Drivetest Range Rover Sport

3.0 I6 400CP AWD Auto MHEV Dynamic HSE
4.7
Range Rover Sport zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 07.07.2023
Șeful clasei

Unele mașini devin atât de populare, într-un timp atât de scurt, încât pare că au fost o legendă în industria auto dintotdeauna. Land Rover Range Rover Sport este, cu siguranță, unul dintre ele.

Având în vedere cât de repede a devenit un nume arhicunoscut între pasionați, ai avea impresia (pe bună dreptate) că a fost lansat deodată cu fratele său, Range Rover sau poate Defender. Ei bine, nu. Vă vine să credeți sau nu, Range Rover Sport a fost produs în doar două iterații până acum, cea de față fiind abia a treia generație. 

Cum fratele mai serios, Range Rover, ne-a impresionat destul de mult atunci când am luat contact cu el, nu ne-am putut abține și am preluat și versiunea Sport pentru câteva zile. Să vedem ce diferență face un cuvânt în plus, mai ales unul atât de puternic precum „Sport”.

PREZENTAREA MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O

Range Rover Sport
3.0 I6 400CP AWD Auto MHEV Dynamic HSE

  • Pret de pornire 112.000 €
  • Pret model testat 124.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Cele două modele amintite mai sus împart și platforma tehnică. Asta înseamnă, implicit, că ne uităm și la aceleași motoare disponibile pentru clienții interesați.

Gama lui Range Rover Sport este alcătuită, practic, din propulsoare de 3 litri, cu 6 cilindri în linie, atât diesel, cât și benzină. Acestea sunt împărțite pe diverse niveluri de putere, iar deasupra tuturor stă versiunea P530, care folosește un V8 de 4.4 litri twin-turbo cu 530 de cai putere.

Noi nu ne-am răsfățat cu simfonia a 8 pistoane, ci ne-am delectat simțurile cu un motor din familia Ingenium, mai exact un 3 litri pe benzină cu 400 CP, mild-hybrid. Ce înseamnă „mild-hybrid”? Avem încastrat în cutia de viteze un mic motor electric, care-l asistă pe fratele lui mai mare, termic, în sarcinile sale. Astfel, Range Rover Sport ar trebui să aibă un consum mai mic și zero întârziere din partea turbinelor. Funcționează? Da.

În tot timpul petrecut alături de acest model nu am simțit niciun fel de întârziere. La orice efort aplicat asupra pedalei de accelerație. Sigur, și cutia de viteze exemplară de la ZF, cu 8 rapoarte, și-a făcut treaba foarte bine, dar chiar și dacă treceam mașina pe modul manual, fenomenul de „turbo lag” era inexistent.

Sunetul de motor cu șase cilindri în linie e intoxicant. Și asta clar va avea implicații serioase când vine vorba de consum. Dar despre asta ceva mai târziu.

Per total, cu 400 CP și 550 Nm, disponibili de la 2.000 RPM, Range Rover Sport P400 se descurcă foarte bine, în pofida greutății de 2.3 tone la gol. Nu am simțit niciodată o nevoie acută de mai multă putere, chiar și la viteze de autostradă.

Cât despre transmisie, cutia de la ZF e tot acolo, foarte sus. Totul a funcționat ca uns, așa cum te-ai aștepta în acest segment. Schimburile sunt liniare, iar cutia alternează rapoartele în așa fel încât cel de la volan să nu simtă nimic. Retrogradările sunt și ele bune, chiar și atunci când mergi în modul Confort. Dacă alegi setarea Dynamic a mașinii, atunci e clar că transmisia adoptă un stil alert și se folosește cât mai mult de plaja de cuplu. Nu lipsesc nici padelele din spatele volanului, pentru un control manual al rapoartelor.

Aici mai trebuie menționat un truc al lui Range Rover Sport, unul care nu mai este întâlnit la marii rivali ai acestei mașini. Sistemul de tracțiune integrală poate decupla puntea față pentru a economisi carburant. Practic, până la 60 de km/h, Range Rover Sport rulează bazându-se doar pe puntea spate. Dacă sistemele electronice simt nevoia de mai multă aderență, puntea față este cuplată automat în câteva milisecunde, fără ca șoferul să simtă ceva.

Consum

Dacă te aștepți ca sistemul mild-hybrid să transforme acest uriaș într-o mașină cu consum de Tico, probabil ar trebui să revii la realitate. Totuși, vorbim în continuare de un SUV de 2.3 tone, cu un motor pe benzină, cu 400 CP.

Astfel, deși cei de la Land Rover pretind un consum mediu de 10 litri/100 kilometri, cifrele obținute de subsemnatul au fost ceva mai mari. Mai exact, consumul mediu după 1.100 de kilometri, afișat de computerul de bord al mașinii, a fost de 15.5 litri/100 kilometri, cu o viteză medie de 46 km/h.

Mult? Probabil, pentru unii. Dar având în vedere dimensiunile și nivelul de putere, eu consider că e un consum mai mult decât decent. Cu un rezervor de 90 de litri, ai o autonomie de puțin peste 500 de kilometri cu un plin.

Rivalii lui Range Rover Sport se înscriu în aceleași valori, în marea lor majoritate. Aici menționăm modele precum BMW X6, Porsche Cayenne Coupe sau Audi Q8.

BMW X6 în versiune comparabilă, xDrive40i, are un motor de aceleași dimensiuni, dar cu 380 CP și 520 Nm cuplu. Audi Q8 folosește un V6 de 3 litri, benzină, mild-hybrid, cu 340 CP și 500 Nm cuplu, în timp ce Porsche Cayenne Coupe are, în versiune S, un motor de 2.9 litri, V6, cu 440 CP și 550 Nm cuplu. Consumurile declarate de producători sunt (în ordine) de: 9.6 litri/100 km, 11.3 litri/100 km și 11.5 litri/100 km.

Performanţe

Având în vedere cifrele menționate mai sus, cam cât de rapid poate fi Range Rover Sport P400 și cum se compară cu rivalii săi? Ei bine, sprintul tradițional de la 0 la 100 km/h durează 5.7 secunde, mai rapid decât Q8. E o victorie și asta. BMW X6 xDrive40i are nevoie de doar 5.4 secunde, iar Porsche Cayenne S Coupe de 5 secunde.

La capitolul viteză maximă, lucrurile stau chiar mai rău pentru modelul britanic, care are limita superioară tactată la 242 km/h. BMW X6 și Audi Q8 sunt limitate la 250 km/h, în timp ce Cayenne S urcă la 263 km/h. Nu că ai avea nevoie vreodată de asemenea viteze amețitoare, dar dau bine în statistici.

Interior

Experiența de la bordul lui Range Rover Sport începe încă dinainte de a deschide portiera. Asta pentru că, după ce apar din caroserie mânerele retractabile, pe asfalt o să descoperi silueta mașinii într-un fascicul luminos.

Odată urcat (literalmente) la bord, o să găsești un interior tehnologizat cum n-ai mai văzut până acum. Însă, dacă te abții suficient, reușești să treci peste multitudinea de ecrane și să observi materialele nobile și grija pentru detalii. Range Rover continuă să își răsfețe clienții cu materiale pe care le găsești în case de lux.

Piele semi-anilină Caraway, cu perforații pe scaune, o altă piele foarte fină pe bord, inserții din aluminiu, lemn și o mulțime de cusături atent executate. Este o dovadă de respect pentru cei care decid să plătească prețul cerut pentru o astfel de mașină, cu mult peste ce poți comanda pe toate modelele rivale din acest segment. Deși vorbim de mărci ca Porsche sau BMW, interiorul lui Range Rover Sport este pur și simplu la alt nivel din punct de vedere al calității materialelor folosite și al finisajelor.

Abia după ce te dezmeticești din mirajul materialelor poți să descoperi celelalte detalii din habitaclu. Spațiile de depozitare din portiere sunt de-a dreptul uriașe și pot primi chiar sticle mari de apă. Pe consola centrală există spațiu pentru pahare și chiar un spațiu pentru telefonul mobil, cotiera este și ea foarte generoasă, iar torpedoul este dublu în acest caz.

Pe locurile din spate ai destul de mult loc, chiar și pentru persoane de peste 1.8 metri înălțime. Scaunele își pot modifica unghiul spătarelor, dar și al șezutului, iar spațiul pentru picioare este și el generos. Și aici avem materiale impecabile, singura critică fiind accesul un pic o obturat de pasajele roților care intră destul de mult în deschiderea pentru accesul pasagerilor. Te cam lovești de aripă, într-o exprimare mai puțin plastică.

Portbagajul este și el generos, mult peste ce oferă competiția. Are o capacitate totală de 835 de litri, la ani lumină de cei 580 de litri oferiți de BMW, cei 605 de litri oferiți de Audi și cei 625 de litri oferiți de Porsche. Știu, Range Rover Sport nu are neapărat forma de Coupe pe care o au rivalii menționați aici, dar am considerat că aceștia sunt cei aflați cu adevărat în ținta modelului britanic, pentru că reprezintă alternativele sportive ale binecunoscutelor X5, Q7 sau Cayenne.

Ergonomia nu are de suferit din cauza ecranelor de la bordul lui Range Rover Sport. Până acum am tot avut timp să ne obișnuim cu astfel de sisteme. Ba chiar apreciez faptul că avem butoane mari, rotative, din care poți regla foarte eficient sistemul de climatizare, fără să îți distragă atenția de la drum.

Am apreciat și designul abordat de modelul britanic. Modul în care a fost integrat ecranul de 13.1 inch, curbat, pe linia bordului, este o lecție pentru mulți alți producători din ziua de azi. Mulți decid ca plasarea unui televizor pe bord e o soluție „optimă”.

Preţ de achiziţie

Grupul din care face parte Land Rover a anunțat, acum nu foarte mult timp, că își propune să crească prețurile destul de mult, la pachet cu o creștere simțitoare a rafinamentului și luxului oferit de gama sa. O mișcare pe care au anunțat-o și alți producători. Astfel, prețurile unui Range Rover Sport încep de la aproximativ 94.000 de euro. Pentru modelul de față, echipare Dynamic HSE, P400, discuțiile încep de la 115.000 de euro.

În funcție de modelul și nivelul de echipare ales, echipamentul standard variază. Pentru modelul în cauză pot menționa reglajul electric al volanului, climatizare pe două zone, sistem audio Meridian, sistem multimedia Pivi Pro, suspensie adaptivă pneumatică, jante de 22 de inch, volan îmbrăcat în piele cu ramă Moonlight, head-up display, faruri Digital LED cu proiectare de mesaje pe drum, sistem adaptive cruise control cu asistență la menținerea pe bandă, semnalizări dinamice, sistem de camere 3D și multe altele.

Modelul nostru avea un preț de 124.000 de euro, grație unor dotări precum vopseaua metalizată Giola Green (1.000 euro), pachet showroom (1.000 euro), plafon panoramic cu trapă (2.000 euro), jante de 22 inch Diamond Turned (510 euro), praguri față iluminate (720 euro) și ornamente de lemn natural (410 euro) printre altele.

Calculele pentru un BMW X6 xDrive40i încep de la 87.000 euro, în timp ce un Porsche Cayenne S Coupe începe de la 111.000 euro.

Siguranţă

Deși poate părea surprinzător, având în vedere că vorbim despre un SUV cât se poate de premium și scump, EuroNCAP a reușit să-l izbească pe Range Rover Sport de barierele sale din beton. Englezul a ieșit victorios. Cinci stele, adică punctajul maxim, au fost trecute în dreptul modelului britanic.

Acesta a primit 85% pentru protecția pasagerilor adulți și 85% pentru cea a copiilor. Pentru protecția pietonilor, punctajul a fost mai mic, de 69%, în timp ce sistemele active de siguranță au primit o notă de 82%.

Lista sistemelor de siguranță include un sistem automat de frânare cu posibilitate de identificare a pietonilor, menținerea benzii de rulare, pilot automat adaptiv, recunoașterea semnelor de circulație și monitorizarea unghiului mort. Și, în situația în care există cineva suficient de curajos să agațe o rulotă de Range Rover Sport, există și un asistent la remorcare.

Ţinută de drum

Land Rover spune că platforma nouă, pe care e construit acum Range Rover Sport, oferă cu până la 35% mai multă rigiditate modelelor britanice. Și, din moment ce numele modelului include cuvântul „Sport”, poate unii clienți se așteaptă la adevărate tururi de forță în jurul rivalelor sale.

Nu e neapărat cazul. Când vine vorba de condus sportiv, limitele fizicii, așa cum le știm, scot capul de după cortină. Vorbim totuși de un SUV cu o gardă la sol de 21 de centimetri, o lungime de 5 metri și o greutate de 2.3 tone.

Sigur, cei de la Land Rover îți oferă ceva arme în lupta cu ruliul și tangajul, dar și acestea își arată limitele atunci când conduci agresiv. Printre ajutoare ai la dispoziție o suspensie pneumatică, amortizoare adaptive și un sistem activ anti-ruliu, cu acționare electrică. Acesta poate oferi până la 1.400 Nm de forță acționată pentru a menține cât mai stabilă mașina în viraje. Noi nu am experimentat acest sistem, care este disponibil opțional ca parte din pachetul Dynamic Response Pro. Cel mai probabil ar fi ajutat, dar cred în continuare că lupta cu ruliul nu ar fi fost câștigată.

Range Rover Sport poate fi echipat cu un sistem de direcție integral (roțile spate pot vira până la 7.3 grade), un diferențial cu alunecare limitată pe puntea spate și chiar cu un sistem de frânare avansat.

Cu toate acestea, Range Rover Sport se simte cel mai bine atunci când e condus asemeni unui model GT. Cel mai confortabil se simte la drum lung, unde îți oferă posibilitatea de a acoperi mii de kilometri în confort absolut.

Suspensia pneumatică este una dintre cele mai confortabile pe care le-am experimentat vreodată, silențioasă și capabilă. Orice fel de denivelare am întâlnit în drumul meu, ea a fost absorbită impecabil de acest mastodont. Mai mult, liniștea de la bord este „asurzitoare”, nu numai grație materialelor fonoabsorbante folosite, ci și datorită sistemului activ de „noise cancelling”, care emite frecvențe pentru a bloca zgomotul la rulare.

Singurul loc unde Range Rover Sport nu se simte neapărat ca acasă e în oraș. Aici dimensiunile sale îl fac un pic stângaci, mai ales pe străduțele înguste din București.

Cel mai mare avantaj pe care îl are britanicul în fața rivalilor săi nemți este capabilitatea sa în off-road. Cu o gardă la sol de până la 28 de centimetri și cu cel mai capabil sistem de tracțiune integrală de pe piață (care include în standard o cutie de transfer, ceva ce nu vei găsi pe niciun alt rival), Range Rover Sport nu este ușor intimidat de un traseu de off-road. Până la șapte moduri de condus te vor ajuta să ieși din orice situație dificilă, iar unghiurile de atac și degajare sunt inegalabile.

Sigur, totul sună foarte bine, dar cine va ieși totuși cu un astfel de model în off-road?

Vizibilitate

Având în vedere că vorbim despre o mașină care încearcă să își seducă viitorii clienți prin formele sale aerodinamice și sexy, te-ai gândi că nu prea putem vorbi de o vizibilitate excelentă. Ei bine, nu este cazul. Suprafețele vitrate sunt generoase și inclusiv luneta e bine proporționată. Sigur, nu e la fel de vertical desenată ca pe Range Rover, are un unghi ceva mai ascuțit, dar nu pune probleme de vizibilitate.

Montanții nu pun probleme și chiar dacă ar face-o, noile Range Rover vin cu un sistem de camere genial, care îți poate arăta chiar și ce se întâmplă sub mașină. Știi tu, pentru situațiile alea în care ieși în off-road și ai nevoie de asta.

Oglinzile laterale bine proporționate sunt, în acest punct, doar un mare plus pentru orientarea în spațiu. Ceea ce nu găsești, însă, în segment este un gadget pe cât de amuzant și neobișnuit, pe atât de util. Este vorba despre ștergătorul pentru camera spate. Știm toți că atunci când plouă îți iei adio de la camera de marșarier. Ei bine, englezii au găsit o soluție: un jet puternic de apă, care curăță camera. E o găselniță tare inspirată.

Tehnologie

Pe lângă toate tehnologiile care ajută când vine vorba de ținută de drum sau off-road, despre care am vorbit mai sus, noul Range Rover Sport vine cu multe altele în plus la bord. În primul rând, cele două ecrane indispensabile din cabină.

Instrumentarul de bord este acum un display de 12.3 inch care are o rezoluție impecabilă și o multitudine de moduri de afișare a informației. Sistemul multimedia Pivi Pro poate fi operat prin intermediul unui ecran de 13.1 inch, curbat, de pe planșa de bord. Acesta are un meniu foarte intuitiv, ușor de folosit și cu o grafică elegantă, fără prea multe complicații. Singura problemă pe care am identificat-o aici a fost faptul că, uneori, partea hardware pare să rămână în urmă, ceea ce duce la întârzieri în răspuns.

Farurile cu 1.3 milioane de micro-oglinzi sunt și ele demne de menționat. Acestea sunt cele mai precise din industrie în acest moment și reușesc să izoleze restul participanților la trafic de luminile tale cu o precizie nemaiîntâlnită.

Design

Deși noul Range Rover Sport este construit pe platforma MLA a celor de la Land Rover, adusă pe piață de fratele său, Range Rover, cu aproape un an înainte, designul versiunii din 2022 nu pare drastic diferit de cel al predecesorului său.

Practic, de la distanță, noul Range Rover Sport pare mai degrabă un facelift. Ei bine, dacă faci câțiva pași și te apropii de el, s-ar putea să observi câteva lucruri.

Partea frontală este foarte similară cu ce oferă modelul „non-Sport”, iar ăsta e un plus, fără îndoială. Forma mașinii pare să fie un monobloc, iar coeficientul aerodinamic de 0.29 cd pare să confirme acest lucru. Geamurile fără ramă în partea de jos, precum și zona foarte curată din spate scot în evidență noul Range Rover Sport prin eleganța și rafinamentul său.

Pur și simplu perfect, aș putea spune, chiar dacă știu că mulți, probabil, nu ar fi de acord. Designul este și va rămâne cel mai disputat subiect atunci când vorbim despre mașini., dar una peste alta, privirile celor din trafic confirmă faptul că noul Range Rover Sport atrage atenția în orice situație.

Nu ne-a placut

  • Prețul piperat comparativ cu rivalii
  • Greutatea excesivă
  • Accesul pe locurile din spate

Ultimele teste

Comentarii (20)

  • Indienii au făcut o treabă destul de bună cu Land Rover. Cu jaguar însă…
    2 6
  • Am tot spus-o și o repet: care o fi legătura dintre sport utility vehicle și un mastodont de 2 tone și motor cu 6 sau 8 cilindri, oare unde o fi sportivitatea sau utilitatea (în sens de utilitar) și să o mai și numești "divizia sport" e complet aiurea. A, da, o numești "divizia de performanță sau super-performanță", ca la bmw, dar nu sport, caci nu are nicio legătura cu sportul. Înțeleg, la Renault - Alpine, la Toyota - divizia G (cu GR Supra), VW - R, mașini care au și alură și tangență cu sportul, bașca echipe sportive. Dar așa ceva, în niciun caz, nu poate fi numit sportiv ci doar masină de lux super- performantă.
    15 4
  • Cat despre non-fiabilitatea modelelor JLR nu s-a pomenit nimic...
    18 1
  • exact fiabilitate ioc
    11 0
  • Mircea Badea
    nu doar sunetul e intoxicant daca il zaresti in oras!

    asta cu "seful clasei" a jignit rau benveistii..si cum sef daca are si diesel? poate saracul clasei..

    imi si imaginez cum un sofer normal la cap il ia prin padure(unde altundeva) si rupe radacinile copacilor cu sute de cai pe acolo..
    2 4
  • Andrei
    Sunet intoxicant? Prin boxe? Masina e aproape frumoasa, eleganta, dar as vrea sa vad unul din asta pe iarba uda daca pleaca de pe loc cu anvelopele alea sport :)
    7 0
  • @andrei
    daca se pune langa el o masina sport, ii scoate sportul din cap. iar in viraje il face si un golf oarecare.
    in padure/camp...pana!
    6 0
  • Şeful clasei la.... interlopi ... poate
    5 4
  • nobody
    Frumoasa fatada cladirii din fundal. E de pe la noi?
    3 0
  • Dacă tăceai....
    @Ds,
    Exista Volvo ocean race, crezi ca -i pui vele si pluteste?:))
    Apelativul " sport" adaugat la numele modelului nu inseamna obligatoriu ca este un model performant, destinat curselor auto. Numele este folosit frecvent pentru acele masini care pot fi folosite in sporturi/activitati outdoor ( vanatoare, pescuit, rafting, ski,surf etc). Ele au volum mare al portbagajului ( RRS are + 800 l), capacitatea de a tracta greutati mari si a ajunge in locuri inaccesbile unei masini " standard".
    Ca posesorii de RRS se duc cu masina la opera sau in club (ca sa -si exhibeze potenta financiara), este alta poveste.
    6 8
  • Andrei
    SUV Sport - sport utility vehicle sport.
    Desigur, singurul sport e sa iti miști cursul gras în și din ea.
    Cât despre utilitate.... Alină unele frustrări cu mărimea.
    Fiabilitatea nu contează, important e să o vadă vecinii în parcare.
    15 1
  • Seful clasei, ha?
    D-aia are nevoie de concurenta directa pentru a oferi motoare V8?
    D-aia a obtinut printre cele mai slabe rezultate din segment la testele Euro NCAP?
    D-aia nu exceleaza nici la performante, dar nici la consum?
    Ce pretentii sa ai insa de la unul care crede ca Range Rover Sport concureaza cu Audi Q8, BMW X6 si Porsche Cayenne Coupe?!
    5 1
  • unuldinmultime
    Acrii mai sunt strugurii pentru unii care comentează pe Automarket... :))
    3 10
  • bravos
    cineva, candva zicea cam asa: e o masina care ma reprezinta...
    3 0
  • bravo, deci se numeste sport ca te duci cu ea la sala de halbere? :))
    potenta financiara?! daca esti potent te duci cu un maserati decapotabil.

    un suv(dubita practic) e de muncitori/fermieri, Aro era alaturi de tractor de exemplu cand lumea era mai sanatoasa la cap, eventual erai cioban potent.
    8 0
  • @unuldinmultime
    "acri", nu "acrii". În rest, da, ai dreptate. Să vezi pe la articolele despre elecrice ce acri sunt strugurii.
    8 0
  • @19.11
    : )))))))))))

    Te-ai chinuit mult sa scoti explicatia asta? Sau ai dat-o la pesneala, pe moment? Daca posesorul se duce la un tenis de masa sau la biliard desigur, e musai si obligatoriu, sa se cheme tot sport... mai ai din astea din putul gandirii?
    3 0
  • Seriff
    Ce au sarit baietii sa comenteze de masina asta, ca e suv, ca nu e sport, ca nu stiu ce, daca era electrica era cea mai laudata masina din istorie, acolo nu mai conteaza ca e SUV.
    3 2
  • @sheriff
    te inseli, eu nu laud niciodata un suv electric, sau il laud fata de o termica dar fata de o electrica nesuv ii bat obrazul.
    0 1
  • 'are limita superioara tactata la 242 km/h' - dubioasa exprimare ... sa fie vreo traducere fortata din ... ? Ca sa nu mai zic de mesaj: ce masina de 400 CP cu CX de 0,29 se poticneste la 242 km/h ??
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru