Drivetest Toyota Yaris Hybrid facelift (2014-prezent)

1.5 Hibrid (VVT-i) 100CP Aut1 Sol
Toyota Yaris Hybrid facelift (2014-prezent) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 12.11.2014
Adio, diesel!

O să început abrupt: Toyota Yaris Hybrid facelift, recent lansat în România, este cel mai eficient model de clasă mică disponibil în prezent pe piaţă. Are un consum mixt de 3.3 litri la sută, cea mai bună valoare din segment, depăşind până şi diesel-urile. Iar preţul său nu este exagerat, fiind mai accesibil decât rivalul său direct, Honda Jazz Hybrid. Oferta mărcii japoneze este cu siguranţă tentantă, dar cifrele nu sunt întotdeauna suficiente pentru a convinge clienţii să atragă un sistem de propulsie neconvenţional.

Toyota doreşte ca motorizarea hibridă a lui Yaris să obţină jumătate din vânzările subcompactei nipone în Europa până în 2020, iar această viziune arată că tot vor exista clienţi în Europa pentru diesel-uri şi pentru propulsoare alimentate cu benzină inclusiv în propria lor gamă pentru cinci ani de acum încolo.

Motorizările convenţionale încă mai au un cuvânt de spus în faţa hibrizilor prin prisma costurilor, existând o diferenţă semnificativă de preţ între un model hibrid şi unul cu propulsie convenţională inclusiv în oferta Toyota. Spre exemplu, cel mai ieftin Yaris este despărţit de 4.000 de euro de cel mai ieftin Yaris Hybrid, iar suma respectivă reprezintă un sfert din preţul de listă al celui de-al doilea şi o treime din preţul unui Yaris standard. Iar clienţii modelelor de clasă mică simt aceste diferenţe mult mai uşor decât în segmentele superioare.

Pe lângă asta, felul în care sunt percepute la conducere modelele hibride este diferit de experienţa oferită de modelele cu motorizări convenţionale, iar acest aspect este al doilea lucru pe care îl remarci la trecerea de la o subcompactă standard la una hibridă. Acest aspect ar putea să fie călcâiul lui Ahile pentru modelele hibride, cel puţin în rândul clienţilor care aşteaptă ceva mai mult dinamism de la o subcompactă. Pentru că tocmai dinamismul este lucrul care pare să fie uitat atunci când un model devine hibrid, iar niciun constructor de volum n-a reuşit să asigure acest aspect pe un model de serie.

Toyota Yaris Hybrid facelift (2014-prezent)
1.5 Hibrid (VVT-i) 100CP Aut1 Sol

  • Pret de pornire 16.530 €
  • Pret model testat 19.425 €
  • Taxa auto O €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Yaris Hybrid este un model care poate să meargă în mod 100% electric până la o viteză rezonabilă şi poate să parcurgă astfel distanţe mici. Ca să explicăm ce înseamnă asta în lumea reală, imaginează-ţi că poţi să mergi în linişte deplină printr-o parcare, să ieşi din parcare, să te înscrii la coloana de la semafor şi chiar să mai avansezi câteva intersecţii mici până să fie nevoie de motorul cu ardere internă. Dar asta se întâmplă numai dacă apeşi acceleraţia foarte lin şi eşti un şofer răbdător. Altfel, intră în acţiune motorul cu ardere internă şi nu mai mergi doar pe resursele motorului electric.

Pentru amatorii de specificaţii tehnice, vorbim despre un motor care funcţionează în ciclul Atkinson, care are aprindere cu scânteie şi arde benzină şi care face parte dintr-un sistem hibrid HSD semnat Toyota. Nu este acelaşi sistem ca la fraţii săi mai mari, Auris şi Prius, ci o versiune micşorată a acestuia, dar principiul de funcţionare rămâne acelaşi. Motorul cu ardere internă dezvoltă 75 CP şi 111 Nm, în timp ce omologul său electric asigură 61 CP şi 169 Nm. Resursele sunt gestionate de o transmisie E-CVT, acel ghimpe în coasta dinamicii despre care vă vorbeam mai sus.

La nivel teoretic, este cea mai eficientă transmisie posibilă. În practică, poate deveni enervantă în funcţionare, deoarece se comportă aproape la fel ca fiecare CVT pe care l-am întâlnit. Atunci când apeşi acceleraţia la podea, motorul cu ardere internă urcă la o turaţie sensibil ridicată şi rămâne acolo, în timp ce acul vitezometrului urcă într-un ritm moderat. Ai senzaţia că motorul trage de un elastic, şi acesta din urmă te propulsează apoi pe şosea.

Dacă eşti un şofer liniştit şi totul în jurul tău este zen, nici nu vei simţi că această transmisie are acel comportament la kick-down. Însă amatorii de dinamism vor remarca de la prima plimbare. Iar tocmai această neadaptare la ceea ce este perceput în prezent ca fiind un automobil convenţional cu transmisie automată este principalul motiv de critică al sistemului hibrid din echiparea lui Yaris Hybrid.

În rest, maşina impresionează prin silenţiozitate şi rafinament. Trecerea de la funcţionarea electrică la hibridă este aproape imperceptibilă şi se simte doar dacă ai oprit sistemul audio şi asculţi momentul în care va porni motorul cu ardere internă. Tot atunci ţi se pare că acesta pare să fie gălăgios, dar este totul o chestie de referinţă. Dacă a fost linişte deplină când ai pornit maşina şi te-ai pus în mişcare, normal că vei observa momentul în care porneşte motorul cu ardere internă. 

Consum

Ce altă notă ai putea să îi dai unui model care are cel mai bun consum din segment în afară de punctajul maxim? Toyota anunţă un consum de 3.3 litri la sută în regim mixt pentru Yaris Hybrid. Asta înseamnă un consum de 3.1 litri la sută în oraş şi de 3.3 litri la sută în afara acestuia.

În cadrul testului nostru nu am reuşit să atingem valorile anunţate de producătorul japonez. Pe de o parte, pentru că România este o ţară în care este greu să conduci economic până în pânzele albe, iar pe de altă parte pentru că acele valori sunt greu de obţinut în regimul alert al vieţii de zi cu zi.

Cu Bucureştiul gol, noaptea, am obţinut un consum de 4.1 litri la sută cu instalaţia de climatizare pornită. Pe timpul zilei, consumul urban a urcat la 5.8 litri la sută, într-un regim economic de condus. Dacă ne grăbim prin oraş ca să ţinem pasul cu ceilalţi, deja ne apropiem de şapte litri la sută. Pur şi simplu, stilul de condus abordat de şoferii bucureşteni este total împotriva economiei de carburant, iar dacă ai un stil care implică accelerări puternice de la semafor şi frânări ferme până la următorul, Yaris Hybrid nu este pentru tine.

Pe autostradă, la 130 km/h constant, consumul lui Yaris Hybrid se stabilizează la 7.3 litri la sută. În regim extraurban, rulând în limita normelor de viteză şi aplicând o conduită economică, consumul afişat este de 5.1 litri la sută.

Performanţe

Toyota Yaris Hybrid îl întrece pe singurul său competitor, Honda Jazz Hybrid, la accelerarea de la 0 la 100 km/h. Diferenţa dintre cele două este de 0.3 secunde, pe când la viteza maximă Jazz îl devansează cu 10 km/h. Aspectul din urmă nu este deloc relevant pentru un hibrid de clasă mică, deoarece nu este important cât de repede mergi cu un hibrid, ci cât de eficient eşti la volanul său.

Performanţele asigurate nu sunt neapărat impresionante, dar sunt destul de bune având în vedere faptul că este vorba despre un model hibrid optimizat pentru un consum de carburant cât mai redus. Spre exemplu, performanţe mai bune poţi obţine de la un Yaris cu motorizarea de 1.33 litri şi 99 CP, care anunţă un timp 0-100 km/h de 11.7 secunde şi o viteză maximă de 175 km/h.

Responsabilitatea diferenţelor de performanţe între un Yaris hibrid şi unul cu motorizare convenţională este împărţită între transmisia CVT şi diferenţa de greutate dintre cele două modele, hibridul fiind cu 150 kilograme mai greu decât un echivalent cu transmisie manuală şi motorizare de 99 CP. În comparaţie cu modelele diesel din segment, pe care Yaris Hybrid vrea să le înfrângă, rezultatele nu sunt neapărat mai bune atunci când ne uităm la modelele de clasă mică echipate cu motoare diesel şi transmisie automată şi le comparăm timpii 0-100 km/h, dar acestea din urmă au viteze maxime superioare.

Interior

Habitaclul lui Yaris Hybrid s-a schimbat foarte subtil odată cu facelift-ul, multe aspecte rămânând neatinse. Printre noutăţi se numără o zonă diferită amplasată deasupra ceasurilor de bord, care acoperă parţial micul spaţiu de depozitare din stânga acestora. Arată neobişnuit în raport cu ceea ce găsim la alte modele din segment, dar se leagă în mod interesant cu design-ul exterior al maşinii. Într-un fel, Toyota pare să fi legat ideea Science fiction de la exterior cu o parte a interiorului fără să fi exagerat.

Materialele de la bord sunt în acelaşi registru cu ceea ce găsim în gama standard Yaris. Vorbim despre un plastic durabil pentru bord şi feţele de uşi, deloc moale, întrerupt doar la nivelul central al bordului cu o suprafaţă din spumă care înconjoară afişajul multifuncţional al sistemului multimedia. Scaunele din faţă sunt confortabile şi pot acomoda şi pasageri mai corpolenţi, dar asta se întâmplă deoarece suportul lateral asigurat de acestea este modest.

Am apreciat spaţiile de depozitare de la interior, care par să acopere nevoile utilizatorului obişnuit. Comenzile sunt amplasate ergonomic, iar poziţia la volan este aproape la fel ca la un Yaris standard, adică una corectă, cu toate că stăm ceva mai sus decât ne-am fi dorit. Nu ne plac materialele plastice tari pe care le-am regăsit pe unele suprafeţe şi nici finisajul butoanelor găsite în partea inferioară a bordului, pe feţele de uşi şi pe consola centrală.

Portbagajul pare mic la prima vedere, cu 286 litri, dar acest lucru se datorează faptului că mai există un spaţiu de depozitare sub podea. Volumul portbagajului rezultat este identic cu cel al versiunii standard a lui Yaris, sistemul hibrid fiind ascuns cu mult tact sub cabina pasagerilor. Pe locurile din spate încap doi pasageri corpolenţi de înălţime medie sau chiar trei pasageri cu corpuri de dimensiuni neimpunătoare.

Preţ de achiziţie

Tehnologia hibridă nu este încă accesibilă oricui, chiar dacă vorbim despre cel mai ieftin model de acest gen oferit pe piaţă. Gama Yaris Hybrid facelift porneşte de la 16.500 de euro, în timp ce gama cu propulsie clasică a lui Yaris pleacă de la 13.000 de euro. Diferenţa este mai mult decât evidentă şi greu de sărit peste, dar unii clienţi curajoşi ar putea face pasul în numele economiei de carburant asigurate de tehnologia hibridă.

În orice caz, Yaris Hybrid este mai ieftin decât principalul său rival, Honda Jazz Hybrid. Problema adevărată a lui Yaris Hybrid este existenţa modelelor subcompacte echipate cu motorizări diesel şi transmisii automate, care asigură o economie de carburant comparabilă şi un nivel de confort similar, la un preţ de achiziţie mai mic. Iar pragmatismul europenilor are momente în care nu mai contează neapărat cel mai bun consum sau cele mai bune performanţe, ci preţul final de achiziţie. Timpul ne va arăta câtă încredere îi acordă clienţii tehnologiei hibride introduse în clasa mică.

Exemplarul testat de noi reprezintă versiunea de vârf în gama Yaris Hybrid, echiparea Sol. Aceasta are un preţ de listă de 18.900 de euro cu TVA inclus. În plus faţă de echiparea respectivă, modelul avea şi vopseaua opţională Alb perlat, care i-a adus preţul de achiziţie la 19.425 euro.

Diesel-urile din segment echipate cu transmisii automate şi motoare de puteri comparabile au de obicei preţuri mai bune decât cel al versiunii testate, chiar şi în echipările de top, dar generaţiile următoare de hibrizi ar putea să reducă această diferenţe peste câţiva ani.

Siguranţă

Toyota Yaris a obţinut scorul general de cinci stele la testul EuroNCAP din 2011. Organismul independent a testat atunci versiunea cu propulsie convenţională a lui Yaris pre-facelift. Fiind vorba doar de modificări stilistice aplicate modelului nipon, nu ne aşteptăm la o clasare mai slabă pentru actualul Yaris Hybrid facelift.

Actuala generaţie a lui Yaris a primit la testul din 2011 punctaj de 89% pentru protecţia pasagerilor adulţi şi de 81% pentru pasagerii copii. 

Toyota Yaris Hybrid are şapte airbaguri în dotarea standard: două frontale şofer şi pasager, două laterale pentru aceiaşi doi, două airbag-uri cortină şi airbag pentru genunchii şoferului. Ca de obicei, avem o listă completă de dotări de siguranţă activă de la ABS cu EBD şi ESP cu controlul tracţiunii, până la sistemul de asistenţă la plecarea în rampă.

Ţinută de drum

Prin definiţie, modelele de clasă mică sunt dedicate oraşului. Iar un model hibrid care poate rula kilometri în modul 100% electric este cu atât mai dedicat mediului urban. Tocmai de aceea, totul este reglat pentru confortul şoferului şi al pasagerilor. Suspensia este moale, direcţia este uşor de manevrat şi denivelările mici sunt absorbite cum trebuie. Evident, tot aceste atribuite reprezintă şi moartea pasiunii pentru şoferii care vor dinamism. În plus, silenţiozitatea sistemului de propulsie îţi dă impresia că suspensia este gălăgioasă, deoarece auzi cum lucrează când treci peste denivelări şi pare că ar fi ceva în neregulă. Este, însă, dificil să estompezi aceste sunete la un model atât de mic, mai ales că vorbim şi despre o maşină care nu aparţine segmentului premium, unde preţul poate acoperi munca prin care producătorii rezolvă aceste probleme.

Direcţia este plăcută la viteze de oraş, dar se simte prea moale la viteze mai ridicate. Suspensia face o treabă admirabilă dacă mărim foarte puţin ritmul faţă de conducerea în regim normal, dar limitele punţii spate cu bară de torsiune se văd repede. Dacă vrei sportivitate de la o maşină de clasă mică, hibrizii nu sunt încă o soluţie.

Trebuie menţionat faptul că pedala de frână are un feeling diferit faţă de cea dintr-un automobil normal, cauza fiind sistemul de recuperare a energiei la frânare. Acest aspect este realizat mai bine la Honda Jazz Hybrid, principalul său competitor. În cazul lui Yaris, înseamnă că un şofer obişnuit să frâneze cât mai uşor trebuie să apese puţin mai tare pe pedala de frână pentru a obţine aceeaşi frânare ca la un model standard cu transmisie automată. Nu vă speriaţi, nu este nevoie de o forţă supraomenească, doar că tranziţia de la frânarea regenerativă la cea hidraulică se simte la picioarele celor obişnuiţi să perceapă aceste diferenţe şi pare ciudată la prima vedere.

Vizibilitate

Yaris are un habitaclu aerisit, ceea ce asigură o vizibilitate excelentă în majoritatea situaţiilor din trafic. Montantul parbrizului de pe partea şoferului deranjează la virajele strânse, dar asta se aplică oricărui automobil de pe piaţă. Toyota oferă pentru Yaris Hybrid inclusiv o cameră video pentru marşarier, în completarea senzorilor de parcare de asemenea opţionali.

Tehnologie

Deşi ceasurile de bord nu impresionează atunci când vine vorba de latura tehnologică a acestui model, afişajul multimedia încearcă să compenseze acest aspect. El îţi arată grafice detaliate legate de câţi kWH a generat, ce consum ai obţinut şi poţi urmări în timp real cum funcţionează sistemul hibrid. Interfaţa grafică este comparabilă cu cea unui model din gama Lexus, culorile afişate şi fonturile folosite fiind plăcute ochiului. Am fi dorit şi un sistem de navigaţie inclus, dacă tot există touchscreen, dar acesta este în continuare un element opţional. Din fericire, butonul pentru navigaţie este deja prezent pe corpul afişajului, deci instalarea navigaţiei va fi doar un upgrade plug-and-play, fără să fie necesare modificări majore.

Respectivul ecran gestionează aproape toate funcţiile maşinii în afară de climatizare, care încă apelează la o interfaţă convenţională, cu butoane şi afişaj monocrom, amplasată sub ecranul tactil dedicat unităţii multimedia şi sistemului hibrid.

Dacă tot am readus sistemul hibrid în discuţie, acesta are două butoane de comandă montate între cele două scaune din faţă. Acestea comandă rularea în modul electric sa în modul Eco, cel din urmă fiind responsabil să tempereze răspunsul la acceleraţie pentru a favoriza reducerea consumului de carburant. Amplasarea acestor butoane este nefericită, fiind necesară o perioadă de acomodare până când le veţi acţiona fără să le priviţi.

În rest, Yaris Hybrid are pornire şi acces fără cheie, oglinzi cu reglare electrică. Modelului îi lipsesc însă elemente utile în oraş, precum frânarea automată sau asistent de unghi mort.

Yaris Hybrid are un singur ştergător de parbriz, pe braţul căruia se află şi duza de spălare. Soluţia nu mai este regăsită pe niciun alt model din clasa mică şi aduce o simplificare a mecanismului ştergătoarelor, dar înseamnă şi că trebuie să schimbi lamela stergătorului la cel mai mic semn de oboseală.

Design

Toyota Yaris Hybrid se bazează, aşa cum era de aşteptat, pe versiunea restilizată a modelului nipon de clasă mică. La fel ca la versiunea ante-facelift, sigla Toyota are în spate un fundal albastru, o trăsătură specifică a modelelor hibride ale constructorului japonez.

Noua parte frontală a lui Yaris este curajoasă şi atrage cu siguranţă atenţia celor din jur. Partea din spate şi profilul au un design mai cuminte, dar până să le observe pe acestea, cei din jur s-au uitat deja lung la maşina cu X în frunte care merge în linişte deplină.

Nu ne-a placut

  • Consumul anunţat de producător este dificil de atins în lumea reală
  • Caracterul dinamic este estompat de sistemul hibrid şi de felul în care este reglată suspensia şi direcţia
  • Planşa de bord şi feţele de uşi sunt mai tari decât ne-am fi dorit
  • Portbagajul cu fund dublu nu are o capacitate impresionantă
Date tehnice - Toyota Yaris Hybrid facelift (2014-prezent) 1.5 Hibrid (VVT-i) 100CP Aut1 Sol
Motor electric
Putere CP
25
Cuplu Nm
169
Motor termic
Putere CP (rpm)
75 (4800)
Cuplu maxim Nm (rpm)
111 (3800)
Tip motor
Linie
Cilindree cmc
1497
General
Combustibil
Benzina + electric
Lungime mm
3905
Viteza maxima km/h
165
Latime mm
1695
Acceleratie 0-100 km/h s
11.8
Inaltime mm
1510
Tractiune
fata
Greutate kg
1160
Cutie viteze tip / trepte
A
Ampatament mm
2510
Nr. usi
5
Volum rezervor litri
26
Nr. locuri
5
Volum portbagaj litri
286
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Toyota Yaris Hybrid facelift (2014-prezent)

Ultimele teste

Comentarii (6)

  • wld-ro
    e doar parerea mea sau farurile chiar seamana cu o generatie mai veche de clio ?
    3 6
  • tavone
    enorm consumul de 7.3l/100km la 130km/h.
    9 8
  • @tavone
    consumul de 7,3 la viteza maxima de autostrada nu e deloc mare, tinand cont ca avem de a face cu un motor de 1.5 benzina, aspirat, de generatie mai veche, iar interventia motorului electric la drum lung e aproape de zero
    dar pe total performantele de consum nu sunt chiar uimitoare, cel putin in traficul din Romania si in special in cel din Bucuresti. poate in alte tari (orase) mai linistite se potriveste manusa un astfel de model
    15 1
  • Debilu
    1. are motor tip Atkinson, este din start mult mai economică.
    2. Cutia de viteze cu variaţie continuă controlată electrocic iarăşi adaugă eficienţă faţă de orice alt tip de maşină.
    3. Posibilitatea recuperării energiei la frânare mai aduce încă un plus economiei, iar un efect secundar este reducerea uzurii sistemului de frânare.
    4. Bateria uriaşă cu motorul IMENS electric contribuie la o acceleraţie semnificativă în caz de nevoie.

    Având în vedere punctele de mai sus, nu văd de ce să îţi mai pui probleme de comparaţie.
    2 2
  • pif666
    am detinut o yaris hybrid 2013. este o masina facuta pt oras .
    pe autostrada haleste minim 7 litri. cam cat un mercedes s 320 cdi.
    dar in timp ce s-ul consuma in oras minim 12 litri ca sa nu zic 17 uneori in aglomeratie ,yarisul consuma 4 litri.
    per total mergi cu o medie de 5.5 litri la suta . valoare reala . cu un mers normal.
    si din acest aspect,yarisul nu are concurenta. ce masina cu cutie automata -atentie la acest pret de 16.000€- se poate lauda cu acest consum real( si nu ala anuntat 3.1l ).
    fani golfului sa se abtina . este euro 5 sau 6 in acte ,dar in realitate euro 3 . anunta medie de 5la suta si in realitate ia 7 si etc
    eu de exemplu merg actualmente cu un cc 2013 cu motor 2000 automata si pe bord am medie 9 litri. in oras sare de 11%. si ea anunta 7 litri maxim. blue motion din kakat
    eu o recomand cu incredere soferilor cu experienta,celor care sunt temperati,care stiu ca mersul cu 100 la ora prin oras nu poate avea decat consecinte negative-ca sa nu zic extrem de grave-.
    oricum hybridul este viitorul apropiat. cel indepartat este fara dubii electricul.
    cand o sa reuseasca renaultul zoe cca 300-500km autonomie,
    adio dieselul sau benzina
    6 0
  • mitica
    ca sa nu ne incurce cu mersul lor de melc,le recomand sa ruleze pe pista de biciclete
    0 4

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru