60 de minute care-ți vor schimba percepția asupra lui BMW i3: "Această mașină e o bornă istorică în industria auto"

de Mircea Meșter
Duminica, 26.04.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
O companie americană specializată în analiza minuțioasă a fiecărei piese care face parte din structura mașinilor susține că BMW i3 este o bornă istorică în industria auto. "BMW i3 este echivalentul modern al lui Ford Model T", spune Sandy Monro, inginerul care conduce Monro and Associates.

Compania americană Munro and Associates, specializată în analiza minuțioasă a vehiculelor de toate tipurile, de la automobile la avioane, a anunțat finalizarea studiului legat de soluțiile pe care inginerii mărcii BMW le-au găsit pentru a construi modelul i3, prima mașină de oraș electrică dezvoltată de brandul bavarez. Într-o emisiune online realizată de publicația Autoline, unul dintre inginerii care au coordonat analiza detaliată a lui BMW i3 susține că noul model al germanilor aduce atâtea inovații tehnologice, tehnice și structurale în industria auto, încât acesta poate fi considerat fără rezerve "un Model T al timpurilor noastre". Ford Model T este considerat modelul care a revoluționat industria auto la începutul secolului trecut, Henry Ford fiind primul antreprenor din zona auto care a pus pe picioare o linie de producție pentru modelul său.

"BMW i3 poate fi considerat fără probleme o bornă istorică. Tot ce a fost înainte de i3 este trecut, tot ce va fi după i3 trebuie să se inspire din acest model. Pentru că această mașină este creată pur și simplu diferit. Sunt o mulțime de elemente create diferit, de la modul în care e construită fibra de carbon trecând prin adezivul novator care leagă unele subansamble și până la piesele care formează motorul electric", spune Sandy Monro în emisiunea difuzată online în premieră în 24 aprilie.

Monro and Associates cumpără fiecare mașină pe care o analizează și o desface până la cele mai mici detalii, conducând astfel un studiu care merge de la modul de execuție al pieselor până la costul de producție al fiecăreia dintre acestea.

Compania americană vinde apoi rezultatele oricărei terță parte interesată. "Cei mai interesați de raportul pe BMW i3 sunt constructorii asiatici, mai exact cei din China. Avem doi producători din Japonia și unul din Coreea de Nord. În SUA nu s-a arătat nimeni interesat de ceea ce am făcut, dar avem mulți furnizori care ne cumpără rapoartele", spune același oficial american, care a analizat în cele mai mici detalii în jur de 120 de mașini și toate modelele hibride și electrice de pe piața americană. Prețul pe care o companie trebuie să-l plătească pentru a avea acces la întreaga analiză detaliată a celor de la Monro and Associates este de 500.000 de dolari. 

Soluții revoluționare

Unul dintre cele mai interesante aspecte subliniate de Sandy Monro este modul în care inginerii germani care au lucrat la construcția lui i3 au construit suportul din aliaj din aluminiu turnat pentru suspensii. "Dacă un inginer merge la superiorii săi și le propune o astfel de soluție, e dat afară. Teoretic această construcție nu este posibilă, și totuși ea există pe i3. Și nu doar că există, ci e implementată excepțional. Probabil că inginerilor care au făcut această mașină nu le-a spus nimeni că acest lucru este virtual imposibil de realizat", glumește Monro.

Printre celelalte soluții despre care vorbește inginerul american în interviul acordat unora dintre cei mai buni trei jurnaliști auto din SUA se numără cea a construcției caroseriei din fibră de carbon montată pe un șasiu independent din aluminiu (body-on-frame), conceptul reutilizării panourilor de fibră de carbon la construcția plafonului sau modul în care BMW a găsit furnizori care nici măcar nu existau până acum în catalogul celor care lucrau cu producătorii auto.

"Am avut surpriza de a găsi piese pentru BMW produse de companii din Maroc despre care nu știam că există. Pentru a calcula prețul producției acestor piese a trebuit să muncim mai mult".

Conform declarațiilor lui Sandy Monro, analiza companiei pe care o conduce este atât de minuțioasă, încât seamănă cu "rețeta de prăjituri a bunicii". "Raportul nostru pe BMW i3 poate fi comparat pe bucăți sau integral, iar cei care îl cumpără află întregul proces de producție, de la materiale brute la piesele finale și asamblare. Am analizat implicit componența chimică a modulelor din baterie pentru asta"

Întreaga înregistrare a emisiunii Autoline After Hours poate fi văzută mai jos.

Comentarii (20)

  • in primul rand nu ma mira ca americanilor li se flutura de raportul legat de i3. Inovatia ca si termen e straina marilor concerne americane. Asiaticii sunt ciotca pentru ca ori vor sa copie ori, ca deobicei, trebuie sa optimizeze ce au facut altii.

    mi-ar place sa-i aud acum pe "specialistii" comentatori de pe AutoMarket ce vedeau ca pe un gunoi acest i3. Dar cand in afara de imagine si 2-3 valori legate de viteza si putere nu stii altceva....
    18 5
  • Si eu care credeam ca e vorba de Renault Zoe... ca doar erau unii pe-aici care se jurau ca Zoe este o masina extraordinara, care a revolutionat si revolutioneaza industria automobilelor electrice. In conditiile in care se vinde mult sub asteptarile chiar si celor de la Renault.
    Revenind acum la lucruri serioase, eu sa spun drept nu ma mir de aceasta stire. Cei care au luat la puricat aceasta masina, nu doar dpdv al performantelor dinamice si a libertatii oferite de o electrica, ci si dpdv tehnic, al modului cum a fost gandita, proiectata si apoi produsa aceasta masina, au ramas foarte surprinsi (in sensul bun).
    Parererea mea este ca un lucru esential diferentiaza aceasta masina de un Ford T de acum mai bine de un secol, si anume faptul ca nu e la fel de accesibil.
    17 5
  • @Pana

    ca asteptarile Renault pentru Zoe au fost poate prea optimiste e una ca Zoe e pe locul 2 la vanzari in Europa dupa Leaf e alta.

    think about it!

    Comparativ, BMW are avantajul badge-ului de pe capota cel mai probabil succesul acestui model este dat si de imaginea de marca. Pe de alta parte i3 mai puncteaza bine prin oferta mai elastica si ma refer la versiunea range extended
    10 6
  • Eu un lucru nu-l pricep: de ce un model, daca este electric sau hibrid, trebuie neaparat sa arate ca "nelumea"?... Cu mici exceptii, cand ma uit la forme gen Prius, Ampera, Volt (prima generatie), I3... cineva sa ma lumineze si pe mine! :) Ori sunt atat de exotice incat o dau in balarii dpdv stilistic... In afara de Tesla sau alte versiuni hibride ale unor modele conventionale, restul... Asa "trebuie"? :)
    10 1
  • fraierul
    Nu neg că această maşinuţă nu este bine făcută dar din articol am înţeles că au pus fibra de carbon altfel (şi ce s-a întâmplat au folosit mai puţină ? sau e mai tare ca la formula 1 ?), că au turnat suspensia din aluminiu (şi nu din criptonită cum ar fi fost normal) şi că au producători din Maroc că sunt mai ieftini (producători care nu au existat dar care produceau până acum covoare zburătoare- persane bineînţeles). E doar o chestie de marketing atât pentru BMW cât şi pentru producătorii studiului pe care americanii bineînţeles că îi cunosc şi nu pun botul.
    6 8
  • @Andi1: un raspuns simplu ar fi ca sunt mult prea scumpe pentru a veni si cu un design conventional. Producatorii trebuie sa ofere mai mult decat o simpla platforma electrica/hibrid. Si, daca designul este aparte, si calitatea interiorului este deosebita. E parte a aceleiasi strategii.
    1 2
  • marius
    nu contest calitatile tehnice ale masinii dar ca si perceptie tactila si vizuala lasa mult de dorit , elemente care se imbina cu spatii inegale ,neparalele , ciudate . Discutam cu cineva la salonul de la Geneva unde am vazut masina despre aceste lucruri si ce am remarcat amandoi a fost gradul de indoire al usilor , al geamurilor , lufturi enorme , pentru pretul cerut as fi vrut mai mult , in plus este mica , portbagaj mic si alte lucruri care pot fi enumerate
    2 2
  • @vianu
    Da, asa este! Zoe se vinde slab ca are un romb pe capota. Si degeaba esti al doilea la vanzari daca oricum ai vanzari slabe. asta nu inseamna mare lucru, mai ales cand vinzi mult sub asteptari. Asta nu inseamna decat ca ai fost prea optimist si nu ti-ai facut bine calculele. Sa nu uitam ca au fost scoase si cateva modele din productie tocmai datorita vanzarilor slabe. Pentru toate celelalte exista scuze mai mult sau mai putin pertinente (ca sa nu zic fara noima).
    Tesla nu are nici un fel de nume. Nici nu exista acum 10 ani si au vanzari din ce in ce mai bune. BMW era un necunoscut in acest domeniu acum 5 ani si uite cat de departe au ajuns. Deci se poate. ca nu se poate la toti... ghinion.
    8 3
  • Multi vorbesc de badge ca sursa a succesului sau insuccesului, ceea ce este gresit dupa parerea mea. La inceput, badgeul nu inseamna nimic. Pe parcurs insa, tine de fiecare producator sa atribuie o valoare acelei insigne. Cum face asta? Prin calitate, seriozitate, performante etc. Toate acestea, indiferent ca suntem noi fani sau nu, se traduc in cifre de vanzari si imagine de marca. Ce inseamna pentru producatorii germani, de exemplu? Pai hai sa vedem. VW este pe locul 2 in lume la vanzari, dupa Toyota, cu sanse sa o ajunga in anii urmatori, BMW, AUDI si Mercedes sunt pe locurile 1,2,3 la clasa premium, iar o serie de masini detinute de concerne din America, dar proiectate si construite in Germania sunt Opel si Ford, si ele in topul celor mai vandute. Deci cum e cu badge-ul?
    7 2
  • @no name

    "degeaba esti al doilea la vanzari daca oricum ai vanzari slabe. asta nu inseamna mare lucru"

    daca asta nu insemna mare lucru ce sa mai vorbesc de locul 5, 6 sau 7. Eu nu vad nici o noima in logica asta.

    BMW era un necunoscut in domeniu dar cu un bagaj de imagine de necontestat. Ceva de genu' "unde pune mana neamtu'..." Te rog, nu intra intr-o polemica inutila....

    Tesla in schimb e o alta poveste. A pornit de la "0" ca un challenger care schimba regulile. Asta, pentru unii este destul. E tipul de companie care rupe lanturile prejudecatilor si reuseste sa se bucure de succes (si) pentru ca nu are o istorie in spate si mai ales inamici in piata (ma refer la clienti).

    Ce nu vrei tu sa pricepi, orbit de dintele care ti-a crescut prin ochi si pe care il ai impotriva Renault e faptul ca exista nuante de gri si, crezi sau nu, exista explicatii (si nu scuze) pentru succesul sau insuccesul unora.
    6 6
  • @vianu
    Da, nu inseamna mare lucru pentru ca poti sa ajungi la un moment dat in pierdere si asta inseamna probleme serioase. Defapt tocmai acesta este motivul pentru care Kangoo electric, desi era cea mai vanduta utilitara electrica, a fost scoasa din productie. Asa a fost si cazul lui Fluente ZE, singura electrica de clasa compacta in 3 volume. Una este sa fi pe 2 si sa vinzi cu cel mult 15-20% mai putin decat cel de pe primul loc si alta e sa fi pe 2 si sa ai vanzari mai slabe cu 50%.
    Si Renault se jura ca stabileste trenduri, inveaza si cu toate astea mai mereu ies cam sifonati. Nu s-a intamplat doar odata. S-au aruncat prea devreme intr-o lupta unde nu erau chiar atat de bine vazuti pe acel domeniu. Din cauza asta BMW, VW, Mercedes, Opel, Mitsubishi au preferat sa fie mai precauti si sa astepte. In privinta asta poate Renault a furat startul si uite ca nu prea au castigat asa cum se asteptau. In acest moment doar Twizy mi se pare revolutionar din curtea celor de la Renault. Iubesc masinuta aia si este singura electrica pe carem as cumpara-o in acest moment.
    8 3
  • In 2014 Zoe a inregistrat 78% din vanzarile lui Leaf
    5 4
  • Era unu Nedelcu sau cum isi mai zice prin comentarii care era plin la gura de tehnologie japoneza. Tot el sustinea ca BMW nu a inventat si nu a inovat nimic,numai a copiat(la articolul cu tehnologia de pe noul BMW seria 7) sunt curios daca rasare si la articolul asta sa isi arate inteligenta. :)
    8 1
  • "patru valori in lumea asta: designul italian, tehnica germana, marketingul american si tehnologia japoneza"
    2 5
  • O tehnologie care a fost folosita si refolosita, nimic ''inovator.. Tesla la momentul de fata ramane cea mai performanta marca in materie de motoare electrice.
    2 12
  • @Bomba...

    in cazul in care nu stiai punctul forte al celor de la Tesla este ACUMULATORUL si nu motorul. In aceasta ordine de idei se pare ca de la anul vor lansa o linie de acumulatori de mare performanta pentru uz casnic
    4 1
  • @Bomba

    BMW I3 este primul autoturism de volum care foloseste CFRP.
    BMW i3 este cel mai eficient autotursm cu certificare EPA, din pct de vedere al consumului de carburant, din toate timpurile.
    BMW i3 premiat pentru: 2014 World Green Car of the Year si 2014 World Car Design of the Year. Premiul iF Product Design Gold Award si in prima editie a UK Car of the Year, a luat doua premii: UK Car of the Year 2014 si Best Super-mini of 2014.

    Datorita lui I3, BMW primeste distinctia pentru cel mai sustenabil constructor auto din lume, pentru a noua oara consecutiv, adica pentru tine din 2005.
    100% din energia fabricii din Leipzig, provine din surse regenerabile.
    Consumul de energie necesar pentru a produce I3-ul a fost redus cu 50% iar cantitatea de apa cu 70%.
    Toata materia prima necesara productiei, este refolosita.
    95% din componentele masinii sunt reciclabile.

    34% din compozitia materialelor din interior, provine din PET-uri reciclate.
    BMW a conceput un sistem inovator de racire si incalzire a bateriilor, astfel, BMW pretinde ca acumulatorii vor avea aceeasi durata de viata ca si intreaga masina.
    Totusi, dupa 1000 de cicluri, bateriile sunt concepute in asa fel incat sa fie folosite ca si surse de stocare a energiei solare si vor fi folosite pentru a alimenta locuinte care au panouri solare.
    Sistemul de incalzire dintr-un I3 este conceput in asa fel incat sa consume cu 30% mai putin curent electric.

    Dupa ce a investit milioane de euro, BMW este singurul constructor auto care are capacitatea de a folosi CFRP-ul la scara larga, in liniile de productie. Vezi seria 7.
    Fabrica in care se produce CFRP-ul, produce cu 50% mai putin CO2, decat cea mai eficienta fabrica concurenta.
    Metodele traditionale de productie a fibrei de carbon, necesita intre 12-24 de ore, BMW a revolutionat standardele, acum fiind necesare doar 30 de minute datorita unor adezivi speciali.

    2014 Interior design award.

    No, acuma ca nu ai citit nimic din ce am scris aici, da-i mai departe cu comentariile tale de un retard irefutabil.
    11 3
  • @mowgli
    Poftim niste inovatii germane, de care altii nu au auzit. :)

    https://www.youtube.com/watch?v=LFkyCpG0f-I

    https://www.youtube.com/watch?v=h4jjfagKfTY

    https://www.youtube.com/watch?v=SdVg3CP8WmU
    2 5
  • fraierul
    Am accesat site-rile de mai sus si sunt doar cocălari care conduc pe manele cu 200km-h ?!! Să înţeleg că e un mişto foarte fin la adresa lui i 3 ?
    2 0
  • @@mowgli
    Asa este! Cei care conduc orice in afara de masini nemtesti sunt niste intelectuali. La volan asculta doar Vivaldi, Mozart. Ei nu se compara cu incultii cu masini nemtesti. Inclusiv cei din America, aia care sunt mare fani de Lexus, Toyota, Subaru, Infiniti...
    Si acum serios, ce vina are masina ca soferul este un cretin?
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru