Drivetest Suzuki Swift

4.2
Suzuki Swift zoom
de Bogdan Mirică
Marti, 02.04.2024
Valori japoneze

Suzuki Swift a fost introdus în forma pe care o știm cu toții în anul 2004. Până atunci, numele a mai fost folosit în anii '80 pentru alte modele din Japonia. Identitatea sa europeană se conturează, așadar, în urmă cu 20 de ani, atunci când devine și un concurent important în segmentul subcompact, acolo unde îl așteptau deja Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Renault Clio și Mazda2.

Chiar dacă a ajuns ceva mai târziu la petrecere, Suzuki Swift a recuperat rapid, fiind vândut pe un total de 169 de piețe. Pare mult? Imaginați-vă că brandul se vinde în peste 200 de piețe la nivel mondial.

În cei 20 de ani de activitate, Swift a reușit să își atragă peste 9 milioane de clienți, o cifră impresionantă pentru un outsider. Sunt multe elemente care au ajutat la atingerea acestei borne, multe dintre ele fiind acum regăsite și pe a patra generație, pe care am testat-o recent, la Bordeaux, în Franța.

Dar până intrăm în disecția completă a mașinii, haideți să urmărim și clipul de prezentare al noului Swift.

PREZENTAREA MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O

 

  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Noul Swift nu are nevoie de prea multe artificii. Promite o rețetă simplă, pe care știe să o livreze cel mai bine. Așa se face că sub capotă avem o singură opțiune de motorizare, adică un agregat pe benzină, de 1.2 litri, aspirat, care poate oferi 86 de cai putere.

Cuplul motor e de modă veche. Nu e foarte generos și e livrat târziu, caracteristic unui motor aspirat. Vorbim despre 111 Nm, disponibili pe la 4800 de rotații. Așadar, pe hârtie, nimic impresionant. Cu toate acestea, trebuie să nu uităm faptul că vorbim despre o mașină foarte ușoară.

Chiar și cu un nou arsenal de sisteme de siguranță, japonezii au reușit să mențină masa totală sub o tonă. Indiferent de ce versiune alegi. Și, apropo de versiuni, trebuie să vă spun că, deși Swift poate fi comandat cu un singur motor, există altfel de opțiuni: o cutie CVT și... tracțiune integrală. Da, încă puteți alege un Swift 4x4.

Eu am avut de partea mea versiunea de bază, adică o cutie manuală cu 5 rapoarte. Are o etajare scurtă pentru primele două trepte și destul de lungă pentru treptele 4 și 5. Cel mai plăcut raport de exploatare rămâne al treilea, pe care îl și recomand pentru depășiri pe drumuri naționale.

Resursele sunt bune, iar Swift se dovedește o mașină fâșneață în oraș și pe drumurile naționale. Pe autostradă, motorul aspirat își arată limitele și gâfâie dacă îi ceri acte de bravură.

Cât privește insonorizarea habitaclului, motorul pe benzină este prezent la datorie, cu tot cu sunet, după vreo 3000 de rotații. Însă, e un sunet de motor aspirat, care e plăcut.

Aș vrea să fac o mențiune legată și de postul de conducere: deși totul a fost gândit pentru a ușura sarcinile șoferului și pentru a fi accesibil, cele trei pedale, pe versiunea cu transmisie manuală, sunt destul de mici și apropiate. Dacă ai picioarele mari, s-ar putea să apeși în același timp pe frână și accelerație.

 

 

Consum

Chiar dacă vorbim despre un motor de mici dimensiuni și de o mașină ușoară, tot se fac eforturi pentru a reduce consumul. Pentru asta, intervine sistemul mild-hybrid, la 12V, pe care l-au pregătit japonezii pe toate versiunile. Are un mic motor de 3 cai putere și 60 de Nm, care susține în fazele de accelerare. Sistemul mild-hybrid ajută la recuperarea energiei și înmagazinarea ei în bateria litiu-ion.

Cum se oglindesc aceste eforturi în cifre? În jurul orașului Bordeaux, care nu ne-a pregătit trafic infernal, consumul a fost de 6.7 litri/100 de km. În afara orașului, valoarea a scăzut aproape de 5 litri/100 de km.

În fișa oficială, Suzuki Swift vrea să ne demonstreze că motoarele aspirate încă pot fi economice. Spun asta, pentru că valoarea medie de consum este de numai 4.4 litri. Dacă ne uităm în segment, vedem că o Skoda Fabia de 80 de cai putere promite 5.4 litri/100 de km. Rivalul Dacia Sandero promite 4.8 litri/100 de km. 

Performanţe

Am spus despre Swift că este un model care se mișcă bine cu resursele motorului de 1.2 litri. Însă nu ar trebui să ne îmbătăm cu apă rece. Japonezul nu e o mașină de performanță, așa că accelerația era valori la limita decenței: 12.5 secunde până la 100 de km/h și 11.9 secunde, dacă alegeți cutia CVT.

Viteza maximă este de 166 de km/h, suficient pentru o mașină din acest segment.

Skoda Fabia accelerează de la 0 la 100 de km/h în 15.7 secunde. Dacia Sandero promite un sprint în 11.7 secunde, dar are un motor de 90 de cai putere, cu turbo.

Interior

Suzuki Swift s-a poziționat mereu ca o alegere accesibilă în segmentul subcompact. Tocmai de aceea nu veți găsi artificii estetice exagerate. Pe echiparea de top GLX o să găsești o inserție de culoare albă la nivelul planșei de bord și al portierelor.

Oriunde pui mâna o să găsești plastic tare și neprietenos, cu o textură banală. Este compromisul cu care trebuie să te obișnuiești. Însă, finisajele sunt bune pentru că, în fond, vorbim despre meticulozitate japoneză.

În vreme ce alți constructori s-au grăbit spre digitalizare excesivă, Suzuki a decis să rămână la o ergonomie simplă, care te ajută să operezi și cu ochii închiși comenzile climatizării sau de pe volan. Deh, miracolul butoanelor.

Pe locurile din spate, accesul este favorizat de o deschidere amplă a portierelor. De asemenea, spațiul oferit la nivelul picioarelor și al capului, chiar și pentru pasageri adulți, este neobișnuit de mare pentru acest segment. Însă, când vine vorba despre portbagaj, există rivali ceva mai generoși.

Swift oferă 265 de litri, mai puțin chiar și decât Dacia Spring (270 de litri). Toyota Yaris, Renault Clio și Mazda2 Hybrid sunt și ele mai generoase cu spațiul din portbagaj.

Când vine vorba despre antifonare, Swift are anumite lacune. Am alergat mașina pe o serie de drumuri de țară din zona Bordeaux și am resimțit un zgomot de rulare pregnant.

 

 

Preţ de achiziţie

Suzuki nu a anunțat încă prețurile noului Swift pentru piața din România. Însă, nu va trece prea mult timp până când vom vedea cum se poziționează, pentru că mașina va ajunge pe străzile din România în luna mai a acestui an.

Potrivit primelor speculații, prețul de pornire al mașinii ar putea crește cu aproximativ 1000 de euro, tocmai din cauza introducerii noului pachet obligatoriu de sisteme de siguranță. În orice caz, Swift va continua să fie una dintre cele mai accesibile alternative din segmentul subcompact.

Siguranţă

Noul Swift trebuia să se alinieze cerințelor impuse de Uniunea Europeană atunci când vine vorba de siguranță. Prin urmare, pachetul de tehnologii de asistență a devenit acum mult mai generos.

Vorbim despre un pilot automat adaptiv, despre un asistent de menținere a benzii, de comutare automată a fazei lungi, de frânare automată în situații de urgență, de un sistem de monitorizare a atenției șoferului și a unghiului mort, precum și de un sistem de recunoaștere a semnelor de circulație.

Ţinută de drum

Noua generație Suzuki Swift a primit o serie de îmbunătățiri importante la nivelul ținutei de drum, însă, tu, ca simplu utilizator, nu le vei sesiza decât în situații izolate. Aceste îmbunătățiri au legătură cu comportamentul mașinii în viraje, unde vei obține o traiectorie mai bună.

O atenție deosebită a fost acordată și ruliului, care a fost estompat destul de bine. Mașina nu se înclină prea mult pe viraje și te implică dacă vrei să iei taurul de coarne. E drept, nu ai resurse suficiente pentru a crește nivelul adrenalinei, însă te poți simți sportiv dacă ai o succesiune de viraje foarte strânse.

Direcția, deși are o cursă lungă, e destul de fidelă cu transmiterea feedback-ului. Și dacă tot suntem la direcție, merită menționată raza de bracaj record, care te ajută incredibil în orașele aglomerate.

Așa cum vă spuneam și mai devreme, Suzuki Swift încă mai poate fi comandat cu un sistem de tracțiune integrală, denumit AllGrip. Acesta nu este permanent. Intervine atunci când detectează o pierdere a aderenței pe puntea față și transmite prin intermediul unui ambreiaj resurse către puntea spate.

Va fi util dacă ajungeți cu Swift pe drumuri acoperite de zăpadă. Va fi utilă și garda la sol de 14 centimetri (11 centimetri pe versiunile standard). Și uite așa s-ar putea să dai lecții de aderență și acces unor SUV-uri mici care nu au auzit de 4x4.

 

Vizibilitate

Japonezii au studiat foarte bine poziția la volan și au înlesnit vizibilitatea. Chiar și vizibilitatea în momente dificile, cum ar fi o depășire. Implicit asta a fost studiată cu atenție. Așa se face că avem o suprafață vitrată bună și o lunetă bine proporționată. Oglinzile laterale sunt și ele potrivite pentru dimensiunile mașinii.

Bineînțeles, ca orice mașină contemporană, Suzuki Swift beneficiază de senzori de parcare față și spate și de o cameră de marșarier. Calitatea imaginii oferită de această cameră este destul de slabă.

Tehnologie

Dacă vrei să îți aduci aminte de cum arăta o mașină cu instrumentar de bord analog, acum, într-o epocă a ecranelor mari, atunci poate că ar trebui să arunci o privire la Swift.

În spatele volanului ai două ceasuri clasice, completate de un computer de bord color, ușor de operat cu ajutorul comenzilor de pe volan. În centrul planșei de bord, Suzuki a instalat acum un ecran mai mare, de 9 inch, nu de 6, ca pe vechiul model.

Acesta are un meniu simplist, un simț tactil decent și o întârziere a procesorului. Va trebui să ai puțină răbdare cu acest sistem. Pe lista de dotări o să găsești scaune încălzite, faruri cu LED, camera de marșarier și accesul fără cheie.

Design

Noul Suzuki Swift vine cu o evoluție a designului, deci nu avem schimbări radicale pe modelul de 3.9 metri lungime. Partea frontală este caracterizată de un set de faruri generoase, cu o semnătură LED sub forma literei L. Posteriorul este și el caracterizat de stopurile cu LED sub forma literei C.

Caroseria poate fi vopsită în 9 culori, dintre care două sunt complet noi: galben Cool și albastru Frontier. Pe acesta din urmă îl puteți vedea și pe mașina pe care am testat-o eu, fiind o culoare aparte, aplicată după un proces special, menit să sugereze culorile cerului și a mării.

Nu ne-a placut

  • Calitatea materialelor
  • Cuplul motor

Ultimele teste

Comentarii (4)

  • dopdecada
    O mașină mai mult decentă, de oraș, old school în sensul bun, care în varianta 4x4 manuală e chiar fun de condus.
    7 1
  • @dopdecada
    chiar ca old school, mai ales cand vine vorba de motor pe benzina aspirat, cutie cu 5 trepte si echipare denumita GLX. imi da asa un vibe de cielo din anii 95-97.

    subiectiv, designul masinutei nu ma atrage in vreun fel deosebit, mai mult imi placeau iteratiile anterioare, dar, dpdv tehnic, ar trebui sa se dovedeasca fiabila, ca orice suzuki, de altfel.
    5 0
  • Comparația privind consumul mediu ar fi trebuit făcută cu Sandero SCE 65 cp, nu cu varianta turbo.
    De văzut prețul, probabil în jurul a 15.000
    3 0
  • asa cum au zis si ante-comentatorii mei, masina mi se pare demodata tare. Rusinos sa lansezi asa ceva in 2024. Dar sa nu uitam ca masina asta e adresata in mod special pentru piata indiana, si mai putin europeana, asa ca pentru indieni o fi buna.
    2 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru