Drivetest Opel Crossland X

1.2 Benzina Turbo (XH) 110CP Aut6 Start/Stop Innovation
Opel Crossland X zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 23.10.2017
Amestec

Ca să te faci remarcat la Vocea României ai nevoie de o interpretare personală a piesei pe care o cânți. Cu cât mai multe note personale, ondulații și exaltări, cu atât mai multe scaune întoarse din partea juraților.

Ca să te faci remarcat între SUV-urile României trebuie să urmezi aceeași rețetă. O interpretare personală și cât mai nonconformistă a segmentului în care concurezi. Opel vrea o felie din plăcinta segmentului SUV-urilor de clasă mică.

Nimic neobișnuit până aici. Toți vor. E culmea însă că Opel mai lansează o mașină în acest segment, deși avea Mokka, adică un best-seller cu 120.000 de unități livrate de-a lungul carierei. Parteneriatul cu PSA și apoi integrarea în interiorul familiei franceze îi face pe cei de la Opel să simtă că mai e loc și pentru Crossland X, deși acesta e mai scurt cu doar 6 centimetri decât Mokka.

Ce înseamnă de fapt cei 6 centimetri, ce avantaje și dezavantaje aduc în comparație cu Mokka și cu celelalte modele din segment, aflăm mai jos.

Opel Crossland X
1.2 Benzina Turbo (XH) 110CP Aut6 Start/Stop Innovation

  • Pret de pornire 12.920 €
  • Pret model testat 20.839 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Frate de platformă cu francezii Peugeot 2008 (un alt best-seller al segmentului) și Citroen C3 Aircross, noul Opel Crossland X împrumută multe detalii din temperamentul lor, dar și gama de motorizări. Așa se face că sub capota mașinii de test am primit un motor turbo benzină de 1.2 litri și 110 cai putere.

Unitatea vine la pachet și cu 205 Nm. Momentul motor este disponibil de la 1500 de rotații, ceea ce înseamnă că micul Crossland X se trezește devreme, este vioi în aglomerările urbane și dă semne de oboseală abia la viteze mai mari. Este o configurație potrivită pentru orașe și fix puterea de care ai nevoie în astfel de zone. În extraurban, când viteza sare de 110 de km/h, motorașul începe să gâfâie și accelerează ceva mai greu.

Chiar dacă vorbim despre o unitate pe benzină, antifonarea nu este tocmai fericită. Agregatul începe să își facă simțită prezența în habitaclu după 2000 de rotații.

De asemenea, pentru că vorbim despre un motor cu numai trei cilindri, e de la sine înțeles că avem și o serie de vibrații. Ele apar în mod constant când rulați cu viteză foarte mică (5 km/h) și când sistemul start-stop repornește motorul la semafor.

E posibil ca această vibrație să fie cauzată și de cutia automată cu șase rapoarte, care caută o rulare ușor subturată pentru a facilita consumul redus. Schimbarea treptelor nu este tocmai liniară, iar retrogradarea are unele întârzieri, așa că e bine să vă calculați atent distanțele într-o depășire. Pentru orice eventualitate, există și un mod manual de schimbare a treptelor de viteză.

Consum

Motor pe benzină + cutie automată în trafic urban nu este sinonim cu un consum redus. Totuși, pentru că vorbim despre un agregat cu o capacitate redusă și despre un start-stop care își face sârguincios datoria, consumul urban s-a învârtit în jurul valorilor de 8.5-9.5 litri/100 de kilometri.

În afara orașului, fără a forța prea mult limitele și resursele de sub capotă, pe un traseu București - Slănic Prahova și retur, consumul a fost de 6.2 litri/100 de kilometri.

În fișa tehnică, Opel anunță un consum mediu de 5.5 litri/100 de kilometri, similar cu cel promis de Citroen C3 Aircross și Suzuki Vitara. Valoarea este mai mică decât cea a unor rivali precum Nissan Juke, Ford Ecosport (versiunea pre-facelift) și Mazda CX-3. Culmea, fratele Peugeot 2008 reușește un consum sesizabil mai mic, de numai 4.8 litri, mulțumită masei totale mai reduse (cu aproape 200 de kilograme mai ușor).

Performanţe

Vă spuneam că noul Crossland X se simte foarte bine în oraș. Deci nu e cazul să alergați după statistici 0-100 de km/h. Totuși, pentru cei care îl vor folosi mult și în afara zonei urbane, trebuie să amintesc de cele 11.8 secunde scurse de la 0 la 100 de km/h.

Cu un asemenea timp, Crossland X nu se află printre fruntașii segmentului. Astra și Insignia reușiseră să se apropie de vârful segmentului mulțumită noilor platforme mai ușoare. Crossland X însă, pare să nu se bucure de același tratament.

Citroen C3 Aircross, Renault Captur, Mazda CX-3 și Peugeot 2008 sunt mașini ceva mai fâșnețe decât neamțul nostru. Excepție fac doar Suzuki Vitara și Ford Ecosport pre-facelift. Pionierul segmentului, adică Nissan Juke, este insesizabil mai rapid, cu un sprint realizat în 11.5 secunde.

Interior

Așa cum menționam și în testul lui Opel Grandland X, fratele său mai mare, dezvoltat tot pe platformă PSA (frate cu Peugeot 3008), primul lucru pe care îl observi dincolo de portiera lui Crossland X este absența mirosului specific al plasticelor de la interior. Habitaclul a devenit acum inodor, iar asta nu poate fi decât un lucru bun pentru cei cu sensibilități de acest gen.

Interiorul este caracterizat de un amestec de materiale diferite: plastic moale pe planșa de bord, plastic tare și neprietenos în partea inferioară și la nivelul portierelor. Din fericire, Opel a păstrat designul fraților mai mari, caracterizat de o simplitate a liniilor și o ergonomie bună. Se simt și câteva urme de Peugeot atunci când ne uităm la mânerele interioare ale portierelor, la centrul de comandă pentru geamurile electrice și la pedale. Dar atât.

Pentru cei care nu au conștientizat asta până acum, Crossland X este un surogat, adică un crossover născut pentru a lua locul lui Meriva, monovolumul de segment B, care nu s-a vândut excelent în ultimii ani. Vinovate au fost SUV-urile, care au înghițit aproape complet piața monovolumelor. Prin urmare, asemeni partenerilor de la Peugeot, care au făcut din vechile MPV-uri 3008 și 5008 adevărate SUV-uri, Opel s-a conformat și a transformat vechiul Meriva în Crossland X.

Iar asta nu e tocmai un lucru rău. Crossover-ul păstrează urmele unui monovolum autentic, cum ar fi cotiera fixată pe spătarul scaunului, spațiile de depozitare uriașe de pe consola centrală și buzunarul extrem de încăpător al portierelor. Spațiul de pe locurile din spate este și el generos, atât la picioare, cât și la nivelul capului.

Problema e că accesul pe bancheta din spate nu mai este așa de facil ca în cazul vechiului Meriva, care avea uși cu deschidere opusă. E ceva mai greu și asta pentru că portierele spate sunt destul de înguste, iar deschiderea lor nu este foarte largă.

Portbagajul are o valoare de 410 litri, identică cu cea a lui Citroen C3 Aircross și Peugeot 2008. Crossland X este mai încăpător la capitolul bagaje decât Renault Captur, Ford Ecosport, Suzuki Vitara, Mazda CX-3 și Nissan Juke. În plus, poate fi comandat cu un fund dublu pentru portbagaj, care ajută la o mai bună compartimentare.

După toate aceste analize, concluzia este simplă: chiar dacă e mai mic cu 6 centimetri decât Mokka X, Crossland X pare să fie mai încăpător.

Preţ de achiziţie

Pe lângă spațiul similar celui regăsit în interiorul monovolumelor, Crossland X vine și cu un preț extrem de atractiv. Versiunea sa de bază este chiar mai ieftină decât cea a lui Renault Captur, una dintre cele mai accesibile mașini până la venirea neamțului. Crossland X pleacă de la 12.900 de euro (versiunea cu motor de 81 CP, echipare Enjoy), însă versiunea testată de noi, adică benzinarul de 110 cai și echiparea Innovation, costă 17.400 de euro.

Dacă mai punem la socoteală și opțiunile de pe exemplarul de test (head-up display, pachetul de lumini, parbrizul încălzit, acoperișul panoramic și alarma), ajungem la un preț final de 23.200 de euro. Cu discount-ul oferit de dealer, prețul final ajunge la 20.800 de euro.

Dacă nu v-am pierdut în atâtea calcule, haideți să ne raportăm și la rivalii din segment! Să începem cu frații din alianța PSA. Noul Citroen C3 Aircross, în versiune similară, este puțin mai scump decât Opel-ul nostru, ajungând la 18.400 de euro. Peugeot poziționează ceva mai sus actualul 2008, prețul unui model omolog fiind de 19.600 de euro. Pe la Mazda CX-3 nici nu are rost să ne oprim, întrucât versiunea echivalentă costă 23.000 de euro.

Nici măcar Renault Captur nu este mai ieftin, valoarea unui model similar fiind de 18.100 de euro. Ford Ecosport pre-facelift era și el mai scump la aproape 19.000 de euro, iar Nissan Juke sare cu ușurință de 21.000 de euro.

Siguranţă

EuroNCAP a testat noul Crossland X și i-a acordat punctajul maxim de 5 stele. Crossover-ul a primit 85 de procente pentru protecția adulților. cel mai slab s-a descurcat, culmea, la eficiența sistemelor de asistență (57%).

Crossover-ul vine cu șase airbaguri, senzori de presiune în pneuri, ABS, ESP și controlul tracțiunii. Totuși, având în vedere că normele de testare EuroNCAP s-au înăsprit și pun acum mare accent pe sistemele de asistență ale mașinii, implicit pe frânarea automată de urgență, Crossland X ar putea obține un punctaj ceva mai mic.

Ţinută de drum

Arhitectura Grupului PSA a fost orientată întotdeauna către confortul pasagerilor. Asta face ca noul Crossland X să adopte și el o suspensie cu un comportament ceva mai relaxat, gândită pentru a trece ușor peste denivelări. Însă, micul SUV german manifestă o slăbiciune la trecerea peste limitatoarele de viteză. Este momentul în care suspensia transmite cel mai mult în habitaclu: mișcare și zgomot. De fapt, dacă vă doreați o mașină cu o suspensie insonorizată bine, Crossland X nu vă poate satisface pentru că nu dă dovadă de foarte mult rafinament.

Direcția nu este cea mai precisă, dar este ușor de manevrat în oraș, adică acolo unde Crossland X este în elementul lui. Pe drumurile virajate, Crossland X s-ar putea să vi se pară stângaci din cauza ruliului resimțit în virajele strânse.

Pentru cei care se gândeau deja la escapade off-road cu noul Crossland X, veștile nu sunt tocmai bune. Mașina aceasta nu a fost gândită pentru teren accidentat. Asta nu înseamnă însă că, la nevoie, garda la sol de 16 cm, nu poate să-ți permită ieșirea pe un drum forestier. Nici să nu vă gândiți la o tracțiune integrală. Pentru asta există Mokka X. Și cu asta le-am răspuns și celor care se întrebau care mai este rostul lui Mokka X în același segment. 

Vizibilitate

Oglinzile laterale sunt destul de generoase și acoperă bine vizibilitatea posterioară. Luneta este și ea bine proporționată, însă problema apare atunci când ne referim la montanți. Ultimul rând de stâlpi este cam mare și încurcă în manevrele efectuate în marșarier, în vreme ce montantul față de pe partea șoferului încurcă în virajele strânse.

Din fericire, pe lista de opționale se găsește o cameră de marșarier și senzori de parcare. Calitatea imaginii oferite de camera de marșarier nu este una foarte bună.

Tehnologie

Opel a avut grijă ca noul Crossland X să preia cam tot ce găsim și pe frații mai mari, Astra și Insignia. Avem un computer de bord destul de complex și sistemul multimedia Intellilink cu ecran de 8 inch. Navigația este mult mai utilă și mai bine dezvoltată decât a modelelor din Grupul PSA, meniul este ușor de parcurs, iar telefoanele cu Android și IOS își pot oglindi câteva aplicații pe ecranul central.

Dacă alegi opționalele potrivite, Crossland X poate să îți proiecteze informațiile și pe un Head-up Display din sticlă, preluat de la frații francezi.

Și, pentru că tot se apropie iarna, o să apreciați scaunele încălzite (care nu se simt ca și cum ar vrea să-ți dea foc dacă le-ai uitat aprinse) și parbrizul încălzit.

Asemeni tuturor modelelor noi din gama Opel, și Crossland X primește sistemul de asistență OnStar. Adică o voce mereu pregătită să te ajute dacă ești în căutarea unui loc de parcare sau a unei camere la hotel. Nu lipsește nici apelul de urgență.

Design

Dacă ne uităm de la distanță la Crossland X o să avem impresia că Opel a lansat un MPV ceva mai înălțat. Crossover-ul are aspect de monovolum, însă este adaptat noii filosofii de design a constructorului german. Nimic nu trădează apartenența la platforma PSA, iar ăsta este un exemplu de voință oferit de oamenii de creație din Russelsheim.

Partea frontală este dominată de o grilă simplificată care se ghidează tot după linia literei V. Nu lipsește semnătura luminoasă cu două baghete LED sub formă de bumerang, folosită și pentru stopuri. În partea laterală avem un ultim rând de montanți care urmărește linia inaugurată de micul Opel Adam.

Una peste alta, Opel a reușit să nască din nou un design atrăgător pentru marea masă, iar asta va ajuta cu siguranță vânzările.

Nu ne-a placut

  • Calitatea unor materiale
  • Suspensia zgomotoasă
  • Vibrațiile motorului
Date tehnice - Opel Crossland X 1.2 Benzina Turbo (XH) 110CP Aut6 Start/Stop Innovation
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1199
Lungime mm
4212
Putere maxima CP (rpm)
110 (5500)
Latime mm
1976
Cuplu maxim Nm (rpm)
205 (1500)
Inaltime mm
1605
Viteza maxima km/h
187
Greutate kg
1319
Acceleratie 0-100 km/h s
11.8
Ampatament mm
2604
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
45
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
410
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Opel Crossland X

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • ACE - Craiova
    Comentariu foarte detaliat. Multumim frumos.
    Din pacate iarasi GARDA LA SOL - nespecificata de automarket......
    Asa da o nota generala de 8-9 site-ului automarket.ro dar cred ca ar fi important de mentionat si acest DETALIU - la fisa tehnica a autovehiculelor - important pentru multi cititori, atunci i-as da nota 9-10 !!!!
    Daca te apuci sa cauti prin alte site-uri gasesti pana la urma: 15,7 cm.
    Pacat ca OPEL nu ofera pentru modelul Crossland si versiuni 4x4 sau hibrid/electrica - cel putin deocamdata.....Masina nu arata deloc rau
    Nota generala 8-9///
    33 3
  • O masinuta interesanta si practica - e pentru Adam ceea ce e 500 L pentru 500. Mi se pare peste 500 L din toate punctele de vedere.

    Nu vad insa de ce ai alege modelul respectiv in detrimentul lui C3 Aircross care e mult mai funky, are aceeasi platforma, aceleasi motorizari si cutii de viteze, dar e cu peste 100 kg mai subtire si implicit e mai performant (10.6 sprintul fata de 11.8)... avand insa acelasi consum. Nu mai zic de pret, unde varianta Shine de la Citroen are la 18.400 tot ce se gaseste pe Opel mai putin plafonul panoramic. De la 18.400 pana la 23.200 e cale lunga - preturile de catalog, nu punem pretul redus de la Opel pentru ca si la Citroen vei primi 1-1.500 de euro reducere si va iesi mult mai ieftin.
    12 6
  • Cam mult crom, şi la interior şi la exterior, dar până la urmă e chestie de gust.
    4 1
  • E atat de detaliat acest test incat trebuie sa deschizi site-ul Opel ca sa vezi daca exista sau nu si o varianta 4x4.
    La fel, bine ca ni se spune cat costa versiunea de baza, dar nu si ce motor ofera aceasta.
    13 4
  • soferul
    Au inventat Mokka 2 cu o forma putin diferita.
    Macar primul Mokka are si transmisie 4x4. Cine l-ar alege pe asta ?
    6 9
  • @nume: nu, nu este 4x4 deocamdata. Un 4x4 ar veni cu un Hybrid dar nu este clar comunicat cand. Motoarele sunt 2: 1,2 benzina (110CP? si 130CP)Turbo si un 1,6 diesel (120CP).
    Motorul de 1,2/130CP l-am condus vreo 500km. Consumul surprinzator de mic mergand in forja am avut 7,6l/100 (nu din bord computer ci considerand km rulati si facand plinul din nou) Viteza de 205km/h o atingi destul de leger considerand motorul de 1,2l...Sprintul nu e rau pana la vreo 130km/h dar mai ancolo devine anevoios...dar destul de OK.
    @Soferul: Simplu, e mai ieftina, este ceva mai mare portbagajul si are garda de sol cel putin cat are Mokka. Garda de sol ridicata te ajuta mult, nu ai nevoie de fiecare data de 4x4... Daca aceste atuuri sunt pe placul tau ai motivul dece unii ar prefera Grandland!
    6 1
  • @nume&soferul: a-mi retrag textul: n-am fost atent, e vorba de Crossland aici. Recenzia mea a fost despre Grandland....sorry Dar referitor la Crossland, cred ca ancepe pe undeva la 11-12000€ - clar sub Mokka, si argumentul cu garda de sol cred c-ar mai fi valabil....
    6 1
  • @Zorba: zi-mi și mie unde ai putut proba Vmax (206 km/h oficial comunicată, enorm pentru un dulap ca Crossland) - eu n-am avut unde. :-)

    Mai ontopic acum, confirm impresiile tale și, evident, unele ale stimabilului redactor B.M., deși n-am condus versiunea EAT6 de 110 CP, ci tot p-asta de 130 cai cu făcăleț manual... și, btw, cu culisări cam lungi.
    Automata Aisin (n.b., cu convertizor de cuplu) înclin să cred și eu deci că-i preferabilă, motorașul Puretech de 130 CP fiind cam prea nărăvaș în suporturi la schimbările de sarcină. Mai clar, se simt șocuri sesizabile în transmisie dacă nu-i patinat gradat din ambreiaj.

    Culmea că direcția mi s-a părut ceva mai precisă decît a fratelui 2008 (probat în aceeași zi cu/pt. un prieten, de 110 CP însă, 130-ul fiind indisponibil la Peugeot), dar ruliul în viraje e mai consistent la Opel, fără să deranjeze prea mult.

    Amicul a optat în final pt. Crossland-X, în principal pe criteriul prețului mai mic decît al 2008-ului, care avea totuși atuul sistemului Grip Control.
    Concluzie: tot banii vorbesc...
    14 0
  • @Kirotractor: pe autostrada. Din cand an cand merge....

    Atentie: un "grip control" are si Opel: la configurare se numeste "IntellGrip" si face acelasi lucru ca si "Grip Control" la PSA.
    La Opel te costa cam ca la PSA: ~300€. Gratis nu al primesti nici la PSA....
    4 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru