Detalii incendiare despre scandalul Renault

De Daniel Popescu
Publicat Joi, 10.09.2009
Nelson Piquet Jr. a dezvaluit ca echipa l-a instruit sa produca accidentul din Marele Premiu al statului Singapore din sezonul 2008, insa Renault sustine ca brazilianul a fost cel care a facut aceasta propunere.

Publicatia britanica Autosport a intrat in posesia unor documente incendiare legate de scandalul in care este implicata echipa Renault in ceea ce priveste Marele Premiu al statului Singapore din sezonul 2008.

Potrivit unor surse din incredere din cadrul FIA, punctul cheie al investigatiei demarate de forul mondial este o intalnire privata care a avut loc cu cateva ore inainte de cursa din Singapore intre Piquet Jr, seful Flavio Briatore si Pat Symonds, directorul departamentului de inginerie.

PIQUET: MI S-A CERUT SA COMIT ACCIDENTUL PENTRU A RAMANE LA RENAULT

Cei trei reprezentati ai echipei Renault au discutat in cadrul intalnirii despre tactica de cursa pentru Marele Premiu al statului Singapore, iar Piquet Jr. a oferit amanunte inedite despre natura conversatiilor. Astfel, potrivit sursele FIA, brazilianul a declarat ca Briatore si Symonds i-au cerut in mod expres sa provoace un accident in prima parte a cursei pentru a-l ajuta pe Fernando Alonso sa castige prima cursa pe timp de noapte din istoria Formulei 1. Pilotul sustine ca a acceptat aceasta propunere pentru ca nu avea locul asigurat in cadrul echipei pentru sezonul 2009, sugerand ca gestul sau urma sa fie recompensat cu prelungirea contractului pentru anul urmator.

Concret, Piquet sustine ca a avut o discutie intre patru ochi cu Symonds, in care britanicul i-a spus sa comita un accident in virajul 17 in turul 13 sau 14, la scurt timp dupa ce Alonso urma sa efectueze prima sa intrare la boxe. Motivul pentru care Renault a considerat ca virajul 17 este cel mai potrivit pentru un accident este acela ca in zona respectiva nu existau utilaje care sa ajute la remorcarea rapida a monoposturilor, astfel ca orice fel de accident garanta intrarea Safety Car-ului pe circuit.

Va reamintim ca Piquet Jr. a suferit un accident in turul 14 al cursei din Singapore, dupa ce a aparent a pierdut controlul volanului in virajul 17, provocand aparitia masinii de siguranta pe circuit si urcarea lui Alonso pe primul loc in clasament.

FIA a primit primele informatii despre acest caz de la Nelson Piquet, tatal lui Piquet Jr, care a oferit detalii pe 26 iulie, in ziua in care fiul sau concura la Hungaroring pentru ultima oara in postura de pilot al echipei Renault. Patru zile mai tarziu, Piquet Jr. a fost prezent la sediul central al FIA pentru a oferi propria versiune asupra evenimentelor, in timp ce comisarii de cursa de la Singapore au calatorit la Marele Premiu al Belgiei pentru a afla punctul de vedere al oficialilor Renault.

RENAULT: PIQUET JR. ESTE NEBUN, EL A VENIT CU PROPUNEREA

Briatore si Symonds si-au exprimat deja opiniile in acest caz prin intermediul unor comunicate trimise forului mondial, iar sursele FIA sustin ca cei doi au negat acuzatiile formulate de Piquet Jr. Publicatia italiana Autosprint a intrat in posesia declaratiilor exacte ale celor doi, in care Briatore il acuza pe Piquet Jr. ca nu era in toate mintile in ziua cursei.

"Am fost victima extorcarii familiei Piquet. Confirm intalnirea cu Piquet de duminica dimineata, dar niciodata nu am vorbit despre asa ceva. De asemenea, imi amintesc ca starea mintala a lui Piquet era foarte fragila in Singapore. Pe langa asta, exista inregistrari audio in care mi-am exprimat dezamagirea cand am vazut pe monitoare ca Piquet a avut un accident", a precizat oficialul italian.

Mai mult decat atat, Symonds sustine ca Piquet Jr.

a fost cel care a propus sa comita un accident in cursa de la Singapore. "Este adevarat, in timpul intalnirii de duminica cu Piquet s-a discutat despre intrarea deliberata a safety car-ului pe pista, dar propunerea a venit chiar din partea lui Piquet Jr. A fost doar o conversatie", a precizat Symonds.

TELEMETRIA CONFIRMA ACCIDENTUL DELIBERAT AL LUI PIQUET

Revista italiana a dezvaluit cateva detalii inedite si despre telemetria monopostului pilotat de Piquet in momentul accidentului. In virajul 17, acolo unde Piquet Jr. a avut accidentul, pneurile spate ale monopostului ar trebui in mod normal sa piarda aderenta la iesirea din viraj, motiv pentru care pilotul este nevoit sa ia piciorul de pe pedala de acceleratie. Cu toate acestea, in turul respectiv, Piquet Jr. a continuat sa accelereze chiar daca pneurile spate si-au pierdut aderenta.

Renault a refuzat sa comenteze oficial accidentul de la Singapore, insa FIA a convocat o adunare extraordinara a Consiliului Mondial pentru ziua de 21 septembrie. In cazul in care va fi gasita vinovata, Renault risca sa fie exclusa din Formula 1.

UPDATE: Comunicatul integral realizat de Nelson Piquet Jr in fata reprezentantilor FIA este disponibil in limba engleza aici.

Via | Autosport

Comentarii (25)

  • valeu...
    ....deci e complicata treaba. Dupa ce negau ca asa ceva este imposibil si nu s-a vorbit niciodata de asa ceva, acum revin si zic ca de fapt Piquet a vrut sa faca accidentul. Hai na? Deja incepe sa miroasa a eliminare Renault la anul.
    0 0
  • rusinos
    doar asa putea briatore sa cstige o cursa ... jenant
    eu cred ca miroase a eliminare de tot si amendoi mare mare
    0 0
  • RENAULT: PIQUET JR. ESTE NEBUN, EL A VENIT CU PROPUNEREA
    Cu aceasta afirmatie cei de la Renault, practic, confirma faptul ca acidentul a fost provocat, iar acum cele 2 parti, Renault pe de o parte si Piquet Jr. pe cealalta parte, incearca sa iasa basma curata din acest scandal, aruncand vina unul pe altul.
    0 0
  • incredibil...
    ce-a ajuns formula 1! istoria incepe insa mult in urma cu "accidentul" din calificari a lui michael schumacher, continua cu scandalul de spionaj mclaren-ferrari si se incheie (momentan) cu "accidentul lui piquet jr. De remarcat ca toate cazurile implica lichelele batrane ale formulei 1: schumacher/todt, ron dennis, flavio briatore!
    renault exclusa pe viata din formula 1, briatore bagat la parnaie! inconstientii dreaq!
    0 0
  • Jenant , foarte jenant , extrem de jenant
    Mda.....speechless...
    Nici Piquet Jr. nu este prea sanatos daca a fost de acord cu asta. Nu cred ca merita riscul pe care si l-a asumat , pentru inca un an de F1. Cat despre Briatore si Renault.....mare dezamagire...mare....in special Renault . De Briatore stiam ca e mai tembel si nu joaca cinstit in anumite cazuri , dar nici chiar asa.
    Pacat , mare pacat , pentru ca Renault este o echipa cu traditie in F1.

    PS: ctlmihai , unde esti maica sa vezi ce-am scris?
    0 0
  • Nasol
    mai sa fie... sincer la chestia asta nu ma asteptam. Renault mai mult ca sigur va fi exclusa pentru 2010, daca nu mai mult. Si uite asa incep sa cred ca la anul il avem pe Alonso la Ferrari 100%.
    Degeaba se scuza Ferrari dar sigur Santander il va sprijini pe Alonso sa cumpere locul lui Raikkonen.
    0 0
  • piquet
    nu cred ca piquet jr isi risca viata pentru un contract in formula 1 ......iar daca ar fi avut probleme cu capul cum sustin cei de la renault atunci nu ar fi fost trimis in cursa , din nefericire si aici se fac manevre ca in orice alt sport !!!!.....
    0 0
  • F1 din ce in ce mai plictisitoare
    E pacat ce au facut cei de la Renault, dar mai pacat parca este excluderea unui motorist din F1. Nu sunt de acord cu ce-au facut dar nici nu-mi place ca inca un furnizor de motoare sa paraseasca F1, chiar si pentru un an. Au plecat Honda, va pleca si BMW, echipa propietara Renault va fi exclusa probabil pentru un an si uite asa mai ramanem doar cu cateva echipe de top: McLarren/Mercedes, Ferrari si probabil Toyota daca nu cumva se va retrage si ia. In curand se pare ca se va ajunge la motorul unic dorit de catre conducerea F1, si probabil va deveni o competitie gen Formula BMW.
    0 0
  • Renault
    asa se intampla cand "mizeria" iese la suprafata, unii cred ca totul se poate controla/ascunde, uite ca nu-i asa.Pacat ca munca unei intregi echipe de tehnicieni se duce pe apa sambetei, nici nu vreau sa ma gandesc ce e in mintile lor acum,dar asta e o alta poveste.Sunt absolut convins ca vor fi scosi din F1.Singura necunoscuta este perioada..
    0 0
  • NeoGalaxy
    @Renault
    Fair play si regulamentar ar fie descalificati si din cursa din 2008, exclusa din acest campionat si o amenda ceva mai mica decat cea data McLaren-ului. Sunt eu fan Fernando dar asta ceva consider... penibil. Sunt totusi uimit ca numai Renault si McLaren au fost in stare de asemenea rusini ambele echipe, practic si-au mintit fanii, sponsorii si mai ales FIA numai... pentru niste puncte amarate. Oricum sezonul 2007 ramane o rusine pentru McLaren dar vad ca si 2008 vine repede din urma pentru Renaul.
    0 0
  • ctlnmihai
    Dpp
    Miss me? ..Sunt aici..oricum comentariile noastre din blog-ul cu pricina se refereau la Alonso nu la Renault..Parerea mea e ca daca Renault e gasita vinovata ar trebui invinovatit si Alonso ,ptr. ca el a fost singurul care a beneficiat de pe urma acestei curse. dar poate acesta ar da din nou vina pe echipa ca in 2007
    0 0
  • ctlnmihai
    NeoGalaxy
    las ca urmatorul scandal va fi la Ferrari...
    0 0
  • @ctlnmihai cu ei a iinceput !
    sa nu iutam ca primul accident, suspect si pedepsit de oficiali a fost cel al lui Schummi la Monaco, si era cu masina rosie! Acolo nu se poate pedepsi echipa ca frige !
    0 0
  • ctlnmihai
    wolful
    Sau in 1997 cand schumacher l-a scos de pe circuit pe Villeneuve la Jerez.. Schumi pedepsit ,Ferrari nu..
    0 0
  • NeoGalaxy
    @Wolful; @ctlnmihai
    Invata sa scrii mai intai si dupa aia posteaza ce doresti.

    @ctlnmihai: Asa si in 1997... stai sa inteleg... Ferrari i-au zis lui Schumi sa intre in Jacques? Eu imi aduc aminte ca acesta se apropia, pe interior si uite ca Schumi nu-l vede in oglinda si da sa intre in el. Cam ce treaba avea echipa Ferrari cu incidentul? Presupun ca exista vreo dovada nu de alta dar ce spui tu sunt prostii cu carul singura problema este ca nu ai nici o dovada. Mai naspa este ca nici acum nu te-ai prins de ce a fost interziu Beriliul in cazul celebru McLaren... cartea de fizica de clasa de XII-a ai citit-o vreodata?

    Iti zic eu asa ca rad de prostiile tale, Beriliul este un element toxic, care se poate inhala si produce niste distrugeri la nivel molecular in interiorul plamanilor. Practic este foarte toxic si se pare ca nu se poate trata. Evident nu ma asteptam sa stii dar asa ca fapt divers :)
    0 0
  • ctlnmihai
    NeoGalaxy
    Noroc cu tine care mai ridici nivelul de inteligenta pe automarket...
    0 0
  • ctlnmihai
    iti admiri si admir temeinicele cunostinte de f1:).Te invit sa postezi cat mai des si sa impartasesti cat mai mult senzatiile,opiniile,ideile pe care,se pare,le ai din belsug.
    0 0
  • erata
    "admir si respect.."
    0 0
  • ctlnmihai
    diesel08
    in comparatie cu altii . sunt insignifiant...
    0 0
  • ctlnmihai
    atunci comporta-te ca atare!
    0 0
  • ...
    rusine!!!
    0 0
  • @NeoGalaxy
    Si uite cum ineptiile tale continua! Ti-am zis ca sunt cu ochii pe tine! Iar faci pe desteptul si iar o dai in bara! Tu ai citit cartea de FIZICA???? Mai neo, Beriliu e element CHIMIC asa ca nu prea apare in cartea ta de fizica! Si pentru ca sa stii si tu cand vorbesti cu prietenii, Beriliul se foloseste in industria aeronautica, la nave spatiale, in industria audio Hi-Fi...deci nu prea e toxic...ci rezista foarte bine la uzura in conditii extreme!
    Capisci??? :)))
    0 0
  • Dacia in F1
    Renault va renunta la F1, dar mai este o speranta pt. ei ...... DACIA F1 Team...:))
    0 0
  • NeoGalaxy
    @mikahakkinen
    Prostia ma uimeste, nu de alta dar in afara de ctlnmihai care oricum nu stie decat sa-si arata ura pentru Ferrari, sunt si alti useri care isi dau cu parerea pe ceva la care se pricep. Beriliu se foloseste la 1000 de chestii, singura problema este ca praful de beriliu este foarte toxic. In cartea de fizica pentru anul XII, pe care nu l-ai facut niciodata, sunt explicate niste chestii foarte interesante despre structura lui cristalina si folosirea in procesele nucleare, ca catalist (stii macar ce inseamna tot ce am scris aici??). Chestii in care nu intru, pentru ca oricum nu le intelegi.

    In raportul facut de Comisia De Sanatate a Formulei 1, daca vrei un fel de baieti destepti care stiu mult mai multe ca noi, exact la asta se refereau. La faptul ca praful de Beriliu poate sa fie inhalat cand aceste motoare se produc. De aia a si fost interzis, nu de alta dar poti sa citesti chiar singur exact aceste idei pe net. (Incearca sa folosesti chestia aia numita Google... stii sa citesti nu? Intre 1999 si 2000, daca vrei se discuta mult de motoarele Ilmor care erau produse folosind si acest aliaj.

    Nu pot sa spun decat ca iti doresti sa citesti macar cat am citit eu pana acum. Stiu ca ignoranta este un defect dar se poate trata. Evident daca iti doresti asta.
    Uite un inceput interesant de studiu: http://en.wikipedia.org/wiki/Beryllium

    Si te rog, nu te mai chinui sa postezi aici, iti mai trebuie 2000000 de ani experienta ca sa intelegi cum sta treaba cu universul asta. Stai in cutia ta, vezi cat de mult te bucuri de ignoranta pe care o afisezi in fiecare post si vezi daca iti place asa cum esti. Si ia-te de mana cu ctlnmihai, zici ca sunteti gemeni.
    0 0
  • NeoGalaxy
    @Fani
    Referitor la interzicea motoarelor in 2000 daca vreti, toti puteti citi pe net cum sta treaba si Mercedes sa fie fericiti ca nu au fost dati afara din Formula 1 pentru folosirea unui aliaj interzis. Se pot gasi pe net tone de articole despre toxicitatea acestui aliaj in ciuda numeroaselor calitati pe care le are. Mai jos este chiar daca cantitatea de la care praful de Be devine toxic pentru tesutul uman, mai ales cel pulmonar.

    "Inhalation

    Beryllium is harmful if inhaled and the effects depend on period of exposure. If beryllium concentrations in air are high enough (greater than 100 µg/m³), an acute condition can result, called acute beryllium disease, which resembles pneumonia. Occupational and community air standards are effective in preventing most acute lung damage. Long-term beryllium exposure can increase the risk of developing lung cancer. The more common serious health problem from beryllium today is chronic beryllium disease (CBD), discussed below. It continues to occur in industries as diverse as metal recycling, dental laboratories, alloy manufacturing, nuclear weapons production and metal machine shops that work with alloys containing small amounts of beryllium. A 2008 report from the United States National Research Council said that worker exposure to beryllium should be kept "at the lowest feasible level," as the agency's research could not establish any safe level of exposure."

    @mikahakkinen: Nu stiu daca stii sa citesti intr-o limba straina, dar poti intreba un prieten care sa-ti explice inseamna randurile de mai sus din engleza, ma ofer si eu sa te ajut in a le intelege, daca doresti asa ceva.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru