Drivetest BMW X5 (2013-2018)

Hibrid Plug-In (40e) 313CP 4x4 Aut8
BMW X5 (2013-2018) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 03.05.2016
Evoluție în liniște

În urmă cu fix șase ani, spuneam că ideea lansării unui SUV hibrid cu sute de cai putere pentru a oferi o alternativă ecologică în gamă este sinonimă cu salvarea pădurilor ecuatoriale prin plantarea unei ghinde în ghiveciul de acasă. Testam pe atunci BMW X6 Active Hybrid, un pseudohibrid de 485 de cai putere, care mergea electric doar doi kilometri.

A fost nevoie de șase ani pentru ca un nou SUV hibrid BMW să poată fi alimentat la priză și să ruleze electric pe o distanță care să-l facă pretabil la o navetă urbană. BMW X5 xDrive40e ne dovedește că tehnologia evoluează, iar SUV-urile care merg ”pe mutește” nu mai sunt atât de rare.

BMW X5 (2013-2018)
Hibrid Plug-In (40e) 313CP 4x4 Aut8

  • Pret de pornire 68.880 €
  • Pret model testat 98.669 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Ca în cazul oricărui model hibrid, trebuie să acordăm o atenție deosebită arhitecturii de sub capotă și modului în care sunt țesute ițele eficienței.

În cazul noului X5 hibrid, BMW a scos din mânecă unul dintre așii cu patru cilindri, aruncați în joc de când a apărut era downsizing-ului. Este vorba despre unitatea pe benzină de 2.0 litri, cu 245 de cai putere și 350 de Nm. Ei i-a fost asociată un agregat electric, ceva mai generos în resurse, comparativ cu vechiul motor de care beneficia X6 Active Hybrid. De această dată, germanii folosesc o unitate de 113 cai putere și 250 de Nm. 250 de Nm care pot fi livrați instant și care ajută mult la dinamica generală.

Legate de o transmisie automată cu opt rapoarte, cele două motoare oferă 313 cai putere și un cuplu motor de 450 de Nm. Având în vedere că vorbim despre un constructor care își binecuvânta SUV-urile cu un cuplu motor de 700 sau chiar 800 de Nm, valoarea de care dispune hibridul ar putea părea uneori modestă. Poate de aceea explozia pe care o aștepți de obicei de la un asemenea model, întârzie să apară. Iar dinamica nu se apropie de cea a unui diesel, mult mai opulent la acest capitol.

Cu toate acestea, cei 450 de Nm sunt suficienți pentru o rulare decentă, fără excese și fără pretenții de sportivitate. Ca de altfel întregul bagaj de putere, resimțit la potențial maxim atunci când selectați modul de rulare Sport și puneți transmisia în aceeași treaptă. În această situație ambele motoare își dau mâna pentru a te ajuta să realizezi o depășire dificilă sau să pleci ceva mai tare de pe loc.

Pentru cei profani, noul X5 40e nu va rula altfel decât celelalte versiuni ale SUV-ului. Asta pentru că tranziția dintre modul electric și cel pe benzină se face pe nesimțite. Ca și alternarea rapoartelor.

Pentru clienții care nu vor să își complice existența cu diferitele moduri de funcționare ale modului hibrid și preferă comoditatea modului Auto eDrive, X5 40e va porni și va pleca de pe loc în modul electric (dacă există suficientă baterie). Când depășiți viteza de 70 de km/h sau dacă apăsați ceva mai tare pedala de accelerație, unitatea pe benzină se alătură pe nesimțite.

Pentru cei care nu vor ca timpul petrecut în X5 40e să fie guvernat de un sistem automat, funcția de gestionare al rulării hibride mai are două moduri: Max eDrive și Save. Acestea două, precum și cel de mai devreme, Auto eDrive, pot fi selectate de pe butonul eDrive, apărut și el pe consola centrală.

După cum o sugerează și numele, Max eDrive stoarce toată energia din baterie și nu permite motorului pe benzină să pornească. Acesta tace mâlc până când bateria se descarcă complet. În modul Max eDrive, X5 hibrid poate rula cu o viteză de până la 120 de km/h. Sentimentul pe care îl ai atunci când rulezi cu 120 de km/h pe mutește este fantastică. Păcat că ea nu ține foarte mult.

Modul Save se adresează celor care vor să păstreze bateria pentru o eventuală rulare urbană. Să spunem că plecați de la Brașov către București și vreți să păstrați energia din baterie pentru o rulare pur electrică în traficul aglomerat din capitală. În plus, rularea în modul Sport poate încărca bateria 100%. Asta în caz că ați uitat să o băgați în priză cu o seară înainte.

Consum

Când vine vorba despre consum, BMW X5 xDrive40e promite cifre fantasmagorice, greu de imaginat pentru cineva care nu este familiarizat cu fenomenul. Fișa tehnică anunță o valoare mixtă de 3.4 litri/100 de kilometri.

Aici ar trebui aplicată o steluță, pentru că acest consum depinde în mare măsură de încărcarea bateriei. Câtă vreme sunt pline cele 96 de celule ale bateriei litiu-ion, amplasată în portbagaj, nu veți ajunge la un consum compus din două cifre.

Utilizarea corectă a hibridului vă poate aduce aproape de această valoare care mă trimite cu gândul la dieselurile modelelor din clasa mică.

Cu o capacitate de 9.3 kWh, bateria poate fi încărcată în trei ore și 50 de minute, când utilizați o priză normal (230V și 10 A). Dacă mai cheltuiți ceva bani și pe o stație de încărcare rapidă (un Wallbox cu 230V și 16A), care se monteză în garajul vostru de acasă, durata de încărcare se scurtează și ajunge la două ore și 45 de minute.

Energia din baterie ar trebui să ajungă pentru 31 de kilometri parcurși doar în mod electric. În realitate, autonomia este ceva mai mică și oscilează între 20 și 25 de kilometri. Dacă alegeți să rulați cu viteza maximă de 120 de km/h, doar în mod electric, autonomia scade și mai mult. Drept exemplu, cu 120 de km/h și 18% energie în baterie am reușit să parcurgem doi kilometri.

Să vorbim acum și despre cei care vor utiliza X5 40e fără a apela prea des la priză. O rulare extraurbană, cu mici exagerări, vă aduce un consum de 11 litri/100 de kilometri. Pentru mediul urban, valoarea crește proporțional cu traficul și invers proporțional cu energia din baterie.

Să ne uităm și în curtea celorlalți producători premium care au lansat versiuni hibride, mai puternice sau egale cu BMW X5 xDrive40e. Spre exemplu, Porsche Cayenne S E-Hybrid, care vine cu un bagaj de resurse impresionant, 416 cai putere, promite un consum, pe foaie, de 3.4 litri/100 de km. Culmea, identic cu cel al BMW-ului. La fel de bine stă și Mercedes GLE500e, care consumă 3.5 litri/100 de km, deși are 442 de cai putere.

Campion la consum, cel puțin pe hârtie, Volvo XC90 T8, promite un incredibil 2.4 litri/100 de km, dar de asta ne-am convins în testul dedicat. Codașul comparației este noul Lexus RX450h, cu un consum mediu de 5.2 litri/100 de km.

Performanţe

Din fericire, SUV-urile hibride au un mare avantaj: nu fac compromisuri în materie de performanțe. Prin urmare, inginerii BMW au căutat să facă din X5 xDrive40e un SUV atletic, chiar dacă a luat în greutate câteva kilograme. Un fel de Ronaldo cu burtă, care nu și-a piedut pofta de goluri.

Prin urmare, noul X5 xDrive40e poate accelera de la 0 la 100 de km/h în 6.8 secunde, un timp bun pentru o mașină care cântărește 2.3 tone. Ceilalți rivali din segment au fost ceva mai lacomi la capitolul resurse, iar cei aproape 100 de cai putere în plus se oglindesc perfect în rubrica Performanțe a fișei lor tehnice.

Nu e de mirare că un Cayenne S E-Hybrid poate atinge 100 de km/h în 5.9 secunde, un Mercedes GLE500e în 5.3 secunde și un Volvo XC90 T8 Hybrid în 5.6 secunde. Excepție face doar Lexus RX450h, care are nevoie de 7.7 secunde.

Socotelile stau la fel și când vine vorba despre viteza maximă. Cei 210 km/h atinși de BMW X5 40e ajută doar dacă vrei să-l bați pe Lexus RX450h.

Interior

Dincolo de portieră descoperim un interior clasic, fără prea multe indicii că vorbim despre o versiune distinctă. Poate doar butonul eDrive să dea de gol ce se ascunde sub capotă. Și eventualele informații afișate în spatele volanului.

Avem aceeași grijă la detalii, cu finisaje specifice segmentului premium. Calitatea materialelor este una ridicată, plasticul moale fiind acompaniat de piele fină, cusături contrastante și inserții de aluminiu care amplifică senzația premium.

Spațiul interior este cât se poate de generos pentru cinci pasageri, cei de pe locurile din spate bucurându-se de suficient loc pentru picioare și la nivelul capului. Spațiul din portiere este decent, ca și cel din cotieră și de la nivelul suporturilor pentru pahare. Lipsește un spațiu pentru telefonul mobil, ceea ce înseamnă că va trebui să sacrificați unul dintre suporturile de pahare.

Portbagajul a primit pachetul de baterii litiu-ion, prin urmare a fost nevoie de compromisuri. Capacitatea acestuia scade de la 650 la 500 de litri. Comparat cu rivalii din segment, X5 40e este mai generos decât un Mercedes GLE 500e. Volvo XC90 hibrid, Lexus RX450h și Cayenne hibrid sunt ceva mai mari.

Preţ de achiziţie

La capitolul preț, SUV-urile premium sunt destul de solicitante. Dacă mai adăugăm la acestă ecuație și faptul că vorbim despre o versiune hibridă, valorile deja încep să urce vertiginos. E dovada că tehnologia hibridă nu este încă accesibilă tuturor, mai ales în acest segment, unde pretențiile sunt foarte înalte.

Actualul BMW X5 pleacă de la 55.000 de euro, însă versiunea hibridă X5 xDrive40e are o valoare de start de 69.000 de euro. Și cum nu se poate fără opționale, această valoare poate crește vertiginos până la 98.000 de euro, în cazul versiunii testate de noi.

Să aruncăm un ochi și la ceilalți rivali hibrizi, care sunt ceva mai generoși cu resursele de sub capotă, dar vor percepe costuri mai mari când vine vorba de achitarea unor taxe. Să nu uităm că hibridul BMW are un motor convențional cu o cilindree de numai 2.0 litri.

Așadar, un Volvo XC90 T8 Hybrid va avea un preț de pornire cu 10.000 de euro mai mare decât al SUV-ului bavarez, adică 78.500 de euro. Mercedes GLE 500e pare a fi ceva mai apropiat de rivalul său cu o etichetă de 74.500 de euro, iar Porsche Cayenne S E-Hybrid sare dincolo de orice limită a segmentului cu un start de la 90.500 de euro.

Cea mai accesibilă alternativă a segmentului rămâne, cum era și de așteptat, Lexus RX450h, care pleacă de la 62.000 de euro.

Siguranţă

Suntem în 2016 şi vorbim despre un SUV de aproape 100.000 de euro. Nu se aşteaptă nimeni ca X5 să fie clasificat cu mai puţin de 5 stele EuroNCAP. Ca idee, numărul de sisteme de siguranţă activă şi pasivă şi a celor de asistenţă trece de 20. Nici nu se putea altfel în acest segment, unde pretențiile sunt extrem de ridicate.

Lista de jucării pentru şofer, disponibile opţional (desigur) include un asistent la conducerea pe autostradă (tempomatul activ cu Stop&Go, capabil să oprească atunci când vede o maşină oprită în faţă şi să plece odată cu aceasta) şi alte artificii de acest gen.

Ştiu, îţi spui că n-ai nevoie, dar atunci când le vei experimenta o să te întrebi cum s-a putut conduce fără ele! Pe deasupra, în caz de accident, maşina sună singură la urgenţă.

Ţinută de drum

Ne-am obișnuit ca ținuta de drum a modelelor oferite de BMW să excite simțurile oricărui pasionat de automobile. Chiar și SUV-urile germanilor au fost privite ca un etalon la acest capitol, alături de Porsche Cayenne.

În cazul lui X5 40e, calificativele trebuie ușor revizuite. Asta pentru că repartizarea masei totale se face puțin diferit, iar kilogramele cresc. Și toate din cauza pachetului de baterii, poziționat în potbagaj, care aduce kilograme în plus, mai multă greutate pe axa spate și o inerție pe care o simți atunci când vrei să mergi ceva mai susținut.

Amplasarea bateriilor în portbagaj se simte și atunci când treci peste limitatoarele de viteză, pentru că posteriorul are un feeling ciudat, cu care nu erai obișnuit până acum.

Să ne înțelegem: nu vorbim despre o senzație de nesiguranță sau despre o ținută de drum care nu creează plăcere celui de la volan. Sunt doar detalii mărunte pe care utilizatorul de zi cu zi probabil nici nu le va resimți. Există trei moduri de rulare, Sport, Comfort și EcoPro, care vor modifica ușor lucrurile. Însă, chiar și în modul Sport, senzația despre care vorbeam mai devreme există.

Suspensia continuă să fie una premium, fără zgomote transmise în habitaclu, gata să înghită nemestecat orice crater apărut în asfalt. La viteză mare senzația de siguranță se păstrează și de multe ori uiți să te uiți la vitezometru și te lași purtat de val.

Pe secțiunile de drum virajat, X5 40e păstrează un spirit sportiv, menține bine aderența grație sistemului xDrive, însă nu poate estompa senzația pregnantă de ruliu. Direcția, extrem de precisă, oferă un feedback artificial, dar asta am lămurit-o încă din testele anterioare, cu versiunile convenționale ale modelului german. Avantajul ei este că în mediul urban este relativ ușor de manevrat.

Vizibilitate

BMW X5 este un SUV de dimensiuni mari. Asta însemană că poziția la volan este una înaltă, de la nivelul căreia poți observa cam tot ce se întâmplă în jurul tău. Oglinzile laterale sunt mari, luneta este și ea generoasă, iar suprafața vitrată este proporționată corect.

Ar putea apărea unele probleme la nivelul montanților: primul rând are o dimensiune ceva mai mare, iar montantul din mijloc este ușor deranjant.

Tehnologie

Lui BMW X5 nu i se poate reproșa mai nimic la capitolul tehnologie. Chiar dacă a fost lansat pe piață în urmă cu trei ani, iar tehnologia avansează într-un ritm nebun, X5 are o mulțime de sisteme care îl ajută să rămână contemporan.

Pe lângă detalii mărunte, cum sunt scaunele încălzite și ventilate, reglarea electrică a acestora, senzorii de lumină și ploaie, cele peste 20 de sisteme de siguranță amintite mai devreme, BMW X5 oferă câteva tehnologii despre care am stabilit deja că sunt etalon în segment.

Vorbim despre navigația 3D cu o redare extrem de fidelă a clădirilor, despre ușurința cu care poate fi operat sistemul iDrive și despre un Head-Up Display color și complet, care face uneori inutile instrumentele de bord din spatele volanului.

Design

Nu sunt foarte multe de spus nici în ceea ce privește designul. Publicul s-a obișnuit cu BMW X5, SUV-ul fiind considerat deja ca una dintre cele mai agreabile apariții din segment.

Designul său, chiar dacă trădează o uniformizare când este privit în ansamblul gamei, rămâne echilibrat, cu linii care se adresează unei mase mari de oameni. Impresia de masculinitate este bine subliniată și rămâne intactă chiar și în cazul versiunii hibride.

Singurul detaliu care te trimite cu gândul la o mașină ”altfel” este capacul bușonului electric, poziționat pe aripa stânga față. Este singura dovadă că acolo se cuplează un cablu menit să încarce bateria.

Nu ne-a placut

  • Inerție mare pe viraje
  • Prețul piperat
Date tehnice - BMW X5 (2013-2018) Hibrid Plug-In (40e) 313CP 4x4 Aut8
Motor electric
Putere CP
113
Cuplu Nm
250
Motor termic
Putere CP (rpm)
245 (5000)
Cuplu maxim Nm (rpm)
350 (1250)
Tip motor
Linie
Cilindree cmc
1997
General
Combustibil
Benzina + electric
Lungime mm
4886
Viteza maxima km/h
210
Latime mm
1938
Acceleratie 0-100 km/h s
6.8
Inaltime mm
1762
Tractiune
integrala
Greutate kg
2305
Cutie viteze tip / trepte
A
Ampatament mm
2933
Nr. usi
5
Volum rezervor litri
85
Nr. locuri
5
Volum portbagaj litri
500
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre BMW X5 (2013-2018)

Ultimele teste

Comentarii (5)

  • Haha, 3.5 pe hartie si 11 litri in realitate!
    23 5
  • @Sam93
    11 in afara :-) Le-a fost rusine sa scrie cat consuma in oras.
    18 4
  • Octavian
    Este vorba doar de imagine si nimic altceva.
    In ziua de azi daca nu ai in gama modele electrice si hybride te excluzi din lista producatorilor importanti.
    Mai departe cifrele conteaza mai putin.
    8 0
  • rotila
    sigur ca da. cine nu are o astfel de masina nu face parte din elita societatii si este dispretuit dorobanti .
    1 0
  • hazard
    Consumul e de bun simt, zic si eu. Am o motocicleta care consuma 10l/100km in oras :))
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru