Feedback

DrivetestMazda CX-30

Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 CP, Man, 2WD
4.4
Test drive Mazda CX-30 zoom
de Cornel Șocariciu, Foto: Mazda, Harald Dawo
Joi, 19.09.2019
Începuturi

Mazda rămâne unul dintre producătorii boemi care activează în industrie. Motoare aspirate natural, un design care încearcă să vorbească de la sine despre produsul respectiv, dar fără să epateze, și tehnologie modernă îmbrăcată într-un pachet cu tentă minimalistă și, pe alocuri, clasică. 

Dar la finalul anului fiscal, graficul trebuie să arate o săgeată îndreptată în sus, motiv pentru care, marea majoritate a producătorilor apelează la SUV-uri. Cel mai căutat segment de pe piața europeană reușește să adune, lună de lună, din ce în ce mai mulți clienți.

Pentru a mușca și mai mult din această felie, Mazda a decis că este momentul să intervină în portofoliu și să dea naștere unui SUV compact, gata să umple golul dintre CX-3 și CX-5. Nu i-au spus CX-4, așa cum ne așteptam, din simplul motiv că în China, cea mai generoasă piață de desfacere pentru constructorii auto, există deja un produs Mazda cu acest nume. Astfel a luat naștere noul Mazda CX-30, un SUV compact gata să atace rivalii consacrați din segment.

Mazda CX-30
Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 CP, Man, 2WD

  • Pret de pornire 24.490 €
  • Pret model testat 28.990 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

În cadrul testului internațional desfășurat în apropiere de Barcelona, oficialii Mazda au pus la dispoziția jurnaliștilor o gamă variată de versiuni. CX-30 este disponibil cu un motor diesel de 1.8 litri, cu un motor pe benzină de 2.0 litri și cu noul propulsor Skyactiv-X de 2.0 litri.

Alegerea a fost una simplă: Mazda CX-30 cu noul motor Skyactiv-X echipat cu transmisia manuală cu șase trepte și roți motrice față. Menționez de la început că exemplarele echipate cu acest motor au fost unele de pre-serie.

Motorul Skyactiv-X are la bază propulsorul pe benzină aspirat natural de 2.0 litri. Unitatea cu aprindere prin compresie controlată prin scânteie (denumirea completă a tehnologiei folosite de Mazda pentru Skyactiv-X) oferă 180 de cai putere la 6.000 rpm și un cuplu motor de 224 Nm începând cu 3.000 rpm.

Noul motor gândit de japonezi mizează pe un amestec sărac în combustibil care poate fi aprins și prin compresie. Adică așa cum se întâmplă în cazul unui motor diesel. Rata compresiei este de 16,3:1, mai mare decât cea oferită de motorul diesel Skyactiv-D de 1.8 litri prezent în oferta Mazda. Acest amestec sărac în combustibil este utilizat eficient mulțumită tehnologiei denumite oficial Spark Controlled Compression Ignition.

Pentru ca tot procesul de ardere să se desfășoare într-un mod precis, fără apariția unor detonații nedorite, benzina ajunge în cilindrii motorului în două etape. În prima parte, doar o mică parte de benzină este injectată, astfel încât amestecul sărac să nu se autoaprindă. În cea de-a doua etapă, injectoarele oferă cantitatea necesară de carburant astfel încât procesul de ardere să fie unul eficient.

Pentru realizarea acestei tehnologii, Mazda utilizează un set de bujii mult mai subțiri decât cele pe care le știm în mod normal. În plus, acel amestec sărac are nevoie de o cantitate mult mai mare de aer, motiv pentru care inginerii constructorului japonez au integrat și un compresor angrenat prin curea.

Astfel ar putea fi descris modul de funcționare al noului motor Skyactiv-X. Din spatele volanului, propulsorul este extrem de rafinat, fără să ofere acele vibrații nedorite pe care le întâlnim la motoarele diesel. Puterea este livrată liniar, fără "explozii" de personalitate, iar aici se simte experiența Mazda în ceea ce privește motoarele aspirate natural.

Motoarele diesel sunt cunoscute pentru cuplul oferit. Dar, deși Skyactiv-X mizează pe procesul de aprindere prin compresie, unitatea oferită de Mazda nu se apropie de valorile unui diesel cu o cilindree similară. Cu toate acestea, din spatele volanului vei simți o frână de motor ceva mai generoasă comparativ cu clasicul Skyactiv-G de 2.0 litri și un mod mai elastic de exploatare. Resursele sunt livrate de o la turație mai mică, însă pentru depășiri la viteze de drumuri naționale poți retrograda chiar și trei trepte. Altfel spus, chiar și cu cei 180 CP, motorul Skyactiv-X rămâne totuși foarte apropiat ca mod de exploatare de cel aspirat natural.

Transmisia cu șase rapoarte are o timonerie precisă care mi-a amintit, la fiecare schimbare de treaptă, de sentimentul pe care mi-l oferă MX-5. Cu o astfel de setare, Mazda reușește să te convingă de faptul că era transmisiilor manuale e departe de final. Treptele sunt lungi și favorizează consumul de carburant.

Consum

Oficialii Mazda spun că noul Skyactiv-X este mai eficient decât propulsorul pe benzină de 2.0 litri. În ceea ce privește consumul de carburant, motorul cu aprindere prin compresie controlată prin scânteie va fi mai puțin gurmand cu până la 0.3 litri/100 de kilometri comparativ cu motorul Skayactiv-G de 2.0 litri în aceeași configurație.

Consumul mediu mixt anunțat de producătorul nipon conform testelor WLTP (apropiate de regim real de rulare al unei mașini) este de 5.9 litri/100 de kilometri. În regim urban, acesta ajunge până la 7.1 litri/100 de kilometri, în timp ce pentru o exploatare la viteze mari, valoarea scade până la 5.2 litri/100 de kilometri.

Pentru a obține astfel de rezultate, Mazda introduce în echiparea standard pe motorul Skyactiv-X și un sistem mild-hybrid la 24V. Acesta este alcătuit dintr-un starter/generator (B-ISG) și o baterie litiu-ion foarte mică, de de 0.16 kWh. Așa cum era de așteptat, noul sistem hibrid asigură o pornire mult mai rafinată, iar astfel vibrațiile sunt eliminate complet.

Un lucru ușor ieșit din comun a fost modul în care pornește motorul atunci când vrei să pleci de la semafor. Dacă până acum eram obișnuit ca propulsorul să pornească în momentul în care călcam pedala de ambreiaj, în cazul de față trebuie să îndeplinești mai multe condiții: pedala de ambreiaj apăsată, frâna ridicată și cuplarea unei trepte de viteză.

Pe traseul pregătit de Mazda am obținut un consum extraurban de 6.8 litri/100 de kilometri. Au existat momente în care am exploatat din plin resursele oferite de motorul Skyactiv-X, dar au fost și situații în care am adoptat un mers lejer.

Așa cum am menționat anterior, versiunea testată a fost echipată cu o transmisie manuală și roți motrice față. La un asemenea nivel de putere și cu o astfel de configurație, numărul rivalilor lui CX-30 scad masiv. Fie regăsim un astfel de nivel de putere doar împerecheată cu o cutie automată, fie dăm de un pachet complet transmisie automată - tracțiune integrală.

După ce am cernut conform acestor criterii, în peisaj au mai rămas Nissan Qashqai, Renault Kadjar și Honda HR-V. Și indiferent de modul în care îi vom aranja, consumul mediu comunicat de oricare dintre acești rivali este mai mare decât cel anunțat de Mazda pentru CX-30.

Performanţe

Așa cum menționam anterior, motorul Skyactiv-X nu vine la pachet cu explozii generoase de putere, resursele fiind livrate echilibrat și liniar. În acest context, Mazda CX-30 echipat cu acest propulsor accelerează de la 0 la 100 km/h în 8.5 secunde. O performanță mai bună este realizată de Honda HR-V echipat cu motorul de 1.5 litri și 182 CP. Niponul poate realiza același sprint în doar 7.8 secunde. În rest, Nissan Qashqai și Renault Kadjar, ambele echipate cu motorul de 1.3 litri și 159 CP vin cu performanțe mai slabe.

Deși se descurcă bine pe reprizele rapide, Mazda CX-30 nu prinde un loc fruntaș în ceea ce privește viteza maximă. Cu cei 204 km/h trecuți în fișa tehnică, niponul reușește să se impună doar în fața lui Qashqai.

Interior

Mazda este unul dintre producătorii de volum care încearcă să stabilească noi standarde în materie de finisaje interioare. Habitaclul lui CX-30 a fost croit după "chipul și asemănarea" noului Mazda 3. Liniile planșei de bord curg către cele două portiere, iar simplitatea pare preluată din locuințele nordicilor.

Japonezii au optat pentru o planșă de bord orientată către șofer, în spiritul Jinba Ittai, și pentru o consolă centrală cu butoane cât mai puține.

Indiferent de locurile în care vei "pipăi" noul CX-30, vei descoperi materiale plăcute la atingere și finisaje bune. Și mă refer aici chiar și la zonele din partea de jos a portierei sau la cele din zonele laterale ale tunelului median.

Pentru cei care vor alege motorizarea Skyactiv-X, japonezii au pregătit o tapițerie specială. Se numește Pure White și îmbină elemente de culoare albă cu accesorii castanii.

Odată cu noua platformă, zgomotele exterioare sunt și mai bine izolate. Cotiera oferită este una spațioasă, cu un capac care culisează. Tot pe lista spațiilor de depozitare voi trece suporturile pentru pahare cu o adâncime bună și zonele special "croite" de pe portiere pentru transportul sticlelor de apă.

Japonezii au pregătit și o mică zonă în care îți vei putea depozita telefonul mobil, aceasta fiind "ascunsă" la baza planșei de bord.

Scaunele de pe CX-30 sunt confortabile, însă suportul lateral putea fi mai bun. Aceasta vin cu o tetieră integrată despre care Mazda spune că te va proteja mai bine în cazul unui impact din spate.

Spațiul lateral din față este asemănător cu cel dintr-un CX-5, iar pasagerii din spate vor putea călători confortabil și vor avea spațiu atât pentru a-și întinde picioarele, cât și pentru a mențione o poziție corectă a capului pe tot parcursul drumului. Volumul portbagajului este 430 de litri, o valoare mai slabă fiind rapoartată doar de Nissan în cazul lui Qashqai.

Preţ de achiziţie

Mazda CX-30 echipat cu motorul Skyactiv-X poate fi deja comandat și pe piața din România. La fel ca în cazul noii generații Mazda 3, producătorul japonez vine cu prețuri ceva mai piperate, însă cu o listă de dotări cât se poate de generoasă.

Astfel, versiunea de bază a lui CX-30 va include, printre altele, următoarele echipamente: jante de 16 inch din aliaj, faruri LED cu sistem de spălare, lumini de semnalizare și stopuri cu LED, oglizi exterioare electrice și încălzite, rabatabile automat și cu lumină de semnalizare integrată, conectivitate Apple CarPlay și Android Auto, head-up display, ecran color cu diagonala de 8.8 inch, aer condiționat manual, volan și schimbător de viteze îmbrăcate în piele, cotieră centrală, scaune față reglabile pe înălțime, sistem de asistență la pornirea din rampă, senzori de lumină și ploaie și o mulțime de echipamente de siguranță.

Prețul de pornire pentru versiunea CX-30 Skyactiv-X GT este de 24.500 de euro, iar al doilea nivel de echipare GT Plus pornește de la 26.100 de euro. Renault Kadjar în echiparea Intens pornește de la 24.000 de euro, iar Nissan Qashqai în versiunea N-Connecta (al doliea nivel de echipare din toate cele patru disponibile) pornește de la 24.100 de euro. Singurul care iese din acest interval cuprins între 24.000 și 24.500 de euro este Honda HR-V. Versiunea Sport (doar pe aceasta poate fi comandat motorul de 182 CP) are un preț de pornire de 29.500 de euro.

Siguranţă

Organizația Euro NCAP încă nu a testat noul CX-30. Dar ținând cont de faptul că SUV-ul producătorului nipon are la bază aceeași arhitectură folosită și de Mazda 3, rezultatul obținut de hatchback-ul compact va fi probabil foarte asemănător.

În urma testelor realizate de Euro NCAP, Mazda 3 a obținut 98% din punctajul maxim în dreptul capitolului dedicat protecției pasagerilor adulți, 87% pentru protecția copiilor și 81% pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor. Sistemele de siguranță au funcționat corect, iar Mazda 3 a primit din partea Euro NCAP un punctaj de 73%. În urma acestor rezultate, hatchback-ul nipon a încheiat evaluarea cu cinci stele de siguranță.

Pe lista de dotări standard, Mazda CX-30 primește următoarele elemente de siguranță și asistare: asistent inteligent la frânarea în oraș cu funcție pentru detectarea pietonilor, sistem pentru monitorizarea unghiului mort, sistem de asistență în ceea ce privește banda de rualre, cruise control adaptiv, sistem pentru recunoașterea semnelor de circulație, sistem de apelare de urgență E-Call și sistem pentru monitorizarea șoferului.

Cu un astfel de arsenal de sisteme oferite standard și cu atuurile noii platforme Skyactiv, Mazda CX-30 ar trebui să obțină calificativul maxim pentru viitoarele teste de siguranță.

Ţinută de drum

Mazda rămâne unul dintre producătorii care pun accent și pe senzațiile oferite de modelele sale în timpul condusului. Deși mulți puriști au contestat decizia de a renunța la o punte spate independentă pentru noua generație Mazda 3, inginerii japonezilor au reușit să facă o platformă agilă și extrem de plăcută în timpul șofatului. Iar această platformă o găsim și pe CX-30.

Per total, SUV-ul oferit de Mazda este unul agil și precis. Suspensia o consider puțin cam rigidă pentru un SUV din acest segement, în condițiile în care mulți clienți sunt în căutarea confortului. Pe anumite denivelări au existat și zgomote mai puțin plăcute venite din partea suspensiilor spate.

Ruliul nu este unul pronunțat, iar direcția oferă suficient de mult feedback pentru a citi corect traseul. O mare parte din acest comportament dinamic bun se datorează și sistemului G-Vectoring Control care aplică o ușoară fârnare a roților aflate în exteriorul virajului pentru a îmbunătăți stabilitatea.

Vizibilitate

Deși avem în față un SUV compact, CX-30 nu m-a dezamăgit atunci când s-a pus problema vizibilității. Oglinzile laterale sunt generoase și bine dimensionate raportat la "gabaritul" lui CX-30, iar montanții A pot pune mici probleme în momentul abordării virajelor strânse. Deși luneta este înclinată, vizibilitatea generală este una bună. 

Dacă totuși crezi că nu te vei descurca cu dimensiunile lui CX-30 în zone înguste, nu ai niciun motiv de teamă. Al doilea nivel de echipare (Plus) vine cu senzori de parcare și cu o cameră video pentru mersul cu spatele. 

Tehnologie

Așa cum afirmam și la început, Mazda este unul dintre producătorii care livrează tehnologie modernă împachetată în forme simple.

Imediat ce vei lua loc în scaunului șoferului, instrumentarul mixt de bord (analogic+digital) te va întâmpina cu un ecran de 7 inch care oferă mici modalități de personalizare. Informațiile primite sunt dublate de un head-up display generos care oferă o calitate bună în ceea ce privește claritatea imaginii.

Sistemul de infotainment pregătit de Mazda comunică cu pasagerii prin intermediul unui ecran de 8.8 inch. Dacă pe vechile modele exista o funcție tactilă care poate fi utilizată doar în momentul în care mașina nu rula, pe CX-30 clienții nu vor primi așa ceva. Japonezii nu au vrut să vină cu un ecran tactil pentru că nu vor ca șoferul să-și modifice poziția trupului în timpul condusului. Informațiile afișate de ecranul de 8.8 inch pot fi gestionate de un controller rotativ amplasat pe tunelul median. Ecosistemul software-ului este unul ușor de înțeles și foarte rapid în mișcări.

Un lucru pe care l-am apreciat din plin a fost sistemul de navigație integrat care oferă informații clare, în timp utili și capabil să genereze trasee alternative extrem de rapid în momentele în care ai greșit drumul. Apple CarPlay și Android Auto fac parte și ele din micile "artificii" pregătite de Mazda. 

Standard, SUV-ul compact va fi echipat cu un sistem audio cu opt incinte, însă cei pasionați cu siguranță vor miza pe sistemul semnat de Bose.

La toate aceste elemente trebuie să adăugăm și pachetul generos de sisteme de siguranță și asistare, tehnologii pe care le-am amintit în dreptul capitolului dedicat.

Design

Odată cu lansarea noii generații Mazda 3, producătorul nipon a introdus în ofertă o variantă îmbunătățită a filozofiei de design Kodo. Iar Mazda CX-30 este al doilea model al niponilor care a fost croit după această regulă nouă.

Din punct de vedere estetic, CX-30 reușește rapid să atragă privirile curioșilor. Zona frontală este una care inspiră sportivitate și agresivitate, în timp ce profilul include ceva elemente de design pe care le-am tot văzut pe noile SUV-uri coupe. Partea posterioară este destul de simplă, cu linii fluide și fără multe muchii care să atragă atenția.

Nu ne-a placut

  • Suspensia ușor zgomotoasă
  • Modul de funcționare al sistemului start-stop
  • Suportul lateral oferit de scaune
Date tehnice - Mazda CX-30 Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 CP, Man, 2WD
Combustibil
Benzina
Nr. usi
4
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1998
Lungime mm
4395
Putere maxima CP (rpm)
180 (6000)
Latime mm
1795
Cuplu maxim Nm (rpm)
224 (3000)
Inaltime mm
1540
Viteza maxima km/h
204
Greutate kg
1368
Acceleratie 0-100 km/h s
8.5
Ampatament mm
2655
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
51
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
430
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda CX-30

Ultimele teste

Comentarii (11)

  • Dealerii Mazda au învățat se pare lecția. Fiindcă culoarea bleu-petrol a mașinii testate aici maschează la fix plasticăraia de pe praguri / aripi, criticată unanim de presa auto -- și implicit de mai toți chibiții comentatori.

    Mie, sincer, nu-mi displace însă *placarea* respectivă, mai ales că prezența unor versiuni 4x4 (spre deosebire de mulți rivali din segment) o face și funcțională.
    Și-n caz contrar se poate apela la un vopsitor bun ca să i-o acordeze cu caroseria.
    (b.t.w.: Ar fi fost preferabilă testarea unui CX30 Skyactiv X 4x4, permițând astfel și compararea cu alți rivali gen VW Tiguan, Seat Ateca de 190 CP etc.)

    Cât despre *bendieselul* Skyactiv-X, rămâne cum am stabilit... de la Mazda-3: n-o fi el *stratosferic*, dar tot e un punct de cotitură tehnică -- și clar că poate fi perfecționat în continuare.
    36 5
  • @redactia
    nu ati facu referire la locurile din spate, la cx3 sunt ca inexistente
    8 16
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • @Kiro: sper si eu ca o sa fie perfectionat si ma inclin in fata celor care dau deja banii pe el. Eu n-as da inca. Cine stie? Poate au descoperit japonezii gaura la macaroana, a N-a oara, si poate iese in timp ceva remarcabil. Sper sa fie asa.
    18 3
  • hazard
    @mm dar suspensie independenta ;)
    2 8
  • Mazda CX 30 Skyactiv X cu toate optiunile, exclusiv trapa, costa 29.540 Euro. O fi mult, o fi putin....Am vazut masina si prea multe lucruri in plus fata de cele spuse in articol nu prea ar fi de zis. Cel putin la interior, calitatea este superioara fata de alte marci/modele similare. Nu ca ar fi neaparat nevoie, dar nu am vazut acel sistem de parcare autonoma. Din pacate vine doar cu un singur tip de jante. Nu-mi place hayonul electric, dar....vine la pachet.
    14 2
  • @mm: ?? -- *iar pasagerii din spate vor putea călători confortabil și vor avea spațiu atât pentru a-și întinde picioarele, cât și pentru a mențione o poziție corectă a capului pe tot parcursul drumului.*

    @PMC: Văd că orice seamănă și pe departe cu dieselul îți produce extazuri. :-)
    Ceva mai serios, eu aș miza și-acu p-un Skyactiv-X, dar numai dac-ar fi pus p-o Mazda-2 (130 CP din 1,5 litri mi-ar fi de-ajuns la cât de ușoară-i mașina.)
    Am răbdare însă până la extenuarea Swiftului meu (pe care oricum abia l-am cipuit spre 170 CP dacă tot a ieșit din garanție)... fiindcă o păsărică mi-a ciripit că băieții din Hiroshima ar fi telepatici. :-)
    29 3
  • Eu m-am invatat cum e cu miturile de masini japoneze. Am avut o mazda 3 acum vreo 7 ani. La 21.000 km s-a dus filtrul de particule. Nu au vrut sa schimbe pe garantie(peste 3000 euro costul inlocuirii). Cand au ridicat masina, pe dedesubt era toata ruginita si mai batea ceva la roata. Nu au vrut sa faca nimic pe garantie. Indepartarea ruginii si aplicarea unui strat de ceva protectie e considerata mentenanta cica. Nu inteleg pt ce mai era garantia. Nu inteleg cum de lumea e inca entusiasmata de asrfel de masini.
    16 7
  • @lcs: ne spui mai multe pls? Sunt chiar curios. Nu de altceva, dar ma bate si pe mine gandul la o japoneza. Cred ca multi ar vrea sa afle.
    Ms.
    9 0
  • Dom' Cornel, cum vine asta : "însă pentru depășiri la viteze de drumuri naționale poți retrograda chiar și trei trepte. " !? Pai sa ma scuzi , dar matale nu stii sa conduci corect , sau mai degraba nu MAI stii sa conduci corect un aspirat. Probabil esti dintre cei care daca v-ar scoate astia o manuala in 8 trepte ati folosi treapta 8 la 90-100/h ! Treapta aia a6-a nu a fost conceputa ca sa mergem pe drumuri nationale cu 90-100 km/h. Mai ales ca vorbim de o aspirata aici. Zic si eu, fara suparare !
    10 0
  • Niggapls
    "Ecosistemul software-ului este unul ușor de înțeles"
    Maestrie jurnalistica....
    3 1
  • ACE - Craiova
    GARDA LA SOL de 17,5 cm este una destul de rezonabila dar mai mica decat cea de la SUZUKI Vitara de ex. (18,5 cm).
    Sunt curios daca CX-30 se produce in U.K., Mexic (aidoma lui Mazda 3) sau Japonia (aidoma lui CX-5)...
    2 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru