Tesla Powerwall - bateria care promite independenţă energetică pentru casa ta

de Daniel Popescu
Marti, 05.05.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Tesla Powerwall este o baterie care stochează energia electrică dezvoltată de panourile solare şi elimină necesitatea utilizării unei reţele electrice tradiţionale. Automarket analizează utilitatea tehnologiei în România şi provocările care stau în calea implementării pe piaţa locală a unui astfel de proiect.

Obiectivul este să transformăm complet întreaga infrastructura energetică a lumii. Trebuie să facem asta, putem face asta şi o vom face.

Elon Musk
CEO Tesla
Tesla Motors este un constructor auto care are ambiţia de a schimba radical percepţia oamenilor despre maşinile de serie.

Sub conducerea miliardarului Elon Musk, compania americană dezvoltă maşini electrice care încep să fie privite din ce în ce mai mult drept o alternativă reală, practică şi economică la maşinile tradiţionale, iar Tesla Model S este poate cel mai bun exemplu în acest sens.

 O experienţă inedită cu Tesla Model S

Industria auto reprezintă însă doar unul dintre domeniile pe care Musk intenţionează să le revoluţioneze în următorii ani. Americanul născut în Africa de Sud cu 43 de ani în urma este perceput drept unul dintre oamenii care are cunoştinţele şi resursele financiare necesare pentru a schimba lumea: prin SpaceX vrea să trimită oameni pe planeta Marte cu rachete reutilizabile, iar prin Solar City încearcă să aducă energie curată în propria ta casă prin utilizarea panourilor solare.

▶ Revoluţia lui Musk: de la Zip2 la Hyperloop

Panourile solare nu sunt însă suficiente, motiv pentru care Tesla pregăteşte lansarea unei baterii pentru acasă prin care vei putea deveni independent din punct de vedere energetic.

Ce este Tesla Powerwall?

Esential 7 kWh este capacitatea bateriei Tesla Powerwall destinata uzului zilnic
100 de kilograme este masa unei baterii Tesla Powerwall
3.000 de dolari este pretul versiunii de baza pentru bateria Tesla Powerwall
Una dintre caracteristicile care definesc în prezent conceptul de "casă inteligentă" este utilizarea panourilor solare ca sursă de energie. Din păcate, cantitatea de energie preluată prin panouri solare corespunde rareori cu cantitatea de energie necesară unei case: panourile produc cea mai mare parte a energiei în timpul zilei, în timp ce consumul se realizează în special dimineaţa şi seara. Prin urmare, scenariul clasic este că energia acumulată în exces de la panourile solare este vândută reţelelor tradiţionale de distribuţie, iar consumatorul cumpără energia înapoi seara.

Musk vrea să schimbe acest lucru prin lansarea unei baterii pentru acasă care a fost botezată Tesla Powerwall şi care va fi comercializată sub brandul Tesla Energy, o divizie separată a constructorului auto.

Principalul avantaj este că bateria Li-Ion stochează energia preluată de la panourile solare şi o eliberează în reţeaua electrică a casei atunci când ai nevoie de curent, indiferent de momentul zilei.

Teoretic, în acest mod casa devine independentă de furnizorii tradiţionali de energie.

Energia este captata ziua, dar folosita mai mult seara

Tesla Powerwall are o greutate de 100 de kilograme şi, aşa cum sugerează şi numele, se montează pe perete, indiferent că este vorba despre un perete interior sau exterior. Bateria are dimensiunile 1300x860x180 mm şi funcţionează la parametri optimi la temperaturi cuprinse între 20 şi 43 de grade Celsius.

Tesla va comercializa două tipuri de Powerwall-uri. Versiunea mai ieftină va costa 3.000 de dolari, are o capacitate de 7 kWh şi este dedicată utilizării zilnice, în timp ce versiunea superioară costă 3.500 de dolari, are 10 kWh şi este destinată folosirii ca dispozitiv de backup pentru situaţiile în care curentul electric furnizat de un operator tradiţional este întrerupt. Pentru locuinţele care au nevoie de o capacitate mai mare se pot monta în serie până la 9 baterii, pentru a atinge astfel o capacitate totală de 63 şi, respectiv, 90 kWh. Bateria Tesla Powerwall este garantată timp de 10 ani şi nu necesită mentenanţă.

"Obiectivul este să transformăm complet întreaga infrastructura energetică a lumii. Trebuie să facem asta, putem face asta şi o vom face", spune Musk.

În prezent, compania lucrează şi la o versiune mai mare a bateriei, Powerpack, care va putea fi utilizată pe clădiri cu o suprafaţă mai mare.

Cât de utilă este bateria Tesla Powerwall în România?

Există şi soluţia de a utiliza Powerwall strict ca soluţie de backup pentru situaţiile în care furnizarea energiei electrice tradiţionale este întreruptă pe termen mai lung.


Bateriile Tesla Powerwall vor fi comercializate în Statele Unite începând din vara 2015, iar în Europa vor ajunge în 2016. Astfel, cel puţin teoretic, inclusiv romanii vor avea acces la un moment dat la această tehnologie, care va deveni atractivă pentru cei care dispun de fonduri financiare generoase pentru a-şi construi o casă inteligentă.

O astfel de soluţie alternativă nu presupune însă numai achiziţionarea unei baterii Tesla Powerwall. Ai nevoie şi de un invertor pentru a transforma curentul continuu de 12 V în curent alternativ de 220 V, iar acesta costă de regulă peste 1.000 de euro. În plus, dacă vrei să renunţi la serviciile furnizorului tradiţional de electricitate, ai nevoie de panouri solare, al căror preţ este încă prohibitiv pentru marea majoritate a locuitorilor.

Există şi soluţia de a utiliza Powerwall strict ca soluţie de backup pentru situaţiile în care furnizarea energiei electrice tradiţionale este întreruptă pe termen mai lung în urma unor defecţiuni tehnice în reţea sau a unor furtuni.

În acest context, Powerwall poate reprezenta o soluţie pentru persoanele care dispun de surse generoase şi locuiesc la casă.

Tehnologia este însă utilă şi în zone rurale care în prezent nu dispun de reţea electrică, întrucât costurile unor panouri solare cuplate la un Powerwall ar putea fi mai mici decât dezvoltarea unei reţele electrice de mari dimensiuni.

Asa ar putea arata viitorul: o masina electrica alimentata cu Powerwall

Ce provocări există în calea adoptării Powerwall?

Actualii furnizori vor trece prin schimbări ale modelului de business, nu înainte însă de a face lobby pentru a-şi păstra influenţa în industrie.


Intenţia celor de la Tesla de a schimba radical modul în care oamenii folosesc energia electrică va influenţa semnificativ afacerile furnizorilor tradiţionali. Aceştia anticipează deja că numărul locuinţelor rezidenţiale care vor apela la soluţia panourilor solare cuplate la baterii va creşte semnificativ în următorii ani.

Prin urmare, actualii furnizori vor trece prin schimbări ale modelului de business, nu înainte însă de a face lobby pentru a-şi păstra influenţa în industrie. Una dintre cele mai simple strategii este de a convinge autorităţile să impună anumite taxe pentru energia regenerabilă, aşa cum se întâmplă, de exemplu, în Spania: acolo, rezidenţii nu au dreptul de a vinde energia în exces către furnizorii de electricitate, dar sunt obligaţi să conecteze panourile solare la reţeaua electrică tradiţională.

Totuşi, există şi veşti bune: în ultimii ani, costurile panourilor solare au scăzut datorită creşterii producţiei din China, iar preţul unor baterii precum Tesla Powerwall ar putea de asemenea să scadă după ce compania americană va putea creşte producţia după inaugurarea "giga-fabricii" de baterii din SUA.

Aceşti factori vor contribui astfel la creşterea în popularitate a utilizării energiei solare, care mai devreme sau mai târziu va depăşi producţia de energie electrică prin metode tradiţionale. 

Comentarii (14)

  • carcotasul albastru
    Istericii de la Apple s-au mutat la lansarile Tesla? :))
    6 26
  • qwerty
    Omul asta face pentru industria auto, energetica si spatiala ce a facut Steve Jobs pentru industria telecomunicatiilor cu diferenta ca pune la dispozitia tuturor toate patentele.

    Si pentru ca presimt ca urmeaza comentarii despre cat de toxice sunt bateriile Li-ion si ca nu e safe sa ai asa ceva in casa o sa adaug un link ca sa terminam cu acest subiect odata pentru totdeauna

    https://www.youtube.com/watch?v=MUg9W4CbZUQ
    26 5
  • si nu e mai simplu sa ramai conectat la retea si sa platesti 60-80 de lei pe luna......de ce sa faci investiti de mii de euro
    eu zic ca nu se merita mai ales in tara si zonele noastre.....
    mai ales ca daca stai la casa poti face in curte sau unde poti asa ceva...legi cateva baterii de masina in serie iei in convertot si iti construiesti o morisca clasica din lemn si chesti de prin curte...si obti curent electric....in mod eco......binenteles ideea mea e perfectionabila..
    15 18
  • fericiti cei superficiali
    :)))) omul asta a pus niste baterii vertical si le-a bagat intr-o carcasa de plastic si voi ati umplut pantalonii. Omul asta se bazeaza fix pe cei ca voi care cumpara toate prostiile vandute prin marketing.
    7 21
  • @fericiti....

    nu ideea de a agata in cui o baterie e deosebita ci tehnologia acumulatorului.

    Elon Musk nu a inventat automobilul electric dar afacerea lui cu acest tip de masina s-a dovedit de succes, in pofida gargarei marilor concerne auto care INCA nu stiu cum sa faca profit din electrice.
    15 4
  • Tesla propune doua chestii foarte diferite - 7kWh pentru utilizare zilnica (si 3600 cicluri) si 10kWh pentru utilizare saptamanala (500-600 cicluri), iar asta este o deosebire extrem de importanta, in caz ca cineva a fost tentat de faptul ca pretul pe kWh este mai mic la cea de 10. Este mai mic pentru ca inauntru avem alt tip de acumulator, garantat la mult mai putine cicluri de incarcare.

    Este ceva extraordinar ca Tesla scoate pe piata o solutie "la cheie" pentru stocarea energiei. Astfel de solutii exista acum doar la scara industriala si implica acumulatori cu preturi foarte mari (acumulatori deep-cycle, cu gel, la 7kWh cu 2V, costa doar 4000E si nu pot furniza 2kW de putere decat montate in grupuri complexe). Faptul ca o sa poti cumpara o chestie de 100kg ce iti stocheaza 7kWh si iti da o putere nominala de 2kW (5,8A la 350V) este de domeniul fantasticului ... iar pretul este similar (sau mai mic) decat pretul unui grup de acumulatori industriali cu aceiasi capacitate si putere, dar care necesita "constructie" si, prin urmare, alti bani si alta disctractie pentru utilizatori.
    acumulatori "clasici" : Sonnenschein A600 Solar OPzV Gel 300/2V
    tesla : http://www.teslamotors.com/powerwall

    In romania ... rRomaniKa noastra mult iubita ... nu prea merge la pretul asta.
    Din pacate, la pretul de astazi al energiei, unitatea de 7kWh/zi nu isi scoate banii in 10 ani nici daca obtii curentul din "neant", fara alta investitie (ceea ce poti face, ca legi doua sârme inainte de contor si este "gratis")

    Daca pretul scade la ~2000$ si pretul curentului creste la ~1leu/kWh avem sanse sa spunem ca incepe sa devina rentabil pe 10 ani. Nu ar fi exclus ca peste cativa ani sa avem facturi cu 30-50% mai mari.

    Pretul unui sistem de panouri, acumulator, invertor, instalatie suplimentara etc. este o poveste destul de complexa si, ca sa poti baga macar cei 7kWh intr-o zi, ai nevoie de ~2KW de panouri solare si o locatie bunicica, ceea ce aduce inca 2-3mii de euro la pret. Un invertor de 450V si 2kW (ca atat este puterea acumulatorului de 7kWh) costa si el cam 1000E. In total sistemul sare usor de6-7000Euro, in conditiile in care stochezi si folosesti acei 7kWh ( plus ceva ce merge direct in casa, pe timpul zilei .. frigidere, poate ceva pe AC) si, in 10 ani ai un maxim de 25000kWh ... iese rapid un pret minim al curentului de 1.2lei/kWh, pret la care investitia este rentabila.
    Daca, insa, combini cu panouri si o eoliana, locuind intr-o zona cu aceasta posibilitate, lucrurile se muta catre mai bine si amortizarea cred ca va fi mai rapida.
    19 2
  • Si analiza despre "utilitatea tehnologiei in Romania si provocarile care stau in calea implementarii pe piata locala a unui astfel de proiect" unde este?
    1 0
  • @vianu.Va salut optimismul si va rog sa-mi aratati o factura normala de curent electric, cu un pret platit de consumator sub 1 ron/kwh.
    2 3
  • @flavius

    chiar vrei sa-ti trimit factura?

    cu toate taxele (inclusiv un stift de penalitate si taxele radio-tv) nu depaseste 0.65lei/KVh
    5 2
  • Eu cred că e un mare pas înainte. Îl admir pe acest om întreprinzător pentru că are viziune și pentru că ignoră obstacolele de care cei mai mulți dintre noi ne împiedicăm.
    Legat de costuri, imi amintesc că acum vreo 20 de ani, la noi în țară, doar cei mai înstăriți își permiteau un telefon mobil. Chiar și cei care aveau un pager erau invidiați. Cinci ani mai târziu, orice salariat avea deja un telefon GSM, iar acest device nu mai era cât o cărămidă. După încă 5 ani, devenise o banalitate să ai chiar și 2 celulare la tine.
    În concluzie, atunci când o viziune se transformă într-un trend, ideile devin realitate palabilă.
    Pentru cei cârcotași: dacă vreți să vă întoarceți la atelaje și la focul cu vreascuri, e în regulă. Cu siguranță, noi, ăștia mai progresiști, vom dori să "evadăm" într-o zonă agroturistică, pe timpul vacanțelor. Va fi cool pentru noi. Iar voi ne veți taxa! :)
    7 5
  • @LR

    iar eu imi aduc aminte ca acum 2-3 ani sa ai tupeul sa spui pe AM ca masinile electrice/hibride sunt o alternativa era taxata cu tot felul de apelative care mai de care mai "inteligente".

    Argumentam pe vremea aia tot cu telefoanele mobile, cu televizoarele cu plasma ori LCD...dar nu, totul era redus la 2 termeni: trend si snobism. Puncte de vedere simple ce dovedeau ignoranta posesorilor de adevaruri absolute.
    6 3
  • Si ce s-a schimbat Vianule? Si astazi masinile electric sunt tot un trend snob. Vorbesti de parca cine stie ce revolutie industriala a avut loc. Un rahat! Tesla vinde execrabil si daca nu era subventiile guvernamentale, nici nu exista acuma. Ii un sinonim auto al Apple. Deci 90% market, 10% valoare adevarata.
    3 9
  • @Sam93

    ai abordat o sumedenie de lucruri in cateva propozitii.

    Dar iti dau o tema de reflexie (sau de documentare daca nu cunosti). TOATE marcile din lumea asta au cunoscut (la un moment dat) subventia guvernamentala (achizitie temporara de actiuni, subventie directa, comanda sefului cel mare, intelegere intraindustriala, includere in bugetul de dezvoltare - cincinal - a unei tari, etc)

    esti, din nou, pe teren minat.
    6 3
  • @vianu
    "Tesla lost money in 2015 – a net $888.7 million, with $716 million being lost on operations.
    ....
    Common complaints from Tesla owners including door latches that don’t work properly on the Model X crossover. One owner told Reuters that he had to drive home 30 miles with one hand on the door to keep it shut."

    "Tesla a pierdut bani în 2015 -o valoare neta 888.7 milioane dolari, cu 716 milioane $ fiind pierdute in operațiuni.
    ...
    Reclamaţiile comune de la proprietarii Tesla, mai includ încuietorile care nu funcţionează în mod corespunzător pe Model X. Un proprietar a declarat că a trebuit să conducă acasă 30 de mile cu o mâna pe uşa şi una pe volan pentru a nu se deschide"

    Sursa:hybridcars
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru