Drivetest Opel Grandland facelift

1.2 Turbo 130CP Elegance
Opel Grandland facelift zoom
de Gabriel Nica
Miercuri, 08.09.2021
Schimbarea la față

Nu mai e niciun secret pentru nimeni faptul că, de ceva timp, Opel este deținut de PSA, iar asta poate distorsiona modul în care este privită gama de modele ale producătorului german. E cunoscută antipatia sinceră purtată de nemți producătorilor francezi și viceversa. Cu toate acestea, clienții nu par să fie deranjați. Și de ce ar fi, dacă mașina lor livrează pe toate planurile?

După aproximativ 4 ani de producție și vânzări peste așteptările analiștilor, Opel Grandland X a primit un binemeritat facelift anul acesta. Intenția producătorului german a fost clară și bine definită, țintind să facă din Grandland un competitor din ce în ce mai abil într-un segment din ce în ce mai aglomerat.

Având în față rivali atât de la frații de concern Peugeot si Citroen, dar mai ales, giganți precum Volkswagen Tiguan, Kia Sportage sau Nissan Qashqai, Grandland a reușit totuși să se apropie de 100.000 de unități vândute pe an înainte de pandemie. Cu acest facelift, producătorul din Russelheim își propune să treacă de această barieră psihologică.

Iar armele cu care va dori să obțină această victorie sunt de partea sa. Grandland facelift vine cu un design complet nou în partea din față, o gamă uriașă de tehnologii de cea mai nouă generație, precum și multe opțiuni de motorizare, inclusiv versiuni plug-in hybrid cu până la 300 CP.

Este însă de ajuns pentru a clătina tronul pe care stă Volkswagen Tiguan?

Opel Grandland facelift
1.2 Turbo 130CP Elegance

  • Pret de pornire 27.200 €
  • Pret model testat 30.500 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Grandland folosește aceeași platformă EMP2 ca și frații săi din Franța, Peugeot 3008 sau Citroen C5 Aircross. Bineînțeles, fiecare companie se diferențiază de restul prin diverse trucuri, tehnologii și mai ales alegeri de design. Chiar și așa, unele asemănări nu pot fi trecute cu vederea, precum oferirea unor soluții identice sub capotă.

Noua gamă de modele Grandland oferă o varietate mai mică de motorizări față de modelul pre-facelift, dar chiar și așa vei avea de unde alege. Poți chiar să optezi pentru un motor diesel, singurul din gamă în acest moment. Este un 1.5 litri cu 4 cilindri și 130 CP. În rest, toate alternativele vor cere benzină în momentul în care te vei opri la pompă.

Cel mai ieftin model și singurul disponibil cu o cutie manuală cu 6 trepte, este cel cu motor de 1.2 litri, 3 cilindri, cu 130 CP. Apoi urci direct la versiunile plug-in hybrid. Ambele folosesc un motor de 1.6 litri turbo montat transversal pe puntea față, alături de un motor electric de 110 CP.

Diferența între Opel Grandland Hybrid și Opel Grandland Hybrid4 stă în faptul că ultimul are la dispoziție încă un motor electric, ce angrenează doar puntea spate și, în consecință, adaugă și un plus de 113 CP. Astfel, dacă Opel Grandland Hybrid se poate baza pe 224 CP și 360 Nm maxim, Opel Grandland Hybrid4 are la dispoziție 300 CP și 520 Nm.

Deși această ultimă versiune ne-a atras atenția cel mai mult, am decis să încercăm o altă rețetă în acest test, una mai populară între cititorii noștri. Astfel, din cele 30 de mașini disponibile pentru condus, am mers pe cea cu motor de 1.5 litri diesel.

Puterea propulsorului este livrată lin și predictibil către roți, grație unei transmisii automate cu 8 rapoarte. Cutia de proveniență Aisin își face treaba bine, mai ales pe accelerare. Pe decelerare, însă, mai ales în primele trei trepte, aceasta poate avea unele sincope. De parcă nu ar ști exact ce treaptă să aleagă pentru a face încetinirea cât mai fluidă.

Pentru personalizarea rulării, șoferul are la dispoziție câteva moduri de condus predefinite: Eco, Sport și Normal. Diferențele resimțite de la volan sunt subtile și țin mai mult de nivelul de turații la care mașina decide că e momentul să treacă într-o treaptă superioară de viteză. De altfel, motorul diesel e destul de silențios și bine antifonat, bine echilibrat, zgomotul de la acesta ajungând rar în habitaclu. 

Deși e un diesel, nu se simte decât la peste 3.000 de RPM în interiorul mașinii. Cutia de viteze se va asigura că nu ajungi acolo decât foarte rar. Asta pentru că se grăbește să urce în trepte mai ceva ca Sylvester Stallone pe munte în Cliffhanger. Poți ajunge să rulezi prin oraș cu 50 km/h în viteza a 6-a fară să îți dai seama.

În ceea ce privește rivalii, toate mașinile din segment încă mai au motorizări diesel disponibile. Pe Volkswagen Tiguan vei găsi arhicunoscutul 2.0 TDI în trei variante de putere: 122 CP, 150 CP sau 200 CP. Pe Kia Sportage vei fi întâmpinat de un propulsor de 1.6 litri cu două niveluri de putere: 115 CP sau 136 CP. Cu toate acestea, Sportage va fi în curând înlocuit cu un model complet nou și rămâne de văzut ce ofertă va avea acesta. Un ultim rival ar putea fi considerat și Ford Kuga, cu al său motor de 1.5 litri diesel cu 120 CP.

Consum

Pentru cei care vor să achiziționeze un model Opel Grandland diesel, consumul va fi cel care va face diferența. Motorul de 1.5 litri diesel în patru cilindri de proveniență PSA este bine cunoscut în industrie și s-a achitat bine de atribuții de-a lungul timpului, fără mari probleme de fiabilitate. În plus, e cunoscut drept un propulsor frugal, aici fiind ajutat și de greutatea mai mult decât decentă a mașinii: 1.448 kilograme.

Conform celor de la Opel, în testele WLTP, Grandland a obținut un consum între 4.9 și 5.9 l/100 km în ciclul combinat de rulare. Cifre ce nu s-au situat foarte departe de rezultatele noastre, deși traseul parcurs nu a fost deloc ușor. Pe autostrăzile fără limită de viteză din Germania, unde am testat mașina, consumul indicat a urcat până la 6.5 l/100 km. Și da, mașina nu a văzut doar 130 km/h în timpul testului, ci și viteze mai mari de atât. Pe drumurile aglomerate din Frankfurt, computerul de bord indica un consum mediu de 7.5 l/100 km.

Sigur, unii cârcotași ar putea spune că cifrele obținute de mine în cadrul testului sunt destul de departe de ceea ce pretinde Opel, dar povestea numerelor obținute e un pic mai complicată. Asta pentru că exploatarea mașinii nu a fost în mod necesar făcută în spiritul frugalității.

În segment, cifrele de consum ale rivalilor, conform estimărilor WLTP, sunt apropiate. Volkswagen Tiguan și al său TDI de 150 CP raportează 4.5 l/100 km în timp ce Kia Sportage și versiunea de 136 CP are fix același consum în cartea tehnică. Ford Kuga, pe de altă parte, cu al său motor EcoBlue de 1.5 litri și 120 CP, cuplat la o cutie automată, are un consum declarat de 4.4 l/100 km.

Performanţe

Având în vedere că vorbim despre un SUV Compact cu 130 CP sub capotă, așteptările mari cu privire la performanța lui Opel Grandland pe șosea pot duce la decepții. Tracțiunea față limitează, oarecum, și livrarea acestora pe asfalt.

Conform celor de la Opel, Grandland poate atinge 100 km/h în 11.5 secunde, având o viteză maximă de 195 km/h. Rivalii modelului din Russelheim se află de ambele baricade ale acestui timp de referință.

Volkswagen Tiguan este mai rapid, cu o accelerație de 9.8 secunde, mulțumită celor 150 CP, dar și cutiei DSG cu dublu ambreiaj. De cealaltă parte, Kia Sportage cu 136 CP reușește același sprint în 11.8 secunde, iar Ford Kuga diesel și ai săi 120 CP în 12 secunde fix.

Interior

Deși, în mod tradițional, majoritatea producătorilor nu operează schimbări importante la nivelul habitaclului atunci când vine vorba de un facelift, în cazul lui Opel Grandland lucrurile stau puțin diferit. Noul model are parte de o planșă de bord complet nouă, împreună cu un sistem multimedia complet regândit și un instrumentar de bord digital 100%. Bordul înglobează un ecran al sistemului multimedia sensibil la atingere. Acesta poate avea o dimensiune între 7 și 10 inch.

Materialele folosite sunt de o calitate surprinzător de bună pentru acest segment. Planșa de bord este acoperită de un plastic moale la atingere, la fel ca partea superioară a portierelor. Zona de jos e dominată de plastice ceva mai rugoase, așa cum ne-am și așteptat, de altfel.

Ergonomia este la locul ei, așa cum îi șade bine unei mașini nemțești. Toate butoanele sunt așezate la îndemână și au pictograme elocvente, facilitându-ți acomodarea într-un timp record.

Volanul poate fi îmbrăcat în piele și poate avea cusături contrastante, iar spațiile de depozitare sunt generoase, atât în uși, cât și în cotiera centrală sau portbagaj, unde ai la dispoziție 514 litri sau 1.652 de litri cu bancheta spate rabatată.

Rivalii din segment se laudă cu cifre asemănătoare în acest departament. Kia Sportage are un portbagaj de 503 litri, Ford Kuga 475 litri iar Volkswagen Tiguan este pe primul loc cu 615 litri.

Spațiul pentru adulți este adecvat în față și la limita decenței în spate. Aici, locul pentru genunchi are de suferit, în timp ce spațiul la cap pentru persoane de aproximativ 1.8 metri înălțime va fi de ajuns. Deși avem trei tetiere în spate, cel mai probabil, trei adulți ar avea dificultăți de acomodare în cazul unei călătorii mai lungi.

Preţ de achiziţie

Prețurile pentru Opel Grandland facelift indică o concurență acerbă în acest segment. Pentru versiunea diesel, precum cea testată de noi, va trebui să plătești cel puțin 27.200 euro, în versiunea de echipare Business Edition. Pentru versiunea GS Line va trebui să scoți din buzunar cel puțin 28.700 de euro.

Volkswagen Tiguan are un preț de pornire de 32.700 euro pentru versiunea cu motor de 2.0 litri TDI cu tracțiune față și cutie automată. În același timp, Kia cerea de la 23.800 euro pentru vechiul Sportage cu motor 1.6 diesel cu cutie automată și tracțiune față. Prețurile pentru modelul nou anunțat urmează să fie publicate după ce vom afla exact ce motorizări vor fi disponibile și în România.

Ford Kuga are un preț de pornire de 27.900 euro pentru versiunea cu motor 1.5 diesel, 120 CP, cutie automată și doar tracțiune față.

Opel Grandland are in echiparea standard, pe nivelul de echipare Business Edition testat de noi, avertizare de coliziune frontală cu frânare automată de urgență, detectarea pietonilor, avertizare la părăsirea accidentală a benzii de rulare, recunoașterea semnelor de circulație, precum și limitator de viteză. În plus, vom regăsi și tehnologii precum faruri LED pe toate nivelurile de echipare, integrare Apple CarPlay și Android Auto, precum și scaune ergonomice, certificate AGR.

Siguranţă

Faceliftul lui Opel Grandland nu a fost testat de specialiștii în siguranță rutieră de la Euro NCAP. Nu trebuie să vă alarmați pentru că mașina este, tehnic, identică cu modelul pre-facelift. Astfel, rezultatele foarte bune înregistrate de acesta pot fi aplicate și noii versiuni.

Conform testelor efectuate de autoritatea de siguranță rutieră, Opel Grandland oferă o protecție de 84% pasagerilor adulți în caz de accident. Pentru copii, procentajul urcă la 87%, în timp ce protecția pietonilor a fost notată cu 63%. Sistemele de siguranță activă au și ele un rating de 60%.

În standard, Opel Grandland este bine echipat pentru a proteja atât pasagerii cât și ceilalți participanți la trafic. Indiferent de echipare primești avertizare de coliziune frontală cu frânare automată de urgență, detectarea pietonilor, avertizare la părăsirea accidentală a benzii de rulare, recunoașterea semnelor de circulație, precum și limitator de viteză.

Ţinută de drum

Deși sună a clișeu, drumurile pe care am condus noul Opel Grandland erau aproape de perfecțiune și au pus foarte puțin la încercare suspensia SUV-ului german. Scurta sesiune de condus pe drumurile din Frankfurt a evidențiat mai mult cât de departe suntem noi de infrastructura lor, în loc să scoată la iveală slăbiciunile mașinii.

Cu toate acestea, am putut aprecia, pentru scurt timp, cât de bine absoarbe imperfecțiunile din drum suspensia navei amiral a producătorului german. Aceasta te ține bine izolat de imperfecțiunile asfaltului în majoritatea timpului, doar gropile ceva mai serioase transmițând șocuri în habitaclu.

Servodirecția asistată electric este foarte ușoară și face din navigarea prin oraș o joacă de copii. De altfel, se cunoaște că noul Grandland este gândit mai ales pentru astfel de zone urbane și mai puțin pentru ieșiri în natură. Faptul că ai la dispoziție doar o variantă cu tracțiune integrală, iar aceasta este și cea mai scumpă, vorbește de la sine.

Cu toate acestea, mașina pune bine puterea pe asfalt. Nu am observat ruperi de aderență la pornirile de pe loc. Mașina își păstrează echilibrul decent chiar și la viteze mai mari.

Depășirile sunt facile până pe la 100 km/h, însă atunci când vei aborda o serie de drumuri virajate vei întâmpina un ruliu observabil precum și un caracter ușor subvirator. Toatea astea pot deveni descurajante.

 

Vizibilitate

Faceliftul nu a adus modificări structurale pentru Opel Grandland. Astfel, suprafețele vitrate rămân la fel de generoase, vizibilitatea în noul SUV din Russelheim fiind foarte bună per total. 

Grandland e o mașină cu forme simple, fără complicații inutile în zona din spate. Oglinzile laterale mari te ajută în trafic și îți oferă o perspectivă bună asupra a ceea ce se întâmplă în trafic. Luneta este și ea bine proporționată.

Parbrizul este generos, iar montanții din față sunt subțiri, ceea ce favorizează unghiurile mari de vizibilitate de pe scaunul șoferului. Singura critică din acest punct de vedere ar putea fi montanții spate, care sunt prea mari, blocându-ți parțial vederea atunci când trebuie să faci o schimbare de bandă.

 

Tehnologie

Așa cum ziceam, noul Opel Grandland beneficiază de un upgrade major, chiar dacă vorbim doar de un facelift. Din acest punct de vedere, cea mai notabilă schimbare va fi la interior, unde avem acum două ecrane. Ele pot fi uriașe în versiunile de top, cu rezoluție foarte bună și multe funcții. Meniurile sunt ușor de înțeles și folosit și vei avea la dispoziție și Apple CarPlay și Android Auto. Momentan, conexiunea cu intefața telefonului în cazul acestor două sisteme este făcută doar prin cablu.

Instrumentarul de bord digital aderă la filozofia Digital Detox a celor de la Opel. Deși are o dimensiune de până la 12 inch, acesta poate fi configurat în mai multe moduri pentru afișarea informațiilor. Cele mai importante astfel de moduri sunt Personal și Minimum. Primul poate fi configurat așa cum îți dorești tu și poate afișa orice informație consideri a fi relevantă pentru tine. Cel de-al doilea limitează datele afișate la minim pentru o relaxare a șoferului.

Noul Grandland vine și cu noi faruri LED. În echipările de top, acestea folosesc tehnologia Pixel LED, care performează mai bine decât sistemele Matrix LED, potrivit celor de la Opel. Aceste faruri inteligente au câte 84 de leduri la dispoziție (168 în total) ce pot fi controlate individual de sistemele mașinii pentru o iluminare optimă în toate condițiile.

O altă tehnologie care crește și mai mult siguranța tuturor utilizatorilor drumului pe timp de noapte este Night Vision. Camera cu infraroșu detectează oameni și animale cu până la 100 metri în față, pe baza diferenței de temperatură.

Sistemul de camere cu vedere la 360 de grade este și el foarte util, însă ar putea avea o rezoluție mai bună. Limitările acestuia se văd mai ales în locuri întunecate, unde calitatea imaginii lasă de dorit. De asemenea, ar fi fost plăcut să vedem și un sistem head-up display oferit, chiar și opțional, pe noul Grandland.

Design

Deși este construit pe aceeași platformă EMP2 ca mașini precum Citroen C5 Aircross, Peugeot 3008 sau DS 7 Crossback, Opel Grandland are un design unic, care nu trădează originile franțuzești.

Noul model vine cu un design care a evoluat foarte mult. Acesta adoptă noua identitate vizuală a mărcii, Opel Vizor, introdusă prima oară pe Opel Mokka. Astfel, partea frontală are acum o nouă grilă, faruri complet redesenate, inclusiv semnătura luminoasă de rulare pe timp de zi, în timp ce bara are un aspect diferit.

Mai mult, spoilerele și panourile laterale vin acum vopsite în negru lucios sau în culoarea caroseriei, în funcție de nivelul de echipare. 

Spatele lui Grandland facelift are o abordare nouă, însă aici diferențele sunt mult mai mici. Avem stopuri ușor redesenate, în timp ce numele Grandland și sigla Blitz a mărcii sunt poziționate în mijlocul hayonului.

 

Nu ne-a placut

  • Ruliul pronunțat la viteze mari
  • Spațiul limitat în spate
  • Calitatea imaginii camerelor de mers înapoi pe timp de noapte

Ultimele teste

Comentarii (13)

  • Adrian
    Motorul inca mai are probleme de fiabilitate, in Franta exista rechemare in service pe pompa de motorina care face span. Sistemul de injectie este de provenienta Bosch.
    14 5
  • ACE - Craiova
    Acest facelift ii aduce o prospetime de care avea nevoie - mai ales in ceea ce priveste sistemul de iluminat si interiorul masinii.

    In 2-3 ani vom vedea pe piata noul model (produs pe o platforma complet noua), pur electric, cu motoare furnizate de producatorul japonez NIDEC, inclusiv varianta cu tractiune AWD.
    20 8
  • Edikkk
    Uzata moral! Bravo,Tesla!
    7 23
  • @AM, GN.
    totusi, la opel,nava amiral este insignia.
    12 7
  • nu te impresioneaza cu nimic masina asta, nu merita 30k. din nou aceeasi problema cu pozele masinii, va zgarciti la ele de zici ca va costa. faceti poze la masina cu cutie manuala si ne povestiti de una cu cutie automata. Smart, ce sa zic
    15 18
  • @Adi_10 pozele de data asta nu sunt facute de noi. Atat am primit de la Opel. Asa e in cazul deplasarilor in strainatate, pozele sunt facute de producator.
    17 3
  • @quest e vorba de nava amiral in segmentul SUV. Asa a fost definita de Opel, cuvintele lor, nu ale mele.
    20 3
  • Asta da
    In echiparea de top si oe albastru acela Arden Blue parca de OPC arata superb. Daca ar pune si niste pachete GSI- Line ,chiar ar fi cred ca cel mai reusit suv compact sau in primii 3 . Bravo !
    13 1
  • Florin
    Eu am un Grandland X Hybrid4 si sunt multumit de el. Prin Bucuresti nu ai cum sa scoti acel consum ca in Frankfurt niciodata. Eu cand am facut test cu Tiguan 2.0 200Cp am scos prin Buc. 11L/100 si chiam m-am chinuit sa vd cat de putin scot. Daca va permiteti sa cumparati un Hybrid4, merita toți banii. Rularea in modul electric e chiar placuta, in special in oras unde nu mai ai cutie de viteze si masina raspunde f bine. Pt cei ce vor performanta pot sa consider ca 6s la 100km sunt suficienti pt o persoana care nu e pe circuit. Cat de stabilitate nu imi pot da cu parerea, pana acum am avut un Citroen C4.
    P.S. In modul electric tractiunea e spate.
    17 3
  • Marele minus al acestui model este ca nu are o varianta 4x4 cu motorizari conventionale, ci doar hibrida, care e foarte scumpa.
    8 8
  • @Gabriel.Nica am inteles, mersi pentru raspuns. N-am stiut, retrag cele spuse
    11 2
  • Copy-paste
    @Gabriel Nica,
    Titlul articolului este" Test drive cu..." dar avem"Pozele lor", "cuvintele lor " , "conform celor de la opel viteza este", conform nu stiu cui consumul este...! Daca Opel spunea ca masina are 4 maini si 6 picioare, asa scriai si tu, nu?!
    Trebuia sa il botezi " Opel prezinta noul....."
    3 6
  • Na, ca l-ai prins :))
    4 5

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru