Drivetest Volvo S80 (2009-2014)

2.4 D5 215CP Kinetic AWD Geartronic
Volvo S80 (2009-2014) zoom
de Mircea Meșter
Vineri, 15.07.2011
Mare în Marea Nordului

La doar trei luni de la momentul în care am plimbat pe ruta Bucureşti-Râşnov şi retur un S80 D5 de 205 CP, suedezii m-au invitat la Goteborg pentru a vedea la treabă noua versiune îmbunătăţită a acestui propulsor. Pe lângă asta, cel mai mare sedan al nordicilor a fost lucrat şi la interior, acolo unde liniile pe care le cunoşteam de pe S60 şi-au făcut loc în spaţiul - ceva mai mare, e adevărat - al lui S80. Cireaşa de pe tort a fost reprezentată însă de testul Connectivity, în care Volvo S80 ne-a dovedit că alianţa cu un smartphone poate face minuni la capitolul in-car intertainment şi control wireless al funcţiilor maşinii. 

Volvo S80 (2009-2014)
2.4 D5 215CP Kinetic AWD Geartronic

  • Pret de pornire 35.836 €
  • Pret model testat 62.500 €
  • Taxa auto 662 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Motorul D5 este deja unul foarte cunoscut între fanii Volvo, fiind prezent deja de ani buni în gama superioară a constructorului suedez. Versiunea sa de 215 CP, prezentă începând din această lună şi în România, vine să retuşeze câteva dintre neajunsurile pe care le avea varianta anterioară ceva mai slabă din punctul de vedere al performanţelor şi al consumului. S80 intră astfel în rândul lumii în segmentul mare premium.

Noul motor vine, deci, cu 10 CP şi cu 20 Nm în plus (440 Nm acum), valori care fac un S80 cuplat la o transmisie automată Geartronic cu şase trepte să se simtă ceva mai sprinten decât varianta anterioară. Nu cu mult, diferenţele sunt abia sesizabile, însă suedezii nu au marşat foarte mult pe un motor care să-ţi ofere o schimbare radicală de abordare, ci pe unul care să te situeze la acelaşi palier al consumului cu adversarii direcţi din segment. D5-ul de pe S80 rămâne singurul motor cu cinci cilindri din segment. Dar cu toate acestea, modelul suedez nu te face să te gândeşti că acest lucru ar fi un dezavantaj atunci când rulezi pe autostradă, locul propice pentru a gusta din plin avantajele lui S80.

Consum

Dacă cei care alegeau cel mai puternic motor diesel de la Volvo până acum o lună primeau o fişă tehnică pe care scria 7.0 litri/100 km, cei care vor pune mâna pe un S80 de acum înainte vor avea în faţa cifre ceva mai blânde. Vorbim de date oficiale care anunţă 6.4 litri/100 km pentru versiunea testată de noi (Geartronic cu şase trepte şi tracţiune integrală). În aceste condiţii, S80 recuperează sensibil la acest capitol în comparaţie cu adversarii săi direcţi (Audi A6 3.0 TDI, BMW 525d, Jaguar XF 3.0D şi Mercedes E 350 BlueTec A7), modelul suedez fiind pe ultima poziţie din acest punct de vedere înainte de schimbare. S80 afişează acum un consum mai bun decât XF şi E-Klasse şi se apropie de Seria 5, dar este încă depăşit cu mult de A6, campionul segmentul pe această plajă de putere, care anunţă doar 5.7 litri/100 km. De celaltă parte stă Infiniti M30d, care plăteşte tribut celor 238 de cai putere şi afişează un consum de 7.5 litri/100 km.

În regim real, S80 ne-a arătat în Suedia că atinge 6-7 litri/100 km pe şosele, testul nostru fiind irelevant pentru a ne face o idee despre consumul mediu din oraş.

Performanţe

Volvo S80 ne prezintă un paradox interesant la capitolul performanţe. Deşi vorbim acum de cel mai puternic motor din segment (215 CP versus maxim 211 în cazul adversarilor), S80 nu reuşeşte să se ridice la nivelul performanţelor pure de pe şosea pe care le prezintă ceilalţi în CV. Cu 8.4 secunde pentru 0-100 km/h (mai bine cu 0.1 secunde faţă de versiunea anterioară), S80 este cel mai lent din segment, fiind depăşit cu 0.6 secunde de următorul pe listă, E-Klasse 350 diesel. Nici la viteza maximă lucrurile nu se schimbă, S80 rămânând un model care iese în evidenţă prin altceva decât sportivitate şi dinamism. De altfel, Volvo nici nu îşi propune să se bată cu vecinii de peste Marea Baltică, suedezii reuşind performanţa de a-şi promova modelul tocmai prin dezavantajele pe care le are la acest capitol. "Da, nu avem cea mai rapidă maşină de segment mare din segment, dar eşti sigur că-ţi duci familia în vacanţă în deplină siguranţă", par a spune nordicii. Şi nu cred că există cineva care să le conteşte abordarea.

Interior

După ce Volvo a lansat pe piaţa europeană noul S60, interiorul modernizat al modelului său de segment mediu a devenit brusc şablonul pe care se construieşte de acum habitaclul fiecărei maşini imaginate la Goteborg. Normal, decizia nu e deloc una rea, având în vedere faptul că liniile lui S60 inspiră atât eleganţă, cât şi calitate solidă. iar eventualele semne de întrebare pe care le-aţi putea avea atunci când vă gândiţi că adaptarea nu poate funcţiona atunci când ea este făcută de jos în sus, de la un model mai mic la un mai mare, dispar imediat după ce păşeşti în habitaclu. E mai luminos, mai curat, lipsit de orice element inutil. Volvo reuşeşte să ne arate că o planşă de bord simplă poate fi simplificată şi mai mult odată cu lansarea unui facelift, chiar dacă numărul comenzilor nu este neapărat mai mic. Dacă vă veţi hotărî vreodată să alegeţi calea Volvo S80, optaţi pentru aluminiul polişat care completează de minune interiorul alb-crem de care am avut parte la testul de la Goteborg. În rest, rămâne cum am stabilit la testul anterior: spaţiu interior mai mult decât suficient atât în faţă cât mai ales în spate, confort sporit dacă alegeţi tapiţeria din piele, suspensii care te fac să te simţi ca într-un model de segment superior şi un portbagaj în limita segmentului (480 de litri).

Preţ de achiziţie

Deşi vă puteţi orienta spre un S80 D5 de 215 cai încă de la 48.000 de euro (în versiunea Kinetic), Versiunea testată de Automarket la Goteborg avea la dispoziţie toate elementele tehnologice şi de confort ale pachetului Executive, care urcă preţul final până la circa 62.500 de euro. Bineînţeles, la acest nivel ai la dispoziţie absolut toate elementele imaginabile pe o maşină de segment E premium, de la scaune ventilate cu masaj pe faţă sau scaune încălzite în spate până la jante de 18 inch şi sistem audio cu 14 incinte acustice. În aceste condiţii, singurul model care ar fi ceva mai aproape de Volvo în echiparea completă de top este Jaguar XF, care echipat complet are un preţ de listă de 63.000 de euro. În rest, rivalii germani încep "negocierile" de la minim 53.000 de euro în versiunea de bază, o echipare completă urcând în unele cazuri până la 80-90 de mii de euro.

Siguranţă

Uneori, în viaţă, etichetarea este un lucru gratuit, nedorit şi care relevă superficialitate. În cazul Volvo, însă, faptul că ai în cap imaginea unor modele foarte sigure nu reprezintă decât rezultatul unor zeci de ani de muncă asiduă în "folosul cumonităţii". Nu e o tipologie gratuită, ci un adevăr în care Volvo a investit miliarde de euro până astăzi. Şi e de ajuns să privim lista de elemente oferite standard în pachetul Summum (penultimul înainte de Executive) pentru a vedea la ce nivel a ajuns Volvo din acest punct de vedere.

Avem EBD, ABS, EBA, DSTC (sistem dinamic de control al stabilităţii). Avem alte acronime inventate de Volvo, cum ar fi IDIS (sistem inteligent de gestionare a informaţiilor despre şofer), Pacos (anularea airbagului pasager) sau WHIPS (protecţia zonei cervicale la impact din spate). Modelul testat avea la dispoziţie şi ultimele descoperiri Volvo în materie de siguranţă activă (BLIS sau sistem de avertizare cu frânare automată completă sau pachetul care detectează pietonii şi frânează dacă tu nu-i observi).

Ţinută de drum

De puţine ori am rulat mai relaxat pe bancheta din spate sau pe scaunele din faţă precum am făcut-o pe autostrăzile şi pe şoselele din jurul oraşului Goteborg. În S80, confortul e la el acasă, suedezii mizând pe faptul că atrage partea familistă a clienţilor segmentului E. După ce testezi cel mai mare sedan Volvo îţi dai seama de ce familiştii care vor sportivitate merg pe BMW M, S sau AMG şi de ce cei care vor cu adevărat să le ofere celor dragi confort pur fără prea multe artificii tehnice se orientează spre Volvo. De fapt, am mai spus-o şi cu alte ocazii: probabil că singurul model din segment care se ridică la nivelul de confort inteligent pe care-l oferă S80 este Mercedes E-Klasse. Pe de altă parte, deşi ai la dispoziţie în S80 trei moduri de rulare (Comfort, Sport şi Advanced), diferenţele între acestea sunt destul de mici şi nu atacă precizia chirurgicală pe care o are Seria 5. Chiar dacă şasiul Volvo promovează un şasiu sport, acesta nu ajunge la nivelul agresiv al adversarilor din punctul de vedere al comportamentului dinamic.

Vizibilitate

Volvo S80 nu te încurcă în niciun moment când vine vorba de libertatea de a privi în faţă şi în lateral atunci când te afli la volan. Montantul parbrizului nu te deranjează, iar luneta este îndeajuns de mare pentru a nu-ţi pune mari probleme la manevrele în marşarier. Era şi culmea să fie în condiţiile în care vorbim de un segment în care - cel puţin teoretic - designerii au la dispoziţie o suprafaţă mare de lucru. În cazul nostru am fost ajutaţi şi de sistemul BLIS, care ne avertiza atunci când unghiul mort nu ne permitea să vedem dacă e liber sau nu să schimbăm banda de mers, dar şi de sistemul de detectare a pietonilor, care are grijă să nu loveşti trecători neatenţi atunci când tu nu-i observi.

Tehnologie

Anteriorul S80 testat de Automarket dispunea de majoritatea sistemelor tehnologice disponibile în 2011 în vitrina celor de la Volvo. Ei bine, S80-ul D5 de 215 CP în echipare Executive şi cu facelift interior este însăşi vitrina. Dacă la capitolul siguranţă vorbim de toate elementele disponibile în pachetul City Safety (implicit frână automată cu detecţia pietonilor, aşa cum am spus mai sus), la capitolul conecitivitate şi multimedia am fost surprinşi să vedem că Volvo le oferă clienţilor (deocamdată doar în Ţările Nordice, Franţa, Olanda, Spania şi Marea Britanie), posibilitatea de a-şi conecta smartphone-ul prin Bluetooth la sistemul audio prin aplicaţia Spotify, care dispune de o bază de 13 milioane de piese redate prin intermediul conexiunii 3G. În plus, dacă ai un iPhone şi îţi instalezi aplicaţia specială Volvo, aceasta îţi va spune cât carburant mai ai în rezervor, ce autonomie îţi oferă acesta, care e nivelul lichidelor vitale ale maşinii şi dacă pneurile sunt umflate la presiunea optimă. Evident, cu ajutorul Google Maps şi a GPS-ului integrat în telefon, vei putea să-ţi găseşti maşina într-o parcare şi s-o faci să-ţi facă semn cu farurile sau să claxoneze dacă n-o observi. Până la urmă e o alternativă bună şi elegantă la o nuanţă exterioară personalizată care să te facă să-ţi recunoşti maşina de la o poştă.

Design

Vrei să fii discret, elegant, sobru şi să exprimi altceva decât se obişnuieşte în clasa mare premium? Volvo S80 este soluţia optimă. De fapt, suedezii nici nu s-au chinuit să-i schimbe înfăţişarea lui S80 odată cu acest facelift interior şi cu noul motor diesel, considerând probabil că modificările aduse sunt deja mult prea substanţiale pentru un model ai cărui clienţi apreciază mai degrabă stabilitatea (fie ea familială, de carieră sau a bunurilor) decât dinamismul. Strategia este însă riscantă pe de altă parte, pentru că este puţin probabil să reuşeşti să atragi clienţi noi cu un design care datează încă de când adversarii aveau pe piaţă generaţiile anterioare ale modelelor direct concurente.

Date tehnice - Volvo S80 (2009-2014) 2.4 D5 215CP Kinetic AWD Geartronic
Combustibil
Diesel
Nr. usi
4
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2400
Lungime mm
4851
Putere maxima CP (rpm)
215 (4000)
Latime mm
1861
Cuplu maxim Nm (rpm)
440 (1500)
Inaltime mm
1493
Viteza maxima km/h
225
Greutate kg
1722
Acceleratie 0-100 km/h s
7.8
Ampatament mm
2835
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
70
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
480
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Volvo S80 (2009-2014)

Ultimele teste

Comentarii (14)

  • Ursulica
    Oare?!
    Am trait sa o vad si pe asta Citroen C6 are punctaj peste Volvo!Cred ca este o greseala undeva?!
    27 15
  • gentlemens only
    Masina asta e pt. un om de afaceri de peste 50 de ani care se pricepe la vinuri su trabucuri de calitate!

    Total nerecomandata manelistilor, mancatorilor de seminte, femeilor intretinute si fotbalistilor!
    67 8
  • Cosmin
    Sistem de punctare
    Cum dati voi nota finala unei masini? Pentru ca eu am adunat stelele la fiecare criteriu si suna totala impartita la 10 e 4.2 .
    La fel si la mercedes e 350 unde mi-a dat 4.4.
    11 5
  • mircea
    @Cosmin
    Nu e medie aritmetică, ci una proporţională cu importanţa fiecărui criteriu de punctare în segmentul respectiv.
    9 19
  • Laucalin
    @cocalari
    CE RAU IMI PARE CA S80a luat teapa de la BMW.
    automarket la toate aliniatele de mai sus subliniaza ca e sub BMW ca e sub Mercedes performante sub germani dar eu credeam ca volvo bate si mertzanu :((
    9 29
  • @Laucalin
    Bai copil neintarcat, nu mai folosi nickname-ul lui Laucalin, deoarece toti stim ca esti eternul suferind cu numele de BMW.Fata de tine, macar Laucalin a stiu sa-si sustina ideile din comentarii intr-un mod coerent si cu argumente nu ca tine.Cat despre faptul ca Volvo pierde in fata BMW, daca stiai sa citesti ai fi vazut ca pierde doar la dinamica si putin la consum.DAR castiga detasat la siguranta si PRET unde nu este decat cu 25.000-27.000 mai ieftin decat icoana ta numita BMW.Si iti garantez ca daca cheltuiesti 5000-10000 pe un tuning profestionist la partea mecanica va zbura ca o racheta pe langa nemtoaica ta ramanandu-ti si ~15.000 pt o masina de clasa mica.
    23 4
  • :)
    E o masina inteligenta,as putea spune chiar atragatoare.Dar nu pentru mine.Cu siguranta exista persoane care aprecieaza aceasta masina si o pot conduce cu cea mai mare placere.

    In legatura cu testele,dupa cum un alt cititor a precizat,ati fi printre primele site-uri din Romania care ar atasa cate un videoclip in cadrul acestor test drive-uri.Bineinteles ca nu stiu ce reprezinta asta din punct de vedere legal,ce fel de lucruri trebuie sa faceti pentru a putea filma si prezenta masinile,dar ar fi un lucru nou si un plus de imagine/vizitatori[implicit profit] pentru Automarket.
    7 2
  • @Laucalin, adica eu, adica @BMW
    Nu te mai chinui, ca te faci de ras. Cu asa limbaj toti te recunosc. Hai, scrie de pe "contul meu" ca sa fi mai fericit. Sa-ti dau parola? Spune si se rezolva. :)))
    14 6
  • @mircea
    deci e o medie ponderata....
    11 1
  • @mircea
    care e tot o medie aritmetica...
    10 0
  • care nu poate fi aritmetica din cauza ca este ponderata ...
    1 4
  • @unckle
    Se numeste medie aritmetica ponderata.
    6 0
  • victor
    volvo
    o parere 2 pareri a mea este ca VOLVO nu e peste mer. audi. bmw dar are tot ce-i trebuie sa fie aleasa in locul lor daca iti place
    19 2
  • Gringo
    Aveti perfecta dreptate stimati bmv-tsti.BMV este cu mult.foarte mult inaintea lui Volvo.E un capitol definitoriu,numarul crucilor ge pe marginea drumurilor unde BMV conduce detasat.
    9 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru