Râdem degeaba de bulgari: ne dau lecții la capitolul Saloane Auto și vor produce o gamă întreagă de SUV-uri

de Sebastian Toma
Sambata, 24.10.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Automarket a vizitat Salonul Auto de la Sofia. Am găsit acolo o expoziție civilizată și bogată în exponate. În Bulgaria au investit și chinezii de la Great Wall, care vor produce o gamă întreagă de SUV-uri.

Urmareste Automarket
Cu o zi înainte de deschiderea pentru public, am vizitat Salonul Auto de la Sofia, loc în care ne-am prezentat fără nicio așteptare, având în vedere imaginea de "văr sărac al Europei" pe care o au bulgarii. Dar această imagine nu-i corectă. Cel puțin nu la capitolul saloane auto. Am găsit la Sofia o expoziție civilizată, fără gratare printre mașini și hostese îmbrăcate la limita dintre provocator și exhibiționism și cu o paletă largă de mărci prezente, de la Dacia și Lada până la Audi, BMW și Maserati.

Cum este Salonul Auto de la Sofia

Bun venit la Sofia! Deschideți ochii și luați lecții.

Salonul Auto de la Sofia este un expoziție auto pe care probabil n-au vizitat-o mulți români. Până de curând, nici noi n-am trecut pe acolo, dar există o primă dată pentru aproape orice. După un drum neașteptat de lung, am ajuns la un centru expozițional din Sofia, locul ales de organizatori pentru ediția 2015 a acestui eveniment. Aici am avut prima surpriză: expoziția nu era nici în cort, nici într-o hală veche, ci într-un complex nou. Spre deosebire de clădirile de la noi, nu am simțit niciun miros neplăcut când am intrat în complexul expozițional al bulgarilor, ba chiar am rămas impresionat de gradul de civilizație întâlnit.

Tocmai am descoperit gama 2016 a mărcii Lada. Timeless design este sloganul lor.

Posted by Automarket.ro

Întregul salon nu era împrăștiat pe o suprafață foarte mare, având o arie similară cu două hale de la Romepo, dar m-a impresionat faptul că bulgarii au fost în stare să amplaseze o mochetă uniformă și la nivel pentru fiecare centimetru pătrat al zonei expoziționale. De la intrare și până la colțurile clădirii, totul era la nivel, fără protecțiile din metal găsite din loc în loc la expozițiile noastre și care te obligă să te uiti în jos la fiecare pas. Bulgarii au reușit, cumva, să facă un complex expozițional fără aceste improvizații ridicole. 

Standul Dacia de la Salonul Auto de la Sofia.

Am găsit la Salonul Auto de la Sofia multe exponate pe care nu le-am regăsit în cadrul evenimentelor omoloage de la București, iar organizatorii de acolo au găsit soluția prin care să fie prezenți importatorii mărcilor prezente, nu doar unii dintre dealerii acestora. 

Litex Motors, singurul producător de automobile din Bulgaria, își extinde portofoliul

Litex Motors este surcursala bulgară a Great Wall Motors și singurul producător de automobile din Bulgaria.

De câțiva ani, bulgarii se bucură de existența unei fabrici de automobile la ei în țară, prima după multe decenii de pauză. Vorbim despre Litex Motors, compania fondată în Bulgaria de chinezii de la Great Wall Motors.

Dacă numele Great Wall Motors nu vă spune mare lucru, vă amintim că ei fabricau SUV-ul Hover, pe care îl vedeam ocazional pe drumurile românești și a fost cumpărat de câteva sute de români. Tot ei sunt cel mai mare producător auto chinez care este deținut în întregime de privați, fără implicarea statului.

Acest pick-up, Great Wall Steed 6, ar fi putut să fie construit în România în 2016, dacă autoritățile noastre ar fi reușit să atragă acum câțiva ani investitorii chinezi. N-au reușit.

Chinezii de la Great Wall Motors au decis să investească în Bulgaria în locul României, iar investițiile lor continuă, la fel cum se întâmplă cu alte mărci și la vecinii maghiari. Cel mai probabil, bulgarii au avut curajul să intre în dialog cu partenerii din China și să le ofere facilități în loc să încerce să le vândă teren la suprapreț, cum au pățit nemții de la Daimler când au venit inițial în România să investească într-o viitoare fabrică de autoturisme. La noi nu s-a putut, dar ungurii au fost în stare să se abțină de la speculă cu terenuri pe banii străinilor pentru binele comun: un investitor străin vine în țara ta, generează locuri de muncă și aduce taxe consistente la bugetul statului. Să ne bucurăm că îi mai avem pe Dacia și pe Ford în România, fără de care am fi fost la ani lumină în spate când vine vorba atât despre automobile, cât și despre exporturi.

Ce modele a lansat Great Wall Motors la Salonul Auto de la Sofia?

La prima vedere, Haval este un fel de divizie premium a celor de la Great Wall Motors. Parțial adevărat. Va fi o gamă de SUV-uri cu o listă generoasă de echipamente.

Chinezii de la Great Wall Motors au ales evenimentul auto de la Sofia pentru premiera europeană a noii lor game de SUV-uri, denumită Haval. Vorbim despre un sub-brand nou, dedicat exclusiv SUV-urilor, pentru care Great Wall Motors a pornit de la zero și a dezvoltat mașini noi, poziționate în mai multe clase, care să atragă clienții printr-o rețetă folosită cu succes de Dacia: Value for money. Rămâne de văzut dacă vor reuși să treacă peste eticheta de mașină chinezească și vor reuși să atingă volume rezonabile cu această rețetă.

Așa arată Haval H1, cel mai mic crossover din gama chinezilor.

Gama Haval prezentată la Salonul Auto de la Sofia este compusă din trei modele: H1, H2 și H6 Coupe. Primul este crossover de clasă mică, oferit exclusiv cu tracțiune față și cu un motor pe benzină de 97 CP. Cu toate că nu este un model extraordinar din punct de vedere stilistic, fiind echipat cu un set de fante de aerisire false pe capotă, Haval H1 oferă un pachet tehnologic generos și este oferit inclusiv cu o transmisie automată cu șase trepte.

Acesta este Haval H2, un SUV chinezesc puțin mai mare decât Dacia Duster.

Haval H2 este un SUV în toată regula, cu dimensiuni foarte apropiate de cele ale lui Dacia Duster. Modelul chinezesc este oferit atât în variante cu tracțiune integrală, cât și în variante cu tracțiune față, are suspensie independentă pentru puntea spate și MacPherson pe față și este disponibil la momentul lansării cu un motor 1.5 benzină turbo de 143 CP și 202 Nm.

La fel ca fratele său mai mic, este oferit și cu o transmisie automată.

Interiorul lui Haval H2 în varianta de vârf.

Am urcat la bordul lui Haval H2 și am fost impresionați de faptul că partea superioară a planșei de bord este moale și că habitaclul este spațios, cel puțin pentru pasageri. Materialele sunt la un nivel de calitate superior celui pe care ni-l imaginăm când ne gândim la o mașină chinezească, dar sunt încă departe de ceea ce oferă producătorii europeni, cel puțin la calitatea percepută. Portbagajul nu ne-a lăsat senzația că este foarte mare, dar este posibil să fie apropiat de cel al lui Duster.

Vârful gamei Haval se numește H6 Coupe, dar este tot un SUV.

Haval H6 Coupe este nava amiral a noii mărci din portofoliul Great Wall Motors. În ciuda faptului că are sintagma ”Coupe” în denumire, are cinci uși și este tot un SUV. Modelul are o lungime de 4.55 metri și cântărește între 1.7 și 1.85 tone, ceea ce îl încadrează aproape de SUV-urile de segment D. Din păcate, chinezii sunt încăpățânați să ofere doar un motor 2.0 benzină turbo la momentul lansării, care ar putea să nu-i aducă foarte mulți clienți pe piața de pe Bătrânul Continent, unde diesel-urile sunt foarte populare.

Interiorul variantei de vârf a lui Haval H6 Coupe.

Spre deosebire de H1 și H2, Haval H6 Coupe nu va fi oferit pe piața din România, vânzările previzionate fiind prea slabe pentru a justifica efortul. În primă fază, modelele Haval vor fi comercializate în România sub brandul Great Wall Motors, urmând să fie făcută trecerea la denumirea internațională a mărcii peste câțiva ani, după ce importatorul lor speră ca Haval să devină un nume cunoscut pentru români.

Comentarii (16)

  • Lada Vesta nu era expusă?
    7 1
  • 1. Nu-mi place tonul pe care-l sustineti tot articolul.
    2. Noi nu avem Salon Auto (ultimul oficial a fost prin 2007) -celelalte au pastrat simbolic titlul , dar de fapt e Tiriac Auto & Friends.
    3. Nu va cumpara nici dracu` Haval-urile alea , pentru ca sunt "bucatite din piese" - de-aia nu s-a vandut nici ARO incat sa faca performanta (asa se va intampla si cu jip-urile bulgarilor
    + H2 are bord de Cruze/Camaro combinat cu Toyota
    H1 are bot de Audi cu interior de Isuzu
    iar H6 Coupe (zici ca nu mai aveau litere in aflabet sau nume posibile - are butoanele climatizarii Kia/Hyundai (ca toate de altfel) , butoane navi si bord Mazda/Renault
    4. Romaero este hangar de avioane , deci nu structura expozitionala ca sa tragi cablurile prin podea - e sapa heavy duty cu beton B400 sau mai sus.
    5. Timeless design ... sper ca a fost o gluma si nu e motto-ul lor :))
    29 13
  • Lada frigorifica
    Astia de la Lada sunt penibili cu acele cotetze de masini
    15 13
  • Dacă voi, ditamai redactorii care mănâncă automobilism pe pâine, ați ajuns să vă declarați ȋncântați că gălbejiții (să mă amendeze “autoritățile” pentru rasism!) ne vor invada cu “mașinile” lor, pe care eu, unul, le-aș folosi cel mult ca magazii de scule, și dacă un constructor cu pretenții n-a obținut notă de trecere de la temutul IIHS (să se izbească “Marele Zid” Motors de micul și sturlubaticul zid american și de abia după aceea să ne hazardăm la concluzii favorabile…dar ce zic eu? deocamdată, nici EuroNCAP n-a fost vizitat de respectivele perle chinezești), atunci iertați-mi “răutăcismul”, dar eu prefer să râd, ba ȋncă pe leșinate…

    Sam93 sau AndreiRN, care dintre voi are la ȋndemână o formă eficientă de a hohoti, că vreau să mă apuc de treabă.

    Să nu mă luați cu “merită apreciați cei care se zbat sau măcar ȋncearcă”…Considerând 1885 ca fiind anul zero (precum ȋn cronologia creștină Geneza omului) al automobilismului (Benz Patent-Motorwagen: primul autovehicul din istorie dotat cu motor cu ardere internă), acum ne aflăm ȋn anul 130 al Creației pe patru roți (mă rog, trei la ȋnceput), când nu-ți mai permiți să accepți doar bunele intenții…
    16 2
  • @Lada frigorifica,

    ''Cotele alea de masini Lada'' au tabla pe ele mai groasa decat o locomotiva de tren. Chiar nu vreau sa ma gandesc la un ''crash test'' intre o Lada Niva si un Marsadas w222, ca sigur cel din urma va iesi mai sifonat cu tot cu ''ranforsarile'' lui :)))))... Lada Niva este un tank de masina la pretul ei de 98.000 de ruble sau 12.500 leva cat costa la bulgari.
    3 28
  • Ktl667
    Articol scris intr o tenta acida, lipsit de fond. Fix ca la știrile de la ora 5...promovam ce nu e bine
    5 9
  • Chinezii investesc peste tot in lume Germania, in Anglia recent miliarde de lire, la noi cand s-a dus pocahontas la chinezi, strigau toti ca merge la comunisti sa investeasca in Romania. Tineri care si-au luat tarainapoi , avem nevoie de locuri de munca.
    8 2
  • Nu-nțeleg această atitudine față de chinezi. Oamenii sunt la începutul aventurii lor în lumea auto. Acum 15-20 de ani vedeam într-un show-room din Timișoara modelele KIA. Erau modeste dpdv al designului dar se observa cu ochiul liber că oamenii se străduiau să ofere produse acceptabile. Cu timpul, grupul din care face parte KIA a evoluat atât de mult încât azi e un jucător de temut în industria auto. China ne-a arătat în ultimii 15 ani că e capabile de unele realizări demne de luat în seamă. Eu cred că vor răzbi și în lumea auto.
    11 1
  • Titlu aiurit, ca sa nu zic altceva! Cine rade de bulgari? Radea cineva aici pe forum si nu am vazut eu? Sau radeati voi in redactie si nu stim noi?
    9 6
  • Mi se pare mie sau toata lumea a pierdut esenta articolului. In opinia mea, autorul face de fapt o paralela intre Romania si Bulgaria in domeniul auto. Mai precis in faptul ca noi nu suntem in stare sa avem o expozitie amarata pe an, in timp ce "bulgaroii cu ceafa lata" pot.

    Un alt punct este faptul ca au reusit sa atraga investitori din china, in timp ce autoritatile romane duhnesc din gura si pretind tichie de margaritar ca cineva sa vina in genunchi si sa primeasca permisiunea de a construi ceva in tara asta amarata.

    Pe urma omul a prezentat SUV-urile din oferta chinezului, care tocmai a deschis o fabrica in gradina legumicultorului bulgar. Daca legumicultorul ala a putut sa faca asa ceva si noi nu, cam pe unde ne plasam fata de bulgari in clipa de fata? E doar o intrebare.

    Oh, apropos, noi am reusit performanta de a da cu tifla mostenitorului tronului Romaniei. Bulgarii n-au facut asa cu al lor. Inca odata, unde ne plasam fata de ei?
    9 7
  • regele mihai
    eu iam dat cu tifla zarnesteanu vreau sal pun pe duda presedinte
    5 7
  • scamel
    zece ani am tinut un stilou chinezesc cu penita de aur. scria bine cateva randuri apoi pica . l-am dat cadou.
    cine vrea masina chinezeasca? o sa le asambleze in bulgaria din piese chinezesti si o sa le exporte tot in china
    1 3
  • @scamep
    nu ai avut "acele" stilouri chinezesti. Care nu aveau penita "din" aur ci doar placate.

    Cand vom intelege ca roata asta a vietii se nvarte si ca vin altii din urma?
    4 1
  • AndreiRN
    Bulgarii muncesc
    Romanii cersesc.
    0 5
  • …iar ardeii Refuzați de Naționalism (RN) spală cu Tix PET-urile de la NASA și verifică de scame pantalonii managerilor de la Tesla.
    6 0
  • RASPAIL
    In locul discutiilor cu aspectele pro si contra intre organizarea saloanelor auto ( sau a altor SALOANE...), pierdeti, pierdem esenta lucrurilor. Vreau sa spun ca chiar are putina importanta fuga dupa "elemente de lux" in vehicule ieftine. Un vehicul este in primul rand un mijloc de transport ci nu un pachet de lux pe roti. De ce nu se pune accentul pe cat de absurda este aceasta directionare, manipulare a gandirii catre a detine un vehicul care are x sau y accesorii de ca si cum aceasta ar fi esenta existentei pe pamant, in timp de TU treci cu BOLIDUL tau de lux pe langa foarte multi OAMENI saraci ce nu au avut norocul sa se gaseasca in situatii mai favorabile si iti spui tie ca tu esti special, in acea cutie de tabla accesorizata...!???

    S-ar putea ramane in zona utilului si a bunului simt?!!!
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru