de Bogdan Mirică
Vineri, 23.01.2009
-
-
Trimite pe:
Skoda Octavia facelift vine cu un design nou, care se inscrie in filosofia lansata de Superb, dar sufera din nou la capitolul calitatea materialelor. Lista de optionale este foarte bogata, sedanul oferind publicului gadget-uri pe care le gasesti de obicei la constructorii premium. Pretul modelului pe piata din Romania va starni insa multe discutii: desi ieftin, nivelul de echipare entry-level este destul de sarac in dotari.
Motor / Transmisie
Testul cu noua Octavia ne-a pus in fata unui motor pe benzina de 1.8 litri si 160 de cai putere, cuplat la celebra transmisie DSG cu sapte rapoarte, imprumutata de la parintele Volkswagen. Senzatiile sportive pe care nemtii incep sa le produca odata cu lansarea unor motorzari turbo incep sa se simta din plin si pe Skoda, cel putin in cazul acestei versiuni.
Motorul pe benzina, cu turbocompresor, reuseste sa ofere soferului sub pedala de acceleratie 160 de cai si un cuplu motor de 250 Nm, o valoare foarte buna pentru un motor pe benzina cu o asemenea cilindree. Bagajul de putere incepe sa se simta cel mai bine intre 4500 si 6200 de turatii, in timp ce cuplul motor atinge valoarea maxima pe o plaja generoasa, intre 1500 si 4500 rpm.
Cu asemenea resurse, chiar si un sedan de familie poate deveni o masina sportiva, capabila de o rezonanta acustica deosebita atunci cand acul turometrului patrunde in zona rosie.
Si pentru ca ecuatia sa fie completa si performantele sa nu lipseasca, motorul a fost cuplat la transmisia cu dublu ambreiaj DSG. Aceasta reuseste foarte bine sa impace consumul eficient cu exploatarea la maxim a cifrelor de sub capota. Cele sapte rapoarte se succed rapid atunci cand pedala de acceleratie nu este fortata, insa retrogradeaza la fel de rapid atunci cand ai nevoie de resurse. Cutia DSG simte exact momentul in care incerci sa depasesti sau sa iesi din viraj si raspunde atat de rapid incat ai putea crede ca iti citeste gandurile. In treapta Sport, lucrurile se schimba radical pentru ca incepi sa vezi "rosu in fata ochilor". Aici, totul se traieste la intensitate maxima.
Consum
Pentru un model pe benzina consumul reprezinta un detaliu foarte important. Valorile reale, cu mult mai mari decat cele anuntate de producator, reprezinta un subiect tabu. Si in cazul noii Octavia au existat astfel de diferenta, insa nu foarte mari. Un sofat cuminte in mediul urban te poate ajuta sa scoti 10.5-11 litri la 100 de km, insa un picior prea greu poate urca valoarea consumului peste 12 litri la 100 de km. In afara orasului insa, tentat fiind sa apesi la maxim pedala de acceleratie, si sa profiti din plin de abilitatile treptei Sport consumul poate indica chiar si 9 litri la 100 de km. Bineinteles, valoarea scade cu unul sau doi litri in functie de viteza cu care optezi sa mergi.
Interior
Skoda Octavia ramane acelasi model spatios in interior, generoasa atat pentru pasagerii fata cat si pentru cei de pe bancheta din spate. Portbagajul ramane incapator pentru nevoile unei familii normale, fie ca vorbim de un weekend la munte fie ca este vorba doar despre o sesiune de shopping in perioada reducerilor.
Calitatea materialelor folosite la interior ne readuce insa aminte de problemele grupului Volkswagen la acest capitolul. Desi versiunea testata de noi a fost una de top iar dotarile au fost numeroase, materialele de proasta calitate si-au facut simtita prezenta in cateva locuri. Este vorba de butucul central al volanului, care era de altfel imbracat in piele fina, foarte placuta la atingere. Plasticul moale de pe plansa de bord este intrerupt de unul rigid, de proasta calitate la nivelul consolei centrale. Cotiera se bucura, din pacate, de acelasi tratament. Recupereaza insa materialul textil folosit pe portiera si insertiile cromate care mai anima interiorul. Tot la capitolul detalii care fac diferenta intra si afisajul color si cald al instrumentelor de bord si al unitatii media. Iluminarea acestora nu deranjeaza in timpul sofatului nocturn, ba mai mult relaxeaza soferul si ceilalti pasageri.
Preţ de achiziţie
Noua Skoda Octavia facelift porneste in Romania de la 13.737 de euro cu TVA, un pret pentru care insa nu primesti prea multe. Este vorba de echiparea Clasic si motorul pe benzina de 1.4 litri si 80 de cai putere. Daca va doriti insa geamuri electrice si aer conditionat, nivelul de echipare Ambiente al aceleiasi motorizari pleaca de la 14.482 de euro. Versiunile diesel vor scoate din buzunarul clientilor incepand cu 16.377 de euro in varianta de echipare Classic. Versiunea testata de noi, de 1.8 litri, 160 de cai putere, cu cutie automata DSG, in nivelul de echipare Business, va scoate din buzunarul potentialilor clienti Skoda incepand cu 21.250 de euro cu TVA, un pret cam piperat comparativ cu rivalii segmentului.
Siguranţă
Skoda nu s-a zgarcit atunci cand vine vorba de elemente de siguranta, noua Octavia facelift beneficiind de un pachet complet de airbaguri, frontale laterale, cortina. Elementele de siguranta pasiva precum ABS, AFU, ASR si ESP nu lipsesc nici ele din lista de dotari. Centurile de siguranta cu prindere in trei puncte, pentru toti cei cinci pasageri, sunt un element deja banal de siguranta. La capitolul dotari mai speciale putem nota functia HillHoldControl, regasita doar pe versiunea testata de noi, 1.8 TSI DSG. Desi este tot mai des intalnit in echiparea de serie, airbagul pentru genunchii soferului nu este din pacate disponibil pe Octavia facelift.
Ţinută de drum
Skoda a gandit o configurare a suspensiilor care sa multumeasca soferul, indiferent de configuratia drumului pe care ruleaza. Nu va asteptati insa la minuni pentru ca in oras liniile de tramvai sau gropile nu va vor menaja, ele fiind resimtite in habitaclu. In mediul extraurban insa datele problemei se schimba, Octavia devenind o masina foarte sigura pe ea atunci cand ruleaza cu viteza mare pe autostrada sau pe drumuri nationale. La viteze de peste 150 de km/h masina nu inspira nesiguranta, ba mai mult iti ofera incredere. In viraje insa Octavia nu exceleaza, fiind pana la urma un model de familie si nu unul sportiv. Tractiunea fata isi arata minusurile si in cazul acestui model, o usoara tendinta de subvirare fiind resimtita atunci cand abordati virajele mai indraznet. Nu fortati nota pentru ca va veti trezi cu o lectie moralizatoare din partea ESP-ului, pe care nu va sfatuim sa il dezactivati, decat intr-un loc special amenajat.
Vizibilitate
Skoda Octavia facelift pare mai "aerisita" decat modelul anterior, suprafata vitrata oferindu-ti o alta perspectiva a lumii din exterior. Oglinzile laterale nu impresioneaza prin dimensiuni dar isi fac foarte bine datoria ajutandu-te sa nu scapi din vedere nici un detaliu. Vizibilitatea oglinzii retrovizoare centrale nu este obturata de linia lunetei sau de tetierele locurilor din spate, ceea ce bifeaza inca o bila pentru modelul ceh. In plus, aceasta poate sa te protejeze de farurile prea puternice ale celorlalti participanti la trafic prin simpla apasare a unui buton.
Tehnologie
Acesta este un capitol la care Octavia face o impresie deosebit de placuta, oferind pasagerilor o multime de gadget-uri care nu existau pe vechiul model. Nota distinctiva o face in primul rand ecranul LCD care afiseaza functiile sistemului multimedia si cele ale instalatiei de aer conditionat. Afisajul color, in care predomina culoarea verde, specifica brand-ului, dispune de un touch-screen care iti ofera posibilitatea de a selecta frecventa sau postul de radio dorit printr-o simpla apasare. Bordul scapa astfel de monotonia atat de des intalnita pe modelele vechi ale constructorului ceh si aduce un aer nou, mult mai proaspat. Este aerul inovatiei si al tehnologiilor de ultima ora. Sistemul audio pastreaza o fidelitate deosebita chiar si la un volum maxim oferind soferului si pasagerilor posibilitatea de a conecta o multime de echipamente auxiliare: de la iPod la un card SD. Magazia cu 6 CD-uri si MP3 Player-ul completeaza functiile bogate ale sistemului. Instalatia de climatizare bi-zonala, cu distributie de aer si pentru ocupantii locurilor spate, este completata de incalzirea in scaune, cu trei trepte de selectie. Senzorii de ploaie si de lumina, completati de farurile adaptive cu xenon si de asistenta la parcarea cu spatele sunt alte cateva elemente care usureaza viata soferului. La drum lung, cruise-control-ul va fi foarte util, desi raspunsul in cazul decelerarii este destul de intarziat.
Octavia mai are insa de recuperat daca vrea sa isi satisfaca pe deplin clientii si la acest capitol. bineinteles, un numar mai amre de optionale va creste cu mult pretul sedanului ceh.
Design
Desi aspectul frontal a fost modificat radical, Octavia facelift nu vine cu schimbari majore in partea posterioara. Grila proeminenta, imprumutata de la sora mai mare Superb, in timp ce farurile arcuite, care renunta la liniile ascutite ale predecesorului, impun o tinuta mai matura si mai mult respect. Desi look-ul nu este atat de agresiv pe cat s-ar fi asteptat unii, Octavia promoveaza un design care se inscrie mult mai bine in filosofia brandului. La exterior, sedanul testat de noi a venit echipat cu jante de 15 inch din aliaj usor, doua tevi de esapament cromate, care tradau puterea ascunsa sub capota, manerele usilor vopsite in culoarea caroseriei si oglinzi exterioare cu iluminarea spatiului de intrare in masina.
Cum sa fie SUPRAVIRATOARE cu tractiune pe fata ? Poate vroiati sa spuneti SUBVIRATOARE... ( Posed o Octavia II fara facelift si stiu ce vorbesc. )
P.S: Nu mai amesteca clasele. LAGUNA III, C5, PASSAT , etc. fac parte din alta clasa si au un pret pe masura asa ca nu mai vorbi in necunostinta de cauza.
Iar eu nu am dat intamplator ca exemple masinile din alta clasa...nu le amestec eu, ci pretul...laguna III echiparea de top este 22100 cu motor de 170 cp si cutie automata.Citroen C5 are un pret de 23000 pt o echipare asemanatoare(si desi nu vine cu hidramata la banii astia ARATA SI SE SIMTE INTR-UN MARE FEL), Mazda 6 costa exact 22.900 in varianta -II-a de echipare(din3) iar Insignia in echipare COSMO(cea mai buna) costa 22.650,e adevarat cu motor de 140 cp si cutie manuala.Dar e o masina noua 100%,cu un design aparte si cu o calitate peste media clasei.
P.s...eu am honda...si nu as da-o pe nimic.
Poate doar pe un scirocco 200 cp+dsg:-)))))(intra-devar cutia este excelenta...am incercat-o deja pe un passat si pe un A4).
Nu am zis ca e o masina proasta, am zis ca e o masina scumpa pentru clasa/imaginea ei.un 19000 in ehiparea din test drive ar fi mai potrivit ca pret.
Fara suparare Ioan...eu imi exprim o parere...mai ales ca am cu ce compara, avand de a face cu destule masini in profesia mea.
Te salut.
De curand un amic si-a achizionat o Laguna III , 2.0 DCI 150 CP , cutie manuala 6 trepte , pachet echipare PRIVILEGE + EXTRA inclusiv piele si trapa. Vrei sa stii pretul? Nu mai putin de 28.000 DDP. In concluzie nu cred ca , pretul de 22100 este unul real.
P.S: De ce spui ca singurul + al acestui model este cutia si motorul? Trenul de rulare este unul eficace , suspensie independenta spate , sisteme de siguranta arhisuficiente ( cu exceptia airbag-urilor pt genunchi ), directie precisa, valente de sportivitate peste medie ( aici ma refer la 1.8 TSI ), si are un pret/calitate de neegalat.
Nu e nicio suparare aici , doar ne exprimam punctul de vedere. Eu conduc o astfel de masina si iti pot relata pareri si impresii.( ii cunosc atat - cat si +. )
P.S. .....SA VEZI REACTII...HA,HA,HA,HA!!!
Bravo Skoda,foarte tare !
Referitor la ce spunea "eu" nu stiu daca putem compara o germana(chiar daca nu este autentica) cu masinile frantuzesti si aici ma refer la costuri de intretinere si nu numai.
P.S.Am un prieten cu un Megane diesel si la 60000 de km a schimbat discurile frana si distributia-costuri service autorizat: 6000 lei fata de aproximativ 3500 lei pt o Skoda.
Va dati cu parerea fara sa stiti.
Un face lift e un facelift. De aia se numeste facelift si nu evolutie/inovatie sau mai stiu eu. Adica schimbi un far, schimbi o oglinda si incerci sa o infrumusetezi.
E o masina ok, la dotari medii si pret mediu, pentru concernul VW-Audi. Electronica e luata din colectia firmei, motoarele si cutiile de viteze la fel. Nimic nu e specific skoda sau special.
Toata lumea de aici viseaza sute de CP si DSG-uri. Mare scofala!
Oricum, cea mai buna masina e cea pe care o ai.
Am mers cu ea 12000 Km prin Europa si am facut un total de peste 61500 Km. Acum pot sa va confirm ca sunt foarte multumit de Skoda Octavia cu cutie manuala si de motorul de 1.8 Turbo pe benzina.
Este o masina europeana, se conduce usor, nu te oboseste, este confortabila si pentru sofer dar si pentru pasageri, spatioasa (mai ales in spate), incapatoare, atat in portbagaj cat si in toate spatiile.
Motorul a mers excelent, este puternic si elastic (pot conduce intr-a 3-a atat urban cat si extraurban) si accelereaza inclusiv in a 6-a si este silentios (mai tare uruiau cauciucurile pe beton).