanță de până la 100 de metri.

Un set de ochi te veghează constant din spatele volanului pentru a vedea dacă ai adormit sau ești atent la condus, în vreme ce pilotul automat păstrează banda și distanța față de alte mașini.

Green Step, nou concept de anvelopă
Nokian Tyres a lansat un concept de anvelopă construită în proporție de 93% din materiale reciclate sau regenerabile. Anvelopa se numește Green Step și este dedicată sezonului de iarnă. Ea folosește cauciuc și oțel reciclat, fiind un prim pas către un viitor sustenabil.

Ţinută de drum

Chiar dacă vorbim despre o mașină care dispune de 360 de cai putere, să nu uităm că originalul DS s-a făcut remarcat pentru confortul său. Pentru cei care nu știu, mașina era folosită de BBC pentru filmările sale în mișcare, pentru că suspensia pneumatică amortiza foarte bine acele neregularități care făceau camera să tremure.

Astăzi, amortizoarele adaptive sunt la fel de inteligente și îți oferă o rulare plăcută, confortabilă, cu o izolare acustică bună. Pe nivelurile de echipare superioare există și o funcție DS Active Scan, care se folosește de camera video montată în parbriz pentru a scana suprafața de rulare și a adapta suspensia. Este o tehnologie pe care o găsim în segmentele superioare, mai exact pe Clasa S și Audi A8. Este încă un as pe care DS îl scoate din mânecă, încercând să-i cucerească pe acei clienți care apreciază o rulare extrem de confortabilă.

Când vă decideți să exploatați cei 360 de cai putere pe un drum virajat, ar fi bine să rețineți că mașina are două tone și că vine la pachet cu un ruliu consistent. De asemenea, nici direcția nu ajută foarte mult, pentru că trebuie să cauți trasa ideală și limita aderenței. O aderență care se păstrează bine, având în vedere că dispunem de un sistem de tracțiune integrală, unul în care axa spate este acționată de un motor electric dedicat.

Nu vă imaginați, însă, că toată puterea a fost inserată fără un pachet de modificări care să ajute tocmai această aderență. DS a pregătit discuri ventilate de 380 mm pe față, cu 4 pistonașe pe etrier, a coborât garda la sol cu 1.5 centimetri și a mărit ecartamentul pe ambele punți.

Vizibilitate

DS9 dispune de oglinzi laterale bine proporționate, însă luneta are o suprafață vitrată destul de înclinată, cu un set de montanți generoși. Deci nu sunt premize tocmai bune pentru manevre de parcare.

Din fericire există camere video cu vedere la 360 de grade. Din păcate, calitatea imaginii lor lasă mult de dorit. Pentru cei care se tem să parcheze o mașină de 4.9 metri, DS pune la dispoziție și un sistem automat de parcare, ce poate gara mașina perpendicular și lateral, fără ca tu să atingi pedalele sau volanul.

Tehnologie

După ce am interacționat cu fratele mai mic, DS4, în cadrul testului internațional desfășurat anul trecut în Franța, așteptările erau mari. Mai ales că vorbeam despre cel mai scump model din gamă. În spatele volanului avem un instrumentar de bord complet digital, cu o grafică decentă și un nivel de personalizare bun. Însă, modul de operare și calitatea imaginii nu se poate apropia de ceea ce oferă Audi, BMW și Mercedes-Benz.

De ecranul central nici nu poate fi vorba. Mai ales că nu vorbim despre noul sistem multimedia DS Iris, regăsit pe DS4. Probabil, acesta va fi introdus odată cu faceliftul. De altfel, DS9 există de ceva timp pe piață, de prin 2020, însă abia acum ajunge și la noi. Deci el a fost lansat cu mult înaintea noului sistem DS Iris.

După cum ziceam, grafica este decentă, răspunsul tactil asemenea, iar puterea de procesare lasă de dorit. Sunt întârzieri pe care n-ai cum să nu le taxezi, mai ales în cazul navigației. Meniul este destul de alambicat și deloc intuitiv. Noroc că există o serie de scurtături la baza ecranului de 12 inch. Una peste alta, sistemul e la ani la lumină în spatele celor cu care vin echipați rivalii germani. 

Totuși, rămâne de apreciat faptul că pasagerii spate beneficiază de același tratament ca cei de pe locurile anterioare: adică scaune încălzite, ventilate și cu masaj.

Pe lista dotărilor se mai numără un sistem audio Focal, iluminare ambientală, conexiune Android Auto și Apple CarPlay și un set de faruri Matrix LED, cu un joc fascinant la fiecare deschidere a mașinii.

Design

DS9 este o pată de emoție într-un segment conservator, dominat de linii drepte și ascuțite. Avem un design pe care e greu să nu-l observi, un design care se face remarcat în segment. Bineînțeles că și aici vorbim despre o grilă uriașă și despre multe inserții cromate la nivelul spoilerelor. Unele se continuă și pe aripile laterale.

În partea din spate, spre deosebire de ceea ce vedem în prezent în gama Audi și Mercedes-Benz, DS a decis să păstreze evacuările duble, care impun respect și vorbesc despre cei 360 de cai de sub capotă. Și, apropo de capotă, dunga cromată de pe toată lungimea sa este o adevărată operă de artă.

Sunt mai multe culori de caroserie, portierele au mânere ascunse, iar jantele de pe mașina mea de test au avut 20 de inch și s-au numit Munchen. Ce declarație de război mai clară de atât vreți?

Nu ne-a placut

  • Sunetul motorlui la turație înaltă
  • Sistemul multimedia depășit
  • Calitatea imaginilor oferite de camerele video
Preț cu TVA (Euro)
77.200
Tip transmisie
automata
Tracțiune
4x4
Număr trepte
8
Putere maximă generată (CP/rpm)
360
Cuplu maxim generat (Nm/rpm)
520
Sistem de recuperare a energiei
standard
Putere - în sistem hibrid (CP/rpm)
200 / 6.000
Cuplu - în sistem hibrid (Nm/rpm)
300 / 3.000
Capacitate cilindrică (cmc)
1.598
Număr cilindri
4
Configurație cilindri
in linie
Tip compresie
turbo
Catalizator
indisponibil
Filtru de particule
standard
Sistem de dezactivare a cilindrilor
indisponibil
Număr de motoare electrice
2
Putere maximă (CP)
112,9
Cuplu maxim (Nm)
166
Capacitate brută baterie (kWh)
11,9
Tip baterie
litiu ion
Viteză maximă (km/h)
240
Consum mediu mixt (litri/100 km)
1.8
Norma de poluare
EU6 D
Capacitate rezervor (litri)
42
Portiere/locuri (nr.)
4 / 5
Alimentare electrică
standard
Lungime (mm)
4.934
Lățime (mm)
1.932
Înălțime (mm)
1.460
Ampatament (mm)
2.895
Ecartament față (mm)
1.584
Ecartament spate (mm)
1.586
Masă proprie (kg)
1.909
Spațiu portbagaj (litri)
510
Garanție maxima vehicul (luni/km)
48 / 100.000
Garanţie pachet baterii (luni/km)
96 / 160.000
Interval service (luni/km)
12 / 30.000
Mai multe detalii despre DS 9

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • Andrei
    E de așteptat face-lift-ul care va prelua designul frontal de la DS4, in mod clar superior, precum și sistemul multimedia, heads-up display si altele.
    Deși masina a fost lansata în Europa acum, ea a fost protestanta înaintea lui DS4.
    4 4
  • Am mai văzut ceva de genul "2.1 litri/100 de kilometri. " la mai multe recenzii ale unor plug-in-hibryd, cred că ar fi corect zis "2.1 litri/ primii 100 km". Pentru că după ce se termină resursele electrice motorul termic are alt consum. Dar, mă rog, datele despre consum au fost și vor fi întotdeauna extrem de relative. La fel ca și consumul mediu, adică urban/extraurban. De parcă ai merge vreodată 50 km urban și fix alți 50 extraurban. Apropo, cei 50 km extraurban or fi pe autostradă, drum expres, sau drum european/național?
    Altfel, o mașină elegantă și frumoasă care pentru 75.600 euro îți oferă mult și destulă tehnologie.
    13 8
  • @ds: corect, minciuna de la consumul de 2.1 L e labartzata.

    In rest, 75000 de Eur... nu stiu... a innebunit lumea...
    17 9
  • Andrei
    DS nu a fost decat un esec continuu in vanzari, preturile au fost prea mari pentru ceea ce ofereau. Noul model are un pret ridicol, imposibil de justificat. Pe autocar.co.uk, masina are 3,5/5, aici, ca de obicei, toate masinile au acelasi punctaj, ceea ce e ciudat.
    17 8
  • pentru stellantis nu e esec, nu cred ca ii costa prea mult sa o puna pe piata.

    DS-ul asa e de fapt un peugeot 508 mai cu staif, oricum investitia pt productia lui 508 era deja facuta...macar de s-ar vinde 508-ul, ca masina e buna, idem DS.

    hiba la francezi e, ca intotdeauna, la imagine, masinile sunt foarte bune, dar nu reusesc sa rupa vraja atractiei cumparatorilor catre masinile germane mai sus de segmentele B/C. ceva nu fac ei bine la partea de promovare si marketing.

    dar intrebati-i pe cei care au avut masini franceze in trecut, indiferent de clasa, daca au fost multumiti de ele, majoritatea covarsitoare vor zice da, cu toate cei fixati pe golf, passat si seria 3/5/X sau audi/mb nu ii vor crede.

    am luat contract cu destule persoane care detin sau au detinut franceze: laguna-latitude-talisman, megane-fluence, scenic, koleos, espace, c4, c5, c6, 407, 408, 508, 607, 807, rcz, 4007, 4008, chiar si low-costul 301, de clio-c3-207/208 nu mai zic, toti au zis: masini corecte, posesori multumiti sau foarte multumiti, inclusiv eu, care am experimentat o parte din ele.
    21 6
  • Andrei
    Tocmai aici e problema, DS nu e altceva decat un 508 mai bine lucrat si cu un pret de clasa medie premium. Ori cei ce cauta premium nu accepta un astfel de compromis. Asta s-a vazut mereu in vanzari, masinile sunt prea scumpe pentru ce ofera, dar daca ar fi avut un pret mai mic nu mai era nimic de comentat. Cunosc foarte bine gama constructorului francez si am condus cam toate modelele. Intentii laudabile, realizari asa si-asa.
    10 3
  • DS nu este un eșec.este o prostie greu de înțeles.unul,sau câțiva deștepți s-au întors în trecut și s-au gândit că pe baza unui model "iconic" se poate crea o nouă marcă.cum dracu să nu poți deschide geamurile din spate în secolul 21?
    6 11
  • Ce simpatică mi s-ar părea o reclamă în care Darth Vader (din filmul Războiul Stelelor) ar indica cu degetul această mașină și i-ar spune „I am your father!”...
    :)
    8 2
  • Anonim
    Masina asta dupa doi ani de utilizare nu mai face nici 50 % din pretul ei de noua . Un pret urias pentru un Citroen fie el si DS
    2 4

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru