Drivetest Mazda MX-5 RF

1.5 G132 Kazari
4.1
Mazda MX-5 RF zoom
de Alexandru Monenciu, Foto: Dragoș Savu
Marti, 21.10.2025
Poftă de condus

De la apariția automobilului și până în prezent, puține mașini au dat naștere unui cult așa cum a făcut-o Mazda MX-5. Modelul japonez a ajuns să fie identificat cu mașina sport, să fie chiar esența unei mașini sport mai bine spus.

Un motor aspirat natural montat în față, roți motrice spate, dimensiuni reduse, manevrabilitatea unui cart și o transmisie manuală de-a dreptul sublimă. Aceasta este rețeta pe care Mazda a păstrat-o încă de la începuturile acestui model, în ciuda interferențelor venite din afară.

Desigur, japonezii puteau să instaleze o turbină sub capotă și să crească puterea motorului, dar chiar era nevoie? Ei bine, nu. Mazda MX-5 este una dintre acele mașini, poate chiar singura, care demonstrează că nu ai nevoie de multă putere pentru a trăi clipe memorabile la volan.

Mazda MX-5 îți creează o poftă de condus cum puține mașini o fac. Este un model pe care nu trebuie neaparat să îl înțelegi, dar pe care trebuie să îl experimentezi.

Japonezii au confirmat deja o nouă generație MX-5, așadar viitorul său este asigurat. Ce-i drept, se spune că sub capotă vom regăsi un motor de 2.5 litri, dar reprezentanții companiei susțin că fac tot posibilul să mențină greutatea redusă și spiritul de "roadster" al modelului.

Până vom afla rezultatul final, rămâne doar să ne bucurăm de actuala generație MX-5. Așa cum am făcut-o și noi, atunci când am testat singura versiune pe care o mai poți comanda în prezent. Nu am condus varianta Roadster ci pe cea RF, adică Retractable Fastback. Targa, dacă vrei.

Desigur, ți-am pregătit și un clip video cuprinzător cu mașina de test.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI

Mazda MX-5 RF
1.5 G132 Kazari

  • Pret de pornire 38.290 €
  • Pret model testat 38.960 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Normele de emisii, tot mai drastice, au dus la dispariția unor modele emblematice. Cele care au rămas au fost modificate astfel încât să se supună noilor reguli.

Pentru a păstra MX-5 în portofoliu, Mazda a făcut mai multe compromisuri, poate cel mai mare fiind acela că a renunțat la motorul de 2.0 litri care oferea 184 de cai putere.

Așa se face că, în prezent, dacă vrei să îți comanzi un MX-5 cu 0 kilometri, ai la dispoziție o singură motorizare (ne referim la România). Este vorba despre o unitate de 1.5 litri Skyactiv G, pe benzină, aspirată natural, care oferă 132 de cai putere la 7.000 de rotații pe minut și 152 Nm cuplu la 4.500 de rotații pe minut.

Așa cum spuneam, Mazda MX-5 demontrează că nu are nevoie de foarte mulți cai putere pentru a fi distractivă, mai ales că în varianta RF are o greutate de 1.114 kilograme. Dar, un lucru trebuie spus: motorul de 2.0 litri și 184 CP îți oferea mai multă siguranță, cel puțin în cazul depășirilor.

Acest 1.5 Skyactiv G cu 132 de cai putere se simte, clar, mai leneș. În oraș și la viteze reduse are, însă, destulă vână pentru a-ți pune un zâmbet molipsitor pe față.

Fiind vorba despre un motor aspirat natural, acesta trebuie exploatat corespunzător. Pentru a te bucura de resursele sale trebuie să profiți de toată plaja de turații, până la linia roșie care începe după 7.000 de rotații pe minut.

Motorul cu patru cilindri livrează plăceri acustice odată ce acul vitezometrului trece de 4.000 de rotații pe minut și tot atunci începi să simți cu adevărat resursele unității pe benzină. Primești un sunet gutural, metalic și care îți inundă fiecare celulă. De îndată ce cobori plafonul de tip hard-top, primești și mai multă plăcere.

În cazul de față, motorul de 1.5 litri a fost conectat la o transmisie manuală cu șase rapoarte. Una dintre cele mai bune din industrie. Treptele sunt alternate scurt și precis, timoneria fiind o adevărată încântare.

Cu o asemenea cutie de viteze manuală, uiți de toate inconvenientele atunci când nimerești într-un trafic sufocant.

Consum

Nu știu câte persoane intră într-un showroom Mazda, sorb din priviri un MX-5, iar apoi se interesează de cât consumă mașina. Acest aspect ar trebui să fie neimportant când vine vorba despre o mașină creată pentru a-ți bucura sufletul.

Dar, de dragul discuției și pentru că sunt obligat să abordez acest subiect, eu am înregistrat un consum urban de 10.9 litri/100 de km. În nelipsitul trafic bucureștean. În afara orașului, acolo unde am acoperit peste 300 de kilometri, consumul arătat de bord a fost de 5.9 litri/100 de km.

Ca de obicei, traseul a inclus porțiuni de autostradă, dar și drumuri naționale, virajate. În fișa tehnică, niponii au trecut un consum combinat de 6.3 litri/100 de km în dreptul motorizării 1.5 Skyactiv G cu 132 de cai putere.

Rivalii Mazdei MX-5 s-au împuținat, căzând pradă normelor de emisii și dorinței producătorilor de a face profit. De pildă, Audi a eliminat din portofoliu modelul TT.

În prezent, MX-5 rămâne, așadar, cu un singur rival direct și relevant. Este vorba despre Abarth 124 Spider, cu al său motor de 1.4 litri turbo, 170 de cai putere și un consum de 6.6 litri/100 de km.

Performanţe

Așa cum spuneam, MX-5 nu trebuie judecată doar după cifre seci. Modelul nipon nu se adresează clienților care vor să se laude cu atingerea unor viteze amețitoare sau cu faptul că au reușit să ajungă la 100 de km/h în 3 secunde.

La volanul unei Mazda MX-5 trebuie să te bucuri de fiecare kilometru parcurs, de fiecare viraj.

Varianta RF are nevoie de 8.6 secunde pentru a sprinta până la 100 de km/h, iar acul vitezometrului se oprește în dreptul valorii de 203 km/h.

Pentru că are cu aproape 40 de cai putere în plus, dar și un motor turbo sub capotă, Abarth 124 Spider este ceva mai sprinten. În cazul său, suta de kilometri pe oră este atinsă în 6.8 secunde, iar viteza de top ajunge la 232 km/h. Masa proprie este de 1.060 kilograme.

Interior

Habitaclul este unul simplu. Primești doar strictul necesar. Un volan cu butoane fizice, schimbător de viteze, scaune sport (cu un suport lateral foarte bun) îmbrăcate în piele Nappa de culoare bej, în cazul mașinii testate de noi, levierul frânei de mână și butoane rotative, mari, pentru sistemul de climatizare.

Am uitat să menționez că sistemul audio Bose are 9 incinte, dintre care două sunt integrate în tetierele scaunelor. Motivul este simplu: conversațiile telefonice să se audă bine chiar și atunci când rulezi cu plafonul coborât.

Mazda MX-5 este o mașină care te împlinește din punct de vedere sufletesc și pe care o utilizezi pentru acele călătorii de weekend. Este destul de greu să mi-o imaginez ca mașină de zi cu zi, având în vedere că spațiile de depozitare din habitaclu sunt aproape inexistente.

Ai, totuși, două suporturi pentru pahare pe care le poți elimina atunci când nu sunt utilizate, un torpedou modest amplasat între cele două scaune, buzunarele portierelor sunt foarte înguste, iar în fața tunelului central ai un spațiu mic, unde îți încape maxim un telefon.

Nici spațiul interior nu este foarte generos, mai ales dacă ai o înălțime și o greutate peste medie. De exemplu, eu la 1.92 metri și 100+ kilograme, mă rugam să nu plouă, să nu fiu nevoit să ridic plafonul. S-a întâmplat, din păcate, și bine că nu sufăr de claustrofobie.

Portbagajul are 127 de litri, adică cel mult pentru câteva pungi mici de cumpărături, un troler de dimensiuni medii sau două genți de mână. Nici Abarth 124 Spider nu stă cu mult mai bine la acest capitol, având un portbagaj de 140 de litri.

Preţ de achiziţie

Și acum, marea întrebare: cât costă o asemenea jucărie pe patru roți? Înainte de asta, trebuie să știi că la dispoziție patru niveluri de echipare din care să alegi: Prime-Line, Exclusive-Line, Kazari și Homura.

Prețurile încep de la 33.790 de euro în România, desigur, pentru nivelul de echipare Prime-Line. Noi am testat un MX-5 RF în echiparea Kazari, ceea ce înseamnă că nota de plată începe de la 38.290 de euro, cu TVA inclus.

Vine, printre altele, cu jante argintii de 16 inch, tapițeria de care spuneam mai sus, scaunele față au funcție de încălzire, acoperișul este vopsit în două tonuri, iar farurile sunt LED cu funcție adaptivă.

Deci, bifezi echiparea Kazami, apoi, fără îndoială, cea mai populară nuanță exterioară din paletarul Mazda, Roșu Soul Crystal, care costă 670 de euro, și ajungi la un preț de listă de 38.960 de euro.

În tot acest timp, Abarth 124 Spider pornește de la 43.190 de euro, cu TVA inclus.

Siguranţă

Actuala generație Mazda MX-5 a fost testată de Euro NCAP chiar după ce a apărut, adică în 2015. De la testele de impact, roadster-ul japonez a plecat cu un calificativ de 4 stele.

Protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 84%, capitolul dedicat protecției copiilor a trecut testele de impact cu un procent de 80%, în timp ce protecția pietonilor a fost notată cu 93%. Sistemele de siguranță introduse de Mazda au încheiat testele EuroNCAP cu un total de 64%.

A fost testată varianta Roadster, dar punctajul de 4 stele poate fi preluat și de varianta RF.

Ţinută de drum

Cum se conduce Mazda MX-5? Într-un cuvânt, sublim. Mașina asta poate fi privită ca o extensie a ta. Foarte jucăușă pe viraje, previzibilă, sistemele electronice te lasă să te apropii mult de limita aderenței și intervin rapid la nevoie, iar direcția îți dă senzația că ești la volanul unui cart.

Atunci când te afli la volanul unui MX-5 nu contează destinația ci drumul pe care îl ai de traversat. Cu cât mai virajat, cu atât mai bine.

Suspensia standard este neașteptat de confortabilă, însă vine la pachet cu un mic ruliu pe virajele luate mai curajos. Pentru 260 de euro, Mazda îți oferă un set de arcuri sport care coboară suspensia cu 25-30 milimetri și îmbunătățesc manevrabilitatea. Această dotare sacrifică puțin confortul, dar măcar ai de ales.

Mașina perfectă nu există, dar Mazda MX-5 se apropie destul de mult. Și e mai mare păcatul să depunctezi micile lacune pe care le are. Până la urmă, și ele fac parte din farmecul acestei mașini.

Vizibilitate

Vizibilitatea într-un MX-5 RF este relativă. Am spus deja că habitaclul nu este destinat claustrofobilor. Apoi, geamurile sunt destul de mici, prin lunetă nu vezi prea multe, iar parbrizul este destul de înclinat și montanții A destul de groși.

Mai mult, oglinda retrovizoare te încurcă în oraș, dacă ești mai înalt. Nu vezi semafoarele montate mai jos.

Din fericire, oglinzile laterale sunt bine proporționate. Dimensiunile mici ale mașinii sunt un avantaj în oraș și prin parcări, dar trebuie să fii atent când parchezi cu fața pentru că nu ai senzori de parcare, capota este destul de lungă, iar habitaclul a fost împins cât se poate de în spate.

Primești, totuși, o cameră video pentru mersul cu spatele.

Tehnologie

Cuvântul tehnologie și Mazda MX-5 nu prea au ce căuta în aceeași propoziție. Nu pentru că nu ar exista niscaiva tehnologie la bord, ci pentru că modelul nipon nu este despre asta.

Instrumentarul de bord este unul tradițional, cu ceasuri analog generoase și un mic ecran, în partea stângă, care afișează informații referitoare la consumul de carburant, la temperatura motorului și la nivelul combustibilului din rezervor.

Cu trecerea anilor, mărimea display-ului central a crescut, cel mai probabil la cererea clienților. Odată cu facelift-ul primit în 2023, diagonala a crescut la 8.8 inch, iar interfața grafică a fost actualizată. Chiar și așa, este în continuare simplă și, poate puțin, învechită comparativ cu sistemele din prezent.

Pentru că vorbim despre un model Mazda, funcția tactilă nu este prezentă decât atunci când conectezi telefonul mobil prin Apple CarPlay sau Android Auto.

În rest, interacționezi cu sistemul multimedia prin intermediul butonului rotativ montat pe tunelul central.

Dacă varianta Roadster are un plafon pe care îl ridici sau cobori manual, varianta RF vine echipată cu un plafon hard-top acționat electric. Capotarea și decapotarea pot fi realizate la viteze de până la 10 km/h, ambele operațiuni durând circa 13 secunde.

Design

Primele trei generații ale Mazdei MX-5, adică NA, NB și NC, au mizat pe un design exterior cu linii rotunjite. Actuala generație, ND, care a debutat în 2015, a schimbat macazul și propune mai multe linii ascuțite, mai ales în partea din față.

Designul unei mașini este subiectiv, dar trebuie să recunosc că MX-5 ND mă cucerește cu partea frontală agresivă, ascuțită și cu farurile înguste. Iar adăugarea unei variante RF mi se pare mai mult decât inspirată.

La fel cum prima generație m-a cucerit cu farurile escamotabile, iar a doua generație cu proporțiile echilibrate. A treia iterație MX-5 nu prea a fost pe gustul meu, dar, așa cum spuneam, designul unei mașini este subiectiv.

Revenind la Mazda MX-5 ND, facelift-ul primit în 2023 a adus o semnătură luminoasă nouă pentru farurile LED. Ele integrează acum și luminile de zi, acestea fiind anterior montate separat în spoilerul de protecție.

Referitor la culorile exterioare, dacă nu vrei să bifezi nuanța Roșu Soul Crystal, mai ai câteva variante. Alb Arctic este gratis, Gri Machine costă 530 de euro, iar Gri Aero, Zircon Sand și Albastru Deep Crystal costă fiecare 390 de euro.

Nu ne-a placut

  • Spațiul interior modest
  • Vizibilitatea

Ultimele teste

  • Mazda MX-5 RF
    Poftă de condus

  • Rachetă de familie

  • Gata hibernarea

  • Pick-up din viitor

Comentarii (1)

  • Se mai produce Abarth Spider?
    0 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru