Mentalism pe două roţi

de Sebastian Toma
Marti, 14.05.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Chris Pfeiffer a vizitat din nou România pentru a da startul sezonului moto, ocazie cu care ne-a oferit o nouă mostră de măiestrie pe două roţi. Un reportaj de Sebastian Toma.

Esential 43 de ani a împlinit Chris Pfeiffer în 2013.
90 de ani de existenţă aniversează BMW Motorrad în acelaşi an.
15 ani avea Chris Pfeiffer când a devenit campionul Germaniei la motocross, clasa de juniori.
Motocicletele nu sunt cel mai popular mijloc de transport în România, iar motocicliştii nu sunt văzuţi foarte bine în ţara noastră. "Statisticile sunt împotriva ta", îmi spunea un coleg după ce mi-am cumpărat motocicleta, încercând să-mi sugereze că pot să mor pe două roţi din cauza traficului haotic din România. Importatorii de motociclete nu o duc nici ei foarte bine, vehiculele recreaţionale comercializate de aceştia fiind dificil de vândut într-o ţară unde te poţi bucura de ele mai puţin de şase luni pe an, iar piaţa auto, axată mai mult pe latura practică, este aproape moartă.

Cei de la BMW Motorrad, divizia de motociclete a producătorului bavarez, nu au fost de aceeaşi părere, aşa că a decis să investească bani într-un eveniment numit BMW Motorrad Party. Pe lângă faptul că era prima ediţie a unui festival dedicat motocicletelor, acesta vine în acelaşi an în care nemţii împlinesc 90 de ani de existenţă. Le-am aplaudat curajul de a organiza un eveniment din scurt într-un loc mai puţin accesibil cu motocicleta şi am pornit la drum. Tot cu motocicleta. Pe drum, în timp ce mă feream de şoferii neatenţi care uitau de regula cu banda dublă continuă, număram clipele până când voi vedea "surpriza specială" cu Chris Pfeiffer pregătită de BMW Motorrad.

Pe lângă teste pe teren accidentat cu motocicletele din gama GS de la BMW şi cu motocicletele din gama Husqvarna, evenimentul a marcat o cascadorie specială, realizată de doi atleţi Red Bull. Vorbim despre Alexandru Nicolau, campion mondial la paraşutismul la punct fix şi Chris Pfeiffer, cascador BMW şi Red Bull. Pentru mulţi, cele două nume nu înseamnă prea multe, dar întâlnirea dintre cei doi a surprins pe toată lumea.

CINE ESTE CHRIS PFEIFFER?

Chris Pfeiffer este multiplu campion mondial de stunt-ride. Practic, este un specialist în cascadorii cu motocicleta. Are 20 de ani de experienţă în acest domeniu, pe lângă anii în care concura în cursele de motocross (obţinând şi titlul de campion naţional la juniori în Germania anului 1985). Pfeiffer este un atlet Red Bull, ceea ce îi asigură prezenţa în faţa unui public numeros la diverse evenimente dedicate celor pasionaţi de maşini, motociclete şi elementele conexe acestora. Pe lângă experienţa sa efectivă, Pfeiffer are patru titluri de campion mondial (2003, 2007- indoor streetbike freestyle world championship, 2008, 2009). Odată cu aceste titluri şi cu experienţa care vine în câteva ore de antrenament pe zi, în fiecare zi, Pfeiffer este mai abil cu motocicleta decât un chirurg cu bisturiul.

În timpul spectacolului, simt că am 28 de ani. Înainte şi după, am altă vârstă.

Chris Pfeiffer
Cvadruplu campion mondial stunt-ride
Pe Chris Pfeiffer l-am văzut prima dată "pe viu" în BMW Welt, unde se plimba cu un Husqvarna pe scări, printre vizitatorii entuziasmaţi. A făcut un wheelie trecând pe lângă mine pe o pasarelă, iar de atunci am rămas fascinat de abilităţile sale. Anul trecut, Pfeiffer a venit la Mall Băneasa, unde a făcut un spectacol de zile mari. Atunci l-am văzut pentru prima dată în acţiune alături de F800R-ul său. În weekend-ul trecut, la Zărneşti, am retrăit, în mai multe forme, toate senzaţiile pe care le-am experimentat prima dată când l-am văzut pe Pfeiffer.

Abilitatea cu care manevrează motocicleta, încrederea în manevrele sale şi stilul său exuberant te fac să urmăreşti cu sufletul la gură fiecare mişcare, de parcă ai fi hipnotizat. Când îţi face apoi semn că nu te aude, vei aplauda şi vei ţipa fără să realizezi ce se întâmplă. Jumătate de oră mai târziu, Pfeiffer e transpirat, cauciucurile motocicletei sale sunt distruse, iar tu nu mai ai voce, dar eşti încă fermecat.

Chiar dacă nu eşti un pasionat al motocicletelor sau chiar al sporturilor cu motor, trebuie să mergi să-l vezi, măcar odată, pe Chris Pfeiffer. Pentru că o asemenea demonstraţie de talent merită urmărită indiferent de obiectul muncii. E ca şi cum ai fi un sceptic înfocat şi te-ai uita la un spectacol cu magie, la care participă unul dintre cei mai buni magicieni ai planetei. Îi crezi sau nu, te vei uita până la capăt. Dar la Pfeiffer nu-i niciun fel de magie. Motocicleta e reală, el e adevărat 100% şi nu face niciun trucaj. E un fel de Ken Block al lumii moto, dar fără mai multe duble pentru un stunt şi fără câteva zeci de camere GoPro în jurul lui.

PUNCTUL CULMINANT: O SURPRIZĂ MARCA RED BULL

Austriecii de la Red Bull ştiu să organizeze un spectacol, indiferent de circumstanţe şi de necesităţi.

Chris Pfeiffer, un showman înnăscut, nu poate nici el să refuze o ocazie de spectacol, aşa că a lipsit doar o scânteie plasată în locul potrivit, pentru a aprinde cele două elemente incendiare. Vorbim acum despre Alexandru Nicolau, campion mondial paraşutism la punct fix şi atlet Red Bull. Ei bine, Alexandru s-a urcat într-un elicopter, aparatul de zbor a survolat terenul care era asfaltat special pentru demonstraţiile lui Chris şi a sărit. A sărit dintr-un elicopter de la aproximativ 3.000 metri înălţime. Iniţial, nu vedeam nimic, ca apoi să vedem un punct alb care se măreşte în drumul său inevitabil spre sol. S-a deschis paraşuta şi au început manevrele de aterizare. În tot acest timp, Chris Pfeiffer făcea fel şi fel de scamatorii cu motocicleta în spaţiul dedicat spectacolului său.

Ce urma să se întâmple? Alexandru Nicolau se apropia elegant spre centrul terenului, iar Chris Pfeiffer ambala motorul în celălalt capăt. Înainte ca paraşutistul să aterizeze, Pfeiffer era deja în plin demaraj şi accelera înspre el. Cu eleganţa unui expert, Nicolau aterizează uşor, ca pe o pernă de aer, iar Chris Pfeiffer îl întâmpină cum numai el ştie: cu un stoppie de mare precizie. Spre deosebire de stoppie-urile pe care le face de obicei, în faţa unor domnişoare atrăgătoare, Pfeiffer nu se dorea pupat de Nicolau, aşa că a luat o mână de pe ghidon şi a bătut palma cu acesta exact în momentul în care Nicolau a aterizat.


Am încercat şi un mic instantaneu al momentului cheie. În şase ani de când am telefon mobil cu cameră foto, asta este cea mai reuşită imagine pe care am făcut-o.

Apoi, Pfeiffer şi-a continuat spectacolele în aplauzele cu care este de mult obişnuit. Câteva zeci de minute mai tâziu, aveam ocazia să discut cu cei doi atleţi, în cadrul unei mici reuniuni într-o atmosferă prietenească. Pfeiffer nu este la primul stunt cu alt sportiv, reuşind să dea mâna cu Claudiu David în 2012, pe ploaie, în timp ce amândoi se aflau în derapaj - David cu BMW M5, iar Pfeiffer cu F800R. Pilotul Claudiu David, actual instructor BMW M Fahrer Training, ne-a relatat că respectiva cascadorie a fost realizată pe moment, fără niciun fel de exerciţiu, cei doi făcând cunoştinţă cu doar câteva minute înainte de stunt-ul respectiv. Cascadoria de la Zărneşti pare să fi fost realizată cu aceleaşi premize, repetiţiile nemaifiind necesare având în vedere experienţa celor doi atleţi implicaţi.

VIAŢA LUI PFEIFFER ÎN CÂTEVA CUVINTE

Chris Pfeiffer s-a născut pe 20 aprilie 1970, în Schonghau, Germania. Tatăl său era un motociclist cu renume în competiţii, iar micul Chis avea deja motocicletă la vârsta de cinci ani. În 1980, Chris Pfeiffer a câştigat prima sa cursă de trial, urmând să obţină 300 de trofee în zece ani de motocross. Anul 1985 îi aduce titlul de campion al Germaniei la juniori. Tot la vârsta de 15 ani, Pfeiffer visa să devină campion mondial de motocross, obiectiv ce părea viabil având în vedere că tocmai obţinuse un titlu care spunea că-i cel mai bun din ţară la treaba asta. Din joacă în joacă, Pfeiffer a început să exerseze diverse cascadorii moto, în principal prin parcări. Câţiva ani mai târziu, neamţul începea să participe la stuntshow-uri.

Urmareste Automarket
De atunci şi până acum, Pfeiffer a adăugat în viaţa sa o căsnicie, trei copii şi unsprezece fracturi, dintre care una singură a avut loc pe asfalt, în timp ce încerca să-şi doboare propriul record Guinness: o săritură fără rampă peste 33 de persoane aşezate una lângă alta. Însă, fără experienţa sa din motocross, cascadoriile i-ar fi provocat mult mai multe accidentări, recunoaşte Pfeiffer.

În 2012, Pfeiffer a fost plecat de acasă preţ de 190 de zile, destul de mult pentru un familist trecut de 40 de ani, după cum recunoaşte chiar el. A făcut peste 90 de spectacole, dar a lipsit de acasă doar în weekend-uri, ca să poată petrece timpul cu familia în timpul săptămânii. Lui Pfeiffer îi este cel mai dor de prietenii cu care se vedea în weekend-uri, întâlnirile cu aceştia fiind aprope imposibile acum. Însă Pfeiffer iubeşte spectacolul şi trăieşte pentru aceste cascadorii, mărturisind că vrea să facă spectacole până la sfârşitul vieţii sale.

La urma urmei, spectacolele îl întineresc, spune Pfeiffer: ”În timpul spectacolului, simt că am 28 de ani. Înainte şi după spectacol, am altă vârstă”, ne explică Pfeiffer bucuros.

MOTOCICLETA LUI PFEIFFER

Date tehnice BMW F800R
  • Combustibil Benzină
  • Motor / cilindri L2
  • Cilindree cmc 798
  • Putere (CP) 86
  • Cuplu (Nm) 86
  • Cutie viteze 6, secvenţială
  • Lungime (mm) 2.145
  • Latime (mm) 905
  • Inaltime (mm) 1.160
  • Greutate (kg) 199
  • Ampatament (mm) 1.520
  • Rezervor (litri) 16
Pfeiffer a început să facă scamatorii cu motocicleta în parcări goale şi a tot încercat diverse manevre ca să-şi perfecţioneze stilul de mers şi controlul motocicletei. Între timp, a folosit mai multe motociclete, evoluând în trecut pe un Ducati Monster pregătit de competiţie. Acum, Chris Pfeiffer pilotează un BMW F800R modificat pentru stunt. Versiunea standard a motocicletei are un motor de 798 cmc cu doi cilindri care dezvoltă 86 CP şi 86 Nm şi are o masă de 199 kilograme atunci când este gata de drum. Motocicleta condusă de Pfeiffer renunţă însă la far şi la ceasurile de bord, lăsând ghidonul liber, dar vine cu o serie de noutăţi. Frâna spate are comandă dublă, cea de-a doua manetă fiind amplasată pe ghidon, pe partea stângă, deasupra manetei de ambreiaj. Acceleraţia poate fi comandată şi dintr-un comutator special, montat tot pe parte stângă, care permite menţinerea unei turaţii constante fără atingere. Cele mai multe modificări vin la nivelul caroseriei, fiind montată o şa specială şi mai multe suporturi pentru picioare, pentru ca Pfeiffer să poată echilibra motocicleta în cadrul unor trick-uri.

A doua zi după spectacol, după un spectacol de artificii surpriză şi un concert Robin and The Backstabbers, am avut ocazia să-i ating motocicleta lui Pfeiffer împreună cu câţiva colegi pasionaţi de fenomenul moto. Am fost surprinşi de setările suspensiei, furca faţă fiind foarte moale, în timp ce frânele au o precizie remarcabilă şi o cursă scurtă, la fel ca în cazul acceleraţiei. Modificările aplicate motocicletei sunt realizate cu o măiestrie de invidiat, niciuna dintre ele neavând un aspect care să trădeze faptul că nu provine din fabrică. Însă, BMW Motorrad a făcut ceva special pentru Pfeiffer şi fanii săi - o versiune de serie a lui F800R care imită culorile motocicletei lui Pfeiffer şi poartă semnătura sa, F800R Pfeiffer Edition (foto). Fiindcă vorbim despre ceva cu adevărat special, au fost făcute doar 68 de bucăţi.


Cât despre cei care doresc să devină cascadori moto, Pfeiffer spune că nu este un sport atât de scump precum pare. Tot ce îţi trebuie, pe lângă echipamentul de protecţie de calitate, este o motocicletă special pregătită. Cât timp nu faci burnout-uri, anvelopele vor rezista multe ore de funcţionare. Pfeiffer spune că, pe piaţă de motociclete pentru stunt-ride, Kawasaki Ninja 636 se dovedeşte a fi foarte căutat, modelul fiind echipat cu o motorizare rezistentă la numeroase abuzuri specifice regimului de stunt-ride, în timp ce preţul său este accesibil, mai ales dacă se optează pentru o motocicletă care a fost lovită în trecut. Modificările ulterioare implică un wheelie-bar, un crashbar pentru motor, un kit de lanţ special şi o serie de suporţi pentru a asigura sprijinul riderului în cadrul unor manevre.

VIDEO | Red Bull

Comentarii (4)

  • superb articolul, felicitari!
    18 0
  • Vasilica
    "cat baga la ora?"
    Si e fiabila ca e BMW?
    Daca nu spui cuvintele astea in manelarica esti un prost se pare!!!
    7 7
  • haramantola
    superb spectacolul si organizarea Bmw Motorrad ....am fost surprins sa nu vad nici un maieu ,nici o geaca de piele cu cap de mort , nici un tatuat ,un beat sau cineva sa strige sau sa ambaleze motocicleta ,interesant !! ....multumit si de oferta motocicletelor puse la dispozitie pt testare .......am apreciat stropirea drumului de acces in padure sa nu fie praf ......exemplara organizare .....Felicitari BMW
    13 0
  • Multumiri Automarket!
    Merci @haramantola! Pentru comentariul pozitiv.

    Cu siguranta Zarnestiul nu este un etalon al civilizatiei si modernismului, dar nici groapa de gunoi in care multora de pe-aici le place sa il balaceasca :)

    Cat despre reportaj, chiar daca nu sunt un pasionat al motociclismului, totusi nu poti sa ramai indiferent dupa ce citesti randurile de mai sus. Cu atat mai putin atunci cand ai ocazia sa vezi astfel de spectacole live.
    10 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru