Feedback

De peste 20 de ani în slujba siguranței: modelele BMW care de-a lungul timpului au îmbrăcat hainele de Safety Car

de Cornel Șocariciu
Marti, 05.05.2020
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
În 1999, BMW pregătea primul Safety Car dedicat campionatului de MotoGP. Colaborarea cu cel mai important campionat de motociclism continuă și astăzi, iar în cei peste 20 de ani, producătorul german a introdus unele dintre cele mai interesante mașini de siguranță. Totodată, BMW s-a implicat și în DTM, dar și în Formula E.

BMW este unul dintre producătorii care s-au implicat activ în motorsport, dar de-a lungul anilor, constructorul german a fost prezent la startul curselor și cu o serie de modele care au îmbrăcat hainele de Safety Car. De peste 20 de ani, BMW, prin divizia de performanță M, a pregătit unele dintre cele mai interesante mașini de siguranță gândite pentru o serie de campionate spectaculoase.

1999 a fost anul în care producătorul german a început colaborarea cu Dorna Sports, organizatorul MotoGP. Primul Safety Car (1999 - 2000) pe care fanii l-au putut admira alături de concurenții din MotoGP a fost Z3 M Coupe. Modelul constructorului german era echipat cu un motor aspirat de 3.2 litri cu șase cilindri capabil să livreze până la 325 de cai putere.

BMW Z3 M Coupe a fost "pensionat" înaintea sezonului din 2001, iar locul acestuia a fost luat de BMW Z8, un model echipat cu un V8 aspirat de 4.9 litri (aceeași motorizare era disponibilă și pe M5 E39).

Pentru că interesul publicului pentru competițiile sportive a fost în creștere, pe parcursul următoarelor două sezoane, alături de Z8 Safety Car, BMW a folosit și modelele M3 Coupe E46 Safety Car și M5 E39 Safety Car.

Sezonul din 2004 marchează introducerea în flota de mașini de siguranță a modelelor M6 Coupe (E63) și M5 (E60). Ambele modele erau echipate cu un motor V10 de 5.0 litri dezvoltat pe baza experienței mărcii în Formula 1. Până la finalul sezonului din 2006, flota de Safety Car-uri utilizată în MotoGP a fost completată de M3 E46 și de M3 CSL.

Anul 2007 a marcat reîntoarcerea unui model din gama Z. Proaspătul Z4 M Coupe a fost transformat în mașină de siguranță și a stat pe grila de start a MotoGP un singur sezon.

Sezoanele disputate între 2008 și 2010 au stat sub semnul SUV-urilor de performanță: X5 M și X6 M au fost transformate în Safety Cars, însă vedeta acelori ani a fost M3 Coupe (E92). 

Începând cu 2011, BMW Seria 1 M Coupe a preluat rolul de Safety Car, iar până la finalul sezonului din 2012, campionatul de MotoGP a mizat și pe serviciile modelelor M5 (F10) și M6 Coupe (F13).

În 2014, M4 Coupe a devenit liderul flotei de mașini de siguranță pe care BMW M a pus-o la dispoziție pentru Campionatul Mondial MotoGP.

Modelul utilizat era echipat cu un sistem de injecție de apă, iar această tehnologie a fost preluată ulterior de M4 GTS.

O altă prezență agilă pe circuitele din campionatul MotoGP a fost M2 Coupe (2016-2017), în timp ce noul M5 Competition a putut fi admirat începând cu 2018. Pentru sezonul desfășurat în 2019, divizia de performanță a introdus în MotoGP noul M8.

BMW s-a implicat și în Formula E, iar în primul sezon al competiției cu monoposturi electrice (2014-2015), i8 Coupe a avut rol de Safety Car. Ulterior, nemții au transformat și versiunea i8 Roadster în mașină de siguranță. În cazul versiunii cu plafon retractabil, nemții au optat pentru montarea unui parbriz mai scurt, au coborât centrul de greutate cu 15 mm comparativ cu modelul de serie, iar la interior a fost montat un roll bal omologat de FIA.

În Campionatul German de Turisme (DTM), BMW a avut pe grila de start două Safety Cars.

În 2014, M4 Coupe a avut rol de mașină de siguranță, în timp ce în sezoanele 2016-2019, M4 GTS a preluat această sarcină.

Mașinile de siguranță BMW au fost prezente și în cursa de 24 de ore de la Le Mans. În 2017, constructorul german a pus la dispoziție o flotă alcătuită din 26 de unități (de la diferitele mașini de siguranță utilizate în cursă până la mașini medicale și de extracție). Liderul acelei flote a fost M2 Coupe.

Anul trecut, BMW s-a implicat activ și în campionatul Romanian Endurance Series. În cadrul etapelor desfășurate în România, rolul de Safety Car a fost asigurat de BMW Seria 4 și de alte patru modele M Performance: M850i Coupe, M240i Cabrio, X2 M35i și Seria 1 M135i.

Comentarii (2)

  • Si eu care credem ca e vorba doar de imagine, bani grași si reclama
    0 0
  • Si nu producătorii s-au implicat activ ?
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru