Topul ordinelor de echipă în Formula 1 din ultimii ani

De Daniel Popescu
Publicat Luni, 26.07.2010
Automarket vă prezintă o radiografie a ordinelor de echipă care au produs numeroase controverse în Formula 1 în ultimii ani.

Manipularea rezultatelor din Marele Premiu al Germaniei prin impunerea unor ordine de echipă este doar ultimul caz de acest tip în istoria Formulei 1.

Astfel de strategii au fost utilizate frecvent în cea mai importantă competiţie din lumea sporturilor cu motor cu scopul de a maximiza şansele unui anumit pilot în lupta pentru titlul mondial. De cele mai multe ori, ordinele de echipă au fost dictate spre finalul campionatului, însă au existat şi situaţii în care acestea au fost decise la boxe chiar în prima cursă a anului.

Istoria recentă a acestui gen de episoade a cunoscut două epoci fundamental diferite: până în 2002, ordinele de echipă erau perfect regulamentare şi erau dictate prin radio fără niciun fel de reţinere. După Marele Premiu al Austriei din 2002, ordinele de echipă au fost interzise prin regulament, forţând echipele să apeleze la un limbaj mai mult sau mai puţin codificat sau chiar să adopte strategii complexe în privinţa intrărilor la boxe.

Cel mai dramatic ordin de echipa rămâne însă cel din 2008, când Nelson Piquet Jr a provocat în mod deliberat un accident în Marele Premiu al statului Singapore, provocând unul dintre cele mai dăunătoare scandaluri din istoria modernă a competiţiei.

Automarket vă prezintă o scurtă incursiune în trecut pentru a vedea care au fost ordinele de echipă dictate în ultimii ani.

  • JEREZ 1997

David Coulthard este obligat de echipă să-i cedeze prima poziţie coechipierului său Mika Hakkinen.

  • AUSTRALIA 1998

Istoria de la Jerez din urmă cu un an se repetă în prima cursă a sezonului 1998.

Acelaşi David Coulthard este nevoit să îi facă loc lui Mika Hakkinen.

  • BELGIA 1998

Damon Hill trece primul linia de sosire în Marele Premiu al Belgiei după ce echipa Jordan i-a solicitat lui Ralf Schumacher să nu-şi atace coechipierul pentru a nu risca producerea unui incident.

  • AUSTRIA 2002

Ferrari îi ordonă lui Rubens Barrichello să îi permită lui Michael Schumacher să preia conducerea pentru a câştiga cursa. Iniţial, brazilianul refuza să respecte ordinele lui Ross Brawn, însă la insistenţele echipei cedează prima poziţie în ultimul tur pe linia de start-sosire. Modul în care Ferrari a operat strategia determină FIA să interzică ordinele de echipa în Formula 1.

  • MONACO 2007

McLaren îi interzice lui Lewis Hamilton să-l atace pe Fernando Alonso, pentru ca echipa britanică să obţină dubla în Principat

  • BRAZILIA 2007

Ferrari întârzie schimbul de pneuri şi realimetarea cu carburant pentru Felipe Massa pentru a-i permite lui Kimi Raikkonen să preia conducerea cursei şi, implicit, să câştige titlul mondial

  • GERMANIA 2008

În urma unei erori tactice din partea echipei, McLaren îi impune lui Heikki Kovalainen să-l lase pe Lewis Hamilton să treacă în faţa să pentru a câştiga cursa de la Hockenheim

  • SINGAPORE 2008

Renault îi cere lui Nelson Piquet Jr.

să producă un accident în mod deliberat pentru a provoca intrarea Safety Car-ului pe circuit şi a favoriza astfel victoria coechipierului său Fernando Alonso.

  • CHINA 2008

Ferrari îi solicită lui Kimi Raikkonen să-i cedeze a doua poziţie în cursa lui Felipe Massa, întrucât brazilianul avea mai multe şanse la titlul mondial.

  • GERMANIA 2010

Felipe Massa îi cedează poziţia de lider lui Fernando Alonso pentru că spaniolul este mai bine poziţionat în clasamentul general.

Comentarii (22)

  • Urat
    Urat ce se intampla dar asta a fost F1 mereu. Din pacate asa se pot castiga campionatele.
    9 2
  • Serban
    ordine de echipa
    Eu cred ca asa trebuia inceput articolul de pe blog, poate ca pozitiile nominalizate acolo ar fi fost altele, implicit intrebarea retorica. Deci cine da cu piatra primul?Bataliile le dau in primul rand echipele, asa ca, pilotii sunt subordonati acestora!
    8 1
  • @Daniel Popescu
    Canada 2005 lui Alonso i s-a spus sa-l depaseasca pe Fisi pt ca era mai rapid.
    10 2
  • Toti o apa si-un pamant
    Cine sa arunce cu piatra ... ?
    Da, Singapore 2008 le intrece pe toate. Si, bineinteles Spaniolas "nu stia nimic" ....
    8 5
  • inteligenta voastra
    daaaa
    la Singapore 2008 sint sigur ca si abandonul lui Kimi a fost aranjat de ALONSO si Renault, la fel si furtunul lui Felipe..o megaconspiratie mondiala, universala!Ce tare e Alonso asta!!!
    9 5
  • salutare
    Massa a avut acel incident nefericit din Ungaria,de anul trecut,iar acum cand era aproape de prima lui victorie si de relansarea unei cariere,echipa ii spune NU,mai stai la coada ca prioritar e Alonso!!!Ecea mai mare magarie pe care am vazut-o din 2002,incoace!Si atunci Ferrari i-a satisfacut ca[riciul lui Schumacher,de a fi pilotul ce a devenit cel mai rapid campion intr-un sezon!
    11 4
  • fakeru
    aus 1998
    In Australia 1998, David si Mika au avut o intelegere intre ei. Echipa nu a dat ordine!
    5 2
  • OK
    Cititi de cate ori apare FERRARi in acest top! Va multumesc!
    7 2
  • @inteligenta voastra
    inteligenta ta, daca ar fi cat de cat
    ti-ai da seama ca in loc de:
    "ce tare e Alonso asta"
    trebuie inlocuit cu
    "ce hot e Alonso asta !".
    Deci,
    cand e vorba de furt ordinar cuvantul potrivit e HOT nu tare. Asta in ciuda tendintei din Romanica. Inteles ?
    7 2
  • La FERRARI tot timpul au fost ordine de echipe,pe ei nu ii intereseaza spectacolul ii intereseaza bani pt. ca de aiai investesc milioane de euro ca sa cistige dar nu conteaza cum si trisind daca se poate.Eu chiar cred ca pe MASSA lau angajat acuma ca pilot nr 2 si cam asta a fost statutul lui la FERRARI.
    5 1
  • ROGER
    La ROGER ii dau dreptate. Dar totusi, personal, decat un pilot nr2 la o echipa de top, mai bine la o echipa de pe ultimele locuri (Hispania, Virgin, Lotus) dar liber.
    3 1
  • @fanii mclaren
    ui tata...pana in germania mclaren conducea cu 4 la 3...pe ferrari la ordine de echipa...si tot voi faceti gura...v-as ruga sa va vedeti lungul nasului
    3 4
  • Tot in Germania
    Care este diferenta intre schema dintre Kovalainen si Hamilton din 2008 si cea de la Ferrari de acum?
    3 3
  • @dmd alonso & fisichella
    in canada 2005 fisichella era primul iar alonso din pozitia a doua, cu caracterul sau..., tipa in casaca ca echipa sa-l dea la o parte pe fisichella din fata sa! atunci telemetria functiona si dinspre standuri catre masini...si...ca un facut masina lui giancarlo clacheaza, acesta intra la standuri, coboara din masiana, face un gest nervos cu mana catre mecanici ...iar pe circuit, cateva tururi mai tarziu alonso loveste zidul si abandoneaza (declarand apoi ca daca n-ar fi fost nervos, dupa lupta cu coechipierul, aceasta gresala n-ar fi avut loc)...si-am incalecat pe o sa, si uite asa in loc de o dubla in ordinea fisichella - alonso echipa renault nu a luat niciun punct! ha ha
    7 1
  • @catalinF1
    ...atunci kovalainen l-a lasat pe hamilton sa treaca iar acesta i-a depasit apoi pe circiut pe massa si piquet jr. si a castigat cursa, in timp ce kova nu a fost capabil sa faca acelasi lucru...
    2 2
  • McLaren
    Din ce vad aici campioana la ordine de echipa este McLaren si nu Ferrari , asa ca de ce isteria asta contra Ferrari ?
    3 1
  • impotenta mclaren
    razvanis, frustrarea e foarte mare la fanii mclaren, sa fie dominati in halul asta ciocolata n-a schitat nimic decat o impotenta lamentabila!
    3 0
  • ctlnmihai
    ordine de echipe
    Cred ca ar trebui luate in considerare cele dupa 2002 cand au fost practic interzise.. Cele mai grave ordine de echipa au fost in Brazilia 2007 cand s-a jucat cu titlul mondial pe masa si la Singapore .. De remarcat chiar daca in genul asta manevre e implicata si Mclaren ,predilectia ptr. obtinerea unor victorii prin acest mod a lui Alonso ... culmea e ca in 2007 s-a plans ca e favorizat Hamilton la Mclaren...
    1 1
  • Alonso
    @ctlnmihai
    Alonso se plangea in 2007 ca e favorizat Hamilton pentru a justifica cumva faptul ca un debutant e mai rapid decat campionul mondial.

    Si in acelasi timp cauta un scandal - pretextul perfect pentru a fugi din echipa, pentru a nu mai fi coechipierul lui Hamilton.

    Alonso poate sa cante orice.

    Problema este ca sunt destui dispusi sa inghita gogosile sale.
    1 3
  • @Alonso
    McLaren a gresit ca a reziliat contractul cu Alonso. Cea mai buna pedeapsa era sa-l pastreze la echipa unde era umilit de Hamilton. Adica exact de ce vroia sa scape Alonso. Iar daca tu Alonso vrei sa pleci neaparat, ia da si tu acolo ceva despagubiri.
    1 1
  • ctlnmihai
    Radu
    Alonso a vrut sa plece de la Mclaren deoarece si-a dat seama ca n-ar mai fi avut niciun rost sa stea la echipa pe care a dat-o in gat la FIA ..Mclaren i-a respectat dorinta si bine a facut..Dragoste cu sila nu se poate
    1 1
  • orice nas isi are nasul...schumacher declara in perioada de forma maxima ca este sigur ca undeva in lume exista un sofer de camion sau de taxi care este mai talentat decat el, dar acela nu a avut sansa sa ajunga in F1! asa si cu alonso, dar spre nesansa lui a dat de hamilton la McLaren! chiar sa presupunem ca ham ar fi fost favorizat, acest lucru nu s-a intamplat decat in a doua jumatate a sezonului, ori si in prima jumatate ham l-a batut pe alonso in multe curse si a fost adesea mai rapid in calificari! chiar si in spania hamilton a terminat in fata lui alonso!
    uluitor este ca alonso era atunci campionul ultimelor doua sezoane in timp ce hamilton era un debutant!
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru