Feedback

Decizie istorică: computerul care controlează maşina autonomă poate fi considerat şofer din punct de vedere legal

Publicat Miercuri, 10.02.2016
de Daniel Popescu
Comenteaza 7
Decizie istorică: computerul care controlează maşina autonomă poate fi considerat şofer din punct de vedere legal - Poza 1
Maşinile autonome sunt tot mai aproape de realitate şi din punct de vedere legal: computerul care controlează maşina poate fi considerat şofer, potrivit autorităţii pentru siguranţa transportului din SUA.

Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Introducerea maşinilor autonome în traficul de zi cu zi se loveşte în prezent de două obstacole majore: acestea nu sunt suficient de dezvoltate pentru a garanta siguranţa, iar legislaţia este practic inexistentă.

Prima paşii în cea de-a doua privinţă au fost făcuţi însă în această săptămână, când autoritatea pentru siguranţa transportului din SUA, NHTSA, a decis că un computer care conduce o maşină autonomă poate fi considerat şofer, chiar dacă nu este o fiinţă umană.

Hotărârea a fost luată ca urmare a doua cereri formulate de Google la sfârşitul anului trecut, care a solicitat permisiunea de a testa propria maşină autonomă pe drumuri publice fără să monteze volan şi pedale pentru frâne.

Urmareste Automarket
Astfel, ajutoritatea va lucra la stabilirea unor noi reguli pentru conducerea pe drumuri publice care să includă şi noţiunea de maşini autonome, însă implementarea unei astfel de legi va dura probabil mai mulţi ani.

Pe de altă parte, NHTSA a atras atenţia celor de la Google să monteze volan pe maşina chiar dacă aceasta este autonomă, în special pentru că acest lucru nu afectează în niciun fel comportamentul maşinii sau siguranţa pasagerilor. De asemenea, Google solicita şi permisiunea ca maşina să autonomă să nu fie dotată cu pedale de frână, oglinzi retrovizoare sau instrumente pentru controlarea farurilor.

Via Automotive News


Comentarii (7)

  • Democratia bazata pe consum isi spune cuvantul. In loc sa dezvolte ceva pentru transportul in comun, care poate duce mai multe persoane cu aceleasi resurse. O mare parte din corporatii sunt axati pe masini autonome. Care, dupa parerea lor, urmeaza sa se vanda ca telefoanele mobile si implicit sa aduca mult profit. Eu fac destul de multi km intr-un an, si prefer sa-i fac cu trenul in cea mai mare parte sau cu avionul, mai mult din motive de siguranta decat confort. Dar sunt destul de costisitoate atat trenurile cat si avioanele(la ambele companii in Romania se fura ca-n condru si nu sunt optimizate deloc). Daca ar fi un tren de mare viteza(nu TGV) ceva pe baza de camp magnetic sau Train Tube(concept dezveltat prima data de Coanda inainte de '90, dupa aia de Tesla) cu care faci distanta din orice oras important din Romania pana la Bucuresti intr-o ora nu ai mai simti nevoia masinilor autonome. Cu masina fac in jur de 10k km pe an si ma stradui sa ma bucur de fiecare km nu conteaza daca-i oras sau in afara orasului. Cand o prind ii dau de-i sar pistoanele. Si am o masina comuna, din 2001 care inca-mi place si de care mi-i din ce in ce mai greu sa ma despart. Voi trece intr-un viitor pe ceva electric la care cu siguranta imi va lipsi sunetul benzinarului turat la peste 5000 rpm.
    Asta-i doar punctul meu de vedere, un pasionat de masini fara multe brizbrizuri care nu conduce chiar ca un tembel in trafic tinand cont ca nu am avut nici un accident de cand am permisul(mai bine de 10 ani) si sper s-o tin tot asa atat cu accidentele cat si cu pasiunea.
    9 5
  • @agoxx

    un tren de mare viteza gen TGV sau un Pendollino nu s-ar justifica intr-o tara in care lipsesc cu desavarsire navetistii. Perna magnetica? Infrastructura ar depasi in costuri orice incercare de a recupera investitia intr-un timp rezonabil. Si asta daca am face abstractie de manarelile oficialilor ori privatilor pana la inceperea constructiei.

    Din nefericire visele astea nu au un corespondent in realitatea romaneasca pentru ca nu avem o economie adevarata care sa aiba nevoie de o infrastructura feroviara pentru transportul marfurilor ori a oamenilor. OK, renault si ford ar fi unii care ar face apel la trenuri, dar sunt doar o picatura intr-un ocean secat.

    on-topic

    si daca calculatorul este considerat sofer din pdvd legal si se lasa cu victime umane carei legislatii se va supune "soferul"? Se face un set de legi separat ? SI ce vor contine acestea si care vor fi urmarile legale si sactiunile?

    Se ia una bucata "sofer" AI si trimis la "reeducare" intr-o fabrica din China pentru a fii decazut din drepturile initiale si transferat intr-un calculator de buzunar. Asta e un adevarat cosmar pentru orice procesor fost sofer de AUTOmobil. In apararea lui se va invoca faptul ca cel care i-a dat "viata" nu i-a dotat masina cu volan, oglinda retrovizoare si frana de picior...."dotari a caror prezenta ar fi dus la evitarea nefericitului eveniment, onorata Instanta!"
    10 1
  • Ghita: de ce nu mai porneste? Raspunde
  • Mai interesant de intrebat e ce se intampla daca un asemenea 'sofer'(masina) loveste sau omoara un pieton sau alt participant la trafic....cine va raspunde pt. aceste fapte??????C u siguranta nu putem da in judecata o masina sau robot ce o fi el/ea.......
    Ce drepturi vom mai avea noi oameni in carne si oase.......si ce drepturi vor avea aceste masinari cica inteligente,autonome.....?????
    5 1
  • AndreiRN
    Inca o aberatie Americana.
    Si cum or sa pedepsearca computerul in caz de accident?
    6 3
  • il trimit sa faca clantele la Tesla, DOOH

    aberatie...auzi la el :)
    5 2
  • @Vianu
    Incercam sa-mi imaginez cum a fi o Romanie in care nu se fura cel putin jumatate din bani pana sa se inceapa proiectul. Cu o economie solida si stabila.
    2 1
  • @agoxx

    cand fu rivolutia ma prinse la varsta cand inca ma jucam (si) cu trenuletzele. Printre altele imi facusem un tren din placaj pe "perna magnetica" (inlocuind perna cu roti de la jucarii demontate). Evident avea si o sina (tot din placaj) in forma de T invers de imi ocupasem toata camera. Imi trebuia 1 ora sa ansamblez tot circuitul.

    Imediat dupa revolutie mi se parea logic sa apara si la noi un TGV, Shinkansen ori Pendolino. Pe parcurs, observand marile realizari ale potentatilor dar si mentalitatea pulimii m-am linistit. Traim intr-o tara in care se fura de la vladica la opinca si ne miram ca viteii la poarta noua ca ne merge prost.

    Am incetat demult sa imi imaginez sau sa visez.
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru