Drivetest Test Drive Opel Mokka E

4.1
Test Drive Opel Mokka E zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 23.11.2021
Restomod

Venirea pe lume a primului Opel Mokka a avut loc mai mult din necesitate. O simplă privire asupra designului îți arăta clar că vorbim despre o improvizație, menită să păstreze producătorul german relevant în segmentul respectiv. Designul mașinii îți spunea însă că nici măcar Opel nu știa exact cum să definească Mokka. Nu aveai idee dacă era un monovolum sau un SUV, sau poate un crossover.

De aceea, a doua generație a fost creată cu mai multă precizie, dar și cu o altă filosofie în spate. Având în vedere apetitul crescut al clienților pentru mașini cu gardă la sol înaltă, Mokka a crescut și și-a creat o identitate de sine stătătoare. Am putea spune că a devenit chiar un deschizător de drumuri pentru constructorul din Russelsheim.

În ton cu timpurile, Mokka a primit și o versiune electrică, numită foarte convențional, Mokka-E. Este o alternativă tentantă, care se folosește din plin de ajutorul primit de la grupul mamă, respectiv PSA (acum Stellantis).

PREZENTAREA VIDEO A MODELULUI TESTAT


  • Pret de pornire 33.800 €
  • Pret model testat 43.100 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Acel ajutor de la PSA se va observa imediat ce vei începe să cauți date tehnice despre noul Mokka-E. Asta pentru că, dacă știi cu ce specificații vin mașini precum Peugeot e-208, Citroen e-C4, Peugeot e-2008 sau Opel Corsa E, vei ști imediat și ce se află sub capota modelului Opel.

Practic, cei de la PSA și cei de la Opel au la dispoziție o platformă nouă, numită CMP, care găzduiește atât modele cu motoare cu combustie internă, cât și modele complet electrice.

Sub capotă se află un motor electric ce poate dezvolta până la 136 CP și 260 Nm cuplu. În spiritul clasic al mașinilor electrice, cuplul maxim este disponibil din momentul în care motorul electric începe să se învârtă. Acesta este transmis exclusiv roților față prin intermediul unei transmisii cu o singură treaptă de viteză.

Așadar, răspunsul mașinii la cea mai fină atingere a pedalei de accelerație va fi prompt, dar nu vă așteptați la ruperi de ritm care te vor lăsa cu gura căscată. Motorul electric se descurcă onorabil, mai ales în mediul urban, pentru care, de altfel, a fost gândit Mokka-E.

Pe scurt, accelerația instantanee, deși nu e brutală, este suficientă pentru a te strecura rapid de pe o bandă pe alta, la nevoie.

Pe consola centrală vei găsi și trei moduri de condus, de la Eco, la Normal și Sport, însă diferențele sunt minore când vine vorba de livrarea puterii. Sigur, modul Eco va livra resursele motorului ceva mai domol, dar chiar și în modul Sport, accelerația este cel mult vioaie, nicidecum sportivă.

În afara orașului, la viteze de peste 100 de km/h, vei simți nevoia de mai multă putere, iar consumul va crește observabil. Și depășirile pe autostradă vor solicita destul de mult resursele mașinii.

 

Consum

Conform estimărilor oficiale Opel, obținute în urma testării mașinii în noul ciclu WLTP, Mokka-E ar trebui să ofere o autonomie de până la 322 de kilometri. Sigur, aceasta e doar o estimare, obținută în anumite condiții de testare. Rezultatele obținute de noi au fost un pic diferite.

Prin oraș, după parcurgerea a peste 100 de kilometri, la o temperatură exterioară de aproximativ 13 grade Celsius, am observat un consum de 16.7 kWh/100 km. Având în vedere capacitatea netă a bateriei, estimarea noastră de autonomie ar fi de 270 de kilometri.

În afara orașului, la o viteză medie de 73 km/h, consumul afișat a scăzut la 14.7 kWh, acesta traducându-se într-o autonomie potențială de circa 306 kilometri. Pe autostradă însă, la proba de foc a electricelor, consumul a crescut la 26 kWh/100 km, reducând autonomia potențială la circa 170 de kilometri.

Pentru încărcarea acumulatorului din podeaua lui Mokka-E, poți folosi o multitudine de încărcătoare sau prize. La o priză casnică, procesul ar dura în jur de 14 ore, dar majoritatea utilizatorilor vor dori să folosească cea mai rapidă metodă disponibilă. Aceasta ar fi o priză DC, unde mașina germană poate trage cu maxim 100 de kW. Asta ar putea duce nivelul bateriei de la 5% la 80% în doar 30 de minute.

Printre rivalii lui Opel Mokka-E vei găsi frații de platformă, Peugeot e-2008 sau Citroen e-C4. Aceste două oferte de franțuzești vin tot cu motor de 136 CP și o baterie de 46 kWh. Comparația doar între frați nu este neapărat elocventa așa că am luat în considerare și alți rivali, respectiv Kia e-Soul și Hyundai Kona EV, ambele în versiunile cu 136 CP.

Consumul mediu declarat de Kia pentru e-Soul este de 15.6 kWh/100 km, cu o autonomie estimată la 276 de kilometri cu o singură încărcare. De cealaltă parte, Hyundai Kona EV este și mai eficient, cu un consum de 14.3 kWh/100 km, și o autonomie de 305 kilometri. Asta în condițiile în care vorbim despre versiunea e-Soul care folosește o baterie de 39 kWh, la fel ca fratele de platformă, Kona EV.

Peugeot e-2008 are o autonomie estimată de producătorul francez la 331 de kilometri, cu un consum mediu estimat de 13.6 kwh/100 kilometri. În același timp, Citroen e-C4 pretinde 350 de kilometri cu o singură încărcare, la un consum mediu de 12.9 kWh/100 km.

 

Performanţe

Fiind vorba de un crossover subcompact, Opel Mokka-E nu a țintit niciodată să devină un sprinter veritabil. Conform cifrelor oficiale, modelul electric va atinge 100 km/h în 9 secunde. Decent pentru o mașină de oraș, oricum ai privi-o. Viteza maximă este limitată la 150 km/h, o valoare suficientă pentru autostrăzile de la noi.

Comparativ cu rivalii săi, Opel Mokka-E este cel mai rapid model. Kia e-Soul ajunge la aceeași viteză de 100 km/h în 9.9 secunde, exact la fel ca Hyundai Kona EV. Cele două modele din Coreea de Sud au și aceeași viteză maximă, de 155 km/h, puțin peste ce oferă Opel Mokka-E în comparație.

Comparativ cu frații de platformă, Peugeot e-2008 și Citroen e-C4, Mokka E este fix la mijlocul plutonului. Cu o accelerație de 8.5 secunde până la 100 km/h, Peugeot e-2008 este „atletul” treimii, în timp ce e-C4 este cea mai lentă mașină cu un sprint de 9.7 secunde.

Interior

Pentru că Opel Mokka-E a fost dezvoltat după ce grupul PSA a achiziționat Opel de la GM, acesta este unul dintre primele modele care au fost desenate cu tehnologia francezilor în minte. Practic, interiorul noului subcompact din Russelsheim poartă destul de multe elemente asemănătoare cu cele găsite pe modele precum Citroen e-C4 sau Peugeot e-2008.

Materialele folosite sunt de o calitate decentă, mai ales dacă vorbim de versiunile de top, precum cel pus la dispoziția mea pentru acest test. Plasticul de pe uși este destul de tare pe alocuri, același material fiind regăsit și pe partea de jos a consolei centrale. Scaunele pot fi îmbrăcate în material textil de cea mai bună calitate sau piele, dacă ești dispus să plătești extra. Modelul nostru de test purta o combinație de piele și Alcantara, de mare efect.

O critică ce pare să fie nelipsită din orice review al modelelor franțuzești sau Opel din ultimul timp este folosirea pe scară largă a plasticului negru lucios. Acesta îmbracă mai mult de jumătate din planșa de bord, învăluind instrumentarul de bord și ecranul sistemului multimedia. Asta nu e tot. Și consola centrala folosește același material care, cu siguranță, se va zgâria în timp și va aduna praf și amprente.

Ergonomia este bună, pentru că Opel a păstrat multe butoane fizice. Acestea vor fi foarte utile când vei dori să reglezi aerul condiționat sau alte funcții esențiale. Nu același lucru poate fi spus despre sistemul multimedia, care are multe sub-meniuri și va necesita o perioadă destul de lungă de acomodare.

Spațiul pe locurile anterioare este bun, dar trebuie să reținem în continuare că vorbim despre un model subcompact. Așadar, în spate e nevoie de compromisuri pentru confortul tuturor. Astfel, dacă vei dori să împarți mașina cu adulți de peste 1.8 metri pe locurile din spate, ar trebui să te asiguri că cei de pe locurile din față sunt ceva mai scunzi, preferabil aproape de 1.60. Chiar și atunci, locul s-ar putea să fie destul de limitat.

Portbagajul lui Mokka-E măsoară 310 litri, subtil mai puțin decât oferă rivalii. Kia e-Soul are o capacitate de 315 litri, în timp ce Kona oferă spațiu pentru până la 332 de litri. În același timp, datorită caroseriilor cu forme subtil diferite, frații de platformă ai lui Mokka-E au numere diferite. Peugeot e-2008 oferă 434 de litri de stocare în portbagaj, iar e-C4 se oprește la 380 de litri. Așadar, ambele oferă considerabil mai mult.

Preţ de achiziţie

În România, prețurile pentru Opel Mokka-E încep de la 33.800 de euro pentru versiunea de bază. Ai la dispoziție patru niveluri de echipare, cu prețuri ce pot ajunge la 39.000 de euro pentru echiparea de top, Ultimate. Cu toate acestea, mai poți bifa echipamente opționale și peste ce oferă aceasta, prețul pentru versiunea testată de noi ajungând la 42.800 de euro.

Indiferent de modelul ales, vei primi aceeași combinație de motor electric și baterie, Mokka-E fiind disponibil doar în această versiune, momentan. Echipamentul standard include faruri LED automate, geamuri atermice, lumini diurne LED, volan sport cu 3 spițe, radio cu afișaj de 7 inch, încărcător de 7.4 KW și jante de aliaj de 16 inch.

Pe versiunea de top, Ultimate, primești jante de 18 inch, instrumentar de bord digital de 12 inch, ecran de 10 inch pentru sistemul multimedia, tapițerie din Alcantara, faruri LED cu tehnologie Matrix și acoperiș contrastant, negru. Toate acestea duc prețul la minim 39.000 de euro.

Pentru rivalii lui Mokka-E va trebui să plătești minim 38.500 de euro. Este cazul lui Kia e-Soul în versiune EV Activ (136 CP). Sau poți plăti 38.250 de euro pentru Hyundai Kona EV (136 CP). Prețurile pentru e-2008 încep de la 35.000 de euro, în timp ce un Citroen e-C4 pornește tot de la 38.500 de euro.

 
FURNIZORUL NUMĂRUL 1
Textar este furnizorul numărul 1 pentru producătorii de automobile.
70% dintre mașinile cu frâne pe tambur și 50% dintre cele cu frâne pe disc părăsesc linia de asamblare echipate cu frâne Textar. Branduri auto din Germania, Franța, Anglia, Suedia și Italia instalează pe mașinile lor plăcuțe de frână Textar ca echipare de fabrică (OEM).

Siguranţă

Opel Mokka-E a fost testat de autoritatea de siguranță rutieră europeană, EuroNCAP, și nu a avut parte de cele mai bune rezultate. La fel ca suratele ce funcționează pe motoare termice, Mokka-E a primit un rating de 4 stele din 5.

Conform testelor efectuate de autoritatea de siguranță rutieră, Opel Mokka-E oferă o protecție de 73% pasagerilor adulți în caz de accident. Pentru copii, procentajul urcă la 75%, în timp ce protecția pietonilor a fost notată cu 58%. Sistemele de siguranță activă au și ele un rating de 64%.

În standard, Opel Mokka-E este bine echipat pentru a proteja atât pasagerii, cât și ceilalți participanți la trafic. Indiferent de echipare, primești avertizare de coliziune frontală cu frânare automată de urgență, detectarea pietonilor, avertizare la părăsirea accidentală a benzii de rulare, recunoașterea semnelor de circulație, precum și limitator de viteză.

1000 de panouri solare si o amprenta verde
Centrul de testare Nokian din Spania foloseste peste 1000 de panouri solare. De asemenea, tot pentru o amprenta cat mai verde, apa este reciclata, iar acoperisurile sunt albe, ca sa reflecte caldura. Nokian s-a implicat si in cercetarea de materiale de natura biologica în apropierea centrului de testare.

Ţinută de drum

Din moment ce Opel Mokka-E este construit pe o platformă destinată atât modelelor electrice, cât și celor termice, unele provocări pe partea de suspensie sunt inevitabile.

Opel Mokka-E este o mașină mult mai grea decât o versiune echivalentă, pe benzină. Comparând modelul electric cu o versiune cu motor de 1.2 litri și 130 CP, vei observa că există o diferență de greutate de peste 300 de kilograme între cele două. Poate nu vi se pare mult, dar pe un SUV subcompact, reprezintă până la 25% din greutatea totală a mașinii. Iar asta se simte.

În consecință, suspensia a trebuit să fie ranforsată, iar asta se simte, mai ales peste denivelările mici și dese. Pe astfel de suprafețe, Mokka-E începe să tremure destul de puternic și să transmită vibrații observabile către cei din interior.

La viteze mai mari, aceste simptome dispar, dar cum această mașină a fost creată pentru folosirea primordială în mediul urban, creșterea vitezei nu este chiar o soluție la îndemână. Dacă îți dorești mai mult confort, ar fi bine să mergi și pe o variantă cu jante mai mici decât cele de 18 inch pe care le-am experimentat noi. Sigur va ajuta.

În rest, în mediul urban, Mokka-E se simte ca acasă. E o mașină foarte ușor de manevrat, mică și ușor de parcat cam în orice zonă. Garda la sol înaltă te va ajuta în acest sens. Mai mult, servodirecția este foarte ușoară. 

La viteze mari, stabilitatea mașinii nu o să îți inspire prea multă încredere pentru manevre curajoase. Așa că mai bine lași condusul sportiv pentru alte mașini.

Vizibilitate

Per total, de la volanul lui Opel Mokka-E vei avea o vizibilitate bună. Mai puțin în retrovizoare. Luneta mașinii este înclinată și mică. În plus, dacă ai și tetierele din spate ridicate, vei avea probleme în a estima corect ce se întâmplă în spatele tău.

Mokka-E vine dotat cu senzori de parcare în standard, iar asta ajută la parcare. Ne-ar fi plăcut să primim și camera de marșarier în standard, chiar dacă calitatea imaginii, mai ales pe timp de noapte, ar putea fi mai bună.

Pe versiunea de top primești chiar un sistem de camere de 360 de grade, însă și ele se confruntă cu aceleași probleme de calitate a imaginii.

Tehnologie

Deși poate părea ciudat, având în vedere modele precum Grandland sau Insignia, Mokka-E a adus câteva noi tehnologii clienților. Modelul subcompact a fost primul din gama Opel oferit cu noul instrumentar digital, precum și cu noua versiune a sistemului multimedia. Tot pe Mokka-E ai acces la conectivitate Apple CarPlay și Android Auto. Prin fir, momentan.

Instrumentarul de bord este impresionant și aderă la filozofia Digital Detox, care presupune eliminarea informațiilor ce nu sunt absolut necesare din câmpul tău vizual. Poți configura acest display de 12 inch pentru a afișa doar strictul necesar, iar asta creează o atmosferă calmă la interior.

Noul Mokka-E vine și cu noi faruri LED. În echipările de top, acestea folosesc tehnologia Matrix LED, care funcționează foarte bine noaptea, iluminând drumul fără a orbi ceilalți participanți la trafic.

Comparativ cu vechea generație, noul Mokka-E are o planșă de bord complet nouă, împreună cu un sistem multimedia regândit. Ecranul pentru sistemul multimedia are dimensiuni mai mari, rezoluție mai bună și animații mai vii decât în vechiul Mokka.

Design

Opel Mokka-E a fost primul model al producătorului din Russelheim care a primit noua identitate vizuală, numită Opel Vizor. Aceasta presupune îmbinarea unor elemente de design clasice, cu elemente noi, necesare unei mașini electrice.

Partea frontală are o nouă grilă, obturată, pentru a îmbunătăți coeficientul aerodinamic al mașinii. Aceasta ne aduce aminte de modelele vechi Opel, precum Kadett sau Manta. Formele simple și ascuțite pe alocuri arată foarte bine, și se vor regăsi pe toată caroseria lui Mokka-E.

Stopurile arată și ele ca o evoluție a ceea ce vedeam în trecut pe modele precum Astra, cu o formă ceva mai ascuțită spre laterale. Mokka-E poate fi configurat într-o multitudine de culori vii, precum și combinații bicolore, cu acoperișul și chiar capota în culori contrastante.

Per total, Mokka-E este unul dintre cele mai arătoase model din acest segment. Atât Kia e-Soul cât și Hyundai Kona EV au parte de un design tipic modelelor asiatice, țintind un public aparte. Deci sunt destul de controversate. În schimb, frații de concern mizează și ei pe un design nou, nonconformist și pur european. 

Nu ne-a placut

  • Autonomia electrică redusă pe autostradă
  • Spațiul limitat pe locurile spate
  • Vizibilitatea prin retrovizoare
Preț cu TVA (Euro)
39.860
Tip transmisie
automata
Tracțiune
fata
Număr trepte
1
Putere maximă generată (CP/rpm)
136
Cuplu maxim generat (Nm/rpm)
260
Sistem de recuperare a energiei
standard
Catalizator
indisponibil
Filtru de particule
indisponibil
Sistem de dezactivare a cilindrilor
indisponibil
Număr de motoare electrice
1
Putere maximă (CP)
136
Cuplu maxim (Nm)
260
Capacitate brută baterie (kWh)
50
Tip baterie
litiu ion
Amperaj baterie (Ah)
125
Viteză maximă (km/h)
150
Accelerație 0-100 km/h (secunde)
9
Emisii CO2 (grame/km)
0
Portiere/locuri (nr.)
5 / 5
Alimentare electrică
standard
Baterie cu incalzire/racire activa
da
Lungime (mm)
4.151
Înălțime (mm)
1.534
Ampatament (mm)
2.561
Ecartament față (mm)
1.548
Ecartament spate (mm)
1.548
Masă proprie (kg)
1.598
Spațiu portbagaj (litri)
310
Spațiu portbagaj cu scaunele rând 2 rabatate (litr
1.060
Rating general
4
Garanție maxima vehicul (luni/km)
24 / -
Garanţie pachet baterii (luni/km)
96 / 160.000
Mai multe detalii despre Opel Mokka-e

Ultimele teste

Comentarii (3)

  • Catalin
    Dacă în Germania câștigi volanul lui peshte la categoria sub 25.000 euro, în România îl câștigi la categoria sub 33 ? ? ?
    2 4
  • Catalin
    Ma uit pe mobile.de și nu găsești Mokka E sub 25.000. Îl găsești doar cu motor benzina. Prin urmare articolul ca Mokka E a câștigat volanul este un fake news pt ca nu varianta electrica a fost desemnata, ci varianta pe combustie
    8 1
  • Bubi Mubi
    Garanție 24 de luni. RUN, FORREST, RUN!!!
    6 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru