După 3 săptămâni de pauză, Formula 1 a revenit pe meleagurile olandeze pentru Marele Premiu al Țărilor de Jos. Pe tărâmul lui Max Verstappen, Oscar Piastri a obținut o victorie crucială în lupta sa pentru titlul din acest an. Campionul mondial en-titre s-a mulțumit cu locul 2, însă cursa de la Zandvoort a marcat și primul podium pentru debutantul Isack Hadjar, după o performanță extraordinară.
PRIMĂ LINIE MCLAREN ÎN CALIFICĂRI
În calificările de sâmbătă, Oscar Piastri a obținut pole position, primul după cursa din Spania. La o diferență de numai 0.012 secunde pe locul 2 a venit Lando Norris. Max Verstappen s-a aliniat pe locul 3, în fața lui Isack Hadjar. Francezul de la Racing Bulls a avut cea mai bună performanță în calificări, în acest sezon.
Locul 5 a fost ocupat de George Russell, în fața lui Charles Leclerc. Lewis Hamilton a trebuit să se mulțumească doar cu locul 7, fostul campion mondial fiind urmat pe grilă de Liam Lawson, Carlos Sainz Jr, Fernando Alonso, Kimi Antonelli și Yuki Tsunoda.
VERSTAPPEN, APROAPE DE UN DEZASTRU ÎN PRIMUL TUR
Înaintea startului cursei, majoritatea piloților au ales să plece cu anvelopele de compoziție medie. Excepție de la această regulă au făcut piloții de la Red Bull. Atât Max Verstappen, cât și Yuki Tsunoda au ales să plece în cursă cu anvelopele cele mai moi, cu dungi roșii. Cvadruplul campion mondial a adotat această strategie în încercarea de a trece la start de cei doi piloți McLaren.
Lansarea a fost bună pentru Piastri și Norris, însă anvelopele mai aderente ale lui Verstappen l-au ajutat să fie pe picior de egalitate cu cei de la McLaren. În primul viraj, Verstappen a trecut de Norris și a încercat să facă același lucru și cu Piastri. Australianul s-a apărat de atacul pilotului de la Red Bull, însă de aici avea să înceapă un moment palpitant al cursei.
Olandezul a fost foarte aproape de a produce un dezastru în al doilea viraj după ce a ieșit în afara trasei ideale și a alunecat cu monopostul său pe o zonă nisipoasă. Verstappen s-a redresat rapid și a reușit să finalizeze depășirea asupra lui Norris pentru locul 2.
Mai în spate, Charles Leclerc a urcat pe locul 5 după o depășire asupra lui George Russell, în timp ce Alex Albon, plecat de pe locul 15, a câștigat 5 poziții în primul tur.
NORRIS REVINE ÎN FAȚA LUI VERSTAPPEN
Chiar dacă avea anvelope mai aderente, Max Verstappen trebuia să încerce să treacă cât mai repede de Piastri pentru ca strategia lui să funcționeze. În primele tururi, olandezul s-a menținut în raza DRS a pilotului de la McLaren, însă chiar și cu anvelopele mai moi, monopostul Red Bull nu reușea să țină pasul cu McLaren.
Foarte curând, anvelopele lui Verstappen începeau să piardă din performanță, lucru care i-a permis lui Norris să se apropie amenințător de olandez. Inevitabilul s-a produs în turul 9, atunci când Norris l-a depășit pe Verstappen pe exteriorul primului viraj. Acum, misiunea lui Norris era aceea de a recupera diferența față de Piastri.
La numai 3 tururi de la această manevră, Verstappen deja căzuse cu 5 secunde în spatele piloților de la McLaren, în timp ce Norris micșora și mai mult distanța dintre el și coechipierul său.
RISC DE PLOAIE
În tot acest timp se apropiau din ce în ce mai mulți nori negri deasupra circuitului Zandvoort. La începutul cursei, prognoza meteo oficială precizase că există șanse de ploaie în proporție de 60%. În cel de-al 15-lea tur, Piastri a raportat picături de apă pe casca sa, iar o ploaie foarte mică și-a făcut prezența pe circuit. Repriza de ploaie nu a fost de ajuns să umezească circuitul, astfel că nici nu s-a pus problema de a intra la boxe pentru anvelopele de ploaie.
Între timp, mai mulți piloți din plutonul de mijloc au efectuat primele opriri pentru anvelope noi.
Lance Stroll, Fernando Alonso, Yuki Tsunoda, Franco Colapinto și Nico Hulkenberg au trecut la boxe pentru pneuri hard noi.HAMILTON IESE ÎN DECOR
Pe circuit, Lewis Hamilton se ținea aproape de George Russell în lupta pentru locul 6. Între timp, Charles Leclerc a intrat la boxe pentru a schimba de pe anvelopele medium pe hard, însă strategia monegascului avea să fie compromisă imediat.
Lewis Hamilton a ieșit larg în cel de-al treilea viraj și a lovit zidul de protecție cu destulă forță pentru a rupe suspensia din dreapta față. Accidentul fostului campion mondial a dus la neutralizarea cursei cu Safety Car, iar asta a însemnat că toți piloții care nu opriseră aveau acum șansa să schimbe anvelopele fără să piardă mult timp.
Piloții McLaren au oprit împreună pentru câte un set nou de anvelope hard. Pentru Piastri, oprirea a fost fără incidente, însă în cazul lui Norris, oprirea a fost ceva mai lungă din cauza cricului din față, care nu a coborât la timp. Chiar și așa, cei doi au revenit pe pistă fără să piardă poziții. Și Verstappen a oprit în timpul Safety Car-ului, trecând de pe soft pe medium.
Ordinea în cursă după opririle la boxe a fost: Piastri, urmat de Norris, Verstappen, Hadjar, Russell, Lawson, Sainz și Albon. Charles Leclerc a căzut de pe locul 5 pe locul 9 după această serie de opriri.
CONTACT ÎNTRE SAINZ ȘI LAWSON LA RESTART
După 4 tururi în spatele Safety Car-ului, cursa a fost reluată cu un restart bun pentru Piastri și restul plutonului fruntaș. Un moment mai tensionat a avut loc între Carlos Sainz și Liam Lawson. Cei doi piloți, aflați în luptă pentru locul 6, s-au atins și s-au ales cu câte o pană și cu monoposturi avariate. Ambii piloți au reușit să ajungă înapoi la boxe și să revină în cursă, pe ultimele două locuri și deja depășiți cu un tur. Pentru acest incident, Sainz avea să primească o penalizare de 10 secunde, o decizie controversată din partea stewarzilor de cursă.
Între timp, înapoi în față, Piastri a reușit să se distanțeze de Norris, care la rândul său a pus mai multă distanță față de Verstappen. Bătălia pentru locul 4 era cea mai interesantă, între Hadjar și Russell. Cei doi s-au luptat pentru poziție, însă nu pentru foarte mult timp. Cursa a fost din nou neutralizată în turul 31, de această dată cu Safety Car Virtual, din cauza unei bucăți desprinse din monopostul lui Sainz.
LECLERC ÎL ÎMBRÂNCEȘTE PE RUSSELL
După două tururi la viteză redusă, cursa a fost din nou reluată. Imediat la restart, Charles Leclerc s-a apropiat de cutia de viteze a lui George Russell. Monegascul de la Ferrari a trecut de britanicul de la Mercedes cu o manevră robustă pentru locul 5. Cei doi s-au atins, iar Russell s-a ales cu avarii mai mari la monopostul său.
Din cauza acestui incident, Russell nu a mai putut ține pasul cu Leclerc. Iar dacă asta nu era de ajuns, britanicul era prins din urmă și de coechipierul său, Kimi Antonelli. Din această cauză, Mercedes i-a cerut lui Russell să se dea la o parte și să-l lase în față de pilotul italian în încercarea de a recupera față de Leclerc.
DUBLU ABANDON PENTRU FERRARI
Cu 21 de tururi rămase până la final, Leclerc nu a reușit să se apropie de Hadjar, aflat încă pe locul 4. Ferrari l-a chemat la boxe pe monegasc pentru a monta anvelopele cele mai moi. Leclerc a ieșit pe circuit foarte aproape de Kimi Antonelli, care a simțit oportunitatea de a urca o poziție. Italianul, însă, l-a acroșat pe Leclerc în același viraj în care Hamilton a ieșit în decor.
Leclerc a fost răsucit de către Antonelli și a lovit și zidul de protecție. Cu monopostul distrus, Ferrari s-a văzut în fața unui dublu abandon. Antonelli și-a avariat și el monopostul, însă el a reușit să ajungă înapoi la boxe și să revină pe circuit.
Incidentul dintre Leclerc și Antonelli a dus la o nouă neutralizare cu Safety Car.
Pentru acest incident, italianul avea să primească o penalizare de 10 secunde. Ulterior, Antonelli a primit o altă penalizare de 5 secunde pentru depășirea limitei de viteză pe linia boxelor. Piastri și Norris au oprit în timpul neutralizării, la fel și Verstappen, care a ales anvelope soft uzate pentru ultimele tururi.Safety Car-ul a intrat înapoi la boxe la finalul turului 57. Piastri a avut încă un restart bun, urmat de Norris, Verstappen, Hadjar și Russell în top 5.
ABANDON PENTRU NORRIS
Cu doar 8 tururi rămase, cursa părea că se va încheia cu o nouă dublă McLaren. Însă, în turul 65, Norris a raportat pe radio că iese fum din cockpit-ul său, rezultatul unui defect mecanic cu monopostul său McLaren. Britanicul nu a avut de ales și a trebuit să abandoneze cursa, lucru care a dus la a treia neutralizare cu Safety Car.
Abandonul lui Norris a fost câștigul lui Verstappen, care a urcat pe un nesperat loc 2. Însă, cel care a beneficiat cel mai mult de ghinionul britanicului a fost Isack Hadjar, care era acum la doar câteva tururi distanță de a obține primul său podium în Formula 1.
Cursa a fost reluată cu 4 tururi rămase, iar Verstappen simțea că o victorie este posibilă. Deși olandezul i-a suflat puternic în ceafa lui Piastri, australianul nu a putut fi depășit, chiar dacă avea anvelope mai puțin aderente, dar mai puțin uzate.
VICTORIE CRUCIALĂ PENTRU PIASTRI
La finalul celor 72 de tururi, Oscar Piastri și-a trecut în cont o nouă victorie în acest sezon și una care cântărește foarte mult în contextul luptei pentru titlu. Max Verstappen a încheiat pe locul 2, la doar 1.2 secunde în spatele lui Piastri, însă cele mai mari urări au fost pentru Isack Hadjar, care a obținut primul său podium în primul său sezon de Formula 1. Totodată, francezul de origine algeriană a bifat și primul podium pentru echipa Racing Bulls.
George Russell a încheiat pe locul 4, urmat de Alex Albon, care a terminat pe un remarcabil loc 5, având în vedere că el a plecat de pe locul 15. Și mai remarcabilă a fost performanța lui Oliver Bearman, care a plecat de pe linia boxelor și a încheiat pe locul 6. Urmează Lance Stroll pe locul 7 și Fernando Alonso pe locul 8. Clasamentul din puncte este completat de Yuki Tsunoda și Esteban Ocon.
În afara punctelor, Franco Colapinto a încheiat pe locul 11, urmat de Lawson, Sainz, Hulkenberg, Gabriel Bortoleto, Kimi Antonelli și Pierre Gasly. Cât despre piloții care au abandonat, Lewis Hamilton va avea o penalizare de 5 poziții pe grilă pentru cursa de la Monza din cauză că nu a încetinit suficient într-o zonă cu steag galben în turul de instalare înainte de cursă.
34 DE PUNCTE ÎNTRE PIASTRI ȘI NORRIS
Cu doar 9 curse rămase în acest sezon, Oscar Piastri are acum 309 puncte în clasamentul piloților și are un avans de 34 de puncte față de Lando Norris pe locul 2. Ca o comparație, înainte de Marele Premiu al Țărilor de Jos, diferența dintre Piastri și Norris era de numai 9 puncte. Max Verstappen rămâne pe locul 3, la 70 de puncte în spatele lui Norris și la 21 de puncte în fața lui Russell. Charles Leclerc și Lewis Hamilton pleacă de la Zandvoort fără puncte și rămân pe locurile 5 și 6.
În clasamentul constructorilor, McLaren se apropie de un nou titlu mondial, cu 584 de puncte adunate până acum. La mare distanță pe locul 2 este Ferrari, cu numai 260 de puncte, în timp ce locul 3 este ocupat de Mercedes, cu 248 de puncte. Red Bull rămâne pe locul 4, cu 214 puncte.
Nu este timp de pauză, deoarece urmează Marele Premiu al Italiei, care va avea loc la finalul acestei săptămâni. Cursa de casă a celor de la Ferrari, a doua din acest an, va avea loc în 7 septembrie.
via Formula 1
Va mai amintiti?
Kimi Antonelli este un terorist.
N-a fost de ajuns ca i-a distrus orice sansa la titlul mondial lui Verstappen inca din Austria, dar i-a pulverizat si lui Leclerc orice posibilitate la o clasare pe podium in Olanda, printr-o manevra care nicio legatura cu cele mai elementare norme de convietuire pe pistele de concurs.
Toto Wolff s-a hazardat cu acest copil, avand impresia ca, sub umbrela ocrotitoare Mercedes, poate oferi F1 cel mai prococe campion mondial.
Kimi Antonelli este prea firav mental, n-are inca acele repere elementare atat de necesare ce tin de dinamica, este un mincinos patologic in argumentatiile post curse, detine astfel toate elementele care-l fac deplin incompatibil cu F1.
Felicitari lui Hadjar. O cursa solida, dar o sesiune de calificari cu adevarat magistrala din partea francezului. Hadjar este un pretenent serios la titlul de Rookie of the year.
Alonso. Un colaps absolut. Dupa 15 curse din 24, ilustrul Fernando doarme dus in submediocritate, fiind surclasat pana si de Lance Stroll in clasamentul general.
Fernando, vaya con dios!
Pe Hamilton nici nu-l mai amintesc, este urcat pe catafalcul profesional inca din 2021.
Așadar curăță-ți degetul înainte să arăți cu el spre altul și scoate-ți bârna din ochiul tău înainte de a scoate așchia din ochiul altuia!