Feedback

DrivetestAlfa Romeo Stelvio

2.0 Benzina Turbo 280CP 4x4 Aut8 First Edition
4.3
Test drive Alfa Romeo Stelvio zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 17.10.2017
Groapa cu lei

După ce au inventat tot ce se putea în materie de paste, pizza și espresso, italienii și-au zis că trebuie să readucă în Peninsulă și expresiile laudative ale industriei auto. Și, culmea, nu cu mașinile mici, de oraș, care le-au ieșit întotdeauna. De data asta cu un SUV. Stelvio, primul SUV Alfa Romeo.

De fapt, ca să dăm istoriei ce i se cuvine, ar trebui să spunem că este al doilea model de acest tip din istoria mărcii. Asta pentru că la începutul anilor '50, Alfa Romeo a construit un vehicul 4x4 pentru teren accidentat care s-a numit Matta. Era un fel de Jeep italienesc, dedicat forțelor armate.

Acum însă, Alfa Romeo se adresează unei alte armate. Se adresează armatei de clienți care a luat cu asalt segmentul SUV-urilor. Constructorul n-a uitat că prin venele sale trebuie să curgă sânge nobil, așa că s-a aruncat direct în groapa cu lei a SUV-urilor premium compacte, acolo unde activează nume grele precum BMW X3, Audi Q5, Porsche Macan, Mercedes GLC, nou veniții Volvo XC60 și Range Rover Velar, precum și anonimul Lexus NX.

Ce șanse are un italian într-o lume a nemților, aflăm din testul nostru cu Alfa Stelvio, crossover-ul botezat după spectaculoasa șosea din Munții Alpi, Passo dello Stelvio. Un fel de Transfăgărășan italian.

Alfa Romeo Stelvio
2.0 Benzina Turbo 280CP 4x4 Aut8 First Edition

  • Pret de pornire 43.774 €
  • Pret model testat 58.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Stelvio a venit la noi în garaj cu cea mai puternică motorizare disponibilă pe piața din România. Este vorba despre propulsorul pe benzină de 2.0 litri, capabil să dezvolte 280 de cai putere. Un raport cilindree/putere capabil să le ridice o sprânceană nemților mereu siguri pe ce au în curte.

Motorul cu patru cilindri oferă, pe lângă cei 280 de cai, și un cuplu generos de 400 Nm. Acesta este disponibil de la 2250 de rotații, ceea ce înseamnă că italienii au reușit să trezească la viață destul de devreme o mașină care cântărește 1700 de kilograme. Resursele puse la dispoziție sunt generoase și chiar fac din Stelvio o alegere sportivă.

După ce am testat și versiunea diesel de 210 cai putere, pot spune că SUV-ul italian este mai fericit alături de unitatea pe benzină. Mai multe resurse, livrate mai bine și cu mai mult rafinament. Perechea motor-transmisie este și ea ceva mai reușită în această configurație. Automata cu opt rapoarte schimbă liniar, fiecare treaptă fiind succedată pe nesimțite. Retrogradarea se face prompt și poate fi ajutată la nevoie de cele două padele uriașe din spatele volanului. De fapt, padelele din aluminiu, sunt atât de îmbietoare (reci, mari, fine), încât o să te trezești că schimbi treptele de viteză doar din dorința de a le atinge.

Comportamentul mașinii depinde foarte de mult de cele trei moduri de rulare ale sistemului DNA. Treapta A vine de la Advanced Efficiency și face din Stelvio un SUV care abia se mișcă. Cutia schimbă devreme și motorul merge subturat. Mașina e pe somnifere și n-o trezești decât cu lovirea acceleraței de podea.

Litera N vine de la modul Normal. Numele este suficient de sugestiv: în acest caz, Stelvio este o mașină normală, banală, aproape plictisitoare, cu care te duci de la birou acasă. Abia modul Dynamic trezește la viață tot potențialul mașinii. Schimbarea treptelor se face foarte târziu, în zona roșie a turometrului, iar resursele motorului îți înscriu discret un zâmbet pe față.

Fără îndoială, Alfa Romeo Stelvio este unu dintre SUV-urile în care se simte cel mai bine trecerea de la un mod de rulare la altul.

Consum

Nu știu despre voi, dar în cazul meu o farfurie cu paste senzaționale este urmată, neapărat, de o a doua. De altfel, italienii încurajează consumul generos de paste și nu numai. Consumul în general. Prin urmare, dacă porția de adrenalină servită de motorul pe benzină este atât de savuroasă, de ce să te oprești? Nici nu ar trebui să conteze consumul.

Însă, într-o lume în care se pune tot mai mult preț pe eficiență, Stelvio trebuie să se asigure că nu mănâncă mai mult decât rivalii săi. Și e destul de greu, având în vedere că germanii sunt niște chibzuiți.

Cu toate acestea, se pare că italienilor le-a ieșit o rețetă de paste îndestulătoare. Spun asta pentru că Alfa anunță un consum mediu de 7 litri/100 de kilometri, o valoare mai bună decât cea anunțată de Porsche Macan, BMW X4 (noul X3 nu are încă o versiune comparabilă), Volvo XC60, Range Rover Velar și Lexus NX, care au cu 30 de cai mai puțin.

Există și valori mai mici în segment, întâlnite însă tot pe crossovere care oferă ceva mai puține resurse: Mercedes GLC și Audi Q5.

Una peste alta, în realitate acest valori se schimbă radical. Stelvio a înghițit aproape 13 litri într-un București aglomerat, deci cu mult peste cei 8.9 promiși în cartea tehnică.

Performanţe

După o porție generoasă de paste cui îi mai arde de alergat? Se pare că tocmai lui Stelvio. Asta ca să folosească cum se cuvine carbohidrații. Accelerația de la 0 la 100 de km/h se face în doar 5.7 secunde, un timp foarte bun, pe care nu-l credeam posibil pe un SUV în urmă cu 10 ani.

Cele 5.7 secunde îl ajută pe Stelvio să-i lase în urmă pe Audi Q5, Mercedes GLC, Lexus NX, Porsche Macan, Volvo XC60 și Range Rover Velar. Italianul este depășit de BMW X4 xDrive35i, care are însă și cu 26 de cai putere în plus. Dacă ne raportăm însă la versiunea de 245 de cai putere a lui X4, Stelvio este mai rapid.

Interior

Ca să deschizi ușa segmentului premium, dincolo de ușa ta trebuie să se ascundă un interior demn de cele mai fine senzații tactile. Alfa Romeo a înțeles asta. Pe alocuri. De ce? Pentru că Stelvio adoptă multe materiale prietenoase și de calitate, dar face niște compromisuri pe care un om normal nu le poate înțelege. Asta e natura italienilor și, probabil, parte a personalității lor.

Pe planșa de bord avem un plastic moale, completat de o inserție fantastică din lemn de nuc. Tapițeria este și ea fină și plăcută la atingere, îmbrăcată în piele Pieno Fiore de culoare neagră. Pe lângă padelele uriașe, aluminiul se regăsește în mai multe inserții, chiar și la nivelul pragurilor și al pedalelor. În acest context nu înțelegi de unde vine ideea folosirii unui plastic ieftin și care agață pentru mânerul schimbătorului de viteze. Există plastic ceva mai tare și neprietenos și în partea inferioară a planșei de bord, dar peste acesta ai putea să treci.

Spațiul interior este suficient de generos. Pe bancheta din spate pasagerii au loc la picioare și la nivelul capului. Portbagajul are o capacitate de 525 de litri, ceea ce pare suficient pentru o familie normală. Însă, există mașini în segment care sunt ceva mai generoase: Range Rover Velar, Audi Q5 și Mercedes GLC.

Cât privește spațiile de depozitare, Alfa Romeo și-a făcut bine temele. Avem suficient spațiu pentru sticle în portiere, avem loc pentru pahare pe consola centrală și o cotieră generoasă. Lipsește însă un spațiu pentru telefonul mobil pe consola centrală. Ergonomia este și ea bună, nemțească, toate comenzile fiind ușor de intuit și pe planșa de bord și pe volan.

Izolarea habitaclului de compartimentul motor s-a făcut bine. Propulsorul devine prezent în interior la turații înalte. Sunetul este plăcut și croit pe măsura sportivității oferite. Ce facem însă cu zgomotul de vânt la rulare?

Cere ofertă
Vrei un Alfa Romeo Stelvio?

Te ajutăm să primeşti oferte speciale personalizate direct de la cei mai apropiaţi dealeri.

Preţ de achiziţie

Chiar dacă au venit ceva mai târziu în segment și atacă o piață pe care nu au experiență, italienii nu își vând ieftin pielea. Noul Stelvio are un preț de pornire de 43.700 de euro, dar dacă vrei să fii cu adevărat special și să țintești o valoare de revânzare mare, ar trebui să îți planifici achiziția unei versiuni aparte.

Spre exemplu, în cazul motorizării testate de noi, mașina a venit cu nivelul de echipare First Edition. Adică o mulțime de elemente de personalizare și o listă stufoasă de dotări. Prețul nu este unul ușor de digerat: 58.000 de euro. Din fericire, Alfa Romeo are în derulare în țara noastră o promoție care scade valoarea acestei configurații la 52.200 de euro. Însă, pentru că promoțiile pot avea un caracter efemer, în evaluarea noastră ne vom raporta la prețul de listă, nu la cel special.

Așadar, dacă aruncăm un ochi în segment vedem că Volvo XC60 cu motorul pe benzină de 254 de cai și echiparea Inscription este ceva mai accesibil, la 52.200 de euro. Și Audi Q5 în versiunea 2.0 TSI de 251 de cai și echipare Sport are un preț apropiat de cel al suedezului: 52.400 de euro. Mercedes GLC350 este chiar mai accesibil decât aceste două exemple, cu un preț de 51.600 de euro.

Există însă și rivali cu prețuri mult mai mari. Cea mai exagerată solicitare îl vizează pe Range Rover Velar, care ajunge la 82.700 de euro pentru un benzinar de 250 de cai putere și echipare R-Dynamic HSE.

Porsche Macan este și el mai scump decât Stelvio, cu un preț de 60.100 de euro pentru versiunea sa entry-level de 252 de cai putere. BMW X4 xDrive35i trece și el de 61.000 de euro în versiunea cu motor de 3.0 litri și 306 cai putere. Dacă ne uităm însă la cea de 245 de cai putere, X4 xDrive28i este mai ieftin decât Stelvio, prețul său fiind de 55.500 de euro.

Nu în ultimul rând, Lexus NX 2.0 turbo de 238 de cai și nivel de echipare Luxury ajunge să coste 67.600 de euro.

Siguranţă

EuroNCAP a testat recent Alfa Romeo Stelvio și i-a acordat un punctaj de cinci stele. Este unul dintre cele mai sigure SUV-uri testate de organismul internațional, reușind să plece acasă cu 97% din punctajul oferit pentru protecția pasagerilor adulți. Italienii au mai primit 86% pentru protecția copiilor, 71% pentru protecția pietonilor și 60% pentru sistemele de asistență.

Sistemele includ monitorizarea unghiului mort, sistem automat de frânare în situații de urgență cu funcție de recunoaștere a pietonilor și avertizare la depășirea benzii de mers.

Ţinută de drum

Odată cu renașterea, Alfa Romeo și-a adus aminte de un aspect care a consacrat brandul în deceniile trecute: sportivitatea. Iar Stelvio își propune să fie una dintre cele mai sportive opțiuni din segment. Destul de greu când trebuie să detronezi nume sonore precum Porsche și BMW.

Alfa Romeo și-a luat însă inima în dinți și a reușit să facă din Stelvio un SUV care se simte bine pe viraje asemănătoare celor care i-au dat numele. Suspensia ar putea să pară ușor rigidă celor care se așteaptă ca un SUV să fie în primul rând confortabil. Denivelările sunt resimțite, însă, din fericire, suspensia este bine antifonată și dă impresia de rafinament.

Pe drumuri virajate, povestea se schimbă. Stelvio se simte foarte bine, chiar dacă un ușor ruliu există. Dezvoltarea pe platforma cu propulsie spate a actualului Giulia i-a adus un aer extrem de ludic, ținut în frâu de o tracțiune integrală. Aceasta contribuie la păstrarea aderenței, dar nu emite pretenții în teren accidentat. Stelvio este un SUV creat pentru asfalt. Punct.

Direcția este și ea spectaculoasă. Este incredibil de precisă. Acesta este primul lucru pe care-l observi când te urci la volan, chiar dacă ești în oraș. Ajută mult la croirea unei traiectorii perfecte în viraje strânse, dar și la o manevrabilitate bună în zonele urbane.

Vă spuneam că există trei moduri de rulare: Advanced Efficiency, Normal și Dynamic. E clar că numele fiecăruia este sugestiv pentru modul în care se conduce mașina. Fără îndoială, comportamentul exemplar pe viraje se obține în treapta Dynamic. Pentru oraș, în lipsa unei trepte Comfort, se recomandă Normal sau Advanced Efficiency, ambele reușind să mai înmoaie puțin suspensia.

Vizibilitate

Stelvio este un SUV îndrăzneț din punct de vedere estetic, iar asta atrage niște compromisuri. Ele sunt resimțite când vine vorba de vizibilitate. Oglinda posterioară este îngustă, ultimul rând de montanți este mare, iar primul rând de stâlpi poate crea probleme în virajele strânse. Vizibilitatea posterioară este salvată doar de oglinzile laterale suficient de generoase.

Tehnologie

Alfa Romeo a vrut să se asigure că Stelvio este la curent cu tot ce se poartă în materie de tehnologie în acest segment. Însă, cum cerințele sunt ușor cam mari, se prea poate ca italienii să fi fost puțin depășiți de viteza cu care se mișcă tehnologia în era noastră. Nu mă înțelegeți greșit, Stelvio are tot ce-i trebuie ca să fie util, conectat și confortabil. Dar parcă nu e la fel de tehnologizat ca un Audi, BMW, Volvo sau Range Rover.

În centrul planșei de bord se află un display generos de 8.8 inch, care servește sistemului multimedia. Există o navigație cam simplistă, dar cu afișaj 3D, există conexiune Apple CarPlay și Android Auto și există o grafică generală ușor monotonă, fără prea multe artificii estetice. Din fericire, meniul este unul simplu de utilizat.

În spatele volanului, Alfa a mizat pe ceasuri analog care flanchează un computer de bord color. Pe lista dotărilor s-au mai strecurat câteva detalii esențiale în acest segment: acces și pornire fără cheie, sistem audio cu 10 difuzoare, luminile de zi LED, deschiderea electrică a portbagajului, scaune electrice (posibilitățile de reglare sunt destul de modeste), încălzire în volan și în scaune și cameră de marșarier (calitate imaginii nu este foarte bună).

Design

Am ajuns și acolo unde gusturile nu se discută, dar se comentează. Personal, nu diger foarte bine aspectul frontal al noului Stelvio. Cred că liniile interesante ale sedanului Giulia se potrivesc ca nuca în perete pe dimensiunile crossover-ului italian. Posteriorul pare a fi ceva mai bine încadrat în peisaj și complet diferit de ce vedem în prezent în segment.

Cu toate acestea, chiar dacă nu sunt un fan declarat al designului pe care îl adoptă Stelvio, nu pot să nu recunosc că SUV-ul italian este o pată de culoare într-un peisaj destul de monoton al SUV-uilor premium. Singurele excepții, alături de Stelvio, par a fi curajosul Lexus NX și rafinatul Range Rover Velar.

Așadar, Stelvio poate reprezenta o opțiune serioasă pentru cei care își doresc un altfel de SUV.

Nu ne-a placut

  • Calitatea unor materiale de la interior
  • Grafica ecranului central
Date tehnice - Alfa Romeo Stelvio 2.0 Benzina Turbo 280CP 4x4 Aut8 First Edition
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1995
Lungime mm
4687
Putere maxima CP (rpm)
280 (5250)
Latime mm
1903
Cuplu maxim Nm (rpm)
400 (2250)
Inaltime mm
1671
Viteza maxima km/h
230
Greutate kg
1735
Acceleratie 0-100 km/h s
5.7
Ampatament mm
2818
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
64
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
525
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Alfa Romeo Stelvio

Ultimele teste

Comentarii (14)

  • CRISTIAN
    Frumos prezentat acest Drive-Test de catre Bogdan Mirica in stilul caracteristic (La volan), cu o remarca personala: intre concurentii directi as fi mentionat si pe Jaguar F-Pace 2.0l (eventual in locul lui Velar).
    12 7
  • Mai bine zis "Groapa pentru lei". :) Ca la orice Alfa, de altfel, te indragostesti si pe urma trebuie sa suporti consecintele. :)
    17 12
  • rozalia: De unde as putea cumpara o caseta de directie pt ford transit din 1990? Raspunde
  • Într-adevăr plăcut de citit, nu doar informativ testul scris de Bogdan - fiindcă nu în limba... lemnoasă a altora.
    Văd și eu că pe site-ul Alfa că prețul lui First Edition 280 CP pornește de la 52.200 - deci exemplarul testat (58K preț listă) n-avea nimic opțional pe el?

    Surprinzător în orice caz re-startul mărcii italiene direct de la ștacheta premium (urăsc cuvințelul ăsta - care btw nu-i de găsit în vreun dicționar al lb. române, nici măcar de neologisme -, dar fără el e greu să nu fim confuzi), fiindcă nu demult Alfa era departe de-a avea pretenții de top.

    Stelvio pare că a depășit-o deja în vînzări pe Giulia (era și de așteptat), dar e încă departe de nemțoaice + JLR. Nemeritat zic eu, la fel ca-n cazul Giuliei, deși dac-aș fi suficient de... portofelizat :-) tot o Giulia aș alege.
    Și tot 280 CP 4x4.
    30 6
  • Masuratori complete, nu cifre oficiale

    http://www.autobild.de/artikel/alfa-stelvio-audi-q5-test-11916328.html
    4 3
  • @CRISTIAN
    Mulțumesc pentru apreciere. Jaguar F-Pace nu are versiuni pe benzină comparabile. Motoarele sale sunt considerabil mai puternice.

    @Kirotractor
    Mulțumesc și ție pentru apreciere. Fiind vorba de ediția de start, mașina vine deja bine echipată.
    7 2
  • Oricum nu am 50000€ sa cumpăr o mașină.
    Ieri am trecut pe la verii mei si am fost la mall la Pitești, unde erau înghesuite Stelvio si Jaguar F-Pace. Mie îmi place mai mult Jaguarul.
    10 9
  • Un automobil superb ca design si concept tehnic !
    Aduce un plus de stil fata de Mercedes GLC, BMW X3, Audi Q5, Porsche Macan, Jaguar F, Range Rover Velar.
    Class premium inseamna in primul rand tehnologie si stil.
    Un comparativ intre versiunile cu motoare pe benzina si pe motorina ar fi apreciat.
    De asemenea ar fi interesanta o comparatie cu Alfa Romeo Giulia, probabil cea mai frumoasa masina la ora actuala.
    16 6
  • Oricum nu-i rentabil să bagi 50-60K euro într-o mașină, fie ea fiabilă; deprecierea roade continuu din valoarea ei, chiar dacă stă.

    Cînd vine însă vorba de Alfa (sau Jaguar etc.), factorul emoțional bate de obicei rațiunea, mai ales dacă ai și monetizarea necesară (deși cunosc cîțiva posesori de super-hiper-premium - noi, culmea - care stau la bloc cu chirie.)
    În cazuri d-astea intră-n ecuație și mai abitir vanitatea / orgoliul, dar liberul arbitru la purtător rămîne sfînt în orice formă.

    Cît despre legenda urbană (cam antică) referitoare la fragilitatea mecanicii Al(t)felor, statisticile mai noi n-o confirmă. E și normal cu globalizarea actuală, inclusiv a furnizorilor de piese/subansamble.

    A nu se subestima/uita nici inventivitatea inginerilor italieni - și-n special a celor de la Alfa Romeo, inventatori ai Common Rail-ului, dar și ai primului motor VVT (Variable Valve Timing), pe Alfa 75.
    ...Pe care, dacă tot veni vorba, am avut ocazia s-o conduc cîteva luni în anii 90 (varianta 2,5 V6) și mi-a lăsat amintiri unice, deși era cam ciudată cu forma unghiular-cuneiformă și cei doar 1,63 m lățime (cît o Toyota Aygo de-acum. :-))
    156 CP păreau pe atunci o herghelie nebună - era și ușoară, n-avea nici măcar ABS - dar ținuta de drum și echilibrul reacțiilor (propulsie Transaxle) ar fi un etalon și-n era noastră hiper-asistată.
    29 3
  • @ bogdan mirica: unde se poate citi drive- testul cu versiunea motorina 210 cp la care faceti referire ?
    13 3
  • Gata, nu va mai plac cele 5 stele Euro NCAP?
    1 1
  • ce va mai place alfa... toti va uitati dupa ele dar nici unu' nu ar da un ban sa vada cum e, si la mana a 2-a sunt multe, bune si ieftine... cand veti avea una veti intelege ce inseamna alfa, pana atunci sunt scumpe piesele, se strica s.a.m.d... si partea in care toti va saluta presupun ca o stiti...
    13 2
  • 2 6
  • Marian: Cum inmatriculez o remorca de 700kg fara acte? Raspunde
  • @pipo: Nu le zici chiar deplasat, da-n locul tău m-aș gîndi o țîră și la gramatică înainte să-mi dau cu părerea (vezi: v-a, v-or). Poate ești însă Adriean Videanu incognito? :-) Fiindcă și *elitistul* ăla sfertodoct le stîlcește la fel.

    În fine, ceva mai ontopic, pe alvolante.it a apărut, în fine, un test complet/adevărat al lui Stelvio exact în versiunea asta, consumul mediu REAL fiind - deloc surprinzător - de aproape 10 l/100 km.

    Mult mai surprinzătoare - pentru mine cel puțin - e însă acccelerația semi-tancului Alfa, măsurată efectiv de la 0-100 km/h - 5,6 s, superioară cifrei oficial comunicate!
    ...Iar de reprize ce să mai zic? Doar 1,7 s de la 40 la 70 km/h și 3,9 s de la 80-120...
    5 0
  • LindsayArErs
    http://handbagdeals.us/ toncabeadlopomnels What is generic Klonopin?
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru