FEATURE: 5 momente memorabile în Le Mans 2012

De Dragoș Băltățeanu
Publicat Luni, 18.06.2012
Cursa de 24 de ore la Le Mans a fost dominată de echipa Audi, dar nu a dus lipsă de momente memorabile. Iată cinci dintre cele mai importante momente ale cursei.

Cursa de 24 de ore de la Le Mans a ajuns la ediţia cu numărul 80. După ce anul trecut cei de la Audi au reuşit să ţină la respect maşinile Peugeot cu un singur prototip R18 rămas în cursă, în 2012 Audi avea un adversar nou. Peugeot s-a retras din cursele de anduranţă, dar a revenit Toyota. Constructorul japonez s-a asociat cu echipa lui Hugues de Chaunac, şeful Oreca, pentru a aduce în cursele de anduranţă prototipul TF030 Hybrid. La startul cursei de anduranţă, Toyota a venit cu două maşini. Au dovedit că sunt competitivi calificându-se pe locurile trei şi cinci ale grilei de start, dar cursa avea să se dovedească plină de ghinioane pentru Toyota. Cele două prototipuri nu aveau să prindă noaptea, primul dintre ele abandonând în urma unui accident spectaculos, iar al doilea cu probleme tehnice.

Audi au reuşit să domine, dar au avut şi ei partea lor de emoţii. Trei incidente serioase au adus maşinile Audi la boxe pentru reparaţii. Iată cinci dintre cele mai memorabile momente din Cursa de 24 de ore de la Le Mans.

1. Accidentul lui Romain Dumas - Audi R18 Ultra nr. 3

  • CÂND S-A ÎNTÂMPLAT? La cinci ore după startul cursei de la Le Mans, pilotul francez Romain Dumas era la volanul Audi-ului R18 Ultra cu numărul 3 de concurs. Toyota atacase deja primul loc al cursei, iar liderul se schimbase de mai multe ori între Audi şi Toyota. Audi-ul nr.3 era pe poziţia a treia în cursă când a fost jenat de un Porsche de la clasa GT în prima şicană a liniei drepte Hunaudières. Audi-ul s-a dus drept în bariera de protecţie, ca şi cum ar fi alunecat pe ulei, avariând destul de serios partea din afaţă şi suspensia dreapta faţă. Au urmat apoi câteva momente ciudate în care comisarul de traseu îi făcea semne lui Dumas să renunţe, iar acesta s-a dat jos din maşină şi, furios, a smuls partea din faţă a Audi-ului pentru a se putea întoarce la boxe. 
  • CARE AU FOST URMĂRILE? Dumas a reuşit să debaraseze maşina de partea frontală a caroseriei şi a reuşit să ajungă cu greu la standuri. Cu toate acestea, reparaţia a costat maşina nr. 3 cinci tururi. La final, maşina cu numărul 3 a terminat pe poziţia a cincea, cea mai slabă a "armatei" Audi.


2. Accident Anthony Davidson - Toyota TF030 Hybrid nr.8 cu Piergiuseppe Perazzini - Ferrari 458 Italia

  • CÂND S-A ÎNTÂMPLAT? Cel mai dramatic accident din ediţia cu numărul 80 a cursei de anduranţă de la Le Mans s-a petrecut tot în cincea oră de la start. Toyota cu numărul 8, pilotată de britanicul Anthony Davidson, se afla pe locul trei şi abia ieşise de la standuri. Britanicul avea să se găsească într-o poziţie dificilă la intrarea în virajul Mulsanne, imediat după linia dreaptă.
    Ant a intrat în depăşirea unui bolid Ferrari 458 Italia de la clasa GT. Acesta şi-a ţinut însă trasa, cele două maşini acroşându-se. Datorită vitezei mari, Toyota a decolat şi a aterizat violent înainte de a se izbi într-o barieră de cauciucuri. Pilotul italian Piergiuseppe Perazzini a ieşit din maşină fără probleme, în timp ce Davidson, deşi a ieşit singur din maşină, a trebuit să se întindă imediat datorită durerilor de spate. 
  • CARE AU FOST URMĂRILE? Transportat la centrul medical de la circuit şi apoi la spitalul din Le Mans, pilotul britanic a fost diagnosticat cu fractura vertebrelor T11 şi T12. Va avea nevoie de trei luni de recuperare pentru a reveni pe circuit. Cursa de la Le Mans a fost neutralizată pentru mai bine de o oră pentru a le permite comisarilor de traseu să repare bariera de pnenuri distrusă de cele două maşini. Maşina lui Davidson a fost prima dintre cele două aliniate la start de Toyota care a ieşit astfel din cursă.

Toyota a publicat un interviu cu Anthony Davidson la o zi după accidentul suferit de acesta.

Cum te simţi?
Am avut şi zile mai bune, am încă dureri în zona lombară. Am fost norocos, putea să fie mai rău. Am două vertebre fracturate, dar doctorii spun că îmi voi reveni în trei luni de zile. 

Ne poţi spune ce s-a întâmplat?
Tocmai depăşisem un Ferrari şi Corvette de la categoria Pro, am dat peste încă un Ferrari şi am crezut că este tot de la categoria profesioniştilor. Abia când am intrat în depăşire am observat stickerul care indică categoria amatorilor lipit pe Ferrari. Am depăşit, trecusem de apexul virajului şi am început să frânez când am simţit contactul în stânga spate.

Ne poţi descrie ce a urmat?
Maşina s-a răsucit instant, apoi a decolat. M-am simţit ca într-un avion fără control. Partea cea mai rea a fost impactul cu pământul. Am simţit un pumn în spate şi apoi am lovit barierele de siguranţă. Deja era în poziţie de siguranţă cu mâinile luate de pe volan şi cu ochii închişi.

Ce s-a întâmplat după ce maşina s-a oprit?
Am deschis ochii, eram conştient. Deşi mă durea spatele, îmi puteam mişca picioarele. Ştiu că ar fi trebuit să rămân în maşină, dar m-a cuprins un sentiment de panică şi claustrofobie şi a trebuit să ies. Durerea în spate a fost incredibil de puternică şi a trebuit să întind imediat pe maşină până au venit medicii.


3. Incidentul Nissan DeltaWing vs. Toyota TF030 nr.7 

  • CÂND S-A ÎNTÂMPLAT? Imediat după perioada de neutralizare de o oră cauzată de accidentul lui Davidson, a început o bătălie între două Audi-uri şi singurul prototip Toyota rămas în cursă.
    Audi-ul nr. 1 pilotat de Marcel Fassler se afla la conducerea cursei şi încerca să îşi facă loc printr-un grup de maşini întârziate urmat de Audi-ul nr.4, pilotat de Oliver Jarvis şi Toyota nr.7 cu Kazuki Nakajima la volan. În virajele Porsche, Nakajima a încercat să atace Audi-ul, dar a uitat că în lateral se afla prototipul experimental DeltaWing Nissan pilotat de Satoshi Motoyama. L-a aruncat pur şi simplu în afara pistei, avarind şi prototipul Toyota.
  • CARE AU FOST URMĂRILE? Prototipul experiemental dezvoltat de o echipă coordonată printre alţii de Michelin şi Nissan a fost nevoit să iasă din cursă după doar un sfert din timpul de 24 de ore. Nu se ştie dacă proiectul DeltaWing va mai continua, deoarece singura competiţie în care prototipul cu forme inedite poate să ruleze este cea de la Le Mans. Rămâne de văzut dacă proiectul va merge mai departe în altă formă. 

4. Încercările eroice ale lui Satoshi Motoyama de a reporni prototipul DeltaWing

  • CÂND S-A ÎNTÂMPLAT? Imediat după accidentul în urma căruia Nissan DeltaWing a lovit barierele de protecţie. Având maşina avariată, dar aproape de intrarea la boxe, pilotul japonez Satoshi Motoyama a încercat disperat să repornească prototipul experimental DeltaWing. Inginerii săi încercau să îl ajute din spatele gardului care desparte pista de tribune, dar, conform regulamentului, cât maşina nu este la boxe aceştia nu au dreptul să intervină direct. În ciuda eforturilor lui Motoyama, acesta nu a reuşit să pornească prototipul şi echipa DeltaWing Nissan a trebuit să se retragă.
  • CARE AU FOST URMĂRILE? Motoyama şi-a părăsit maşina în lacrimi după 90 de minute în care a încercat inutil resuscitarea conceptului. 

5. Accidentul lui Allan McNish - Audi E-Tron quattro Hybrid nr. 2

  • CÂND S-A ÎNTÂMPLAT? Ultimul incident major a fost cel care a decis învingătorul acestei curse. Cu două ore înainte de final, Audi-ul nr. 2 se afla la conducere, urmat îndeaproape de Audi-ul nr. 1 pilotat de Allan McNish. Acesta avea să comită o eroare de începător, care avea să scoată Audi-ul nr. 2 din lupta pentru victorie. Incidentul s-a petrecut în virajele Porsche la doar câteva minute după ce Marc Gene reuşise să lovească Audi-ul nr.3. 
  • CARE AU FOST URMĂRILE? Incidentul provocat de McNish avea să aducă Safety Car-ul pe traseu, iar reparaţiile au costat echipajul nr. 2 un tur şi victoria în cursa de 24h de la Le Mans 2012. 

Comentarii (3)

  • Cel mai mult mi-a parut rau de DeltaWing.
    Nesimtitul ala de Nakajima de la Toyota si-a batut joc si l-a durut fix in pix. Daca este la clasa cea mai tare nu inseamna ca esti buricul pamantului. La reluare se vede clar cat de mult ii pasa :(
    Un pic mai in colo a primit ce a meritat.
    2 0
  • RIP
    Nissan Deltawing este o ciudatenie, si este sortit esecului; avand rotile fata atat de apropiate, nu are aderenta in curbe
    1 3
  • nakajima a tras dreapta peste Nissan ca un taximetrist bucurestean, iar diferenta de mase a vehiculelor si-a spus cuvantul. Deltawing a ricosat drept in parapet iar Toyota si-a vazut de drum de parca nu s-ar fi intamplat nimic. Doar ca parca a fost cumva invers: intai Nissan-ul a fost scos de Toyota si abia ulterior a fost scoasa Toyota din cursa de catre accidentul cu Ferrari-ul.
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru