Drivetest Skoda Enyaq iV

iV 80x
4.6
Skoda Enyaq iV zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 02.02.2023
Actual și rațional

Tranziția către un viitor mai curat nu se poate face fără eforturi serioase. Unii producători chiar implementează soluții de-a dreptul revoluționare, care schimbă complet caracterul modelelor puse la vânzare.

Pentru Skoda, această perioadă se dovedește a fi una plină de încercări. Brandul din Cehia a fost pe o pantă ascendentă în ultimii ani, raportul calitate/preț al produselor sale fiind apreciat de un număr tot mai mare de fani și posesori.

Apoi a venit pandemia, care a dat peste cap planurile tuturor, urmată de o criză de semiconductori, un război în Europa, iar acum un plan ambițios al Uniunii Europene de a interzice complet motoarele termice, începând cu 2035.

În fața unor astfel de provocări, Skoda nu renunță, ci caută să își diversifice oferta. Enyaq este, astfel, vârful de lance al producătorului din Mlada Boleslav, una dintre cele mai bune implementări ale platformei MEB, dezvoltate de către grupul VAG.

Pentru a oferi și mai multe opțiuni celor care doresc un Enyaq configurat pe gustul lor, acum avem și opțiunea SportLine în configurator, o versiune de top, cu design sportiv. Ce înseamnă asta și cum se reflectă asupra caracterului mașinii, aflați în rândurile următoare.

PREZENTAREA MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O

Skoda Enyaq iV
iV 80x

  • Pret de pornire 52.700 €
  • Pret model testat 65.100 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Configuratorul Skoda îți permite să alegi, în mare, între două versiuni, diferențiate în funcție de bateria din podea. Prima, Enyaq 60, vine cu un acumulator cu o capacitate utilă de 58 kWh și folosește un motor electric de 179 CP, montat pe puntea spate. De altfel, aceasta este și singura variantă de putere disponibilă cu acest pachet de baterii.

Apoi avem versiunea cu baterie de 77 kWh, care e disponibilă în două configurații: propulsie sau tracțiune integrală. Modelul Enyaq iV 80 are 204 CP, în timp ce versiunea 80x (cu tracțiune integrală) are 265 de cai putere și un cuplu generos, de 425 Nm.

Noi ne-am delectat cu cea mai puternică și mai rapidă din gamă, în acest moment. Spre deosebire de versiunea cu propulsie, vorbim despre un aranjament cu două motoare electrice, unul pentru fiecare punte motrice.

Așa cum ne așteptam, livrarea resurselor către asfalt se face instantaneu, fără nicio urmă de întârziere. Nu putem vorbi despre schimburi de treaptă, modelul electric având o transmisie cu o singură viteză. Cu toate acestea, există câteva diferențe în modul de exploatare a versiunii noastre 80x, față de versiunea 80.

Pentru a economisi energie, modelul cu tracțiune integrală va folosi doar motorul de pe puntea spate în majoritatea timpului. Motorul de pe puntea față va fi activat doar în anumite momente; de exemplu, atunci când mașina simte o pierdere de aderență sau când treci în modul Sport.

Datorită cuplului instant, Enyaq se simte agilă, mult mai agilă decât te-ai aștepta de la un model care cântărește 2.2 tone la gol. Nivelul de putere este și el mai mult decât decent, mai ales pentru mediul urban și depășiri făcute din scurt.

De altfel, livrarea resurselor către asfalt se face ultra-liniar, iar mașina accelerează puternic chiar și până la viteza sa maximă de 160 km/h.

renovatio e-charge
De la prima stație de încărcare și până în prezent, Renovatio a totalizat aproape 400.000 de sesiuni ale utilizatorilor. S-au încărcat peste 3.2 milioane de kWh și a fost evitată eliberare a 5700 de tone de CO2.

Consum

Conform estimărilor oficiale din Mlada Boleslav, în această versiune, Skoda Enyaq 80x ar trebui să aibă un consum mediu de 17.4 kWh/100 kilometri. Ei bine, spre surprinderea mea, numerele din viața reală s-au apropiat destul de mult de cele oficiale.

Prin oraș, Skoda Enyaq 80x a indicat un consum mediu de 18 kWh/100 kilometri, respectiv o autonomie de circa 427 de kilometri. E adevărat, condițiile au fost aproape ideale, cu temperaturi între 15 si 20 de grade Celsius.

În afara orașului, după o călătorie de 220 de kilometri, care a inclus drumuri naționale, dar și aproximativ 60 de kilometri de autostradă, consumul afișat a fost de 17.1 kWh/100 kilometri (cu o viteză medie de 60 km/h). Astfel, ai putea obține o autonomie de 450 de kilometri cu un singur „plin”.

Având în vedere că estimarea oficială Skoda este de 496 de kilometri, Enyaq 80x este unul dintre puținele modele electrice care se apropie vertiginos de cifrele din fișă.

Rivalii săi au valori asemănătoare în fișele lor oficiale. Ford Mustang Mach-E, de exemplu, în versiune AWD, cu acumulatorul de 70 kWh, are o autonomie estimată la 400 de kilometri, în timp ce Toyota BZ4X se laudă cu 498 kilometri, iar Hyundai Ioniq 5 cu 481 kilometri, în versiunea cu baterie de 74 kWh.

Tot aici trebuie să menționăm și timpul de încărcare. Acesta va depinde de tipul de încărcator folosit. Skoda Enyaq știe să se adape, folosind un încărcător AC, cu până la 11 kW. Operațiune care îți va lua un pic peste 8 ore.

Cu toate acestea, mașina vine echipată standard cu suport pentru încărcătoare rapide (CCS). Dacă o să găsești o priză rapidă de 50 kW, ea poate duce bateria de la 5 la 80% în aproximativ o oră și jumătate. Dacă, totuși, decizi să bifezi și opțiunea de încărcare ultra-rapidă, de 135 kW, poți ajunge de la 5 la 80% în puțin peste 30 de minute.

Performanţe

Skoda nu a fost niciodată un nume de temut pe circuitul de la Nurburgring. Sigur, trecerea la trenuri de rulare complet electrice schimbă paradigme și am ajuns să vedem dueluri neașteptate, între Tesla și Porsche. Să păstrăm proporțiile. Enyaq 80x nu se ridică neapărat la acest nivel.

Modelul ceh accelerează de la 0 la 100 km/h în 6.9 secunde, destul de rapid pentru o mașină cu astfel de dimensiuni. De fapt, Enyaq 80x este una dintre cele mai rapide modele create de producătorul ceh în istoria sa.

Diferența față de modelul cu propulsie este impresionantă: adică 1.7 secunde. Comparativ cu rivalii, Enyaq 80x este, totuși, mai lent decât un Ford Mustang Mach-E SR AWD (6.3 secunde) și decât  Hyundai Ioniq 5 (74 kWh, AWD) cu 5.1 secunde. Toyota BZ4X AWD este la egalitate cu modelul european.

Vitezele maxime ale acestor 4 mașini electrice sunt apropiate, cu Enyaq și BZ4X care ating 160 km/h, urmate de Mustang Mach-E cu 180 km/h și Hyundai Ioniq 5 cu 185 km/h.

Interior

Enyaq recuperează față de rivalii săi atunci când vine vorba de calitatea interiorului și asamblarea sa impecabilă. Puține mașini electrice au un design atât de aerisit și ergonomic. Dacă bifezi opțiunea Sportline Plus, așa cum a fost cazul modelului nostru de test, duci lucrurile la un nivel neașteptat de ridicat.

Aceasta aduce la bordul SUV-ului electric echipări precum scaune sport (cu o susținere laterală impecabilă și încălzite), pedalier sport, covorașe din material textil, un volan multifuncțional îmbrăcat în piele, cu design specific, geamuri laterale cu protecție acustică, insonorizare suplimentară, scaune spate încălzite, climatizare pe trei zone, head-up display, un sistem audio Canton și multe altele.

Calitatea materialelor și a finisajelor este demnă de modele premium, iar exemplarul nostru de test a avut și inserții din fibră de carbon pe bord. Planșa de bord a fost și ea îmbrăcată într-un material moale, iar zona mediană a fost decorată cu piele sintetică, foarte apropiată în execuție de cea naturală.

Ergonomia este și ea la nivel înalt. Deși vorbim despre același sistem multimedia, pe Enyaq încă mai găsești butoane fizice pentru funcții vitale, cum ar fi sistemul de aer condiționat. La fel se întâmplă și cu butoanele de pe volan, care sunt fizice în continuare.

Dar pe lângă toate aceste avantaje, Enyaq mai are un atu uriaș în mânecă: spațiul interior. Acesta este foarte bine proporționat pentru acest segment. Atât în față, cât și în spate, ești tratat regește. Modelul nostru de test a fost echipat și cu un acoperiș panoramic de mare efect.

Podeaua complet plată din spate te încurajează să iei cu tine până la patru adulți bine crescuți, fără nicio problemă. Iar portbagajul de 585 de litri se va asigura că ai destul loc de bagaje pentru toată lumea.

Preţ de achiziţie

Pentru o Skoda Enyaq va trebui să începi calculele de la 44.416 euro. Asta pentru versiunea de bază, cu baterie de 58 kWh și 179 CP. Dacă vorbim despre versiunea 80x, calculele încep de la 52.619 euro. Ca de obicei, însă, modelul de față este configurat generos.

Cea mai importantă opțiune adăugată este pachetul Sportline Plus, care costă 9.675 euro și aduce o multitudine de elemente noi. Pe lângă elementele menționate la interior, mai regăsim și decorațiunile exterioare negre, suspensia sport, jantele de 20 de inch, grila din cristal iluminată, farurile Matrix LED, blocurile optice spate TOP LED, direcția progresivă, sistemul de acces fără cheie, sistemele de asistență la rulare și multe altele.

Nici culoarea Velvet Red de 1.066 de euro nu trebuie trecută cu vederea, ca de altfel nici jantele de 21 de inch Supernova (1.500 euro) sau plafonului panoramic de 900 de euro. Prețul final pentru exemplarul din galeria foto? 65.100 de euro.

Rivalii lui Enyaq 80x nu se dau în lături când vine vorba de prețuri exorbitante. Ford Mustang Mach-E SR AWD începe de la aproximativ 68.600 de euro, în timp ce Toyota BZ4X AWD are un preț de pornire de la 53.000 de euro.

Siguranţă

În cadrul testelor de impact desfășurate de Euro NCAP, Skoda Enyaq iV a primit un rating de cinci stele. Modelul ceh a trecut la pas prin provocările organizației.

Protecția pasagerilor adulți în caz de accident a fost cotată la 94%, în timp ce pentru copii, Enyaq a primit un procentaj de 89%. Capitolul dedicat protecției pentru pietoni fost notat cu 71%. În cazul capitolului sisteme de siguranță au existat unele lipsuri, motiv pentru care Enyaq a primit un calificativ de 82%. Un punct slab a fost considerat lipsa unui sistem de detecție a oboselii șoferului, care ar trebui oferit în echipare standard pe toate modelele.

Chiar și așa, pe Enyaq vei găsi echipamente de siguranță activă de ultimă generație. Acestea au devenit din ce în ce mai importante în ultimii ani, chiar algoritmul de testare al celor de la Euro NCAP fiind modificat pentru a le lua în considerare.

Astfel, noul Enyaq vine cu sistem de frânare de urgență, sistem de detectare a pietonilor și un asistent pentru menținerea benzii de rulare, precum și monitorizarea unghiului mort.

Ţinută de drum

Modul în care se comportă Skoda Enyaq depinde mult de opțiunile pe care le-ai ales atunci când ai configurat-o. Cele mai importante aspecte: amortizoarele adaptive, respectiv dimensiunea jantelor.

Modelul de față a fost echipat cu o suspensie adaptivă, care merită fiecare cent cheltuit. Asta pentru că reușește să niveleze aproape impecabil orice fel de imperfecțiune din asfalt. De altfel, după părerea mea, Enyaq este cel mai reușit produs dezvoltat pe platforma MEB, când vine vorba de confort.

Sigur, jantele de 21 de inch își vor cere tributul în momentul în care vei da, inevitabil, peste zone cu asfalt de calitate proastă sau de gropi și denivelări. Atunci vei observa și câteva zgomote ceva mai ciudate care ajung în habitaclu. Chiar și așa, deranjul nu va fi foarte mare, iar în majoritatea timpului vei avea impresia că plutești.

Suspensia adaptivă aduce numărul modurilor de condus la un total de 5 (modul Comfort este disponibil doar pe mașinile configurate în acest fel). Modul Normal este cel în care Skoda Enyaq va porni de fiecare dată, în timp ce modul Comfort își propune să înmoaie pe cât posibil amortizoarele, pentru a face călătoria cât mai confortabilă cu putință.

În schimb, modul Sport va ascuți răspunsul pedalei de accelerație destul de mult, va rigidiza amortizoarele pentru o ținută de drum mai precisă și chiar va face și servodirecția mai grea. Din păcate, fără a transmite mai multă informație palmelor tale cu privire la ce se întâmplă cu roțile de pe puntea față.

În afara orașului, lucrurile stau ceva mai bine dacă ai noroc să conduci pe drumuri cu asfalt intact. Ce vei observa aici, însă, este izolarea fonică foarte bună, care menține o atmosferă liniștită la interior, chiar și la viteze formate din trei cifre.

Aceste viteze vor evidenția și faptul că, în ciuda muncii depuse de inginerii Skoda, legile fizicii încă se aplică. Dacă împingi mașina în viraje cu prea mult entuziasm, puntea față își va pierde aderența, iar caracterul subvirator al mașinii devine observabil. Poți corecta această conduită, ocazional, cu pedala de accelerație, cuplul instant al motorului electric și aderența crescută oferită de puntea motrice față fiind de un real ajutor.

Vizibilitate

Suprafețele vitrate creionate pe Skoda Enyaq sunt generoase pe toate laturile și asta se traduce într-o vizibilitate excelentă. Geamurile înalte asigură o perspectivă bună în lateral, în timp ce parbrizul și stâlpii înguști nu îți vor limita unghiurile în majoritatea timpului.

Singura critică ar putea fi zona din spate, unde luneta e subtil înclinată. Din fericire, mașina e dotată standard cu senzori de parcare și, opțional, cu cameră de marșarier.

Tehnologie

Skoda Enyaq, în versiune 80x, vine cu o mulțime tehnologii incluse în standard. Dacă mai bifezi și câteva opțiuni pe sprânceană, ajungi să ai pe mână un veritabil tur de forță al gadget-urilor

La bordul modelului ceh vei găsi un ecran de 13 inch, oferit standard. Acesta „găzduiește” sistemul multimedia bazat pe arhitectura MEB. Din fericire, acesta se mișcă bine în majoritatea timpului, iar faptul că ai la dispoziție Android Auto și Apple CarPlay fără fir înseamnă că nu vei petrece prea mult timp în sistemul nativ.

Alte tehnologii demne de menționat și achiziționat sunt sistemele de asistență la rularea pe autostradă, care își fac treaba foarte bine, head-up display-ul cu realitate augmentată, farurile adaptive Skoda Crystal Lighting, precum și pompa de căldură.

În spatele volanului îmbrăcat în piele perforată ai un ecran destul de mic, care servește drept instrumentar de bord. Doar informațiile esențiale sunt afișate aici, pentru că restul e rezervat sistemului Head-up display.

Grila din cristale, iluminată, nu este pe gustul tuturor și, deși modelul de față a fost dotat cu așa ceva, nu pot spune că aș recomanda achiziția acestei „tehnologii” care nu are o utilitate practică. Sigur, dacă vrei să faci invidioși șoferii de BMW X6 din parcare, discuția e cu totul alta.

Design

Skoda Enyaq este, cel mai probabil, cea mai arătoasă creație bazată pe platforma MEB. Includ aici și Audi Q4, care, deși este un produs premium, parcă nu se ridică la înălțimea lui Enyaq.

Ei bine, designul este o chestiune extrem de subiectivă, dar în configurația de față, modelul ceh parcă e făcut să placă tuturor. Vă rog să mă contraziceți dacă nu e așa. Culoarea „Velvet Red”, în combinație cu elementele decorative negre de la exterior și jantele de 21 de inch creează o imagine impunătoare, agresivă, fără a renunța la eleganță.

Grila uriașă din zona față este, așa cum am menționat, iluminată, iar asta creează un impact puternic pe timp de noapte. Dar, cum am spus, nu e pentru oricine.

Și zona din spate este dominată de linii ascuțite și totuși simple, fără complicații inutile. Tot aici vei observa și un joc de lumini interesant pe timp de noapte, dacă ai la dispoziție stopurile cu tehnologie TOP LED.

Cert este că, dacă vrei, poți să configurezi Enyaq-ul tău așa cum vrei. Iar în momentul în care ai o serie largă de modele construite pe aceeași platformă, designul devine cam singura armă prin care te poți diferenția de „restul”. Enyaq a făcut asta cu măiestrie.

 

Nu ne-a placut

  • Caracter subvirator în situații limită
  • Luneta îngustă
  • Instrumentar de bord de mici dimensiuni

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • Ar trebui mentionat de acum la fiecare review si durata de asteptare pe care o da producatorul. De exemplu la aceasta Skoda, astepti un an de la data comenzii, si asta daca ai noroc.

    O fi avand ea 4,6 stele, dar multi se orienteaza spre alte modele, care sunt pe stoc.

    In rest, mi se pare ca ofera un range decent, spatiu enorm, design chiar placut si performante ok.
    9 7
  • Enigmatrix
    Dacă astea vor fi prețurile "normale" la electrice(50k) o să cumpere românii la second din Germania,Olanda,Belgia multi ani de acum încolo.
    21 4
  • Banditos
    da, de aia se inghesuie romanii la SH, pentru ca electricele sunt 50.000. Dar e altceva cand o termica e 50.000, marci banu' de parca ai tiparnita acasa, nu?
    9 26
  • In articol "Pentru o Skoda Enyaq va trebui să începi calculele de la 44.416 euro. Asta pentru versiunea de bază, cu baterie de 58 kWh și 179 CP. Dacă vorbim despre versiunea 80x, calculele încep de la 52.619 euro."

    Pe configurator acum la skoda, 80x pret de pornire 54 096 euro, iar cea de baza pret de pornire 45 991 euro
    12 1
  • @q da, preturile variaza destul de mult in ultimul timp, si e greu sa tii pasul cu ele. La momentul redactarii, acelea erau preturile de pe site.
    8 6
  • Am fost in test drive in 2022 cu varianta de Eniaq cu bateria mare, pret model testat 60.000 fara rabla. Comportament ok, desi se simte foarte tare greutatea, nu foarte confortabila suspensia,design frumos, insa interiorul unde voi ati dat 5 stele, nu e cu nimic mai presus de o simpla Octavia. Mult plastic tare, imbracat pe alocuri intr-o piele ecologica menita sa iti dea impresia de calitate. sa nu mai vorbim de acel display minuscul din fata volanului,foarte putin personalizabil.
    Ar fi o masina corecta daca in varianta cu capacitatea bateriei extinsa s-ar invarti in jurul sumei maxime de 40-45.000. Stiu ca preturile pe piata auto au luat-o razna, insa Eniaq nu merita cei 65.000 ceruti, pe testate si pe pipaite,cum s-ar zice.
    23 3
  • Observ că doar domnul Gabriel Nica a mai rămas la AM ce face teste, nu știu dacă e bine sau rău, dar erați mai mulți :) .
    4 1
  • Andrei
    65000 euro o Skoda... Cu interior de masina de 25000 euro. Bine, ceasurile de bord sunt de motocicleta.
    18 2
  • 65.100 euro pentru o Skoda? In climatul economic actual? Asta ar trebui sa insemne o achizitie rationala?
    PS: Pentru ca autorul nu s-a sinchisit sa arunce o privire si pe site-ul Tesla, am facut-o eu. Cu noile ieftiniri, o Tesla Model Y Dual Range costa cu peste 10.000 de euro mai putin decat masina din test. Chiar si un Model Y Performance e mai ieftin decat acest Enyaq cu grila din "cristale".
    26 2
  • interesanta masina, destul de scumpa dar deh, toate sunt in scumpe in ziua de azi dar ca sa cumperi o electrica eu voi astepta pana va aparea cea cu o autonomie de macar 600km REALI. masina asta iarna va avea o autonomie reala de probabil 300 - 330km, ceea ce nu suna foarte bina daca asta este singura ta masina. iti cumperi o masina cu 35k si diferenta de bani bagi combustibil si repari la ea 15 ani pe putin.
    14 1
  • @adi_10: +1. Bravo!

    Am si eu o speranta: Ca Musk cu ieftinirile lui va pune in cap VAG. Si Hyundai. In momentul in care Y-ul lui Musk e mai ieftin decat o Skoda cam de acelasi volum, lucrurile ar trebui sa ia o turnura dramatica pentru VW, Diess & all. :) Vom trai si vom vedea. O autoimplozie VAG m-ar bucura mai mult decat orice veste din industria auto ideologizata si plecata cu vaca la pascut. :)

    Daca nu se intampla nimic, inseamna ca masinile cu baterii chiar nu conteaza. Si nici clientela pentru ele.
    5 0
  • Enyak 80x . Aproape 40 000km.f bine se comporta .preț 47 k. Cu rabla plus 265 cp. Tracțiune. Integrala. Matrix. Cam tot ce trebuie. Laasina .nici o problema Recomand !
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru