de Bogdan Mirică
Joi, 10.09.2009
-
-
Trimite pe:
Intr-o stire publicata recent pe Automarket, va vorbeam despre premiile obtinute de Opel Insignia in numai 12 luni de la lansare. Mai exact 24 de premii pentru tehnologie, design, strategie, dar si "cireasa de pe tort" sau distinctia suprema, "Masina Anului in Europa 2009". Calitatile modelului german nu pot fi puse la indoiala, insa trebuie sa credem ca "de vina" pentru toate aceste innobilari este si gama larga de motorizari, gata sa satisfaca cerinte cat mai variate. Astazi revenim cu un test al popularului model propulsat de o motorizare mai speciala.
Motor / Transmisie
Pentru cei care isi doresc un Insignia cu potential "de fuga", insa nu atat de rapid precum varful de gama OPC, versiunea Turbo 4x4 este compromisul care poate insemna "suficienta". Motorul de 2.0 litri supraalimentat dezvolta 220 de cai putere, adica o valoare care impresioneaza familistul doritor de senzatii tari. Unitatea pe benzina are meritul de a fi pe placul amatorilor de accelerari in forta, fara a umbla atat de tare in bugetul familiei si fara a avea pretentii de o sportiva pur-sange, asemeni fratelui OPC. Motorul cu patru cilindri dezvolta puterea maxima la 5300 de rotatii, in timp ce cuplul motor generos, de 350 Nm, este resimtit foarte devreme pentru un motor pe benzina, de la 2000 de turatii. Mai mult decat atat, cei 350 Nm sunt la indemana soferului pe o plaja mare de turatii, situata intre 2000 si 4000 rpm. Puterea este suficienta pentru a pune in miscare un sedan care cantareste 1500 de kilograme si pentru a-i imprima acestui un comportament sportiv. Cei 220 de cai galopeaza cu putere atunci cand soferul selecteaza functia Sport sau "merg la pas" atunci cand este actionata functia Tour, comportamentul sedanului fiind complet diferit. Cuplu motor isi arata disponibilitatea devreme si are meritul de a te infige in scaune la fiecare apasare brusca a pedalei. Dar cum nici o masina nu este perfecta ajungem si la partea negativa a testului de astazi. Este vorba despre cutia de viteze automata, pentru care clientul obisnuit poate opta atunci cand isi cumpara verisunea 2.0 Turbo. Transmisia cu sase rapoarte se poate dovedi o adevarata pacoste pentru soferul mai sportiv, din cauza raspunsului slab. Cei 220 de cai isi pierd din suflu in timp ce cutia se chinuie sa retrogradeze corespunzator. Rapoartele cresc insa lin, fara ruperi bruste de ritm atunci cand soferul apasa calm pedala de acceleratie. Un alt lucru care dezamageste atunci cand vine vorba de cutia automata este faptul ca Opel nu a instalat un set de padele in spatele volanului, schimbarea treptelor de catre sofer, atunci cand ai 220 de cai sub capota, fiind o adevarata placere. Functia Sport mai estompeaza din comportamentul lent al cutiei, retrogradand violent si schimband rapoartele in zona inalta a turometrului.
Consum
Nu ne-am fi asteptat ca motorul de patru cilindri sa fie atat de gurmand. Unitatea de 220 de cai manifesta un apetit pentru combustibil mai mare decat cel al unui motor V6, instalat pe un coupe sportiv testat cu ceva timp in urma de noi. Am ajuns la "performanta" de a obtine 15.7 litri/100 de kilometri in mediul urban, in conditiile in care nu am fortat deloc pedala de acceleratie si ne-am bucurat de un trafic relativ "aerisit" in Bucuresti. Ce-i drept nici Opel nu minte la acest capitol, valorile reale fiind foarte apropiate de cele inscrise in cartea tehnica, care anunta 14.2 litri/100 de km in orasele aglomerate. Daca trecem insa la capitolul consum extraurban, lucrurile stau si mai prost, versiunea Turbo inghitind in medie 10.5 litri/100 de kilometri, atunci cand viteza nu sare de 130 de km/h. Consumul anuntat oficial este de 6.9 litri/100 km.
Interior
Despre interiorul noului Insignia am mai vorbit, impresia generala ramanand neschimbata si in cazul ultimei versiuni testate. Mentionam inca o data ca este de apreciat evolutia interiorului in comparatie cu predecesorul Vectra si aducem aminte de ergonomia scaunelor folosite pe modelul german. Inginerii si designerii Opel au colaborat perfect pentru a da nastere unui interior mult mai bine ingrijit, contemporan si presarat cu bune intentii. Chiar daca plasticul folosit la interior nu este de o calitate superioara, elementele bordului sunt placute la atingere, moi si prietenoase iar finisajele sunt reusite. Insertiile cromate de la nivelul portierelor si plasticul lucios regasit pe consola centrala reusesc sa sporeasca impresia de calitate, de grija acordata detaliilor. Plansa de bord este orientata spre sofer, insa amalgamul butoanelor poate crea dezorientare, soferul fiind nevoit sa petreaca destul de mult timp pentru a se obisnui cu functiile puse la dispozitie de Opel. Despre scaunele regasite pe Insignia se pot scrie pagini in sir, pentru a evidentia ergonomia, comfortul oferit la drum lung, forma atent studiata si relaxarea pe care o simti atunci cand urci la volan. Senzatia de confort este amplificata de o tapiserie din piele fina si de calitate precum si de multiplele functii de reglare. Daca vorbim despre spatiu, singurele probleme pentru pasagerii de pe locurile din spate vor fi create de linia puternic arcuita a montantilor posteriori, care micsoreaza distanta intre cap si plafon, in special in cazul persoanelor care masoara peste 1.80 metri. Spatiul oferit pentru picioare este insa suficient, trei pasageri putand calatori in confort pe bancheta din spate. Daca mai adaugam la toate acestea si un portbagaj de 500 de litri, ecuatia incepe sa devina aproape perfecta.
Preţ de achiziţie
Lupta pe segmentul mediu este una dificila, solicitanta si plina de compromisuri. Opel a fost nevoit sa stabileasca un pret atragator pentru Insignia, care sa nu sperie clientii si sa justifice titlul de "Masina Anului". Pe piata autohtona, sedanul porneste de la 19.150 de euro cu TVA si poate ajunge pana la 34.250 de euro cu TVA. Judecand dupa pretul de pornire, Insignia in versiune entry-level este mai ieftin decat Citroen C5 cu 40 de euro, mai scump decat Ford Mondeo cu aproape 200 de euro si mai ieftin cu aproape 1200 de euro decat Honda Accord. Daca analizam insa pretul versiunii testate de noi, cea de 220 de cai putere, in comparatie cu rivali asemanatori din segment, lucrurile stau putin altfel. Insignia 2.0 Turbo pleaca de la 26.250 de euro cu TVA, pret valabil pentru nivelul de echipare de baza, Edition. Daca luam in considerare adaugarea unei cutii automate, pretul creste cu fix 2000 de euro. Un exemplar Honda Accord cu 20 de cai putere mai putin (versiunea 2.4i Executive) ajunge sa coste 28.536 de euro, cu aproape 2000 de euro mai mult decat modelul german. Eternul rival Ford Mondeo, echipat cu un motor de 2.5 litri si tot 220 de cai putere, porneste de la 25.692 de euro, cu mult mai putin decat Insignia. Comparat insa cu un Citroen C5, echipat cu motorul V6 de 3.0 litri si 315 cai putere, care pleaca de la 29.900 de euro, Insignia este mai ieftina. Trebuie insa sa tinem cont si de faptul ca C5 vine in echiparea Exclusive, care depaseste cu mult ceea ce ofera Insignia in echiparea Edition.
Siguranţă
Lista de sisteme de siguranta instalata pe Insignia este una destul de bogata si specifica modelelor din acest segment. Avem un arsenal de airbaguri, frontale, laterale fata si spate si cortina, completate de centuri de siguranta pretensionate. Pentru a putea rula in siguranta si pentru a putea evita eventualele accidente, Insignia dispune de ABS si ESP dar si de un pachet AFL, de faruri adaptive, o tehnologie pe care urmeaza sa o laudam in cadrul sectiunii tehnologie si vizibilitate.
Ţinută de drum
Insignia a impresionat placut la acest capitol si in cazul testelor anterioare. Desi functia Tour instalata in mijlocul consolei centrale asigura maximum de confort pe drumurile cu gropi, denivelari sau sine de tramvai, Insignia nu isi priveaza ocupantii de un comportament sportiv si nu inspira nesiguranta. Functia Sport schimba total comportamentul masinii si urca nivelul adrenalinei. Colac peste pupaza, de parca functia Sport nu ar fi fost suficienta, Insignia dispune, in versiunea Turbo testata de noi, si de o transmisie 4x4. Toate aceste detalii concura pentru a oferi o tinuta de drum impecabila si o stabilitate excelenta in viraje. Fie ca alegeti sa rulati cu peste 200 de km/h pe autostrada, fie ca vreti sa va "jucati" pe drumurile sinuoase ale patriei, transmisia 4x4 si sasiul FlexRide vor fi acolo sa va asiste si sa va inspire siguranta.
Vizibilitate
Asa cum am mai spus-o si in testele trecute, Insignia ar fi punctat dezastruos la capitolul vizibilitate daca nu ar fi existat pachetul de lumini AFL (Adaptive Forward Lightning). Oglinzile laterale sunt inguste, ascutite si subdimensionate, in raport cu dimensiunile masinii, iar montantii posteriori mult prea grosi. Parcarea poate deveni astfel un cosmar daca nu sunteti ajutati de cativa ani de experienta sau de un pachet de senzori de parcare. Pe timpul noptii soferul se poate simti insa in siguranta multumita sistemului AFL, care lumineaza calea cu ajutorul unor faruri bi-xenon, reglare automata si sistem de selectare automata a fazei lungi.
Tehnologie
Opel a inzestrat Insignia cu o multime de functii, gadgeturi si sisteme care sa usureze viata la volan si nu numai. Habitaclul incearca sa se transforme intr-un ambient placut, unde sistemul de climatizare automat pe doua zone asigura o temperatura optima, iar radio CD-ul cu MP3 si mufe auxiliare pentru iPod si USB gadila urechile pasagerilor. Scaunele despre care am mai vorbit si la capitolul interior sunt echipate cu reglare electrica chiar si la nivelul suportului lombar, beneficiind si de functii de incalzire. In plus, versiunea testata de noi, isi rasfata soferul cu ventilatie in scaun, reglabila pe trei niveluri, un moft necesar intr-o vara caniculara. Din nefericire afisarea functiilor de ventilatie sau incalzire a scaunelor este vizibila destul de greu, fiind inghesuita in micul ecran al sistemului de climatizare. Tot la capitolul bile negre amintim de functiile sistemului de navigatie 800 NAVI, ale carui comenzi sunt pozitionate si pe plansa de bord si pe consola centrala. Utilizarea acestora este dificila. Mult mai utila ar fi fost amplasarea comenzilor intr-un singur loc. Nu lipsesc senzorii de ploaie, de lumina, de parcare, geamurile si oglinzile electrice precum si pachetul AFL amintit mai sus.
Design
Am stabilit deja cu mult timp in urma, inca de la primul test, ca Opel Insignia este unul dintre cele mai reusite modele din segmentul mediu in materie de design. Linia laterala de coupe se impleteste cu filosofia Opel intr-o reteta de succes, care inspira trasaturile unui sedan german: exactitate, inginerie si precizie. Versiunea Turbo, testata de noi s-a individualizat insa prin prezenta a doua tevi de esapament cromate, prin eleronul discret inglobat in usa portbagajului si prin jantele de 19 inch cu un aspect compact.
Iaca io am un kadiet pi gaz da stii cum miergii? Voailieii... rupii tuat pamantu si tati sielii pi ulita?
Deci "te spargi in figuri" la aceeleratie max. pe autostrada, insignia consuma 28,3% ! Aproape cat un Porsche Cayman S !!!
opel in germania exact ca dacia in romania
@ consum - sum puteti sa va asteptati ca un motor de 2l sa pape 8% in oras ... normal ca o sa consume peste 15% daca mergi "linistit" ... iar acceleratiile pe a 1-a in coloana o sa iti duca consumul peste 30%, lejer . ( a mea masina cu motor de 1,6i poate sa bata 20% in coloana daca stau numa in blana pe a 1-a ... )
Un exemplu: Opel Astra 101cp - 220 indica GPS-ul. Oare acest Insignia cu 220 cp si 4x4 pe deasupra nu e mai presus decat un Astra din 2001?