Feedback

Parcul auto national în 2019: peste 78% dintre mașinile înmatriculate au mai mult de 10 ani vechime

de Daniel Popescu, Foto: Dreamstime.com
Duminica, 07.06.2020
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Peste 78% dintre cele aproximativ 8.74 de milioane de vehicule aflate în circulație în România în 2019 au o vechime de peste 10 ani, potrivit datelor Institutului Național de Statistică.

Institutul Național de Statistică (INS) a publicat la sfârșitul acestei săptămâni datele preliminare cu privire la parcul auto national în 2019.

Sursa citată menționează că pe teritoriul României se aflau în circulație la sfârșitul anului trecut 8.749.390 de vehicule, dintre care 78% se aflau în posesia persoanelor fizice, iar restul în posesia persoanelor juridice. De asemenea, 78.6% din numărul total de vehicule aflate în circulație au o vechime mai mare de 10 ani.

Pentru moment, INS nu a publicat însă și datele complete cu privire la ponderea mașinilor pe alte grupe de vârstă.

În schimb, INS afirmă că 52.6% dintre autoturisme utilizează motoare pe benzină, în timp ce 46.8% au motoare diesel.

În acest context, doar 0.6% dintre vehicule folosesc un sistem de propulsie alternativ, iar în această categorie sunt incluse atât mașinile electrie și hibride, cât și cele care folosesc gaz petrolier lichefiat (GPL), gaz natural sau alte surse.

Deloc surprinzător, în cazul camioanelor ponderea motoarelor diesel este foarte ridicată, de 88%.

Parcul auto national a crescut semnificativ comparativ cu anul 2018, când în țara noastră erau înmatriculate 6.45 milioane de vehicule, dintre care 5.12 milioane aveau o vechime mai mare de 10 ani.

Via Agerpes

Comentarii (22)

  • Din nou, știrile de genul ăsta îți dau impresia că mașinile peste 10 ani sunt ceva rău. Dacă e bine întreținută, atunci sunt ok. Eu am un VW Fox de 12 ani pe benzină care e foarte bine întreținut și are doar 147.000 km. Am avut și o mașină mai nouă, cea mai recentă de doar 5 ani și jumătate, dar cu vreo 500.000 km, filtru de particule scos (nu eu l-am scos) și alte probleme. Deci nu vechimea e problema, ci modul în care mașina e întreținută.

    Pe de altă parte, mulți oameni nu-și permit mai mult. Vreți cumva să ne îndatorăm la bănci ca să dăm bine la statistici? Momentan îmi caut o altă mașină și îmi permit doar ceva din 2010-2012. Și nu am de gând să-mi fac credit pentru o mașină. Am avut credit la mașină în trecut și a fost un calvar până l-am închis.
    27 2
  • inexorabil
    Vrednic de apreciat modul cum pune problema @Moldovean. Iar atitudinea lui ar trebui imitată de un popor întreg.

    S-a creat un adevărat mit (de fapt, s-a încetăţenit o mistificare!) în jurul “rablelor” aduse cu predilecţie din Germania. Unele dintre ele pot fi interpretate, într-adevăr, ca pericole tehnice (ar fi şi jenant, şi absurd să nu recunoaştem), dar tendinţa de generalizare a unor cazuri izolate caracterizează, în mod previzibil, secta eco.

    Culmea emfazei este că indivizi ca şi noi (sub raportul posibilităţilor financiare) ne recomandă să ne “vedem lungul nasului” sau să ne “întindem cât ne este plapuma”, adică să împăcăm şi capra, şi varza – în traducere liberă: să vizăm maşini noi (“nepoluante”) şi, totodată, ieftine, “soluţiile ideale” indicând Dacia sau maşini “de unică folosinţă” de prin China sau India.

    Am pomenit de culmea emfazei – acum să ne referim la culmea tupeului: cel mai probabil, mulţi dintre aceşti “binevoitori” se închină lui Zeus Electricus şi, în schimb, în viaţa de zi cu zi se trambalează tot cu…”cazane nemţeşti”, că doar nu-i cunoaşte nimeni de pe AM, având, deci, câştig de cauză principiul ancestral “hoţul neprins este negustor cinstit” (eventual eco-moralizator şi guru al “noilor vremuri”).
    11 16
  • Andrei
    Bravo voua baieti ca va intretineti masinile. Din pacate insa, realitate e ca majoritatea covarsitoare a celor care isi cumpara masini mai vechi de 10 ani, deci care au doar 2000-4000 de euro de dat pe o masina, si aia stransi cu chiu cu vai, nu au bani sa o intretina corespunzator. Iar intretinere corespunzatoare este aceea in care pui pe masina piese de calitate echivalenta cu cea a producatorului. Daca tu cumperi un Golf 5/6 care a venit din fabrica cu pneuri Michelin dar tu pe urma nu ai bani sa dai 400 lei pe ele, si pui niste no name-uri chinezesti sau mai rau, niste gume second hand, masina aia nu mai opreste in 40 de metri cat oprea cand era noua, ci probabil in 50. Aia nu e masina intretinuta. Si nu trebuie sa ma credeti pe cuvant. Luati o parcare aleatorie din Bucuresti si uitati-va la pneurile masinilor. Puteti vedea marca/modelul/data fabricatiei. Pot sa fac pariu cu voi ca nu veti gasi nici macar 10% din masinile mai vechi de 10 ani cu cauciucuri de marca buna (Michelin/Bridgestone/Continental etc) cu un dot mai recent de 2-3 ani. Iar asta e doar ce e vizibil. Mai departe, dumnezeu cu mila.

    Deci da, poate sunt exceptii, dar ele nu vin decat sa confirme regula: majoritatea masinilor mai vechi de 10 ani sunt niste rable pentru ca proprietarii nu-si permit sa le intrtina. Daca isi permiteau, atunci se puteau arunca la o masina (mai) noua.
    19 3
  • Elvira
    Nu vad care e problema ca 78% din parcul auto are peste 10 ani vechime. Suntem aici (si nu trebuie considerat un lucru rau) deoarece asta e nivelul de trai si venituri pe care il avem. Atat ne permitem, atat avem. Mai e un factor, romanii sunt mai oportunisti si achizitioneaza masini care nu au o vechime mare dar le-a scazut pretul la jumate; in plus, cred ca durata de utilizare ca e mai mare la noi.
    12 7
  • mircea badea
    pneuri sh sunt foarte bune daca iei de firma si cu atentie. in ro iei niste cc sh si esti cel mai istet si cu bani.
    2 20
  • inexorabil
    @Elvira, m-ai surprins în mod…plăcut, aşa că nu te puteam priva de votul cuvenit. Aşadar, poţi să fii rezonabilă…dacă vrei! Mi-aş dori să rămâi pe aceeaşi linie a reflecţiei rodnice. Şi, chiar dacă ai miza pe “tehnologii nepoluante” (este dreptul tău şi natural, şi constituţional!), important este să nu-i blamezi/stigmatizezi pe “duşmanii e-poporului”, adică să nu depăşeşti perimetrul propriei tale opţiuni/pasiuni. Ba încă ar conta şi mai mult să înţelegi esenţialmente scopul real al febrilităţii cu care EMOL caută să impună “autonomele” într-un mod eminamente artificial.
    7 9
  • Iar din cei 78% cu peste 10 ani vechime cred ca mai mult de jumatate au de fapt peste 12-13-15 ani si peste, iar cei 22%, masini sub 10 ani, cred ca sunt acoperiti preponderent de catre parcul auto al firmelor, de stat sau particulare.
    7 1
  • @ Andrei

    Anumite masini noi au pneuri din fabrica ieftine, gen Dacia, de obicei sunt echipate cu all season, care sunt proaste atat vara cat si iarna, deci daca tii la siguranta oricum trebuie sa-ti cumperi alte doua seturi, vara/iarna, dar cati fac asta ?
    10 10
  • @dan_grc In Romania nu exista livrari de masini noi echipate cu anvelope all season. Aceste anvelope nu sunt asimilate total de RAR si sunt si mai scumpe decat cele dedicate. De obicei in apropierea iernii masinile se livreaza cu anvelope de iarna iar in apropierea primaverii cu anvelope de vara, iar de multe ori exista promotii.Este normal ca pe gama Dacia sa se monteze anvelope in raport cu pretul total al masinii. Doar n-o sa monteze nu-stiu-ce marca de anvelopa cu 500 de euro bucata...
    10 2
  • Surpriza secolului! Mai interesant este care este istoria acestor mașini. Mă bucur că oamenii din România devin mai conștienți și încep să utilizeze servicii de verificare vin precum carvertical. Aceasta este o modalitate de a preveni ca toate automobilele de fier vechi să ajungă pe piața noastră.
    4 2
  • Doamne ajuta! La mai multi ani!! Asta inseamna ca sunt bine construite si bine intretinute.......Care e urmatorul studiu? "Ne ingrijoreaza ca oamenii traiesc mai mult de 80 ani" ???
    4 8
  • Romanii isi cumpara SH-uri nu pentru ca sunt saraci ci pentru ca ei sunt destepti si stiu ca masinile mai vechi de 10 ani sunt mai bune decat astea noi.

    Fraierii sunt doar cei ce isi cumpara d'alea noi direct din reprezentanta.

    Cei smecheri ii lasa pe vestici sa le cumpere, sa le foloseasca si cele mai bune ne raman noua, romanilor.

    Sic!

    PS evident ca la fel ca acum 10 ani, peste alti 10, acest comentariu va fi la fel de...actual.
    14 6
  • O Dacia Duster 4x4 a fost livrată fimei unde lucram acum 6 ani cu anvelope all season Continental CrossContact, lucru constatat personal.
    Iar prejudecățile despre anvelopele all season ar trebui să nu fie aruncate aici cu titlu de dovezi ci ar trebui ținute ca păreri personale greșite.
    Da, la solicitări extreme, comparate cu anvelopele dedicate, sunt inferioare, corect. Da, probabil 2 seturi all season au durată de viață mai mică în comparație cu câte un set alternat vară-iarnă.
    Dar cine e capabil să scoată capul din nisipul utilizării personale poate să realizeze că în condiții de utilizare ceva mai diverse all season reprezintă compromisul cel mai bun, fiind incomparabil mai bune pe pietriș, pământ sau pe asfalt ud și deloc rele la utilizare normală pe asfalt sau zăpadă.

    Legat de vechimea mașinilor, în România media are câțiva ani în plus și pentru că românul preferă mașină și-n ciuda dușmanilor în loc de una mai puțin ”premium” dar și mai puțin uzată.
    Deci media asta reflectă și veniturile dar parțial și ”educația”.
    12 2
  • Eu lucrez pentru un om care este milionar in Euro si nu are masina personala mai noua de 10 ani. Si lucrul meu in managementul flotei lui, care pentru business are si masini sub un an vechime luate de noi din reprezentanta, m-a invatat ca masinile produse in prezent sunt foarte slabe din punct de vedere al fiabilitatii. Eu le-as numi gunoaie.

    Faptul ca parcul auto este invechit la noi este un lucru bun. Masinile vechi erau infinit mai fiabile decat cele din prezent. Fiabilitate inseamna. si usurinta si cost al intretinerii. Si nu mai visati cai verzi pe pereti cu intretinerea. In America sunt o gramada de state unde masinile nu au inspectie si poti umbla practic cu o epava pe roti gaurita in 10 feluri si nu are absolut nimeni treaba ta. Si nu se moare in masa. Atata timp cat conduci decent, este foarte ok si o masina cu cauciucuri mai slabe sau alte problemute.
    8 11
  • Chiar nu inteleg de ce se face atata tam, media de varsta a parcului nostru este de aproximativ 15 ani, media UE este de 11 ani, iar unele tari, gen Polonia, au o medie de aproape 17 ani.

    Evident ca principalul motiv este cel economic, majoritatea si-ar lua masini noi, dar de ce trebuie cineva sa se forteze cu credite pe zece ani, sa demonstreze ce ? Sa-l laude @ fanel pe net ?

    @ Kap

    As vrea sa vad un norvegian, neamt, francez cat este de educat, cu veniturile medii din Romania. Vanzarile de masini noi functioneaza pe baza de imprumuturi, acum se arunca cu bani pentru recuperarea vanzarilor, stau dealerii cu foarte multe masini nevandute, asa se intampla cand se ajunge la o saturatie, inainte de pandemie era supraproductie, pe termen lung cred ca, cel putin in.Europa, oamenii isi vor schimba masinile mai greu, cu riscul de a creste media de varsta, ceea ce nu da bine in statistici.
    9 3
  • pfff...ne asteapta vremuri grele.

    Occidentalii nu vor mai cumpara masini noi iar romanii vor ramane cu buza umflata pentru ca nu vor mai gasi SH-uri d'alea facute bine

    Tragic
    10 2
  • Vremuri grele sunt pentru electrice le care asteapta sa fie cumparate de @ fanel si @ edikk, dar parca este prea mic bonusul, sa ne rugam sa creasca.
    6 8
  • mircea badea
    mda..au aparut heitarii.

    daca stiu matematica, vor vedea ca sunt doar cateva procente diferenta intre all season si dedicate la acelasi pret. plus ca sunt o gramada de conditii reale cand all season e mai potrivit.
    8 4
  • Dan, sunt perfect de acord că pentru o mașină nu merită făcut împrumut, eu am zis legat de mașină să fie mai recentă (n-am zis nouă, cel puțin nu eu).
    Pentru că de o sumă de 4 cifre în euro se poate lua o Dacie nouă, o mașină bună cu puțini ani/km sau o vechitură premium. Acolo intervine educația de care făceam vorbire.
    6 0
  • inexorabil
    Singura educaţie (dacă tot te obsedează termenul) valabilă şi posibilă ţinteşte o singură dialectică, pretene: conştientizarea, acordarea şi încurajarea…LIBERTĂŢII (de gândire, de exprimare, de acţiune şi, nu în ultimul rând, de alegere!). Pricepuşi? Evident că nu, dar măcar străduieşte-te să te împaci cu ideea, anume că lumea îşi poate cumpăra ORICE pofteşte, nu ceea ce “s-ar cuveni”. Până la capăt…
    4 7
  • :) Probabil media de vârstă a parcului auto autohton e "trasă" în jos de colecția particulară a domnului Țiriac. Are mașini și de acum 100 de ani. Cei pentru care o mașină veche e sinonimă cu"cazan" convingeti-l să renunțe la ele....
    Acum in ce privește mașinile SH, cum spune @Andrei: "cele n stare bună sunt excepțiile care confirmă regula, majoritatea masinilor mai vechi de 10 ani sunt niste rable pentru ca proprietarii nu-si permit sa le intrtina. Daca isi permiteau, atunci se puteau arunca la o masina (mai) noua." Te contrazic @Andrei, tocmai pentru că la 2 - 4000€ se aruncă să ia o mașină cât mai nouă cu putință, uitându-se la anul de fabricație și nu la cum a fost întreținută, tocmai de aceea multe sunt adevărate pericole. Samsarii profită, dar vinovați sunt și cumpărătorii, care nu au un minim simț al realității și cred ca o mașină întreținută ca la carte poți să o iei la preț de nimic. Una in care nu s-a investit poți s-o iei ieftin, dar se va tot defecta, va trebui să bagi bani în reparații și tot acolo ajungi.
    1 0
  • @Elvira: "romanii sunt mai oportunisti si achizitioneaza masini care nu au o vechime mare dar le-a scazut pretul la jumate". Exact ce spuneam mai sus, mașini aproape noi cu prețul la jumătate, in traducere mașini care in puțin timp au fost exploatate la maxim, mulți km, întreținute puțin sau mai deloc.... Exact cu ce fură samsarii ochii clienților.
    @Ardelan - când dai de un soft serios de verificat istoricul auto, să mă anunți și pe mine. Carverical e frecție pe picior de lemn.
    @Inexoabil, @Moldovean, - de acord cu voi.
    @Sam93 - subscriu, in general mașinile fabricate până în 2005 generează mai puține probleme.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru